Kardántengely, kardánkereszt, hardy **ékezet**

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2010.04.08.)



Sárosi Tamás

A tanácsotokra lenne sürgősen szükségem a következők miatt.
Tortent ugyanis, hogy 2101-em elso kardankeresztje megerett a cserere, es elvittem szervizbe.
A muvelet megtortent, de a kovetkezo jelenseget tapasztalom:
30-40km/h-nal elkezd rezegni a kocsiszekreny, ami nagyobb sebessegnel magasabb frekvenciaju, kevesbe hangos rezgesbe megy at.
Eddig a kovetkezo tippeket kaptam a jelenseggel kapcsolatban:

1.) Elofordulhat, hogy a kardant nem ugyanabba a pozicioba raktak ossze (180 fok-al elforditva az eredeti allapothoz kepest) es igy a kardan kiegyensulyozottlansaga okozhatja a jelenseget. Allitolag gyarilag a tengely ki van egyensulyozva, es egy
kardankereszt-cserenel alapveto szabaly, hogy szetszedes elott a tengelyeket ossze kell jelolni, es ugyanabban a pozicioban kell osszerakni. A szerelo nem jelolte ossze a tengelyeket, igy csak 50% esely van arra, hogy az eredeti allapotban van
osszerakva. Egyebkent O nem osztja ezt a velemenyt, tehat ketsegbe vonja, hogy a tengelyeket ossze kellett volna jelolni.

2.) A felfuggeszto csapagy hibaja, ami ebben az esetben uj, kotyogasnelkuli kereszt eseteben jott ki.
Hozzateszem, csere elott nem tapasztaltam a jelensegnek meg a nyomat sem.

Ma delutan viszem vissza a verdat a szervizbe, ezert nagyon fontos lenne, hogy egyeb otleteteket, tanacsaitokat minel elobb megirjatok, ugyanis a szerelonek elso hallasra semmilyen otlete sincs.

Tovabbi adalek: a felfuggeszto csapagy rogzitesenek poziciojan allitottak, de nem oldotta meg a problemat.
Egyebken ugy tunik, hogy a kereszt a helyen van, mind a negy zeger bepattant rendesen.

Egyebkent a szetszedes ill. osszerakas kalapaccsal, satuban tortent a tengelyekre mert utesekkel. Lehet, hogy ennek ez a modja, de mindenesetre fajt a szivem a muvelet lattan. A tengelyek egyebkent viselik is magukon a kalapacsnyomokat.
Szerintetek igy kell szetszedni/osszerakni a kardant ?


From: GM

> 1.) Elofordulhat, hogy a kardant nem ugyanabba a pozicioba raktak
ossze (180 fok-al elforditva az eredeti allapothoz kepest)

ez elofordulhat, es bizony ossze kellett volna jelolni.
de imho a kardankereszt csere mindig gazos, ugyanis a kiegyensulyozas
egyedi, azokhoz a kardancsuklokhoz van kitalalva.
a cserenel valoszinuleg nem csesztettek sokat az agyukat a 4(+1)
meretu hezagologyurukkel, visszamentek a regi gyuruk es kesz.

meg ha rendesen volna is hezagolva, meg akkor sem tuti, hogy ugyanugy
egyensulyban lenne, ugyanis barmelyik tengely elmehetett az eredetihez
kepest vmelyik iranyba (a keresztet kepzeld el, mint szembeforditott
ket-ket ujjadat. a kozepponthoz kepest mindegyiknek megvan a maga
tavolsaga, igy ki is egyensulyoztak. de osszerakaskor, hezagolaskor
tuti nem ugyanazon a koron fognak megint elforogni.) ki kellene ujbol
egyensulyoztatni, suly hozzahegesztesevel.

ezert nem kell szetutni a kereszteket, kerulni kell a rantasszeru
terhelest...
gm.


From: Bal3

.. A szerelo nem jelolte ossze a tengelyeket, igy csak 50% esely van arra,
hogy az eredeti allapotban van
osszerakva. Egyebkent O nem osztja ezt a velemenyt, tehat ketsegbe vonja,
hogy a tengelyeket ossze kellett volna jelolni.
**********Akkor Õ egy pancser és vszleg ultin nyerte a szakmunkás
bizonyítványát!
Fontos tudnivaló hogy önmagában egy kardánkereszt nem tudja megvalósítani a
lineáris forgó mozgás átadását ha a bemenő és kimenő tengely szöget zár be.
Egy kardánkereszt 15% os szöggyorsulás ingadozást okoz!!! Ezért alkalmaznak
minden esetben 2 db egymás után helyezve, ellentétesen, ezzel tudják
kikompenzálni ezt a szögsebesség ingadozást! Nagyon fontos összejelölni!
_Sőt_ ezekután biztos vagyok benne, hogy a szerelőd ezt sem tudja, hogy a
kardánkereszt zéger gyûrûi mint "távtartók mûködnek" tehát ezzel hézagolják
ki a két tengely egytengelyûségének eltéréseit! Az adott zégert ugyan oda
kell vissza tenni ahonnan kivetted!!! Nem véletlen, hogy több méret van
belőle!

