Megszakítós vagy opto elektronikus gyújtás?

(Szerző: gm (Melegh Gábor), utoljára módosítva: 2006.12.15.)

Melyik a jobb az Opto elektronikus gyújtás vagy a megszakítós?

Az opto elektronikus gyújtás jó volna, de nem tudják megcsinálni, hogy a négy vezérlő bizgentyü (rotorlapát, ami elcsapja a fény útját) olyan pontosan 90 ill 180 fokra legyen egymástól, mint a megszakítót toszogató bütykös izé íves sarkai.
Néztem egy ilyen optoval zakatoló motort stroboszkóppal, majdnem 10 fokra volt egymástól az 1. es a 4. henger gyújtásjele. (aki tudja, ez mekkora lógást jelent, az most ne figyeljen:

Ugye a főtengelyen és a vezérmüház fedelén van a gyújtásjel, az első mozog, a másik áll. A felvillanó fényben pontosan akkor lesz látható az elsuhanó jel, amikor a vizsgált hengerben gyújtás van. Szó szerint látni lehet, mennyi az előgyújtás. A stroboszkóp indukciós érzékelőjét alapesetben egy gyújtókábelre csatolják fel, mondjuk az 1-re. Ha ennél beállítod a gyújtást, a negyedik henger jelének - ami az 1. párja, csak egy teljes főtengelyfordulat van köztük - kutya kötelessége ugyan oda esni. Az együttjárás ellenőrizhető, ha két egybefogott kábelen - vagy a központi kábelen - szipókázik a stroboszkóp. Ilyenkor nagyon kis kitéréssel megjelenhet egymás mellett a két henger jele. Ezek mindig egyszerre másznak, a távolság köztük nem változik. Rendes, megszakítós gyújtásnál 1-2 fok a kitérés, nagyobbat még nem láttam. Ha az egyik henger mindig sok fokkal a párja vagy a többi előtt/mögött jár, akkor nem lehet becélozni az optimumot. Valahol túl nagy előgyújtás lesz, tán még be is csörög. Csörgés: ha huzamosabb ideig így üzemel, a dugattyú meg is repedhet. Rövidtávon túlmelegedést okoz, ill. kompressziócsökkenést. Vagy ha legsietősebb hengerhez állítod be a motort, akkor a többinek lesz utógyújtása és szarul megy.) Az opto helyett én a sima megszakító + gepard elektronika párost használtam. A megszakító csak vezérel (szépen, pontosan), de a rajta átfolyó kis áramok miatt nem éghet be. Állítólag 50 ezer km után jelent csak gondot, hogy a megszakító bakelitje kezd lehasználódni. De ezalatt rendes ember ötször szétszedi a motort :-) 
A gepardos megoldás bazinagy szikrát adott, minden üzemállapotban. Azt vettem viszont észre, hogy ha benzines ruhával nem törölgetem tisztára néha a megszakító érintkezőit, a motorból felszálló olajpára miatt hülyeskedni kezdenek. Elmászott egy kicsit a gyújtás is, és visszaesett a szikra ereje, mert az olajfilm miatt nem tudott olyan hirtelen megszakadni az áram. Még tovább fejlesztve a teknyikát, hall elektronikás gyári bakony gyújtást szereztem be. Át kellett szerelni, mert csak rövid tengelyü 1300-asban volt, de nem okozott gondot. Ma már azt hiszem ezt nem gyártják.Ennek a jeladói pontos szögben állnak, nem baj neki az olaj, ez is rohadt erős, mint a lórúgas. Csak nehogy gáz legyen, amikor az atomcsapás az elektronikában kiolvasztja a tranzisztorokat, és tolhatom én is, mint a vacak nyugati gépeket :-)

 

GM

 

 

copy by m.krisz