Szelepállítás hézagmér?vel

(Szerző: gm (Melegh Gábor), utoljára módosítva: 2012.12.22.)

GM szelepállítási stratégiája kezdőknek és profiknak, kisérletező kedvűeknek. Utóbbi kettő határozottan csak saját felelőségre!

Elmélet:

Az alábbiakban a klasszikus Ladák motorjaihoz adok beállítási útmutatót. Nagy szerencse (és szerencsétlenség), hogy a szelephimbák háta és a vezérmûtengely bütykei között egyszerû csavarkulccsal lehet beállítani a hézagot (a továbbiakban: szelephézag).

Az elv nagyon egyszerû: a 13-as kulccsal a hatlapú részén hajtható kitámasztó csavart kifelé (felülről nézve órajárással ellentétes irányba) hajtva emelkedik a himba, és elkezd fogyni a szelephézag. Befelé hajtva a csavart a hézag növekszik.
A motor mûködésére mind a túl kicsi, mind a túl nagy hézag káros hatással van. Ezért mondja azt a leírás, hogy szükséges 10 ezer kilométerenként ellenőrizni. Hideg motoron 0,15 mm, meleg motoron 0,2 mm hézagot írnak elő mind a kipufogó, mind a szívószelephez. Én a hideg (könyv szerint 20 C fokos) motoron való állítást preferálom.

A túl kicsi hézag azt eredményezheti, hogy a szelep járó motornál nem zár rendesen (a mechanizmus kitámaszt). Ez különösen a kipufogószelepeket veszi igénybe, ahol 2000 fokos szúróláng hamar tönkreteheti a szelepet és a szelepülést. Ezen kívül a motor kompressziója is leromlik (szökik a nyomás).

A túl nagy hézag zajossá teszi a vezérmû mûködését, ritmikusan klattyog az egész. Ezen kívül pocsékba megy egy szakasz a vezérmûtengely emeléséből, ami szintén rontja a teljesítményt. (A szelepeken mért elméleti emelés 9,72 mm. A túl nagy hézagon kívül ezt tovább redukálja az elkopott vezérmûtengely.)

Tapasztalatom szerint az adalékok vagy az ólmozott benzin használatára a hézag megváltozik. Ezért illendő vagy folyamatosan adalékolni, vagy csak üres ólommentessel járni. Ugyanígy egyfajta benzint kellene használni, sőt lehetőleg egy kúthoz vagy társasághoz járni. Gázos kollégák szerint a frissen átszerelt autó szelepei az első időben teljesen feljönnek, vagyis fokozottan kell ügyelni, hogy ne támasszanak ki.

Felkészülés:

A szelepállításhoz a könnyû ruházaton és elszánt ábrázaton kívül néhány szerszám is szükséges, és nem árt ha van egy új szelepfedél-tömítés tartalékban, hátha tönkremegy a régi. Mivel a gépjármû az orosz GOST norma szerint gyártott csavarokkal készült, mint minden javításhoz, itt is az orosz villáskulcsok használata javasolt. A német, francia, indiai stb. kulcsok túl szûkek, vagy elforognak, hiába stimmel a méretjelzés. A vezérmû elemeinek nyitogatásához és meghúzásához meglehetős erő szükségeltetik, és ezt rossz szerszámmal nem lehet átvinni. A kinyílt, lötyögő kulcsok megsérthetik a hatlapú részt, így a továbbiakban nem, vagy nem minden helyzetben oldhatóvá / meghúzhatóvá /  állíthatóvá válik.



A gyári Lada kulcskészlet elemei kiválóan megfelelnek a célnak. A beállításra való 17 és 13 lapfejû villáskulcsokon kívül meg kell oldani a légszûrőház és a motor tetejét burkoló fedél levételét is. Az előbbihez 8-as és 10-es lapfejû villás vagy dugókulcs, a fedelet lefogó 8 darab csavar kilazításához pedig mindenképpen 10-es dugókulcs szükségeltetik (cső alakjában ezt is tartalmazza a gyári készlet).


