Olajtekn? (karter) cseréje, olajcserével egybekötve

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.05.)

 

Mikor lehet erre szükség?

1. ha kilyukad a karter (talajt fogott),

2. ha beleejtettünk valamit fentről, pl. lánc-cserekor,

3. ha másikat kell felrakni, mert az jobb: pl. lamellázott,

4. ha az olajiszapot tényleg el akarjuk távolítani

 

Munkanapló:

 

Felhasznált szerszámok:

 

-17-es dugókulcs

-10-es dugókulcs, csuklós toldattal.

-10-es villáskulcs

- hidraulikus emelő (esetleg hagyományos emelő)

 

Felhasznált anyagok:

 

- olajszûrő 1db

- olaj 4,5 liter (inkább 5)

- légszûrő 1db

- karter tömítés 1db, parafa

- FBS, Siloplast tömítőanyag

 

Munkavédelmi rendszabályok:

 

- az olajat először le kell engedni, de az forró.

- az olaj a karter nélküli motorból arcunkba csöpöghet.

 

Munka menete:

 

17-es dugókulccsal levesszük a motortartó bak felső anyáit, és gondosan megőrizzük őket. A biztonság kedvéért kiakasztjuk a gázrudazatot. Leengedjük az olajat, kitekerjük az olajszûrőt. A hidraulikus emelővel a váltóharangnak a motorhoz legközelebb eső részénél aláemelünk, és addig emeljük a váltó+motor együttest,

míg fel nem akad a váltóalagút tûzfal felőli végén. Ha nincs hidraulikus emelő, felemeljük az autót oldalról, bakot helyezünk a váltó alá, és ráengedjük az autót, figyelve a felkoppanást. Az olaj a motor hátradőlésének pillanatában újra elkezd folyni a motorból.

 

Az olajnívópálcát vegyük ki a motorból.

Egyenként kiszedjük a karter csavarjait. Nehezebb helyek, amiket csuklós krovával, vagy villáskulccsal kell megoldani:

bölcső feletti csavarok, kipufogó Y feletti csavar, hosszú kormányösszekötő feletti csavar.

Az olajteknőt óvatosan, előrefele billentve és -húzva emeljük le, vigyázva, mert az olajpumpa (természetesen) bőven az olajtérbe ér, és lamellák veszik körül. Ide lóg le a kartergáz-visszavezető cső is, melynek saját furata van a lamellán.

 

Tisztítás (brigéciol, stb), mosás (nagynyomású víz, pl. benzinkút s.k. mosójában) és szárítás (rongy, napfény) után tesszük vissza. A felfekvő felületet bekenjük a tömítőpasztával, de úgy, hogy a felületek összeszorításakor az olajtér felé ne szoruljon ki az anyag, az olajba ne keveredjen. A parafa tömítést a felfekvő felületre igazítjuk, majd újabb réteget kenünk. Így a tömítés mindkét oldalán van paszta. Óvatosan a helyére illesztjük a kartert, és átellenes oldalán 1-1 csavarral rögzítjük. Ezután az összes csavar visszahelyezhető. A meghúzást ajánlatos

2-3 menetben végezni, a deformáció elkerülése végett. Nem kell a csavarokat túlhúzni, csak "érzéssel".

 

Ne felejtsük el visszatenni az olajnívópálcát, az olajleeresztő dugót, az olajhőjeladót (ha van), az olajszûrőt. Engedjük vissza a motort, és tegyük vissza a motortartó bakok anyáit és a gázrudazat rögzítőjét.

Ezután feltölthetjük a motort olajjal.

 

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2009.07.09. - Fogl Botond (fresh30)
Szerintem, ha normális minőségű tömítést veszel, akkor nem kell tömítőanyag, ha már kell tömítőanyag akkor valószínűleg az olajteknő elvetemedett, ilyenkor csere, nem igazán éri meg kikalapálni, ha nem cseréled, s tömítőanyagot akarsz használni, akkor NE FBS-t, mert nem birja az olajat, s a belekerült benzint még kevésbé (minden autó motorolajában van minimális benzin, akármennyir is új, meg jó), vannak erre használható jó minőségű tömítőanyagok. Személy szerint Loctite 5972-t javasolnám, vagy valami hasonlót. Nem egy ökör ára, de megéri. Mivel, nem az lesz, hogy két hét múlva kezdheted az egészet előröl.