H?t?folyadék

(Szerző: Pavel (Baranya Pál), utoljára módosítva: 2006.12.04.)

Sokan másodlagos dolognak tekintik a motorban levő hűtőfolyadékot, pedig a motor gazdaságos, megbízható üzemének jelentős tényezője.


Szkennelte: Pavel

 

A Lada típusú gépkocsikban kiegyenlítőtartályos hûtőrendszert alkalmaznak. Időnként a kiegyenlítőtartályban kell desztillált vízzel való utántöltéssel pótolni a hiányzó folyadékot úgy, hogy a folyadék szintje 7 cm-rel a "min" jelzés felett legyen. Javításkor vagy ha sok, 2...3 1 folyadékhiányt kell pótolni, kerüljük a más típusú folyadékkal való keverést.

Sokan másodlagos dolognak tekintik a motorban levő hûtőfolyadékot, pedig a motor gazdaságos, megbízható üzemének jelentős tényezője. Feladata a tüzelőanyag égésekor keletkezett hő egy részének elvezetése, a motor tervezett állandó hőmérsékletének minden körülmények közötti biztosítása, valamint közremûködik az utastér fûtésében is. Kezdetben erre a célra vizet használtak, mert hőtechnikai szempontból ez a legjobb. A víz képes a legnagyobb hőmennyiséget felvenni, és kiválóak a hővezetési tulajdonságai is.

A víznek káros tulajdonságai viszont, hogy 0 °C-nál megfagy, leáll a mozgása, szétrepesztheti a motorblokkot, azonkívül korróziót okoz a különböző fém alkatrészeken. Ezért a gyárak rátértek a hûtőfolyadékok használatára, amit már gyárilag töltenek a motor hûtőrendszerébe, így a Lada típusú gépkocsik hûtőrendszerébe is. A hûtőfolyadékok minden időszakban használhatók, tehát felesleges, sőt káros, ha nyáron tiszta vízre cseréljük ki a hûtőfolyadékot.
Régebben glicerint vagy glicerin és alkohol keverékét használták fagyálló folyadékként. Ezek nem váltak be, mert a glicerin sûrû, ezáltal nehezen keringethető, az alkohol viszont könnyen párolog. Ezért újabban glikol a hûtőfolyadék alapanyaga. A tömény glikol -12 °C-nál fagy meg, viszont megfelelő vizes keveréke -60°-ra csökkenti a fagyáspontját.

Lényeges az, hogy a hûtőfolyadék mennyire hajlamos a habosodásra. Ennek a tulajdonságának káros hatása akkor jelentkezik, ha valamilyen hiba folytán a motor kipufogógázai bekerülnek a hûtőfolyadékba. Ilyen esetben nagyon leromolhat a hûtés hatásfoka. A hûtőfolyadékkal érintkező motoralkatrészek gumiból, alumíniumötvözetből, öntöttvasból, acélból, valamint rézből készülnek. Ezeknek az anyagoknak a többsége igen hajlamos a korrózióra. A korrózió megakadályozására, ill. csökkentésére különböző korrózió ellen védő anyagokat adagolnak a hûtőfolyadékba. A védőanyagok általában 1...1,5 évig fejtik ki kedvező hatásukat. Tehát elsősorban nem a fagyállóképesség csökkenése miatt kell legalább kétévenként kicserélni a hûtőfolyadékot, hanem a korrózió elleni védőhatás csökkenése miatt. Ezért van, hogy az autógyárak - még a lezárt hûtőrendszernél is - kétévenként javasolják a hûtőfolyadék cseréjét.

A hazai Kereskedelmi és Minőségellenőrző Intézetben hét különböző hûtőfolyadékot vizsgáltak meg a fagyállóság, a habosodás és a korrózió elleni védőhatás szempontjából. A kereskedelemben kapható hûtőfolyadékok megfelelnek az előírásoknak.

Alkalmazásukhoz a következő tanácsokat adjuk:

  • Az új folyadék betöltése előtt mossuk ki a hûtőrendszert, és ne feledkezzünk meg a kiegyenlítőtartályról és a fûtőkészülékről sem. Ellenőrizzük a tömítettséget és az erre a célra készült vegyianyaggal távolítsuk le a vízkőmaradványokat is.
  • A használati utasításban megadott keverési arány betartásával készítsük el a hûtőfolyadékot. Hígításra desztillált vizet használjunk. Vigyázzunk, hogy ne maradjon régi hûtőfolyadék a radiátorban, a kiegyenlítőtartályban és a fûtőkészülékben, mert ezáltal megváltozhat a keverési arány.
  • Ne keverjünk össze különböző gyártmányú folyadékokat. Ez az utántöltésre is vonatkozik, mert a kémiailag nem összeférhető adalékok kiválhatnak, és megváltoztathatják a hûtőfolyadék tulajdonságait. Ezért nem szabad a Lada motorok eredeti gyári folyadékát sem más készítménnyel összekeverni.
  • Legkedvezőbb kétévenként a teljes folyadékcsere.
  • A hideg időszak beállta előtt ellenőriztetni kell a mûszerrel a folyadék hatását szervizekben, vagy üzemanyagtöltő-állomásokon.


Az elpiszkolódott hûtőrendszer komoly hibákat okozhat. A szennyes hûtőfolyadékra különösen a termosztát igen érzékeny. Szerkezetét tanulmányozva kiderül, hogy szeleprendszerének fennakadását okozhatja a piszkos hûtőfolyadék, és az ebből származó túlmelegedés komoly károkat okozhat a motorban.


Általában két-három évenként szükséges a hûtőfolyadék cseréje, amit kössünk össze a hûtőrendszer és a fûtőkészülék alapos átmosásával. A hiányzó hûtőfolyadékot mindig a kiegyenlítőtertályba öntsük, még meleg motornál is. A radiátort csak akkor nyissuk ki, ha teljes hûtőfolyadék-cserét végzünk. A teljes folyadékcserét csak akkor végezzük, ha teljesen kihûlt a motor.