Típus ismertet?: 2101

(Szerző: NDani (Nagy Dániel), utoljára módosítva: 2006.12.01.)

A Zsiguli:






A VAZ-2101 /Lada 1200/ típusú személygépkocsik első példányai 1970-ben jelentek meg útjainkon. Az akkori nemzetközi közlekedésbiztonsági előírások és gépjármû-technikai fejlesztések figyelembevételével tervezett klasszikus felépítésû gépkocsi ésszerû és praktikus kialakításával tûnt ki a kínálatból. Kis külső mérete és tömege ellenére tágas utastérrel és nagy csomagtérrel rendelkezik, a lágy rugózás, a hatékony fûtési rendszer pedig biztosítják az utasok kényelmét.


VAZ-2101

VAZ-21011

1974-ben gördült le a gyár szerelősoráról az első VAZ-21011 /Lada 1300/ típusú személygépkocsi, mely a VAZ-2101 /Lada 1200/ típus korszerûsített változata. A kismértékû karosszériamódosításokon kívül nagyobb térfogatú, erősebb motorral szerelték fel.

Típusváltozat
megnevezése

VAZ
2101
VAZ
21011

VAZ
21013
Hengerek száma
4 4 4
A hengerfurat átmérője, mm
76 79 76
A dugattyú lökethossza, mm 66 66 66
A motor lökettérfogata, cm3 1198
1294 1198

1978-ban mutatták be a VAZ-21013 /Lada 1200s/ típust, ami külsőségeiben és felszereltségében megegyezett a VAZ-21011 /Lada 1300/ -assal, azonban a korábbi 1198 cm3 -es motort építették bele.


Motor elöl hosszában, hajtás hátul

A veteránkorú eredeti állapotú Zsigulit /VAZ-2101/ az alábbi szembetûnő tulajdonságokról ismerhetjük fel:

- "babás" króm lökhárító elöl és hátul
- teli homlokfal
- kerek króm visszapillantó tükör, amit 3 csavar rögzít a b.e. sárvédőre
- króm küszöbléc
- fényvisszaverő prizma hátul mindkét oldalon a lámpák alatt
- cirill betûs Zsiguli felirat (embléma) hátul a jobb oldalon
- ezüst színû (fehér) mûszerfalbetét
- fehér számlap a mûszeregységben
- króm díszkarikás kormány
- gázpedál alsó pontja rögzíve van a taposólemezre

Ezzel szemben a fiatalabb 1200s és 1300-as típusokon:

- fekete gumicsík fut végig a króm lökhárítók élén
- luggatott homlokfal
- szögletes króm vagy fekete visszapillantó tükör, amit 2 csavar rögzít a b.e. ajtóra
- fekete küszöbléc
- prizmák a hátsó lámpára integrálva
- tolatólámpa a jobb oldalon
- típusjelölés a bal hátsó lámpa alá kerül
- barna, fa utánzatú betét a mûszerfalon
- fekete számlap a mûszeregységen
- C oszlopon mûanyag rostély
- lökhárító alá rögzített hátsó ködlámpa (esetenként)

