Motortartó bakok cseréje

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2010.11.02.)

Mikor lehet erre szükség?

- a bakok deformáltak

- a bakok gumi burkolata szakadt

- a bakok belső rugója törött


 


Munkanapló:

Felhasznált szerszámok:

- 17-es dugókulcs toldattal

- hidraulikus emelő

Felhasznált anyagok:

- 2 db motortartó bak (érdemes párban cserélni)

- rugós alátét, ha a bakhoz nem járt.

Munkavédelmi rendszabályok:

- az emelő elhelyezésekor különösen körültekintően kell eljárni

- a motortartó bak helyretételekor illetve a régi darab eltávolításakor az ujjunkat véletlenül se tegyük a bak és annak a motoron levő konzolja közé, az autó leeshet az emelőről, ekkor a motor teljes súlyával az ujjakra esik.

Munka menete:

Lekötjük a gázrudazatot, nehogy eltörjön.

A 17-es kulccsal meglazítjuk majd levesszük a motortartó bakok felső és alsó anyáit. Az alsó anyákhoz a bölcsőn lévő furaton keresztül férhetünk hozzá. Bár innen szerszámmal nem hozzáférhető, ujjunkkal a bölcső felső része irányából is megtalálhatjuk az anyát, így segítve rá a lentről közelítő szerszámot.

2. ábra.

A bölcsőbe esett anya illetve szerszám kis türelemmel visszaszerezhető.

A hidraulikus emelőt téglára, farönkre helyezve a motortartó baknak a motoron lévő konzolja alá emelünk, rendkívül óvatosan. Lásd az 1. ábrát.

Addig emeljük, amíg a motor fel nem koppan a tûzfalnál.

Ekkor a régi motortartó bak kijön a helyéből. Az új, mivel nem használt, kicsit nehezebben megy be ugyanoda.

A motort a szelepfedélnél megfogva a másik irányba nyomhatjuk. Ujjakra vigyázni!

A motort óvatosan engedjük vissza.

A mûveletet a másik oldalon is meg kell ismételni. Ellenőrizzük a bakokat: szimmetrikusan álljanak.

(lásd 3. ábra) - ha nem így van, akkor a motort emeljük meg középen, a váltó alatt, annyira hogy

a bakokról néhány cm-re elemelkedjen. Ebben az állapotban a motort toljuk a kívánt irányba,

majd engedjük le, tegyük vissza a csavarokat (alattuk rugós alátéttel), és kössük vissza a gázrudazatot.

z.


Ha valakinek tuningolt motorja van és a tuning alkalmával nem cserélte, akkor egy esetleges bakcserénél érdemes a gyári bakok helyett Niva bakot beszerelni. Méretre teljesen megegyezik a szériával, az eltérés csupán az erősebb kialakításban van.
Nem közvetít lényegesen több rezgést a kasztni felé, viszont jóval stabilabban tartja a motort.
bg_


TacejPetya kiegészítése:
Pár képpel és mondattal kiegészíteném a motortartó bak cseréjének menetét.

(1) Én ezt a típusú bakot vásároltam, török gyártmány.

(2) Az előttem leírtak szerint - 17-es kulcs, a rugós alátétet őrizzük meg. Nekem ehhez a típushoz nem adtak, ezért a gyári alátét ment vissza. Én levettem a a konzolt is mert nem tudtam túlemelni a motort, így egyszerûbb volt kivenni is, meg berakni az újat. (nem kell megrettenni, nekem is jött tőcsavarostul)

(3) A bölcső alján található nyílás.

(4) Sehogy sem tudtam a konzol alá tolni az emelőt ezért a dekni alján emeltem a blokkot. Lazán elbírta semmi deformálódást nem vettem észre.

(5) Durván 6-8 cm-rel emeltem meg az emelőt. (emelő típusa válogatja, hogy szükség van-e rá)

(6) Megvan miért himbálózott a motor. :D

(7) Helyén. Csavarokat lehúzni és egy korty sör.

(8) A másik oldalt már kicsit kacifántosabb a helyzet, a hely szûke miatt. Én leszedtem az önindítót, hogy jobban férjek. Itt nem szabad elfelejteni a hővédő lemezt, ez védi meg a kipufogó által leadott hőtől a bakot.

(9) A folyamat ugyanaz mint az előző oldalon.


A szívatós része a dolognak a bölcső felőli anya rákapatása. Jó módszer, ha két ujjal megfogod az anyát háttal állsz a sárvédőnek és érzésből kapatod rá. Nekem így egyszer sem esett bele. Hülyén hangzik de így jobban befér a szûk helyre az ujjad (máshol is hasznát veheted a technikának :D ).

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2013.06.14. - vilagutazo1975
Én speciel az ifa fülketartóbakot használom kb 8 éve van benne az autómban de még gond sosem volt vele,az ötletet az egy szintén ladás havertól kaptam akinek van egy 2107 VFTS-e és ő napi szinten vereti a verdát mert gyakorol nem kiméli a hajtás láncot emiatt de ilyen extrém igénybevétel miatt is már 2 éve benne van amit most használ.

http://www.baro-ker.hu/product_info.php?products_id=4947&osCsid=120541a943ce5bb67a0ce359ade7d16f

Remélem segítettem valamennyit.