2.) A felfuggeszto csapagy hibaja, ami ebben az esetben uj, kotyogasnelkuli
kereszt eseteben jott ki.
********Ez szvsz marhaság.

Egyebkent a szetszedes ill. osszerakas kalapaccsal, satuban tortent a
tengelyekre mert utesekkel. A tengelyek egyebkent viselik is magukon a
kalapacsnyomokat.
******Elméletben sajtolni kéne, de kevés helyen áll rendelkezésre
golyósprés, így ütni "kell" _DE_ bronz dórnival, így nem sérted meg.


From: Sarosi Tamás

Koszonom Bal3-nak a fenti temaban irt valaszat !
A tortenet a kovetkezokeppen folytatodott: visszavittem a verdat es a szerelo ???
(ha ezek utan lehet igy nevezni) hosszas vizsgalodas utan megallapitotta, hogy az egyik
csesze ossze van torve.
Valoszinuleg az tortent, hogy valamelyik tugorgo nem volt a helyen, es ez a barom
kalapaccsal beleverte a cseszet, ami joggal megadta magat es osszetort.
Eloszor csak a cseszet akarta kicserelni, de ragaszkodtam hozza, hogy az egesz
keresztet cserelje ki. Vegul kicserelte. Most nem rezeg be a kardan, de meg most sem
vagyok teljesen nyugodt, hogy masodszorra szakszeruen csinaltak meg es tovabbra is
faj a szivem, ha erre az esetre gondolok.
Azt hiszem, elviszem valaki mashoz a gepet, hogy a biztonsag kedveert nezze at a kardant.

Mas: Bal3 valasza alapjan felmerult egy kerdes bennem. Valahol olvastam, hogy a FIAT
anno nem alkalmazott 2 kardankeresztet, tehat az elso kereszt mar az oroszok modositasa
volt az eredeti FIAT tervekben. Ha ez igy igaz, akkor az olaszok hogyan kompenzaltak a kardan
Bal3 szerinti szoggyorsulasat?


From: Bal3

"Éredekes, hogy nem mindig alkalmaznak 2 vagy páros számú csuklót.
Példák: Fiat 124 elso generáció 1 db, Subaru Impreza 3 db. de mégsem páros
számú csuklót alkalmaznak. "

A megoldás pofon egyszeru: (tessék az alábbi 2 mondatban megkeresni a
különbséget:-)

"hogy önmagában egy _*_kardánkereszt_*_ nem tudja megvalósítani.... "
"hogy nem mindig alkalmaznak 2 vagy páros számú _*_csuklót_*_"

Na jó segítek ;-) szóval én _csak_ a kardán keresztrol írtam (ami a Ladában
is van) de ez csak a csúklós mechanizmusok egyik fajtája.
Több féle "kardán csukló" létezik, pl a Bosch 5 golyós csuklója 100%-osan
szöghiba mentes. Egyébként pl. a kardánkereszt pl max 15 fokos tengelyszögig
alkalmazható.

"Sokszor a rugalmas csuklóval (Hardy) nyeletik el a szöghibát, ráadásul kis
szögu hajtásokról van szó."
********Pontosan erre utaltam, csak kis szög esetén használható, mert itt
még nagyon kicsi mértéku a szöggyorsulás ingadozás.
Ezt még képes egy rugalmas elem kiegyenlíteni.

Remélem így már világosabb a dolog, sajnos ezeket elég rég tanultam és már a
tudás "megkopott" :-)


From: Lehotkai Ákos

Segítséget szeretnék kérni! Induláskor vagy váltáskor különös zajok jönnek a
difi és a kardán környékéről. Bebújtam a kocsi alá. A difinek a lötyögését
lemértem, 10-11 fok. Szerintetek ekkora lötyögés normális, vagy már nagyon
ki van a difi???? A kardánkeresztek újak. Gyorsitáskor egy bizonyos
fordulatnál az egész kocsi beremeg. A futómû most volt állitva. Mit tegyek?


From: Kisa

>A difinek a lötyögését
> lemértem, 10-11 fok. Szerintetek ekkora lötyögés normális, vagy már nagyon
> ki van a difi???? A kardánkeresztek újak. Gyorsitáskor egy bizonyos
> fordulatnál az egész kocsi beremeg.

