Fékszervó beszerelése 2101-es típusba

(Szerző: GorCseW (Ille Balázs), utoljára módosítva: 2006.12.03.)

Fékszervó szerelése VAZ-2101, -21011 típusú gépkocsikba.

Hozzávalók:

1db VAZ-2101, 21011 típusú gépkocsi
1db 2103-as fékrásegítő
1db 2103-as pedáltartó bak, fék és kuplungpedálokkal.
1db Stift, mely a szervó munkahengerét a fékpedálhoz kapcsolja.
1db 2103-as szívósor, vagy 2101-es szívósor, és fúró menetvágó felszerelés és egy becsavarható csonk. kb. 80 cm szervó cső
1db 2103-as jobb oldali első alumínium fékcső
0,8-1 L DOT 3 fékfolyadék

Apróbb kiegészítők:

Bilincsek, alátétek, csavarok, anyák, lemezvágó olló, flex, [vágó és csiszoló koronggal], fúrók, menetvágó ha kell, Syloplaszt tömítő anyag, T és csuklós kulcsok, festék.

Sok-sok türelem.

Hogyan is fogjunk hozzá?

Először is szereljük, le és kössük ki a főfékhengert és a kuplungot mûködtető munkahengert. Elég a fékcsöveket lekötni és a mukahengereket a folyadéktartályokkal együtt kivenni. Így megspórolható a csövek és bilincsek cseréje, főleg ha öreg autókról van szó. Mert a tömítettség addig biztosított, míg szét nem lesz szerelve. Ámbár ezen mûvelet megkönnyítéséhez és a későbbi munkálatainkéhoz is, célszerû kivenni a hûtőrendszer kiegyenlítő tartályát. Ha minden zavaró tényezőtől megszabadult a motor és munkatér, és a fékrendszerből csak a pedálbakról kiálló csavarok látszanak, akkor irány az utastér. A kormányoszlopról le kell bontani a mûanyag borítást, és szét kell húzkodni az elektromos csokikat, ehhez a mûvelethez célszerû kiszedni a mûszerfalból a kilométerórát [később nekem a mûszerfal is lejött :( ], így kényelmesebben félre lehet igazgatni a kilógó csirkebeleket. Ezután a kormánykonzolt és a pedáltartó bakot rögzítő négy-négy csavar eltávolítása után, ki kell venni a kormányt rudastul konzolostul, persze a kormánymûnél levő csavar lelazítása után, és ekkor már szabadon le lehet szedni a pedáltartó bakot. Később a szabad mozgástérre szükségünk is lesz. A gyújtáskapcsoló szétszerelése nem elegendő, mindenféleképpen le kell vezetékelni, mert az 2103-as pedálbak lyukán nem bújtatható át a kapcsoló szerkezet. Ha kinn van már minden, ami az előzőekben a kéz illetve a láb ügyében volt [kivéve a váltót :)] akkor jöhet némi barkásmunka. Ugyanis azt a négy tőcsavart mely a tûzfal részéről rögzítette a pedálbakot ki kell fúrni a motortér felől és a lehegesztett fejüket flexel el kell távolítani, nem érdemes véséssel bajlódni mert csak a tûzfal fog beleszakadni. Ezt ugye senki sem akarja. Tehát marad a flex, vagy a szerencse, mert nekem 1db csavar a fúrási mûvelet során megadta magát, 3 ponton volt odafogatva a tûzfalhoz. Ha ezek a kiálló bütykök el lettek távolítva, akkor jöhet a barkásmunka második része. Ki kell vágni úgy a tûzfalon lévő lyukat, hogy a 2103 pedáltartó bak kuplung főhengert tartó csavarjai [2db] kiférjenek és a főhengert is rá lehessen egyenletesen illeszteni. Ez azt eredményezi, hogy a már meglevő lukat [amibe a két főhenger volt] majdnem a doblemezig ki kell tágítani. Én eleinte próbálgatással és sac/kb határoztam meg a kívánt méretet, mert belülről nem lehet pontosan a tûzfalhoz tolni a pedáltartó bakot az azon lévő tőcsavarok miatt, majd miután kifért mind a két csavar, akkor következhetett a pontos bejelölés és a finomítás. Ezek után a felcsavarozott pedáltartó bakon keresztül meg kell jelölni az új furatok helyét a tûzfalon, mert sajna egyik se lesz jó a régiek közül. Ez összesen 6 db lyukat jelent, 4 a fékszervó rögzítésére és 2 db a bak és a tûzfal rögzítésére szolgál. Ezek után jöhet a próba hogy a szervó és a kuplung mûködtető hengere felmennek-e? A szervó alól nem