Típus ismertet?: 2106

(Szerző: eszgyé (Szabó György), utoljára módosítva: 2015.03.04.)

2106-os ismertető, képek, és egy angol cikk

Az ezerhatos

1972 Decemberétől a Lada gyár elkezdte gyártani a 2103-as, 1500-as típust. (Mivel ez a legközelebbi hozzátartozója a cikk tárgyát képező, minden kétséget kizárólag a Lada fejlesztések csúcsát, katarzisát jelentő 1600-asnak, ezért innen kezdjük a bemutatást)

Lada 2103

1975-76 fordulóján aztán finomították az elődtípust, és a végles 2106-os előfutáraként néhány száz példányt 21031 megjelöléssel gyártottak le, amiken sok olyan fejlesztést vezettek be, amelyek jelentősen korszerûsítették az új modellt. Meg persze sok olyat is, amitől szebb lett. És ezúttal csak egészen keveset, amitől csúnyább.
A 2106 típusjelzéssel legördülő autók gyártása 1976 februárjától indult be.

 Típusváltozatok Lökettérfogat [cm3]   Kormányszervek elhelyezkedése
 2106

 1600

 baloldali
 21061  1500  baloldali
 21062  1600  jobboldali 
 21063  1300  baloldali
 21064  1500  jobboldali
 21066  1300  jobboldali

Kezdjük a külső méretekkel:


Folytassuk a robbantott ábrával:

A 2106-os modell nagyon hasonló a 2103-ashoz, de mégis van néhány szembeötlő változás, amely egyedivé teszi a típust.

-Mûanyag végelemes lökhárítók előrenyúló gumibabákkal.
-Lámpák körül új mûanyag burkolat, amely a szintén új kialakítású hûtőrácsba illeszkedik.



-Hátsó lámpák egészen új kialakításúak: minden funkcióra külön izzót tartalmaznak (Megegyezik a 2121-esével)
-Rendszámtábla megvilágítása a hátsó lámpára került a lökhárítóról.
-Hátfal kialakítása megváltozott, a rendszámtábla "belesüllyed" egy öbölbe.

-Irányjelző fények nagyobbak és téglalap alakúak.
-Elektromos motorral hajtott hûtőventilátor váltja le az ékszíjasat. Ez már csak hőfoktól függően mûködik.
-Az egyik legfontosabb változás a kormánymûben található. Az 1600cm3-es motorral szerelt típusokba kardáncsuklós, biztonsági kormányoszlopot szereltek. A pitmann tengely görgőjének csapágyazása megváltozott, tûgörgők helyett golyók kerültek bele.

A belső tér kényelmes, a mûszerezettség pedig lenyûgöző.


Otthon, édes otthon


Kell-e ennél szebb?

További érdekesség, hogy a törésteszten jobb eredményeket tud felmutatni, mint a 2107-es modell!
Egy orosz nyelvû törésteszt (Sajnos még nincs fordítása)

  
  
Néhány nagy kép

Egy 1978-as brit újságcikk

és hamarosan a fordítása itt: " "

cikk: eszgyé
copy: eszgyé

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Hello!

Az legelső 2103-asokban ékszíjas volt a hűtőventillátor, de egy elekrtomos tengelykapcsolót raktak rá. Csak később került bele az elektromos változat.
További típusváltozatok:
VAZ-2106 "Turiszt":kétajtós, "pick-up" jellegű gépkocsi,a karosszériába épített ponyvával,a Lada-gyár Műszaki Igazgatóságának megrendelésére készült,a hátsó sárvédőn szabványos szélességjelzővel, de díszlécek nélkül.
Sajnos a pontos gyártási darabszám ismeretlen.
VAZ-21065:lökettérfogat:1600 cm3,az ütközője a VAZ-2105-é,a hátsóablakban beépített fűtőszál,nagyobb teljesítményű generátor,ötgangos váltó,megszakító nélküi gyújtás,SOLEX-21053 karbi,első elektromos ablakemelők,módosított volán,korszerűsített belső tér.
VAZ-21065-01:alapvetően ugyanaz, mint a 21065,de a lökettérfogat 1500 cm3,és 3,9-es diffi.
VAZ-21067: a VAZ-2106 izsevszki modellje,ezekbe 1600 cm3-es, VAZ-21067-es típusazonosítojú motort szereltek,mely a szabványos 2106-os motortól abban különbözik, hogy karburátor helyett injektorral gyártották, és megfelel az EURO-2 követelményeinek.
VAZ-21067-20:kísérleti széria,1600 cm3-es,injektoros
motorral,2005-ben gyártották őket, gyártási darabszám nem ismert,balkormányos.
VAZ-21068: a VAZ-2108 és a VAZ-21083 motorok gyártásának befejező szakaszában, alkatrész-hordzóként bocsátották ki.
VAZ-21069:kívüről teljesen megegyezik a VAZ-2106-tal,de 120 lóerős,kétkamrás, bolygódugattyús Wankel-motorral rendelkezik(e motor típusazonosítója:VAZ-411).1983-tól már a 140 lóerős motort is beszerelték(típusazonosítja:VAZ-413),1997-től pedig az univerzális bolygódugattyús VAZ-415-ös motor is beszerelhető volt ebbe a típusba.A VAZ-21069 elsősorban a titkosszolgálatok megredelésére készült,kis darabszámban. Jelenleg 3 túlélő példány ismert.
Szerintem nem volt kardáncsuklós kormánya az 1600-nak (2106). Utána az 1500s-nek sem, csak a kockaladának.
Különbség a régi 1500, illetve 1600 közöt a gyári felső kardánboxnál az 1500-nál csak szivagyújtó van, mig az 1600-nál vészvillogó, müszerfal fényerősség szabályzó is.
Más a kárpitozás is.
Szerintem 2103-asnak csak elektromos ventilátora volt.
Kiegészíteném az előbbi hozzászólásomat:
apróbb eltérés az 1600-as,illetve 1500-as között: első sárvédő oldalindex és alatta levő díszléc, hátsó sárvédőn az 1600-ason oldal dísz van, benne a Lada emblémával, míg az 1500-ön a díszléc végig fut a sárvédőn.
Dísztárcsán is változtattak.
Biztosan van aki enlékszik,hogy az első 1500 illetve 1600-oson a kipufogó végén volt egy krómozott díszvég.
Baromi jól néztek ill néznek ki ezek az autók. Megjegyzem, nekem volt 1500-asom(ZG-56-34), illetve 1600-asom(TD-33-89)is 1983-1987 között.
Jelenleg birokomban van egy 1500s 1984-ből, gyári állapotban, garázsban tartva.
AZ 1600-os fejtámlával készült.Kisebb emblémája van.
A cikk néhány hibát tartalmaz:

A 2103 1973-ban jelent meg és nem 76-ban!! ( A miénk 74-es volt, UZ-98-96 rendszámmal )
A kormányművön nem változtattak semmit, a kardáncsuklós megoldás a "Kockán" jelent meg, de ez sem biztonsági okból, lévén csak egy csukló van benne, hanem a merev oszlop beállítási gondjainak kiküszöbölése miatt.
A csapágyazás változtatásával kapcsolatban is vannak kétségeim, sosem láttam tűgörgős pitmann görgöt, pedig néhány tucat kormányművet felújítottam ezekből akkoriban. A mi 74-es autónkban is golyós volt.
Az elektromos ventillátor a 2103-ason jelent meg, csak a legelső sorozat volt ezekből ékszíjas. 2106 mind elektromos volt.

Triznyak
2012.12.30. - Ladamániás '73
Egy másik autós oldalon olvastam, hogy kis sorozatban ugyan, de gyártották az "ikerlámpást" a 110-es 1.5-ös, 16 szelepes, befecskendezős motorjával is. Tud valaki erről bővebbet? Előre is köszi.
2013.09.23. - lstriker
Nem a 21061-esre gondolsz? Azt tudtommal csak 1994-96 között gyártották, exportra. (Nekem van egy ilyenem, tökéletes állapotban, 1995-ös.)