Automata leveg?csonk: leírás (gm) és illesztés (Még1MbR)

(Szerző: gm (Melegh Gábor), utoljára módosítva: 2006.12.17.)

Automata levegőcsonk Rángatás, téli túlfogyasztás ellen. A kézi állítgatós helyére felmegy.


Minden Ladára feltehető a termosztátos légszûrőelem (a kézi állítgatós helyett, ez eredetileg egy Samara alkatrész). A kocka Ladák légszûrőházára egy az egyben rámegy, csak a meleg levegő flexibilis csövét kell egy kicsit kisebbre húzni.

Előnye, hogy télen-nyáron biztosan ugyanolyan hőmérsékletû levegőt szív a motor (a túlfogyasztás egyik lehetséges oka kilőve). Egyébként stabilizálja a motor üzemét, hamarabb vissza lehet tolni a szívatót stb.



 

A beállított hőmérsékletről:

A gyári definíció szerint 25 foknál a meleg irány felé van nyitva teljesen, 35 foknál pedig a hideg levegőt engedi csutkára.

Elvégeztem egy alapkísérletet. Távadós digitális hőmérő érzékelőjét elvittem a légszûrőházig, és odamadzagoltam az első torok mellé a fedelet leszorító csavar oszlopához, mint valami kinzócölöphöz, szivacs szigeteléssel.

20 fok körüli külső hőmérsékletnél, homlokfalról bevezetett hideg levegővel 28-30 fok között akarja tartani magát. Autópályán kis gázzal lejtőn gurigázva a kipufogócsonk eléggé lehûlt, tyemperatúra visszaesett 25 fokra. Az első gázadásra visszaélénkül, felmegy 31-ig, de pár másodperc alatt lemoderálja magat 28-29-re. A lágymányosi híd alatt a kanyarban 28,7 fok, 60-nál haladok 4-ben, és mire 80-ra felmegyek 31,4 fok, mire elérem a hidat megint 29 lesz. Lámpánál állva lecsökken a légsebesség, a sugárzó hő jobban melegíti a levegőt (35-37 fok), de elindulás után a motor ezt gyorsan benyeli.

Ma reggel 8 fok volt a porlasztó előtt amikor beindítottam. Az első 5 mp alatt 0,2 fokot esett, aztán melegedni kezdett. Mire kiálltam a kapun, már 9,9 volt, az utca végén 12, lent a lámpánál 20 (aki tudja, hol lakom az előnyben). Az egész olyan 400 méter út. Az autópályán gyorsítva a 10 fok alatti menetszélben 26-ra küzdötte fel magát, de az érdi lejtő aljára 23 ra lement. Aztan sík úton 100-nal beállt 28-ra.

Svábhegyen kettesben kell húzatni hegynek fel (rossz a fogyinak), de a hőmérséklet csak percek után éri el a 31-et. Ovi előtt leállítás és 5 perc után a légszûrőben 45 fok, elindulva visszaesik a helyére.

gm.

Szentirmai Miki megoldása a levegőcsonk illesztésére:

A szamara levegőcsonkhoz készített "csőillesztő" PVC lefolyócső szukítő idomból készült, némi fûrészeléssel és csiszolással. Az idomot fel lehet tenni mindenféle beavatkozás nélkül is a hozzá adott gumigyûrû segítségével, azonban a gumigyûrû idővel úgy hozzá tud "nőni" a csőhöz, hogy alig szétszedhető. Emellett hosszabb is, nehezebben fér el a gégecső, kocka ladáknál beleérhet a gégecső alatta elhelyezkedő vákuumszelepbe.

Szerintem esztétikusabb is, ha kisebbre van vágva.

A képen látható, hogy az idomból levágtam a gumigyûrût tartó tokot valamint az ellenkező oldalból is valamicskét. A vágott éleket lecsiszoltam. Az idom fûrésszel kurtított 40mm-es belső átmérojû vége laza illesztéssel megy fel a levegőcsonkra, a rögzítésre több megoldás is kínálkozik.

Feltehetjük AWAB bilinccsel, ekkor célszerû bevágást ejteni az idom palástján, hogy meg lehessen szorítani rendesen. Én inkább bilincs nélkül tettem fel, a levegőcsonk oldalon a csővéget 1x végigtekertem barkács, biciklis,stb boltokban kapható textilből készült ragasztószalaggal. (a biciklikormányra is ilyesmit tekernek, hogy jól tapadjon...)
Ezután szép passzentosan összecsúszik a két darab, nem kell vele sokat mókolni...
A legvégén matt feketére lefújtam az idomot, így színben stimmel a levegőcsonkhoz, valamint megszûnik a sufnituning jelleg :-)) nem is venni észre, mi is volt ez az idom előtte...

A képen látható még egy lefolyócső idom, ez 50mm átmérojû 90 fokos könyökidom.
Azért volt rá szükség, mert a hideg levegő bevezetést csak ezzel tudtam megoldani, másképp útban volt a gégecsőnek az akkuhoz túl közel lévő fényszórótörlő motor.
A gégecsövet a motor és az akku között tudtam elvinni előre a hûtő és a lámpa közti lyukig. Sajnáltam volna a csövet csúnyán megtörni 90 fokban, inkább idommal oldottam meg.



Ágó Béla egyszerûbb csatlakoztatási megoldása: szûkítő cső-betéttel.

(mûanyagból esztergálva)
 



Megjegyzés kereklámpás Lada + kocka Lada légszûrőház + Szamara levegőcsonk esetére:
Amennyiben nem gégecsővel oldjuk meg a levegőnek az automata levegőcsonkhoz vezetését a hideg oldalon, hanem a gyári szívóidomot rakjuk vissza, meglepetésben lehet részünk. Ugyanis nem fog elférni. Így szükségessé válhat az idom fûrész által való megkurtítása. Ugyanez kocka Lada esetében: elfér, de a motor üzemszerû jobbra-balra billegésével az idom hozzáérhet a motortér oldalához. Mindez az automata csonk és a régi, manuális állítású csonk méretének eltérésőből adódik. /m.krisz/