Egyik lefogó csavarnál sem szabad hagyni, hogy az anya lecsavarodása helyett a tőcsavar hajtódjon ki. Ha ez így marad, néhány szétszerelés után tönkre fog menni a menet, amit macerás javítani. A fedél levételéhez egyes típusoknál a hátsó résznél a lefogó fülekből ki kell bújtatni a fékrásegítő csövét és a kábeleket, hogy helyet csináljunk a felfelé emeléshez. Ezen kívül szét kell kapcsolni a gázrudazatot, és le kell kapcsolni a porlasztóról a szívató bowdenjét, amit félre kell hajtani. Hasonlóképpen útban lehet a karter szellőzésének gumicsöve is.


A szelepállítás egyik legfontosabb eszköze a hézagmérő. Lehetőleg alkalmazzuk a könyvek által is ajánlott teljes (kb. 2 centi) szélességû változatot. Bal3 szíves közlése alapján ilyen 0,15 mm-es hézagmérő kapható a XI.-ker Etele út Tétényi sarkán, a tömbház aljában elhelyezkedő autósboltban (az internetre kell hivatkozni).
A vékonyabb hézagmérőkkel mérve a himba billenése a rugók hatására fals eredményekhez vezethet.


Gyakorlat kezdőknek:

A fedél levétele után a motor homlokrészén láthatóvá válik a vezérmûlánc. Ennek a felső nagy lánckerekén, a belső oldalon kis kerek bemarást helyeztek el. Ha kézzel forgatjuk a motort (kurblis típusok gazdái előnyben) akkor meg lehet figyelni, hogy ez a bemarás pontosan akkor ér a vezérmûtengely fedelén felül elhelyezett "célzójelhez", amikor a főtengely szíjtárcsájába öntött, és a szélébe is belemart jel eléri a holtpontot jelölő rovátkát. A lánc nyúlása és egyéb okok (síkolásos kompressziónövelés) miatt célszerû a felső jelet referenciának tekinteni. Ú.n. fokolós szíj- vagy lánckeréknél egyik referenciapont sem használható!


A vezérmûvet a mûködési irányába kel forgatni. Ez annyit tesz, hogy az elosztó felőli oldalon kell lefelé mennie a láncnak. A máshol ajánlott sebességbe-rakom-és-toszogatom eljárást én nem szeretem. Inkább kurblizom a motort, vagy kockaladánál kézzel forgatom a szíjtárcsát. Könnyebb a munka, ha kivesszük a gyertyákat (így csak a súrlódás ellen kell küzdeni). 
38 mm-es kulcsnyílású, vagy franciakulccsal is forgatható a körmösanya hatlapú részénél fogva. A kulcsot a stabilizátor és a homlokfal alsó lemeze között kell alulról az anyára tenni, felülről semmi esély.

A szívószelepek és a kipufogószelepek megkülönböztetése annak ellenére egyszerû, hogy váltogatva következnek. A karburátor felőli oldalon látni lehet, hogy a szívócső melyik négy szelepnél csatlakozik a hengerfejhez: ezek a szívószelepek. A másik négy a kipufogószelep. A sorrend a himbákat szemből nézve:
k--sz--sz--k--k--sz--sz--k.

Konkrétan a szelephézag beállításnál először meg kell kísérelni a hézagmérő bevezetését. Két eset lehetséges - bemegy vagy sem. Ha nem megy be, akkor a himba állítócsavarjának ereszkednie kell, hogy növekedjen a hézag. Ha bemegy, de lötyög, akkor emelni kell a csavarral a himbán. A 13-as lapfejû állítócsavar tövén meg van húzva a 17-es lapfejû kontraanya. A csavar mozdításához egy kicsit lazítani kell a kontraanyán, aztán az újabb hézagmérős próbához meg kell húzni vissza. Akkor jó a hézag, ha a hézagmérő kis ellenállással (súrlódva) de még szorulás nélkül mozgatható a himba háta és a bütyök között.