VAZ-2101

VAZ-21013









Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2008.09.09. - Richter Imre (Imre)
üdv!
legjobb tudomásom szerint a krómozott, fém küszöbdíszléc továbbélt a 21011/3-as szérián is, csak a '80-as évek második felében kapták meg a kockáról származó gumis küszöbdíszt!
a legjobbakat mindenkinek!
A Zsiguli (2101) és az 1200S/1300 (21011-21013) még a következőkben is eltért:
-bajuszkapcsolókból a Zsigulin kettő volt bal oldalt, az 1200S/1300-ason még a jobb oldalra is került egy
-a műszerfal jobb oldalán, a kapcsolók mellett található ablakmosó gumigömb helyett lábkapcsolós lett az ablakmosó
-az üléskárpitok mintája is eltért, a Zsigulikon "betétes" hosszanti csíkozású műbőr volt, az 1200S-en aprómintás
-a hátsó ajtókon a hamutartók a Zsigulin a könyöklőbbe voltak beépítve, az 1200S-en pedig külön voltak felszerelve az ajtókárpit felső részére
-a szelőzőrostélyok a Zsigulin fülesek, az 1200S-eken a közepük emelkedik ki
-a hűtőrács is más, a függőleges pálcák vastagabbak, a vízszintesen véknyabbak, az embléma nem hat- hanem négyszögletű.
Azt hiszem, ennyi, ami elsőre látszik...
2008.04.21. - abuoubuq (abuoubuq)
Az első 2101-eseken fehér volt az első irányjelző búrája.
2008.11.02. - abuoubuq (abuoubuq)
A '86.os 1200S-en króm volt a küszöbdíszléc.
üdv! az ajtókilincs fogását senki nem érezte még? a mi 1980-as 2101-es ladánkon "vág" a 21011-eseké meg gömbölyded a kilincs éle-kényelmesebb megfogni :D
Üdv! igen a lökhárító erősségét én is bizonyíthatom,bár a hátsó sajnos már utángyártott... és eléggé korrodálódott. édesapám régebben nekitolatott a kerítésoszlopnak a lökös vége benyomódott, és horpadt a sárvédő oda megfelelő része. de egyengetés után maga a tökély. Ugyan ezt mesélhetem egy hideg csúszós jeges téli napon, mikor faterom csak 20-al ment de mégis elébe fordultak... a jobb eleje sárvédőcsere lett. gyári jellegű, utángyártott fajinan és igen látványosan, tökéletesen követte az autó maradék eredeti körvonalait. Szóval ilyen sárvédő díszelkedik a már 32 éves 2101-ken. A még gyári hibátlan krómos első lököst egyengetés után nevetve fel lehetett tenni. Hiába! a régi orosz technika korunk bármilyen iparát alázza szívósság terén!hazafelé az iskolából oldalról egy segédmotorost kaptunk, mert öreg szivar volt és nem látta a lámpát. A rendőrök fej fogva sajnálták a ladát. jobb oldalon a két eredeti ajtó hulladék lett.Az ajtót élbe, a saját könyökével törte össze, ami szétnyílt.(a bal oldalát még nem érte semmi gyári ajtók vannak még) Helyére gyári jellegű ajtót tettünk.Viszonylag jól követi a hézagokat.A műszerfalunk érdekes díszbetétet visel magán, még ilyen fajin barna betétet nem láttam. messziről sem hasonlít az 1200s-ére. Nem leválós fajta. A ladánknak mi vagyunk a második tulajdonosai, de édesapám azt mondja ha valaki érdeklődik a ladánk iránt: inkább veszek egy másik autót de ezt soha el nem adom! :) ilyenkor mély melegség tölti el a szívem. Próbálok én is vigyázni rá, a kívül belüli tisztántartásában már a megszállottság szintjét ütöm. Ha poros ha nem, ha saras ha nem, mosom, ablakokat takarítom, porszívózom, kikefélem a szőnyeget körömkefével,(apropó! a szőnyeg mintázata is eltér a 1200 s és 1300-étól!) és leviledázom a kasztnit. ha valaki kilép a koszgyűjtő szintén gumiszőnyegből a padló szőnyegre vagy a festéket érheti belátható időn belül sérülés azért ordítok. Úgyszintén az üveg összetaperolásért-ebben anyám az élvezető. valamint a krómdíszeken otthagyott új, és tenyérlenyomatokért. Nehéz ezt mind betartatni mikor autószerelők révén állandóan alkatrészért megyünk. A km-óra már fordult, és