F?téscsap

(Szerző: Janó (Almási János), utoljára módosítva: 2010.01.01.)

Fűtéscsap szerelési megoldások, Erdei András, Bal3, z. és gm írásai alapján.

 

Megbízhatóbb fûtéscsap típusok
Írta: GM.
 
Kellett vennem (szerencsére nem magamnak) új csapot, és ezt a hengeres megoldást választottam.  A GDM-nél lehet vásárolni.



Miután beraktam, forrón sem szorul és jól mûködik.
A kar alatti nagy külső záró csavar miatt aggódtam  csak. Ha alkalmazza valaki, ide kis befúrást és hernyócsavart javaslok kicsavarodás ellen.

még1MbR:

Szintén a G.D.M.-ben vettem az alábbi képen látható, kerámiabetétes csapot. Aki nem szeret hosszasan vacakolni egyedi megoldásokkal, annak célszerû ezek közül a csapok közül választania.

Beszerelésnél érdemes egy kis trükköt csinálni:
-nem kell lebontani a komplett boxot, csak a polcot kell kiszerelni.
-csak a radiátorról kell levenni a csapot tartó két db anyát,
-a motortér felől le kell húzni a csöveket és meglazítani az átmenő furatot tartó konzolt
-akkor már ereszt annyit, hogy kézügyességgel kiszerelhető a csap (a rajta hagyott, tûzfalon átmenő rövid csonkkal együtt!) az utastérből. Csonkostól ki tudod húzni a csapot. Másikat ugyanígy csonkostól vissza.


Volkswagen fûtéscsap Ladába
Írta: Erdei András


Sokat gondolkodtam a dolgon, végül úgy döntöttem, hogy nem akarok a későbbiekben a csappal szenvedni, inkább most töltök el vele egy kicsivel több időt. Visszavittem a boltba a gagyinak tûnő új csapot, és némi tûnődés után vettem egy Volkswagenbe valót, az csak nem ilyen vacak alapon. Ez a csap egyenes (átfolyó?), az egész mûanyag az állító kart leszámítva. A megítélése nézőpont kérdése: lehet bóvlinak bélyegezni, vagy azt mondani, hogy ez nem rohad be. Én az elsőről indultam, és tartok a második fele. Egyelőre jól mûködik, az idő majd eldönti, hogy jó döntés volt-e. Anyagilag nem bukok rajta sokat, mert alig drágább, mint az orosz.
Jobban megvizsgálva a csapot észleltem, hogy a konstrukció olyan, hogy túl lehet nyitni (a max nyitás után még jócskán lehet tolni a kart az ütközőig, de ekkor mar zár), mivel ezt nem akarom, ezért így a Lada bowden útja pont megfelelő hosszú: teljesen nyit, és teljesen zár. Így nem kellett még a kart sem rövidítenem. (Bar belefért volna, mert elég könnyen mozog ez a csap.) A bowden némi faragás árán rögzíthető a csap megfelelően kialakított helyén. Megnyugodtam.
Először a régi csap helyére akartam némi csőkanyarral beépíteni az újat, de egy idő után letettem róla, és belenyugodtam az elkerülhetetlenbe, meg kell fordítanom a radiátorban az áramlás irányát, a hosszú egyenes csőbe fogom beépíteni a csapot, az lesz a befolyó ezentúl.  Gyors ellenőrzés: a motortérben levő gumicsövek kiadjak a cserét egy kis erőszak árán, de megtörni nem kell őket, csak megcserélni.