kell kivágni a lemezt, mert akkor két csavar fogja csak tartani a kapcsolatot a tûzfallal. A rásegítő alá elvileg kell kerülnie egy vékony gumilemeznek, ami igazából nem tudom, hogy mire való. Szerintem a tömítettséget más biztosítja, amiről is nemsokára szó lesz. Ne tegyünk a szervó és a tûzfal közé alátétet. Ha minden passzol, akkor ki kell venni a pedáltartó bakot és a korábbról ottmaradt rágószerû tömítőpaszta maradványokat el kell távolítani, és kívül-belül a sérüléseket rozsdagátló alapozóval le kell festeni, hogy esztétikusabb legyen, a motortér felől festéssel azonos vagy hasonló színárnyalat vihető fel. Mielőtt helyére kerülne a szervó, a gázrudazat tûzfalnál levő kivezetésénél le kell vágni a feszítő rugó karját, mert attól nem fér el rendesen a rásegítő. Így egy kicsit puhább lesz a gázpedál, vagy pedig a rudazatban máshova kell a rugót beépíteni. Ez részemről a szelepfedélnél lévő derékszögû gázrudazat kallantyúhoz történt. Ezek után a tömítettséget kell biztosítani úgy, hogy a pedáltartó bak és a tûzfal illeszkedő és megtisztított felületeit, syloplast vagy más tömítő tapasz alkalmazásával kell bekenni. Mielőtt a helyére kerülnének a főhengerek és a szervó, vissza kell tenni a kormányrudat is mert nehézkes lesz a szorító csavar meghúzása a kormánymûnél. Ezek után már mehet fel a kuplung munkahenger és a szervó, ebben a sorrendben, majd a szervóra a főfékhenger. Ezek után be kell kötni a hidraulikus csővezetékeket, de ehhez szükség van a jobboldali fékcső cseréjéhez, mert míg a hátsó és a bal oldali eléri az előrébb került főfékhengert, addig a jobb oldali cső nem, csak ha ortopéd módon nem a sarkokhoz alakítva, hanem átlósan visszük el a főfékhengerig. A hidraulikus folyadéktartályok elhelyezésén csak annyit kell alakítani, hogy a fékfolyadékot tartalmazó tartályokat meg kell cserélni, ily módon nem törik meg a távolabb menő cső, és a kuplung ellátó tartályát meg "szégyenlősen" a sárvédő felé kell fordítani.
A következő lépés, hogy a motorból le kell ereszteni a vizet és leszedni hideg motornál a deformálódások elkerülése végett a karburátort meg a szívósort. Ezen eljáráshoz szüksége lesz az ember fiának egy speciális kulcsra, mellyel a szívósor csavarjai lazíthatóak le. Azután már lehet a racsnis crovát használni. Szerencsére a szívósor lejön úgy, hogy a kipufogó öntvényt nem kell birizgálni. Ennek a mûveletsornak a részletes leírását, most nem ismertetem, mert aki ilyesmire vetemedik akkor, arról feltételezem, hogy nem először fog kezébe villáskulcsot. Hacsak nincs kedve valakinek leszedni a kipufogóöntvényt, akkor marad fenn a régi tömítés. Ekkor vagy egy 2103-as szívósor megy fel, vagy pedig a meglevőt [2101] egy 10 mm-es fúróval átfúrva, és egy 12-13-sal 10 mm mély furatot készítve, majd abba menetet vágva, ezután becsavarva azt a csonk részt melyre a szervócső fog rámenni. Ezek után vissza a szívósort, vigyázva, hogy ne deformálódjon vagy repedjen meg az estleges egyenetlen felfekvés következtében, majd a karburátort, a benzin és fûtéscsöveket és a légszûrőházat és annak tartozékait.
Ezek után már az utastérben is vissza lehet dugosgatni az elektromos vezetékeket a helyükre,  a megbontott padlószőnyeget és szigetelést is vissza kell tenni. A kilométeróra vagy esetleg az egész mûszerfal és burkolóelemek visszahelyezése után az elektromos rendszer ellenőrzését követően a hidraulikus rendszert fel kell tölteni hidraulikai folyadékkal, majd légteleníteni kell, a motorból leeresztett vizet pótolni kell fagyálló keverékkel, vagy a régit gézrétegeken, női nylon harisnyán keresztül megszûrve visszatölteni. A motor hûtőrendszerét légteleníteni.

Aztán jöhet a próbakör. Csak óvatosan, mert mint tudjuk az ördög soha sem alszik. Először kis sebességgel, biztonságosan, nem főúton, majd ha meggyőződve róla, hogy a fékrendszer rendesen mûködik nem húz félre stb. akkor mehet 120-ról telibe a satu [lehetőleg ne derékszögû kanyar előtt :) könnyen ki lehet egyenesíteni].


Esetleges buktatók:

Ezeket jómagam volt "szerencsém" tapasztalni :(

A kormánykonzolon lévő 4 db csavar közül ha a két roppantó végû beteljesítette rendeltetését, és nincs a csavarnak feje. Ezt kiszedni macera. Van hozzá spéci fogó, de ki lehet operálni patentfogóval, vagy kis vésővel megindítani.
Ha a kicsi stift, mely a fékpedál és a szervó mûködtető nyúlványának lyukaiba megy bele, nincs, mehet bele 8-as csavar, de azzal holtjátéka lesz, mit nem lehet megszüntetni.
A másik igen kellemetlen dolog az elektromos rendszer. Ugyanis eredetileg a 2101-es típuson nem volt ablakmosó motor, hanem balra az ajtó mellet kis fekete gombot kellet toszogatni, ami spriccelte az ablakot [jobb helyeken hasonló gomb megnyomására indul az autó], és a kormánykapcsolóban nem volt ablaktörlő kapcsoló, hanem a kis fekete nyomkodható spriccelő mellet egy hármas kapcsolóállás egyikeként lehetett az ablaktörlőt mûködtetni. Ami igencsak kényelmetlen, mert állandóan előre kellet hajolgatni annak, aki az ablaktörlőt mûködtetni akarta. Nos ezt a 21011-es megjelenésével ki lehetett küszöbölni úgy, hogy kapott a gép egy másik kormánykapcsolót amin volt már minden [3 bajszos], de viszont ennek az egyik csokija 8-as csatlakozójú, szemben a 2101-esével ami csak 6-os, hát hogyha a ti gépeteket is hasonló jó lelkiismeretes szerelők csinálták, alakították mint az enyémet, akkor igencsak szívjátok a fogatokat, mert nehéz összepárosítani úgy a madzagokat, hogy nincs két egyforma szín és a kormánykapcsoló valami lengyel utángyártott darab, ráadásul még egy elakadásjelző is beépítésre került, mivel eredetileg nem szerepel a 2101-esek palettáján, és ezt megfejelve még egy nagypolszki szakaszoló ablaktörlő intervallum relé is a rendszert színesíti. Ezt tetézve a kedves "mester" ember szétszedte a csokit és egyesével a levegőben szigetelőszalagozta össze a sarukat. Szóval ezen cikk írásakor még mindig ott tart a dolog, hogyha az ablaktörlőt kapcsolom szól a duda, és ha indexelek megy a féklámpa... DE LEGALÁBB VAN SZERVÓ FÉKEM!

Mindenkinek biztonságost megállást kíván.

GorCseW

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2009.10.11. - attila2101
Sziasztok!
Annyit szeretnék hozzászólni a cikkhez, hogy én is beépítettem a 2101-es Ladámba a fékszervót. Úgy álltam neki, hogy lebontottam a munkahengereket (kuplung,fék), utána kivettem a komplett pedálsort.Beraktam a 2105-ös pedálsort és a fékszervóját, majd visszaraktam a munkahengereket. A hátsó fékcsövet kellett csak megnyújtani egy kicsit és a kuplung meg a féktartály csöveit cseréltem ki hosszabbra. 2105-ös szívócsonk lett rátéve. Semmi mást nem kellett átalakitani.
2012.04.18. - orsy2101
Csatlakozom attila2101-hez, dettó ugyanazt csináltam, de a kuplung munkahengert sem kellett levennem, és kb 2 óra az egész. Nekem annyi buktató volt, hogy a fékerőszabályzóm beállt, és azt is fel kellett javítani. Hogy miért vettem le? Mert abba megy a hátsó hosszú fém fékcső. Most viszont pöpec a fék.