újból közelít felé :) Benzin-gáz üzemű, a közhiedelemmel ellentétben a motornak semmi baja nincs tőle! járása tökéletes.az olajat nem esz,i nívópácát bármikor kihúzom az olaj aranysárga, motor tiszta, szelepállításkor a hengerfej alumínium színű az aranyszínű olaj alatt.Nemrég kapott egy másik használt, jobb állapotban lévő hátsó hidat,mert a tányérrugók lerohadtak már. a hidat kékre, a teleszkópokat pirosra, a rugókat citromsárgára festettem. a fékcsöveket és difihézagokat a biztonság kedvéért rendbe tettük.az első lengőkarok közül a jobb alsót cseréltük, a szilenteket úgyszintén. a cserélés után a hídnak megegyező kékre festettük. A balos lengőkar és szilentje még hátra van mert még az gyári. a ladánk jó állapotnak örvend, ki lett kasztnizva mikor megvettük(még óvodába sem jártam mikor vettük, most 19 éves vagyok.) azóta a téli használat miatt is a jobb első taposólemezt, és a bal első taposólemez bal felső széle, és a csomagtartó, híd felé néző éle, lett lemezelve. Az összes díszítőelemet viseli az autó színe piros. 5-ös keveset használt váltóval fut, és 2103-as 1500-ös motor van benne. Az üresen 8 mázsás knaus márkájú szintén 30 valahány éves lakókocsit oda húzza fel ahova akarjuk, mikor nyaralni megyünk. A népek bármerre megyünk fényképezik, és csodálják. Ezek a ladák már bizonyítottak... 30 év után is biztonságosan utazhat vele az ember. Kérdem én: kell ennél jobb autó?
2007.12.17. - TravisHox (TravisHox)
A Zsiguli még annyiban eltért az 1200S és 1300-as típusoktól, hogy az ablakmosó tartálya még nem műanyag volt, hanem olyan, mint egy zacskó.
2008.02.07. - Ray Peter (Peti)
Annyi hozzáfűzni valóm van, hogy volt egy átmeneti széria is amikor belülről az adott autó már a 21013 kivitelű volt, de kívülről még a 2101 elemeit viselte pl. bakos lökhárítók. A különbség az volt, hogy a cirill betűs Zsiguli felirat helyett a másik oldara fém LADA felirat került és volt tolatólámpa is a lökhárító alá szerelve és a tükör is szögletes króm tükör volt. A műszerfal is változott a legszembetűnöbb az ezüst borítás helyett a fautánzatú fólia. Az eredeti 2101 kör alakú króm tükre nagyon-nagyon ritka jómagam is talán egyszer láttam ilyet.
Későbbiekben az ún. 1200 S kivitelű LADÁK nem nagyon változtak, az utolsó 1988-1989-ben Magyaroszágra behozottak annyiban módosultak, hogy hátul is volt biztonsági öv (de nem automata!) és volt a lökhárító alá szerelt hátsó ködlámpa is.
A Zsiguli-Lada különbség igazából nem olyan eget rengetö.
Dióhéjban: belpiacra Zsiguli, exportra Lada. Ugyanúgy, ahogy a Nissanok hajdanában Datsun névvel futottak. De mondhatnám a Zastava-Yugo azonosságot is.
Mivel több százezer autóról beszélünk, nem könnyű szelektálni, hogy akkor belföldre csak Zsiguli, külföldre csak Lada néven menjen a küldemény.
Igazából az Avtoexport már 1972-ben küldött minden VAZ-kereskedésnek egy körlevelet, amelyben megkéri a kereskedőket, hogy a jövőben a VAZ-termékeket kizárólag Lada néven forgalmazzák. Ennek Nyugaton rögtön eleget tettek, a szocialista blokkban sokáig nem.
Vissza a hozzászólásom lényegéhez: 1975-1976 fordulójától már Magyarországra is LADA felirattal jönnek a 2101-esek (tehát nemcsak hivatalosan, hanem felirattal is bizonyítják ezt). 1978 decemberétől az addigi szürke hátlapos műszerfal feketére változik, a kormány is cserélődik.
Gyakorlatilag gyártási racionalizálás miatt a műszerfalat és a kormányt egységesítik a 21011-essel, a kereklámpás 1300-assal.
Ja igen, és 1978 decemberében még egy változás megjelent: a hátsó lökhárító alá egy hátrameneti lámpát is beépítettek ugyanúgy, ahogyan a 2103-asnál.
2008.04.11. - Zsolt83
