Olajtekn? (karter) cseréje, olajcserével egybekötve
(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.05.)
Mikor lehet erre szükség?
1. ha kilyukad a karter (talajt fogott),
2. ha beleejtettünk valamit fentről, pl. lánc-cserekor,
3. ha másikat kell felrakni, mert az jobb: pl. lamellázott,
4. ha az olajiszapot tényleg el akarjuk távolítani
Munkanapló:
Felhasznált szerszámok:
-17-es dugókulcs
-10-es dugókulcs, csuklós toldattal.
-10-es villáskulcs
- hidraulikus emelő (esetleg hagyományos emelő)
Felhasznált anyagok:
- olajszûrő 1db
- olaj 4,5 liter (inkább 5)
- légszûrő 1db
- karter tömítés 1db, parafa
- FBS, Siloplast tömítőanyag
Munkavédelmi rendszabályok:
- az olajat először le kell engedni, de az forró.
- az olaj a karter nélküli motorból arcunkba csöpöghet.
Munka menete:
17-es dugókulccsal levesszük a motortartó bak felső anyáit, és gondosan megőrizzük őket. A biztonság kedvéért kiakasztjuk a gázrudazatot. Leengedjük az olajat, kitekerjük az olajszûrőt. A hidraulikus emelővel a váltóharangnak a motorhoz legközelebb eső részénél aláemelünk, és addig emeljük a váltó+motor együttest,
míg fel nem akad a váltóalagút tûzfal felőli végén. Ha nincs hidraulikus emelő, felemeljük az autót oldalról, bakot helyezünk a váltó alá, és ráengedjük az autót, figyelve a felkoppanást. Az olaj a motor hátradőlésének pillanatában újra elkezd folyni a motorból.
Az olajnívópálcát vegyük ki a motorból.
Egyenként kiszedjük a karter csavarjait. Nehezebb helyek, amiket csuklós krovával, vagy villáskulccsal kell megoldani:
bölcső feletti csavarok, kipufogó Y feletti csavar, hosszú kormányösszekötő feletti csavar.
Az olajteknőt óvatosan, előrefele billentve és -húzva emeljük le, vigyázva, mert az olajpumpa (természetesen) bőven az olajtérbe ér, és lamellák veszik körül. Ide lóg le a kartergáz-visszavezető cső is, melynek saját furata van a lamellán.
Tisztítás (brigéciol, stb), mosás (nagynyomású víz, pl. benzinkút s.k. mosójában) és szárítás (rongy, napfény) után tesszük vissza. A felfekvő felületet bekenjük a tömítőpasztával, de úgy, hogy a felületek összeszorításakor az olajtér felé ne szoruljon ki az anyag, az olajba ne keveredjen. A parafa tömítést a felfekvő felületre igazítjuk, majd újabb réteget kenünk. Így a tömítés mindkét oldalán van paszta. Óvatosan a helyére illesztjük a kartert, és átellenes oldalán 1-1 csavarral rögzítjük. Ezután az összes csavar visszahelyezhető. A meghúzást ajánlatos
2-3 menetben végezni, a deformáció elkerülése végett. Nem kell a csavarokat túlhúzni, csak "érzéssel".
Ne felejtsük el visszatenni az olajnívópálcát, az olajleeresztő dugót, az olajhőjeladót (ha van), az olajszûrőt. Engedjük vissza a motort, és tegyük vissza a motortartó bakok anyáit és a gázrudazat rögzítőjét.
Ezután feltölthetjük a motort olajjal.