Amit a savas akkukról tudni kell...

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2006.12.12.)

Sziasztok!
Na megpróbálom egy összefüggő írásba foglalni, amit a hagyományos savas akkumulátorokról tudni érdemes és eddig összeszedtünk. Elöljáróban Chury-val vitatkoznom kell, mert a forrás meg nem jele a feltöltöttségnek, a töltés során keletkezik gáz, ami kiforr, de ettől még lehet, hogy akár órákig tart mire kész a töltés.

Az akku gondozása:

Az akkumulátorokban az elektrolit üzemkész állapotban 1,28 kg/dm3-es (33%-os töménységû) kénsav. A kisülés folyamán a savat alkotó ionok kiülnek a lemezekre és a sav töménysége felhígul, töltés során töményedik. Ebből következik, hogy a lemerült akkumulátor hajlamos a megfagyásra (hígabb elektrolit), főleg ilyen hidegben, mint most van (mínusz 10 - 20 fok). Párolgásra a desztillált víz hajlamos nyári melegben illetve elbomlik a töltés során, tehát az elektrolit víz része fogy, ez igaz, de attól még a savas utántöltés - a kellő biztonsági szabályok betartásával - lehetséges, mivel a sûrûség a töltöttség függvényében is változik. Valaki írta, hogy létezik bekevert akkusav, azt minden további nélkül lehet beleönteni. Töményebbet nem javallott, mivel ha túltöményítjük az elektrolitot, a lemezeken jelentkező erőteljes savkőképződés akár cellazárlathoz is vezethet, ami az akksi halálát jelenti. Az általános és üdvözítő megoldás desztillált (ioncserélt) vízzel való utántöltés (a max jelölésig, mivel a töltés során valamennyi valószínûleg "leforr" róla), és utána mindenképpen töltés, vagy min. 150 km országúti autózás kevés fogyasztóval és jó állapotú töltőrendszerrel.

Az akku töltése:

A töltést ideálisan a kapacitás (Ah) tizedrészényi áramával (A) kell végezni (pl: 12V 55Ah akku esetén 5,5 Amperrel), de sajnos a házi akkumulátortöltők kizárólag (én még nem láttam kivételt) feszültséggenerátoros jellegûek, tehát fix kb. 13,5 V feszültség mellett adnak le annyi áramot, amennyit az akku felvesz. Legfeljebb áramkorlátozó van bennük általában van is), amivel garantáljuk, hogy nem száll el a töltőáram az égbe. Egy erősen lemerült akkumulátort, ha ilyen töltőre kapcsolunk, akkor ~16 óra alatt tölt fel. Igaz, ebből az utolsó 8-10 órában már csak kb. 1A-t vesz fel az akksi, azaz csepptöltésen üzemel, de nagyon fontos az akkunak ez az utolsó 8-10 óra! Pillanatnyi töltöttséget már eléri akár 4 óra alatt is, de ez a töltöttség elég tiszavirág életû lesz.
A töltés alatt a kupakokat legalább meglazítani, de inkább kivenni célszerû, hogy a keletkező gáz kiszellőzhessen. A folyamat roppant tûzveszélyes, a töltés mellékhatásaként vízbontás történik amikor is hidrogén szabadul fel és meg általános iskolában tanultuk, hogy a hidrogén a levegővel keveredve durranógázt alkot (0,2 mWs szikraérzékenység). A másik veszély, hogy szinte minden textilárut szétmar egyetlen kis cseppje is az elektrolitnak. Töltés után az akkut legcélszerûbb bő vízzel lemosni, mert különben még szárazon is szétmarja a hozzáérő ruhanemût.

Akku ellenőrzése:

A terheletlen kapocsfeszültség csak akkor árul el bármit, ha alacsony. Ha leadja a 12V-ot, attól meg lehet, hogy nem jó az akku. Terhelten, ált. 50A terhelés mellett mérjük a feszültséget, ekkor ~10V feletti mérés esetén jó az akkumulátorunk. Ha savsûrûségmérőnk is van, azzal megmérve cellánként(!) a sûrûséget 1,25 kg/dm3 felett tekinthetjük jónak.
Ha egy cella gyenge ( < 1,21 kg/dm3 ), a többi jó, akkor cellazárlatra kell gyanakodnunk és sürgősen az új akksi beszerzésén gondolkoznunk. :-O

Remélem nem hagytam ki semmi lényegest.

S.G.(2121) Aki majdnem fel évig csak akkukat töltött a honvédségnél.

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Simpali!

Feltételezem Sam Sall a töltöttség ellenőrzési próbát kihúzott gyújtásfőkábel mellett gondolta kivitelezni, hogy magát a mérést nyugodtan bonyolíthassa le. Amúgy ténylegesen igazad van, egyáltalán nem célszerű az indítómotor 10 másodpercnél tovább történő használata.
2007.10.29. - OdilonSi (OdilonSi)
Az akkumulátor állapotának/töltöttségének ellenőrzése, amihez a terhelést a gépkocsi indítómotorja szolgáltatja.
Feszültség mérési értékek önindítózáskor:
- Ha U<=8,3V : az akkumulátor 25% alá merült vagy cserére szorul. (tegyük fel ellenőrző töltésre, utána újra ellenőrizzük az állapotát);
- Ha U>8,4V:
- 10,2-13,2V 100%
- 9,6-10,2V 75%
- 9,0-9,6V 50%
- 8,4-9,0V 25%
A táblázatot felhasználva kiértékelhetjük az akkumulátor töltöttségi fokát. Nem ajánlott az indítómotort 30 sec-nél hosszabb ideig tekerni.
2012.12.07. - OdilonSi (OdilonSi)
Ugy gondolom, hogy önindítózás közben, tehát motor indításkor még segítség nélkül is meg lehet mérni műszerrel az aku kapocsfeszültségét. Erre még 3 mp sem kell.
Vannak beépített fedélzeti feszültség mérők is, azzal semmi problémát sem jelent.
Az indítómotort mindenki a lehető legrövidebb ideig használja, ha lehet, de vannak kényszerhelyzetek. Kint a pusztában szünt meg a kuplungom. Sebességbe tenni csak álló motornál lehetett. Négy személlyel, utánfutóval sebességbe téve önindítóval tudtam elindulni és kuplung nélkül sebességet váltani menet közben. Te mit tettél volna?
2009.07.09. - simpali
Az indítómotort még 10 másodpercig sem ajánlott használni, nemhogy 30 másodpercig. Amelyik autó nem indul be, max. 5 másodperc alatt, azzal, azért már erősen gondok vannak. Még, ha tél van, s kint röpködnek a mínuszok, akkor is be kell, hogy induljon 5 mp. alatt. Ha nem akkor javítás.