A 10-11 fokos "lógás" (jó pontosan lemérted !! :)) ) nem olyan sok,ez
általában nem a kúp-és a tányérkerék hézagából adódik,hanem a féltengely
bordás csattlakozásánál.(Ha, amugy a diffi nem búg,semmi esetre se szedd
szét,és ne állíts rajta! Ha nem búg akkor nem kopott !)
A csattogást általában a kardánkeresztek lógása okozza.Igaz,irtad,hogy most
cserélték,de szerintem nem jól !
Ezt támasztja alá az is ,hogy valszeg üt a kardán,mivel egy bizonyos
fordulatszámon beremeg a kaszni.(Ha sebességfüggő,tehát mindig ugyanannál a
sebességnél remeg a legjobban,akkor szinte biztos,hogy kereszt.)
Ezt tartom valószínûnek,de :
elképzelhető,hogy a kardán csapágya ment szét,berágódott,vagy a gumiágy
szakadt el.Csavard le a csapágyhát tartóvasát ,és forgasd körbe.Nézd
meg,hogy a Hardy tárcsa gumija rendben van-e.Ha ez nagyon szétmegy,akkor az
itt,amugy központosított kardántengyely kiugrik,és szintén üthet.A zaj
forrása lehet még a kardán elején lévő bordástengely.Ha már elnyalódott,és
nagy hézaggal illeszkedik a Hardy másik bordás részébe,akkor elinduláskor
csattog.Ezen segíthetsz,ha valamilyen keményebb kenőszírral telenyomod.


From: Lehotkai Ákos

>A 10-11 fokos "lógás" (jó pontosan lemérted !! :)
Van otthon egy másik difi ennek lógása 6 fok. Szerintem jól mértem:-)

>a féltengely bordás csattlakozásánál.
Megnéztem minden csattlakozási pontban a lógást. A Hardy tárcsánál a
gumibetét szintén új. Egy ici-pici lógás van a bordástengelynél is, de
nagyon kicsi. A keresztek jók mert külön megnéztem.


>elképzelhető,hogy a kardán csapágya ment >szét,berágódott,vagy a gumiágy
>szakadt el.
Erre gyanakodom én is, de megnéztem a gumi nincs megrepedve. Viszont mintha
kilágyult volna, a csapágy megmozgatásakor nem hallottam kotyogást.

>Ezen segíthetsz,ha valamilyen keményebb kenőszírral >telenyomod.
Ezt viszont kipróbálom.

A sebváltótartó bakot még nem néztem, lehet hogy itt van a kutya elásva.
A karbi szerintem nem lehet, mert "hidegen" és "melegen" is csinálja.


From: reimre

K> A csattogást általában a kardánkeresztek lógása okozza.Igaz,irtad,hogy most
K> cserélték,de szerintem nem jól !

Nézd meg, hogy nem-e véletlenül "Made _for_ England" feliratú
keresztekhez van szerencséd. Én nemrégiben olyat szereltem be kettőt (a
lehető legnagyobb gondossággal) aztán meg kis idő múlva ki, mert 90-es
tempónál rázkódott a kaszni mint az állat. Szereztem orosz
kereszteket, beletettem (ugyanazzal a módszerrel) és azóta semmi gond.


From: Kisa

> A sebváltótartó bakot még nem néztem, lehet hogy itt van a kutya elásva.

Hopp,igen ezt elfelejtettem,ez is lehet,de ilyenkor olyat csinál,mintha
alulról valaki rugdosná a padlólemezt :)
A remegés miatt,ezek után is a kardán ütésére gondolok.Lehet rosszul
szerelték össze,nem jól párosították,esetleg behorpasztották,amitől
elhajlott.Ezek ránézésre nem nagyon látszódnak.Ha nem találsz
megoldást,akkor szerintem kérj kölcsön egy biztosan jó kardánt és cseréld
át.


From: Horváth Marcell

A regebbi levelezesekben is elhangzott, hogy senki nem tud
olyan helyet ahol kardant ki tudnak egyensulyozni.
Hat a tobbcsuklos kardanokra ugy tudom tenyleg nincs
berendezes, maximun a GWB-nel vagy a LOBRO-nal.
A gwb-nel mar voltam, de ott se lattam ilyet. Altalaban
tengelyenkent szoktak aztan osszeszerelik kozpontosan.
Ujabban az a gyartasi koncepcio, hogy egyaltalan ne kelljen
ra lemezke. Ilyen tengelyenkenti viszont van.
En a Szucs Co. Kardantech Kft-nel dolgozom mint muszaki
szakember es informatikus. Szakszervizunk Pesten a
Hidropress Kft., a IX. Soroksari ut 150-ben talalhato.
Telefonszam: 280-6348.
Nagy kardanalkatresz raktarjuk van, de foleg haszongepjarmuvekhez.
Rengeteg kardant szerelnek.
En naluk csinaltattam az 5-os valtohoz a roviditett kardanomat.
Odavittem szatyorban az alkatreszeket, 2 het alatt meg lett.
Leroviditettek, osszehegesztettek, kiegyensulyoztak,
(a lemezt atraktak mashova), osszeszreltek,
a keresztek pedig ki lettek hezagoloalatatezve.
Kivansag szerint le is festik. 1997-ben 10 kiloforint alatt volt
az egesz.
Batran ajanlhatom, Mosolits Janost kell keresni az udvar
vegeben a muhelyben.