UF 57 03 hozzászólását én is alátámaszthatom. Nekem egy '78 júniusi Ladám van, ami elvileg 2101-es, de gyakorlatilag hibrid a 21013-mal. Vagyis kívülről 2101, belülről gyárilag 21013, néhány különbséggel: fém Lada felirat van a hátulján, szögletes króm a tükör, tolatólámpa a lökhárító alatt.
2008.09.05. - UP-88-46
Üdvözlök mindenkit!
Írnék még egy-két különbséget, remélem segítek ezzel is bővíteni listát!
2101:
1970-73-ig ritka lyukosztású volt a tetőkárpit
1970-75 elejéig ezüst hátlapos műszerfal, de a rovátkák sűrűbbek voltak a műszercsoportban és a visszajelző lámpák vékonyak voltak
1975-től maradt az ezüst betét de már ritka rovátka és ugyancsak ezüst óracsoport de már nagy visszajelzőkkel.
1970-73 volt tükör a jobb oldali napellenzőben.
1970-74 az első lökhárító babák nagyobbak voltak.
1978-ig a 2101-es Zsigulit 2101-es hengerfejjel szerelték utána már mindegyik a 21011-es hengerfejet kapta.
És egy érdekesség: sajnos most láttam egy 1971-es zsiguli szétbontását és abban a fűtésállító pálcikák még nem feketék hanem krómozottak voltak.
Meg mégegy: az első autóm egy eredeti 21011-es 1300s-es Lada volt, még az elsők közül és volt benne irányjelző fényerőt állító potméter, eredeti volt!
Egyenlőre ennyi ha lesz még akkor írok.
Az előző hozzászólásokhoz. Az első kiadású 1200-eken valóban zacskó szerű ablakmosó tartály volt(van),de amikor 1300-ok legördültek a szalagról mind két típusnak elektromos ablakmosó tartállyal rendelkeztek. A szürke hátlapos műszerfal feketére változtatása szerintem 1978 előtt megtörtént.A tolatólámpát valóban 1978 magasságában tették rá az 1200-re,de az 1300-on hátfalon a jobb hátsó lámpa alatt volt, mig az 1200-en a lökhárítóra szerelték.Valóban króm küszöbléc volt az 1986-os kiadáson,1987-től gumi öntapadós küszöbdíszléc volt.
Nekünk egy 1974-es VAZ 2101-esünk volt, amelyet 2006-ban sajnos le kellett adni. Nem sokkal a műszaki vizsgája lejárta előtt tönkrement az egyik hajtókar vagy a főtengely csapágyazása, és édesapám úgy döntött, már nem költ rá többet. Sajnos, nagyon rohadtak a karosszériaelemei a Ladákra tipikusan jellemző kényes helyeken, úgyhogy nem fért bele a költségvetésbe, hogy feljavítsuk. Pedig összességében nem volt rossz állapotú autó, 32 éves kora ellenére sem volt benne még 135 ezer kilométer sem, és gyakorlatilag élete nagy részét garázsban töltötte. Vérzett a szívem érte, meg is sirattam, mikor a bontóba elhúztuk, de sajna tényleg nem volt rá anyagi fedezet, hogy továbbra is fenntartsuk második autónak (ugyanis van egy '88-as, 2105-ösünk is, az még jobban megkímélt állapotban van, 44 ezer kilométerrel). Szóval ez a Zsiguli egy tényleg egyedi autó volt, kezdve a színével. Amióta élek, én ehhez még csak hasonlító színű Zsigát sem láttam soha, pedig teljesen gyári színe volt. (Persze, lehet, hogy volt ilyenből több is, csak felénk nem, esetleg eredetileg exportra szánt modell volt, csak valahogy Magyarországra tévedt - nem tudom. Mindenesetre gyárilag nagyon egyedi volt.) Ez egy érdekes, halványsárga színárnyálat, talán leginkább a híg Dr. Oetker-féle vaníliapuding színéhez tudom hasonlítani (bocs a reklámért, de hát ahány vaníliapuding, annyiféle színű). Emlékszem, kiskoromban szerettem is nyalogatni az ajtók belső felén, az üveg alatti vastag, domború részt, olyan étvágygerjesztő színe volt. :D Kívülről tehát ilyen halványsárga volt, az ülések műbőrhuzata pedig enyhén zöldessárga.
Na szóval: ez az autó gyárilag 2101-es volt, ez volt az adattáblájába ütve, és 2101-es motorral is volt felszerelve. Ennek ellenére pont fordítva volt a külcsín és belbecs, mint ahogy írjátok. Tehát!