A beállítás kezdetén az alapálláshoz az előbb említett bemarást a lánckeréken fel kell hozni felülre. Ilyenkor az 1-es és 4-es dugattyú felső holtponton van, a 4-es hengerben gyújtás következik. Mindig úgy állítunk, hogy annál a hengernél, amelyik éppen gyújt, a kipufogószelep hézagát szabályozzuk, az előtte levő (értsd: a folyamatosan mormolt 1-3-4-2 gyújtási sorrend szerint előtte gyújtási ütemet végzett) hengeren pedig a szívószelepet. Nem kell megriadni, ez csak első hallásra tûnik bonyolultnak.

Amikor az aktuális két szelep megvan, a motor főtengelyét 180 fokkal tovább kell fordítani, és a két következő szelep hézaga következik.

A beállítási sorrend, a bemarás felső helyzetétől indulva:

négyes kipufogó (a lánctól számolva 8-as himba) - hármas szívó (6)
utána forgatás a főtengelyen



kettes kipufogó (4) - négyes szívó (7)
utána forgatás a főtengelyen



egyes kipufogó (1) - kettes szívó (3)
utána forgatás a főtengelyen



hármas kipufogó (5) - egyes szívó (2) és kész.



Az állítócsavarok kontraanyáit még egyszer meg lehet húzni (nem megtépni, mert legközelebb nem jön szét). Aztán fel lehet vissza tenni a fedelet, ellenőrizve a tömítés helyzetét. Össze kell kötni a gázrudazatot, beszabályozni a szívató bowdenjét, visszaépíteni a légszûrőt, és ki lehet próbálni a motort. Ne felejtsük le a kartergáz visszavezető csövét sem.

Kiegészítés a levlistáról:

> A főtengely 180 fokos fordulatait, hogy méred PONTOSAN?
Az a helyzet, hogy a könyvekben közölt beállitási eljárás -amit én is leírtam- inkább bolondbiztos, mint hûde tökéletes. Az 1-es 4-es hengerek esetében a holtpontot a szíjtárcsa bemarásának helyzetével ellenőrzöd (a fedélen a leghosszabb jel a '0' előgyújtás, vagyis dugattyú felsőholtponti helyzete) a 2 és 3 hengernél a túlsó oldalon van a jel, és kész. Járható út még a lánckerék bordáinak követése is. A bemarás nagyjából az egyik borda közepére esik. 90°-ot forgatva a vezérmûtengelyen a következő két borda közé esik az álló jel a vezérmûtengely házán.
Nem kell félni tőle, hogy nem tutira pontos a jel helyzete, ugyanis a beállitas mind a 4 pontján (két teljes fordulat a motoron, 4 x 180°) minden hiba nélkül _túl_lehet_tekerni_ a főtengelyt 40-50 de akár 90 fokkal is !!!
A bolondbiztos beállitási mód ugyanis a bütyöktől messze, a hátához illeszti a hézagot, es a bütyök vígan léphet tovább, még mindíg ott a hézag.

> a "Ladás egységcsomag szerszámai" közt van egy 13-17 villáskulcs. Ebbol ketto darab kell az állításhoz, vagy
> az egyiket el kellene "vékonyítani".
Az eredeti készletben kellene lennie egy 11-13-as kulcsnak is. Ha nincs, akkor az orosz kulcs 17-es véget használd (a záróanya megnyitásához kell erő) a 13-as állitócsavart mással is lehet tekerni (de ellentartani kell
tudnia, nehogy túlságosan lötyögjön). Az a baj, hogy a leírásban az ellentartás elvét nem tudtam sehogy
visszaadni. Amikor mikroméretû állitásról van szó (majdnem jó a hézag, de meg lehetne kicsit szorosabb) akkor a két csavart úgy fogom, mintha egyszerre akarnám megnyitni, és amikor lazulni kezd a zaróanya és együtt elfordultak egy keveset, a 13-ast visszafordulás ellen megtartom (annyit tesz, mintha tovább akarnám nyitni) és a záróanyát vissza ráhúzom. Egyszer látni, es mellé érteni kell, hogy melyik csavar mit csinál, merre lazul es merre szorul a hézag. Leírva sajna az ilyesmit nem lehet átadni :-(

cikk: gm
copy: eszgyé


Kiegészítés Túri Ádámtól levele alapján:

A gyári előírás szerinti beállításnál a főtengelyt 180°-onként kell forgatni és így mindig 2-2 szelep hézagát beállítani.
Ebben, mint a cikkben is említve van, rengeteg ráhagyás van, mert a bütyökprofilból adódóan hézagot csak akkor nem lehet állítani míg a profil emelné a himbát. A bütyök "hátánál" ahol a hézagot állítjuk, még előtte és utána is van lehetőség jópár fokot forgatni a tengelyt és akkor is mérhetünk hézagot.
Emiatt lehetséges az a megoldás, amit Túri Ádám írt meg nekünk, hogy nem muszáj 180°-ot fordítani a főtengelyen, és négyszer mérni, hanem elég a motort jelre állítva a 4-6-7-8-as szelepet beállítani, majd egyszeri 360°-os főtengely forgatással a maradék 1-2-3-5-ös szelepet beállítani.

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
"és nem árt ha van egy új szelepfedél-tömítés tartalékban, hátha tönkremegy a régi"
Tévedés!
kötelező cserélni! Szelepfedél tömítést nem teszünk vissza többet, ha levetted a szelepfedelet, automatikusan cserélni kell a tömítést.
girolly:
akkor 38 éve rosszul csináljátok, mert a kipuf. és a szívószelepeknél is 0,15-öt kell állítani. Valóban nagyobb hőterhelést kap a kipuf. szelep, de más ötvözetből van mint a szívó. Ezért a hőterhelés különbség ellenére ugyanakkorára tágul mint a szívó. Tehát klasszik Ladánál egyforma hézagot ír elő a gyár.
Az más kérdés h minimálisan lehet kisebbet állítani a szívókra a tapasztalat szerint. pl órás állítás esetén 0,48-szívó és 0,50-kipuf. (10-15°C-ban) de ilyen kis különbséget állítani hézagmérővel a lehetetlen kategória. Max. annyit lehet csinálni hogy a szívóknál nehezebben lehessen kihúzni a hézagmérőt.
2010.04.03. - girolly
Kis adalék. A 0.15-ös hézag a szívó szelepé (hideg motornál) míg a 0.20-as a kipufogóé, szintén hidegen. Ennek oka, hogy a szívó szelep állandóan kap egy kis hűtést a beáramló üzemanyagtól, ezért kisebb a hőtágulása. Továbbá, ha kiindulunk a négyütemű ottó motor felépítéséből, és működési elvéből, akkor kiderül, hogy a szelepeket hengerenként együtt is lehet állítani, nem muszáj követni a 8. 6. stb. metódust.
A főtengelyt forgatva meg kell keresni valamelyik hengernél az "ollózást", vagyis azt a pillanatot amikor a két szelep egybenyit (az egyik himba jön felfelé, a másik elindul lefelé). ebben a pillanatban megállítva a főtengelyt, a vele páros hengeren állítható mind a két szelep hézagja. Vagyis, ha a 4-es ollózik, akkor állítom az 1-est, és így tovább. 38 éve van egy 2101- esünk. Ez a módszer mindig bevált. Ugyanis, ha így állítunk, ki van küszöbölve a vezérműlánc nyúlása által előforduló eltérés. (A motorban jelenleg 400000 km van, egy fúrással és a harmadik szelepsorral)
2014.07.30. - Steve
A szelephézagot úgy a legcélszerűbb beállítani, hogy a kontraanyát kicsit meglazítjuk, az állítócsavarral kis hézagot állítunk be, majd csaknem visszahúzzuk a kontraanyát, és ebben a majdnem szoros állapotban növeljük a megfelelő mértékűre a hézagot. Ezzel a módszerrel megakadályozzuk, hogy a csavar és az anya játéka befolyásolja a hézag távolságát. Ha túl laza ugyanis a kontraanya, az ismételt meghúzása felfelé emeli az állítócsavart, és ezzel persze a hézag is megváltozik.
A főtengely megfelelő szeleppozícióit úgy a legegyszerűbb beállítani, hogy az említett jelölést beállítjuk, aztán pedig levesszük az elosztófedelet és addig tekerjük a főtengelyt, amíg a rotor pozíciója éppen a fölé helyezett elosztófedél megfelelő hengerszámú érintkezőjével esik egybe.