Kartergáz lecsapató

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2006.12.09.)

Eredetileg Moszkvicsra készült, így is íródott a cikk, de gondolat ébresztőnek tökéletes. Ladára tökéletesen alkalmazható.

Kartergáz lecsapató

 

Lásd a rajzot. Nem egy nagy szám, de a lényeg megérthető.

A fényképen semmi nem látszana, ezen kívül el lehet készíteni, ahogy jólesik. Ez csak egy lehetőség.

A régi, 35 éves moszkvicsom (sajnos ez most nem üzemel) olajfürdős légszûrője adta az ötletet. Mivel az olaj sûrûsége jóval nagyobb, mint a levegőé (vagy kartergázé), hirtelen irányváltással el lehet választani

egymástól a kettőt. Ez a rajzból látszik. Az első kísérlet után került az olajcsapda házába a drótszövet szûrőbetét. A moszkvicsokon gyárilag van egy hasonló a kartergáz elszívócsöve előtt, de ez kevésnek bizonyult.

A csővezetékekben tetemes mennyiségû kondenzvíz is lecsapódik. A függőleges csövet ezért nem célszerû az edény aljára lógatni, mert egy idő után elzárja a folyadék. A leeresztő csappal az edény alján összegyûlt emulziót időnként le kell engedni. Megfelelően nagy átmérőjû (kb.10mm) leeresztő kell, mert az olajos trutyi elzárja a kis átmérőt.

 

Leeresztés:

 

Ne a forró kipufogóra, vagy az elektromos alkatrészekre! A legjobb, ha külön edénybe fogjuk fel és nem szennyezzük vele a környezetet.

Használattól függ, hogy itt mennyi anyag gyûlik össze, de viszonylag gyakran kell hozzányúlni. Ezek miatt az edény elhelyezése nagyon fontos. (A Ladát annyira nem ismerem, hol van hely, a moszkvicson külön oldalon van a szívó és kipufogó öntvény, nekem elfért két szívócső között a bili. Itt nem melegszik túl, és a leeresztés is lehetséges.)

Következő lépés: a leeresztés önmûködő legyen, mert most sokat kell vele babrálni. Ezt még okosan ki lehet találni.

Ez még mindig kísérleti darab, nem sokat mentem vele, így korai lenne tökéletesnek mondani. Az eddig eltelt időben az előtte megszokott fekete karburátor helyett tiszta karbi nézett vissza, mikor levettem a

légszûrőfedelet.

Ez azt jelenti, hogy a kondenzvízzel keveredett olaj nem tömítí el a finom járatokat, nem rakodik le.

Az olaj kicsapódását elősegítettem azzal is, hogy a szelepfedél és a csapda között egy fém gégecsövet alkalmaztam (vízvezetékcső). Ennek bordás falán is kicsapódik az olaj, innen már a levegő nehezebben ragadja el. Kúszás közben egyébkent is hosszú utat tesz meg a bordák miatt.