Típus ismertet?: 2108

(Szerző: NDani (Nagy Dániel), utoljára módosítva: 2015.03.23.)



A VAZ-2108 típus "Samara" elnevezése a gyár közelében a Volgába ömlő kis Samara folyócska nevéből ered. Régi hagyomány, hogy az ott élő emberekhez közel álló földrajzi neveket adjanak az egyes típusoknak, így született a Volga és a Kamaz is.

A hetvenes évek végén kezdték el a tervezését egy új, elsőkerék-hajtású Lada típuscsaládnak. A sorozatgyártásra előkészített VAZ-2108 alaptípust 1984-ben mutatták be a nyilvánosságnak. A Lada VAZ-2108 új típus kezdetben a Szputnyik nevet kapta, majd a Samara típusjelzéssel vonult be a nemzetközi autótípus nyilvántartásba.
A szovjet tervezők alkotta prototípust átadták a nagy tapasztalatokkal rendelkező Porsche Mûvek tervezőintézetének, hogy további korszerûsítéseket, "finomításokat" végezzenek a karosszérián, a motoron, az erőátvitelen és a futómûvön. Ezek után 1986-ban került sor a háromajtós VAZ-2108 típusszámú kocsi sorozatgyártására.

Három különböző teljesítményû motor sorozatgyártására készült fel a Volga menti gyár:

Típusjelölések:

- a 2108 -as  1288 cm3-es, 64 Le
- a 21081 -es 1099 cm3-es, 54 Le
- a 21083 -as 1499 cm3-es, 75 Le


Az elsőkerék-hajtású Lada Samara típuscsalád egy teljesen új motorkoncepció kialakítását tette szükségessé. A kedvező súlyelosztás, valamint az erőátviteli szerkezetek megfelelő kapcsolódása érdekében a motort a menetiránynak keresztbe építették be. Ez a tény a tervezőket a motor kisebb kiterjedésû méretezésére szorította. Ezt az elképzelést sikerült is megvalósítani, így az 1,3 l-es motor tömegét 92 kg-ra, az 1,5 l-esét 95 kg-ra csökkentették. A Samara motorja 20 kg-mal lett könnyebb, mint a VAZ-2105 típusé. 1990-től a káros anyag kibocsátásra kényes országokba a két nagyobb motor kipufogó rendszerét szabályozatlan katalizátorral látták el. Az 1300-as és 1500-as modellek erőátviteleiben piactól függően négy- illetve ötfokozatú kézi váltót szerepeltettek.

A ferdehátú karosszéria tengelytávja 246 cm, miközben alig hosszabb négy méternél, az
alaphelyzetben 310 literes csomagtartója a hátsó ülések döntésével egész 1,2 m
3-ig bővíthető.

Motor elöl keresztben, elsőkerék-hajtás.

Alapvető mûszaki paraméterek

1986 után megérkeztek Magyarországra is az első Lada Samarák, becenevükön csacsik. Eleinte az alaptípust a VAZ-2108 1300-as 3 ajtós 4 sebességes verzióját lehetett megvásárolni, jellemzően barna színû belső mûszerfallal és kárpitokkal, azonban később a mutatósabb szürkés árnyalatú belterû autók is megérkeztek hazánkba.




1988 januárjától már ötajtós karosszériával is gyártották a togliatti üzemben a Samarákat. A VAZ-2109-est 1300-as, a VAZ-21093-ast pedig az 1500-as erőforrással szerelték. A dízelbarát nyugati piacokon a Ford 1,8 literes, 60 lóerős, előkamrás szívódízelével is forgalmazták az elsőkerék-hajtású Ladákat.

A meredekebb farkiképzésû kocsiszekrény -a hátsó ülés helyzetétől függően-
400-940 literes csomagteret rejt.


1991-ben a karosszériaválasztékot négyajtós modellel egészítették ki, a "nyugati" exportra Lada Forma néven szállított VAZ-21099-el.

A 20 centiméterrel meghosszabbított VAZ 21099-es csomagtere 365 literes.

A négyajtós típus bemutatásával egy időben új arculatot kapott a Samara. A rövid motorháztetőt és első sárvédőket hosszú, a fényszóróig futó elemek váltották fel, valamint egyszerûbb hûtőmaszkot kapott az autó.



1996 után befecskendezős példányok is készültek, ezek az „i”-s (injektoros) modellek:




Speciális vátozatok:


Samara 4 x 4 Rally



Samara T3 Dakar

Samara Cabrio

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
A Samarákat kéttárcsás Wankel-motorral is szerelték, ezek 140 LE teljesítményt adtak le. Mellékelek egy képet is a motorról + néhány frissített modelről:

http://kepfeltoltes.hu/view/080620/Lada-Wankel_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes.hu/view/080620/Samara-1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes.hu/view/080620/Samara-2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

http://kepfeltoltes.hu/view/080620/Samara-4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg