Egyszer? elakadás jelz?

(Szerző: HM (Horváth Marcell), utoljára módosítva: 2006.12.05.)

Egyszerû elakadásjelző

 

Ezt az elakadásjelzőt a legegyszerûbb megépíteni, csupán egy elakadásjelző kapcsolóra van szükség.

A fapados 1200-es index szaggatójában tulajdonképpen 2 kapcsolóegység van. Csak az egyik bimetálos, a másik pedig sima és azt csak az egyik mûködteti.

A másodikat gyárilag csak a visszajelző lámpa kapcsolgatására használják, pedig paramétereiben (áram) megegyezik az elsővel.

Ezt kiaknázva született meg ez a kapcsolás. Előnye hogy a kapcsoló csak 5-600 forint, 555-ös és egyéb elektronika nem kell hozzá, és a lámpakiégés visszajelzése is változatlanul biztosított. A berendezés élettartama nem csökken le.

Az ábrán megpróbáltam a gyári vezetékek színeit feltüntetni ami megkeresésüket segíti.

A 15-ről az egészet át kell kötni a 30-ra, mert a kresz szerint álló helyzetben is mûködnie kell, az indexnél ez nem lényeges.

2 plusz átkötés szükséges (2 új vezeték).

L: bimetálos érintkező, P: sima érintkező

A kapcsolók között eltérés lehet, hisz sok típusnak (nem csak lada) sokféle kapcsolója kapható. A lényeg a 2 független kapcsolórész és a 2x3 érintkező ahogy az ábra mutatja. A kresz szerint visszajelző lámpa kötelező, csak piros lehet, nem invertálhat, stb ...

Extraként 2 zöld LED-et is beköthetünk oldalanként, lecserélve a meglévőket. Az eddigi index visszajelző lámpa egyébként maradhat a régi bekötésben (ez az ábrában nincs berajzolva, a P és a test között van)

Az elakadás jelzés mûködtetése alatt az indexkapcsoló állásának semmilyen hatása nincs.

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Hello!

Lehet hogy hülyeséget kérdezek, de nekem nem egészen tiszta hogy a bimetálos szaggatót hová is kell átkötnöm.
Hogy érted hogy 15-ről átkötni 30-ra?
Melyik ez a két vezeték, miként vannak jelölve?

Köszi!
Hello!
2015.01.28. - sonaj98
Hello!
Már nem épp aktuális, de a 15 és a 30 a gyujtáskapcsoló kivezetéseit jelölik. A 15(elvileg kék-fekete) csak gyújtáskor van áram alatt, míg a 30(rózsaszín), mindig.