Ladába építhet? váltók

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2006.12.01.)

Készítettem egy táblázatot az általam ismert Ladába beépíthető
váltókról. Több év tapasztalata van benne. Magyarázatok:
nyt- nyelestengely
ft- főtengely
et- előtéttengely
()- opcionális
tartomany- a legkisebb és legnagyobb áttétel aránya
lépcső- ejtés vagyis a fokozatok egymást követő aránya

Ahogy mondani szokták, a legjobb tudásom szerint készítettem, de hibák előfordulhatnak. Ha valaki azon töri a fejét, hogy ez alapján választ váltót két dolgot ne felejtsen el: -mire használja az autót ill. milyen motorja van hozzá.

Táblázat: html - xls

Ha valaki váltócserén töri a fejét mindig pontosan határozza meg, hogy mire fogja használni az autót. Versenyzésre, városi közlekedésre, hosszú távokra, hegyvidékre, vontatásra… Fontos, hogy ki fogja használni: ha egy hozzáértő és önkontrollal rendelkező „személy” akkor nyugodtan tehet be egy hosszú egyest, mert tudja, hogy ez leégetheti a széria kuplungot és ezért keveset csúsztat ill. ha elakad nem a kuplunggal próbálja kihozni az autót. Ha a képzetlen (még) testvérünk, barátnőnk, barátunk, anyu, apu, gyerek (a nem kívánt rész törlendő) is használja érdemesebb a kuplung kímélése érdekében rövidebb első fokozatot használni. Vegyünk egy példát:


A eset: legyen x vagy y de inkább z. ő 195/50R15 gumikat használ(tehát nagy átmérő), de sokszor versenyez a géppel és láthatóan városban
használja. A fogyasztás nála nem kérdés. (hja kérem…) Ha 4 fokozatú széria váltója lenne akkor sokat gondolkozna, hogy fejleszteni kellene:
igen, de mit? Neki nincs szüksége gyorsító V. fokozatra sokkal inkább kisebb ejtésû és hosszabb egyes fokozatú váltó kellene. Neki ugyanis
van motorerő és talán nem használja más az autót, vagyis nem teszik tönkre a kuplungot. Mivel 7500-at is forog a motor nézzünk egy példát
széria 2105/07 váltóhoz: 3,66 2,1 1,361 1--- ezek az áttételek; ha I-ben kihúzza 7500-ig akkor II-ben leesik a fordulat 7500/ 1,746 = 4295-
re !!! majd sorban: 4860 , 5510 IV-ben. Mindenki el tud képzelni ideálisabbat is. Főhősünk is. Kevés pénzért: Lada 2106/2121 a
fordulatok így alakulnak: 4600 4860 5818 . Tehát nyert 300 fordulatot 1-2 és 3-4 esetén. Ha több pénze lenne: MTX 5 2,76 1,989 1,538 1,19 1 --- öt fokozat jól elosztva. A fordulatok: 5400 (hoppá!) 5797 , 5805 , 6302

B eset: tfh. egy LBK tag beépített egy 2000 DOHC ie motort az
autójába. Teljesítmény és nyomaték van bőven. 4-es váltó helyett 5-öst épít be : zaj és fogyasztáscsökkentés miatt. Az első négy maradt +
egy ötödik. Az egyes szinte fölösleges olyan nagy a vonóerő, hogy gázadásra kipörög a kerék. Ezt a motort max 6200-6300-ig érdemes
pörgetni, tehát nem kell kis ejtés, de egy széles tartománnyal hosszú diffivel (végáttétel), nagy kerékkel kihasználhatjuk a motorban rejlő
lehetőségeket: viszonylag hosszabb egyes, nagyon hosszú ötödik, kis zaj, alacsony fogyasztás, jó városi fogyasztás és rugalmasság a direkt
negyedik fokozatban.

C eset: 1200/1300 széria ill. enyhe tuning motor széria váltóval diffivel. 3,75 2,3 1,49 1 A kis tuning miatt 6500-ig érdemes húzatni a fordulatok a következők: 3987, 4212, 4353 - az utolsó valami borzalom… Kis pénz kis tuning : 1600-os váltó; több pénz ötös váltó. 3,66 2,1 1,361 1 0,819 Eredmény : nagyobb tartomány, kisebb zaj, kicsit hosszabb els? három fokozat, de a fogyasztás alig változik a viszonylag gyenge motor miatt. Én beépítenék egy rövidebb végáttételt pl.: 4,444 kombi a 4,3 helyett vagy 4,3 a 4,1 helyett . Az első három fokozat összáttétele kb megegyezik az eredetivel, de még
így is hosszabb és 4. vmint. 5. fokozatban is lesz gyorsulás. A tartomány 3,75 helyett 4,479 .

D eset: saját példám erős motor , hosszú utak. Kezdet 4-es váltó 4,1 diffi. Később 5-ös váltó 0,88 ötödikkel. Ez is kevés: beraktam a 3,9-es diffit. Még mindig kevés: 0,803 lett az ötödik áttétel. 185/60R14 gumival 4000-en ment 140-et. Még egy kicsit javítva 175/70R14 4000-en 145-öt. (összehasonlításképp: széria 1200-es 4000-en 101-et megy (ez nekem 2747))

Megállapítható, hogy általánosságban nincs legjobb váltó: mindig a felhasználás határozza meg, hogy melyik az ideális. És akkor még nem is beszéltünk a szinkron kontra aszinkron, egyenes fogazás kontra ferde fogazás stb kérdésekről, a vontatásról