Áramtalanító f?kapcsoló

(Szerző: Pavel (Baranya Pál), utoljára módosítva: 2006.12.07.)


Az természetes, hogy a Forma 1-es és a rallye kategóriájú versenykocsikat felszerelik ún. áramtalanító kapcsolóval. Az egyszerû szerkezet az akkumulátor egyik, általában a - pólusát lekapcsolja a hálózatról. Balesetkor vagy szereléskor így áramtalanítjuk a kocsit, hogy megakadályozzunk pl. egy esetleges zárlatból keletkező tüzet. Ilyen áramtalanító kapcsolót mind több személygépkocsiba beszerelnek, sőt egyes típusokba ezt a hasznos szerkezetet már gyárilag beépítik. A hazai ipar gyárt ilyen főkapcsolót, és a Lada kocsikba könnyen, néhány perces munkával beszerelhető. Nagy előnye az egyszerû szerkezet, és nem igényel nagy átalakító munkát. Az akkumulátor mellé, a sárhányólemez motortér felőli oldalára szerelhető a régi testcsavar helyére. A kapcsoló szárnyasanyájának lazításával lehet áramtalanítani. Hosszabb időre való leálláskor kivehetjük a zárólemezt, és így még a hozzáértő illetéktelennek is hosszú időt igényel, hogy megfelelő áramkapcsolatot hozzon létre. A szerelés menete a következő: a kocsitestről lekötött 6 testkábelt a rövidebb csavarral rögzítjük az S alaplaphoz, majd a hosszabb 7 testszorító csavar segítségével felszereljük a szerelőlapot a 9 kocsitestre, a korábbi testkábelt rögzítő csavar helyére. A 3 nyomórugó, a 2 érintkezőlemez, az 1 mûanyag zárófedél és a 4 szárnyasanya visszahelyezésével az áramtalanító kapcsoló máris használható. Éjszakánként vagy hosszabb leálláskor a szárnyalanya fellazításával árammentessé tehetjük kocsink teljes villamos rendszerét.

Az áramtalanító főkapcsoló szerkezete

1 mûanyag zárófedél; 1 érintkező lemez; 3 szorító rugó; 4 szorító szárnyas anya; 5 mûanyag alaplap; 6 az akkumulátorhoz vezető testkábel; 7 testszorító csavar