Olajtekn? (karter) cseréje, olajcserével egybekötve

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.05.)

 

Mikor lehet erre szükség?

1. ha kilyukad a karter (talajt fogott),

2. ha beleejtettünk valamit fentről, pl. lánc-cserekor,

3. ha másikat kell felrakni, mert az jobb: pl. lamellázott,

4. ha az olajiszapot tényleg el akarjuk távolítani

 

Munkanapló:

 

Felhasznált szerszámok:

 

-17-es dugókulcs

-10-es dugókulcs, csuklós toldattal.

-10-es villáskulcs

- hidraulikus emelő (esetleg hagyományos emelő)

 

Felhasznált anyagok:

 

- olajszûrő 1db

- olaj 4,5 liter (inkább 5)

- légszûrő 1db

- karter tömítés 1db, parafa

- FBS, Siloplast tömítőanyag

 

Munkavédelmi rendszabályok:

 

- az olajat először le kell engedni, de az forró.

- az olaj a karter nélküli motorból arcunkba csöpöghet.

 

Munka menete:

 

17-es dugókulccsal levesszük a motortartó bak felső anyáit, és gondosan megőrizzük őket. A biztonság kedvéért kiakasztjuk a gázrudazatot. Leengedjük az olajat, kitekerjük az olajszûrőt. A hidraulikus emelővel a váltóharangnak a motorhoz legközelebb eső részénél aláemelünk, és addig emeljük a váltó+motor együttest,

míg fel nem akad a váltóalagút tûzfal felőli végén. Ha nincs hidraulikus emelő, felemeljük az autót oldalról, bakot helyezünk a váltó alá, és ráengedjük az autót, figyelve a felkoppanást. Az olaj a motor hátradőlésének pillanatában újra elkezd folyni a motorból.

 

Az olajnívópálcát vegyük ki a motorból.

Egyenként kiszedjük a karter csavarjait. Nehezebb helyek, amiket csuklós krovával, vagy villáskulccsal kell megoldani:

bölcső feletti csavarok, kipufogó Y feletti csavar, hosszú kormányösszekötő feletti csavar.

Az olajteknőt óvatosan, előrefele billentve és -húzva emeljük le, vigyázva, mert az olajpumpa (természetesen) bőven az olajtérbe ér, és lamellák veszik körül. Ide lóg le a kartergáz-visszavezető cső is, melynek saját furata van a lamellán.

 

Tisztítás (brigéciol, stb), mosás (nagynyomású víz, pl. benzinkút s.k. mosójában) és szárítás (rongy, napfény) után tesszük vissza. A felfekvő felületet bekenjük a tömítőpasztával, de úgy, hogy a felületek összeszorításakor az olajtér felé ne szoruljon ki az anyag, az olajba ne keveredjen. A parafa tömítést a felfekvő felületre igazítjuk, majd újabb réteget kenünk. Így a tömítés mindkét oldalán van paszta. Óvatosan a helyére illesztjük a kartert, és átellenes oldalán 1-1 csavarral rögzítjük. Ezután az összes csavar visszahelyezhető. A meghúzást ajánlatos

2-3 menetben végezni, a deformáció elkerülése végett. Nem kell a csavarokat túlhúzni, csak "érzéssel".

 

Ne felejtsük el visszatenni az olajnívópálcát, az olajleeresztő dugót, az olajhőjeladót (ha van), az olajszûrőt. Engedjük vissza a motort, és tegyük vissza a motortartó bakok anyáit és a gázrudazat rögzítőjét.

Ezután feltölthetjük a motort olajjal.

 

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2009.07.09. - simpali
Szerintem, ha normális minőségű tömítést veszel, akkor nem kell tömítőanyag, ha már kell tömítőanyag akkor valószínűleg az olajteknő elvetemedett, ilyenkor csere, nem igazán éri meg kikalapálni, ha nem cseréled, s tömítőanyagot akarsz használni, akkor NE FBS-t, mert nem birja az olajat, s a belekerült benzint még kevésbé (minden autó motorolajában van minimális benzin, akármennyir is új, meg jó), vannak erre használható jó minőségű tömítőanyagok. Személy szerint Loctite 5972-t javasolnám, vagy valami hasonlót. Nem egy ökör ára, de megéri. Mivel, nem az lesz, hogy két hét múlva kezdheted az egészet előröl.