Ha esetleg valaki utánam csinálná, a hozzávalók:
- végy egy Volkswagen fûtéscsapot (nem sokkal drágább csak, mint a "gyári"),
- egy pipacső(?), az a gumicső, ami a motortérben a radiátor kifolyó ágát köti be.
- csőbilincs 28-as, 6-8 db
- csavarhúzó, kulcsok (7, 8, 10), meg ami még kell a csapcseréhez , plusz:
vasfûrész (esetleg flex),  vasreszelő,  sniccer.
- tûrelem, idő.
Munka indul, radiátor kiszedve, kitisztítva, a csövek leszerelve róla. A régi csapra épülő egyenes csődarabot egy bilincsnyi után fûrészeltem el, ide beiktattam a pipa kanyarát (csak a 90-os elfordulás kedvéért), a kifolyó (néhai befolyás) kész is. Két bilinccsel rögzítettem a gumit a fémcsövekre. (Megj.: beszereléskor elég határeset volt a motortér fele a csőcsonk hossza, ezért lehet, hogy érdemesebb a levágott darab helyett a hosszú csőből kieső, csappal pótolt darabot használni itt.) Nem elfelejteni a fûrészelés után szépen lesorjázni a csövet, nehogy kárt tegyen a gumiban a rázkódástól.
A befolyó elkészítése is egyszerû, a hosszú csövet a kanyar után közvetlenül elvágni, egy csapnyi rész után szinten. (Tehát a csappal helyettesítünk egy darabot belőle, nincs semmi ördöngösség.) A pipából maradó (már) egyenes gumicsövet tovább aprítva összekötjük négy bilincset használva a befolyót és a csapot. A csapra eső két bilincset egyelőre nem kell meghúzni, hagy forogjon, majd a felszerelt radiátoron tudjuk csak a végleges helyzetébe fordítani a csapot.  (De a bilincset olyan irányba tegyük, hogy majd hozzáférjünk felszerelt radiátorral is. (Ez egyébként ajánlott minden bilincsre.))
Ha ez megvan kössük be a bowdent. Ehhez a végen lévő körbetekerést egyenesítsük ki, hajlítsuk meg úgy, hogy be lehessen fûzni a karon lévő lyukba (valami z betû formára), és mindkét irányba húzogassa, a
felesleges részt (2-4 cm köruli) vágjuk le. Vigyázzunk arra, hogy a bowden vége ne akadjon bele a csőbe és a bilincsbe, még a csapot elforgatva se, én ezzel szívtam egyet. A bowden vége rossz felé állt amikor felszereltem és kitámasztott a bilincsen, nem vettem észre és felül a szabályzó karnál engedte el a bowden leszorítása.  Egy anyás csavarral, alátéttel rögzítettem a csapon is a bowdenházat.
Ha nem felejtettem ki semmit, akkor vissza lehet tenni a radiátort. (A levegő irányító leffentyû bowdenét se hagyjuk ki!) A felemelés közben a csap elforog, nálam a bovden végül alulról felfele irányba érkezik,
ezzel van benne egy jó nagy kanyar, próbáljuk meg egyengetni, nehogy megszoruljon. Radiátor rögzít, bilincsek még egyszer meghúz, a csöveket a motortérben ne felejtsük el megfordítani, hogy most is a bejövő vizet zárja el a csap. (A 7. és 8. bilincs az anyaglistában ide van számolva, nálam ugyanis cseres lett mindkét eredeti.) Minden egyebet visszaépít. Járat, tesztel, csöpögésre fokozottan figyel.
Kissé bonyolult, de van fûtésem!


Fûtéscsap másként
Írta: Z.
 
