Típus ismertet?: 2103

(Szerző: eszgyé (Szabó György), utoljára módosítva: 2015.02.27.)

1972 Márciusa óta létezik az autógyártás etalonja, az ikerlámpás, krómléces és hűtőmaszkos ezerötös.
A gyártást ugyan már 1972 Decemberében megkezdték, de a teljes és végleges változat csak a következő év elejére állt össze.

Az ezerötös

1972 Márciusától a Lada gyár elkezdte gyártani a 2103-as, 1500-as típust. Sok olyan fejlesztést vezettek be, amelyek jelentősen korszerûsítették az új modellt. A mûszerfalat teljesen átdolgozták, bár a szellőző rendszer nagyrészt azonos maradt (a lábfûtés már karral szabályozható). Újdonság a kör alakú, 180-ig skálázott sebességmérő, a fordulatszám- és az olajnyomásmérő. Ez utóbbi még manapság is csak nagyon kevés autóban található meg gyárilag (pl: Kadett GSi), pedig hasznos mûszer. A belső kárpitozás megújult, az erősebb motor miatt más végáttételt szereltek a hátsó hídtestbe. A biztosítékok továbbra is hengeresek, de számuk - és ezzel a rendszer megbízhatósága is - növekedett.

A típusváltozatok:

 Típusváltozatok Lökettérfogat [cm3] Kormányszervek elhelyezkedése
 21031500Baloldali 
 210321500Jobboldali
 210331300Baloldali 
 210351200Baloldali
 21036 ? ?

Kezdjük a külső méretekkel:


A változtatások (nagyjából):

-Más alakú, krómozott lökhárítók.



-Négy kerek fényszóró került az elejére...
-Különleges, a lámpákat is körülölelő krómozott hûtőrácsban.



-A hátsó lámpák mérete közel duplájára nőtt.



-Körbefutó krómlécek a küszöbön, sárvédőíveken, az "egyenlítőn", és a hátsó tûzfal körül.
-Irányjelző fények nagyobbak és paralelogramma alakúak.



A belső tér kényelmes, a mûszerezettség pedig lenyûgöző.





A gyári szerszámkészlet több mint kielégítő...



Aztán vannak a Metalex féle 2103-asok...





És akinek ez nem elég...

cikk: eszgyé

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
További változtatások: új formájú tükör (később az 1300-asok is megkapták), díszléc az ajtókereteken, vákuumszervós fék, 20,64 mm-es átmérőjű hátsó fékmunkahengerek, automatikusan utánállítódó hátsó fék, vákuumos előgyújtás-szabályzó (ebben nem vagyok biztos), elektromágneses benzinelzáró szeleppel épített karburátor.
2007.12.17. - TravisHox (TravisHox)
A vákumos előgyújtás csak az 1980-as években és ez után gyártottakban volt megtalálható, amikor a mechanikus karburátorok "Ozon" karburátorokra cserélődtek.
A BA3-21032: motor lökettérfogat/típus:1500 2103 jobbkormányos
21033: 1300 21011 balkormányos
21035: 1200 2101 balkormányos
A könyvek nem említik a BA3-21036 típust.
Létezett 1600 cm3 verzió is, VAZ-21031 gyári kóddal. Elsősorban hazai piacra gyártották őket, de vittek belőle pl. Finnországba is.
És ne feledjük, hogy az első szériás 2106-osnak is 21031-el kezdődött a motorszáma.
A 21031-esből nagyon kevés készült, 1975-ben gyártottak belőle 150-200 darabot, közvetlen a 2106-os gyártásának beindítása előtt. Igazi ritkaság.
Az első 1500-ök ablaktörlő kapcsolója a műszerfalon, lámpa kapcsoló mellett volt. Az ablakmosó pumpás, lábbal kellett működtetni. Véleményen szerint a vákumos előgyújtás 1980-tól volt.
2014.03.06. - andreottti
Ez kedvenc autóm és ez az egyik legjobb típus. Szerintem eme mű a Lada cég egyik gyöngyszeme.