Belülről: klasszikus 2101-es volt, ezüstszín betétcsík a műszerfalon, gumi nyomógomb az ablakmosó-folyadéknak, klasszikus hármas kapcsolótömb (ablaktörlő, fényszórók, műszerfalvilágítás kapcsolója), fehér betétes műszeregység, a skála sűrű osztásközzel, a visszajelző lámpák vékonyak (baloldalt három piros a töltés, az olajnyomás és a kézifék visszajelzői, aztán világítás, fényszóró és index visszajelzői - ez utóbbi színes műanyag lapocskájába volt csak kis fekete, kétirányú nyíl belenyomva, a többi lámpa egységes színű, teli téglalap volt, mikor világított). Két bajuszkapcsolója volt baloldalt, az egyik az index, a másik a világítás számára (háromállású kapcsoló: városi, tompított, országúti fény kapcsolására). A kormányon ott volt a krómkarika, ez működtette a két kürtöt. Viszont a műszerfal tetején lévő kerek szellőztetőnyílás-fedelek fogantyúja ezen KÖZÉPEN volt, és nem a fedelek két oldalán. A gázpedál is a hosszú, alul a padlólemezhez csuklóval rögzített fajta volt - imádtam is nagyon, kényelmes volt a lábfejnek hosszú távon, nem volt olyan érzékeny, mint a későbbi gázpedálok. A hátsó ajtók hamutartói a fogantyú mellé voltak besüllyesztve, az ablakmosó folyadék pedig valóban egy kis, műbőrből készített tasakban volt elhelyezve.
Kívülről: lyuggatott homlokfala volt (ezt ugyan egyszer régen sérülés miatt már cserélni kellett, de apukám szerint előtte is ugyanilyen volt rajta). A visszapillantó tükröt a bal első ajtóra erősítették. A lökhárító is a klasszikus Zsigulié: szűz króm az egész, és kétoldalt van rajta egy-egy függőlegesen álló, hosszúkás, fekete műanyag betétes baba. Elképesztően erős lökhárítók ezek: anyukám egyszer letolatott a pincegarázsunkba, és közben fék helyett véletlenül a gázra lépett... a pinceajtót és a keretét ki kellett egyengetni, a falat újravakolni, meg igaz, a bal hátsó sárhányóelemet is cserélni kellett, de a lökhárítónak nem lett semmi baja. Elgörbült, összenyomorodott, lenyúzta az ajtókeret festését, de mikor apukám kovácsüllőn(!) kalapáccsal(!) kiegyengette, Isten bizony, alig látszott utána a horpadás, és még a króm is rajta maradt. Félelmetes... Emellett hátul a prizmás hátsólámpák voltak rajta, jobb oldalt lent négyszögletű tolatólámpával, viszont a cirill betűs Zsiguli felirat volt rajta... Szóval totális keveredés volt az egész autó. Nem tudom, hogy volt-e több ilyen példány is, vagy tényleg exportra szánták-e és csak véletlenül keveredett Magyarországra, fogalmam sincs. Mindenesetre ezt most leírtam, hogy tudjátok: volt ilyen is. :) Ha esetleg valakinek kérdése van, szívesen válaszolok a szilagyi.zsolt(kukac)freemail(pont)hu címen.
2009.11.29. - Guppee2104
A 21011 hűtőrács a 2101-esétől abban különbözik,hogy a függőleges pálcák sűrűbbek(a2101-é asszem 9 függő küllő).A műszerfalból is volt "mix".Az első kiadású(tehát a régebbi)2101-nél a műszerfalpárna sűrű bordás (fenti bal kép),de a 70-es évek második felében maradt az ezüst betét,a kerek ablakmosó pumpa és a hármas kapcsoló,de a műszerfalpárna ritkábban boordázott(mint fent a jobb képen).Ez a 2101-nél.Az utastér 1979-1980-ig a 2101-ben 2101 volt.A2101-et 1984-iggyártották,ezt kb 1979-1980-tól '84-ig 2101-es külsővel ,de 21011-es utastérrel gyártották.A 21011-est és a 21013-ast pedig tudtommal 1987-ig gyártották.
2009.11.19. - AndyMiller
Érdekes, a hátsó ajtó mögötti, leginkább paralelogrammához hasonlítható külső fekete műanyag szellőzőnyílást senki nem írta. Vagy csak én vagyok vakegér...? :P

(te vagy a vakegér ;) 1300-as felsorolásában ott van, bg_)

Meg a nyavalyás ablaktekerők és ajtónyitók is bakelitek az 1300-asban, és szívesen törnek, szemben a régi krómozottal.
2016.03.07. - Csihi
Volga nevu hozzaszolohoz szolnek annyit,hogy nekunk volt egy 1977-es 1300-as ladank,es azon meg zacskos szelvedomoso tartaly volt labbal mukodtetheto mechanikus pumpaval