A fûtéscsap meghibásodás egyik tipikusan Lada betegség.
A fûtéscsap (ami mellesleg az utastérben van) kb. 2-3 (ez komoly!!) idény után elromlik.
Egész télen (nyáron) az egyik pozícióban rohadt, és mikor elmozdítod, "annyi".
Kétféle hibajelenség van:
-vagy a csajod lábára folyik az összes hûtővíz,
-vagy nem lehet hideg állásba kapcsolni (állandóan fût).
Azért nem szokás/érdemes javítani, mert ha berakod a csere alkatrészt, néhány állítgatás múlva annak is annyi lesz. És nagyon nehéz cserélni, nem lehet rendesen hozzáférni, az egész radiátort ki kell szedni (főleg ha a csavarok beálltak), ehhez meg a kardánboxot meg a magnót és mindent szét kell bontani.
Megoldások:
1. kifolyt víz esetén kötelező a csere
2. állandó fûtés esetén:
- télire a fûtés megoldott
- nyárra a fûtést lekötöd: a két gumicsövet, ami a vizet viszi a fûtéshez (gépház, tûzfal, jobboldal) felhasználva: egyik kis csővel a motortól jövő 2 vízvezetéket kötöd rövidre (vízkör OK), másikkal pedig a fûtésradiátor 2 vízvezetékét, így nem folyik ki a radiátorból a drága fagyálló.
- minden ősszel és tavasszal egy jól megválasztott pillanatban (mikor befagy a segged vagy amikor elönti az utasteret a forróság) egyszer kell a fentit megcsinálni ill. visszacsinálni.
- másik megoldás: a fent leírt gumicsövet megszakítva BauMaxból vagy Obiból vagy hasonló helyről beszerzett golyósszelepes csapot raksz be. Ügyesen megoldva akár az utastérből is mûködhet, bowdennel.

 

Bal3 hozzáfûzése a témához:

Hozzáfûzésem, apósom hagyományos fürdőszobai csap belső részét forrasztja bele a gyári csapba, garantáltan 30000 nyitást bír ki! Egy bowdent forraszt még a végére, így simán lehet tekergetni.

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2010.01.17. - csabi2003
Sziasztok!

Nekem is berohadt a régi csapom a kockámban és állandóan fűtött.
Én is megszakítottam a motortérben lévő gumicsövet és egy golyós kerti csapot szereltem be, de télen elégtelen volt a fűtésem. A plusz csap áramlási veszteségei miatt kevesebb víz keringett a radiátorban, így kevesebb hőt szállított.
Később a legfelső képen láthatót építettem be és visszaalakítottam a gumicsövet csap nélkülire.
Azóta nem fázom télen...
:)
2010.08.20. - David-2105
Sziasztok!
Egy kis adalék a Még1MbR által említett kerámiabetétes fűtéscsaphoz:
már ezt is hamisítják, a gyártó oldalán van egy összehasonlítás, ahol felsorolják a különbségeket képpel illusztrálva. Csak az a baj, hogy oroszul van:)
A link:
http://www.yavva.ru/docs/produkt/poddelki2.php
Az alsó táblázatban a bal oldali az eredeti, a jobb a hamisítvány.
Remélem segítettem. Széles utat:)
2014.10.17. - agyvihar
Sziasztok!
2105 fűtéscsap csere

Ki kell, hogy ábrándítsak mindenkit, aki az gondolja (sőt hangoztatja), hogy a Lada fűtéscsapot nehéz cserélni.

Ha beszereztünk egy csere csapot (és persze hozzá a két gumitömítést)
-Le kell szerelni a kesztyűtartó alatti polcot.
-(A könnyebb hozzáférés érdekében ki lehet szedni a kesztyűtartót és a mögötte fel fogatott, levegőelvezetőt is.)
-A motortérben le kell kötni a fűtéscsaphoz kötött csőről a gumicsövet (az alsó). Valamint hagyni, hogy egy kevés víz kifolyjon.
-Ha már itt vagyunk csavarjuk ki a két hetes kulcsnyílású rögzítő csavart is.
-Vissza az utastérbe: A radiátorról le kell csavarni a két fűtéscsaprögzítő anyát. (10-es csőkulcs, vagy krova).
-Meg kell lazítani, vagy akár le is lehet szedni a fűtéscsap mögötti tartót, ami a két kimenő csövet fogja. (10-es csőkulcs, vagy krova)
Ezek után a fűtéscsapot az utastér felé beljebb lehet húzni, hogy a bowdenházat szorító anyát kilazíthassuk. (így már könnyedén ki lehet szedni a régi fűtéscsapot).
Ha kérdésed lenne 2105-tel kapcsolatban írj: agyvihar(kukuc)citromail.hu-ra, hátha tudok segíteni.