From: Gorcsew

Aki lenne olyan elvetemult, hogy rajtam kivul O is DOHC Fiat motort akarna a
gepjarmujebe epiteni az latogasson el valami elmeklinikara es/vagy nezzen meg engem
aztan merlegelje a helyzetet, esetleg vegyen 1 zsak vernyomascsokkentot, hogy
elkerulje az agyverzest. Mert en mar nagyon kozel allok hozza. Segitseg nelkul csinalni 1
ekkora kaliberu dolgot ongyilkossag. Mar 2x megfordult a fejemben, hogy visszarakom
inkabb a regit ugy ahogy van meg le se mosom... ;)
kb 1 napom ment el arra, hogy mericskeltem meg vagdostam, hogy elferjen a valto ne
torjon szogben a kardan meg ne nyomja a fekszervo a szivosort meg mittudom en mi es
erdemben nem haladtam semmit. Meg mindig kell szabni varrni. De ha ugy vesszuk mar
tobbmindennel okosabb lettem. Raadasul en meg nem is hattyunyakas valtot rakok, nem
ugy mint Igi
Tenyleg Igi te hogy raktad be azt a hattyunyakas valtot azonkivul, hogy szetfaragtad a
kardanalagutat. Mintha a lada hardija nem kozepen lenne mert a difi sincs kozepen
marmint az igen csak a kardancsatlakozas nincs, namost a szaros fiat szimmetrikus. Ez is
1 dilema. Igi Neked nem torik szogben a kardan se horizontalisan se vizszintesen?


From: reimre

Nem biztos, hogy ezzel segítek, de a kardán hajtás mint olyan 30°
szögeltérésig alkalmazható, (ha jól emléxem kissé már ködös
tanulmányaimra). Mezőgazdasági gépeken egyébként ezt a lehetőséget,
jól láthatóan, nagy közelítéssel ki is használják néha.


From: Szabó György

A kardán tényleg kibír 30 fokos törést, de az a baj vele, hogy nem
egyenletesen viszi át a szögsebességet, vagyis a csukló után a hajlásszöggel
arányos amplitúdójú szöggyorsulás jelenik meg a kimeno tengelyen. Ezért
használnak mindenhol páros számú kardáncsuklót, ekkor ugyanis csak arra kell
figyelni hogy mindkét csukló hajlásszöge egyenlo maradjon. Magyarul amíg a
differenciálmu bemeneti tengelye és az elso kardán tengelye párhuzamos,
addig a két szögsebességtorzulás kikompenzálja egymást, és a kimenet
szöggyorsulásmentes. Ebbol következik, hogy mivel a kardán támcsapágya nem
állítható, a hardinak ugyanoda kell kerülnie, ahol a lada váltóval volt.
Nekem is hattyúnyakas váltóm van, de nem vettem észre hogy máshol lenne a
tengelye. Nem is lehet. Ha megnézed a robbantott ábráját, látod hogy a
bemeno és a kimeno tengely egytengelyu!
NEM LEHET MÁSHOL A HARDY TÁRCSA!!! A kereszttartó viszont lehet egészen más,
lehet hogy emiatt látod úgy.
Viszont engem is érdekelne hogy milyen kardánalagutat lehet csinálni neki,
hogy ne szép is legyen és halk is. Igi, ha neked ilyen van légy szives és
láss el adatokkal. Elore is köszönöm


From: Gorcsew

>A kardán tényleg kibír 30 fokos törést, de az a baj vele, hogy nem
>egyenletesen viszi át a szögsebességet, vagyis a csukló után a hajlásszöggel
>arányos amplitúdójú szöggyorsulás jelenik meg a kimeno tengelyen.

Tiszta sor. Eltepi a keresztet. az az tonkreteszi....

>addig a két szögsebességtorzulás kikompenzálja egymást, és a kimenet
>szöggyorsulásmentes. Ebbol következik, hogy mivel a kardán támcsapágya nem
>állítható, a hardinak ugyanoda kell kerülnie, ahol a lada váltóval volt.

Felremagyaraztam vagy felreertettetek, de nekem a hardinal van toresem, az nem volt
vizszintes azaz a valto se volt az, pont a szerkezeti meretekbol adodoan

>Nekem is hattyúnyakas váltóm van, de nem vettem észre hogy máshol lenne a
>tengelye. Nem is lehet. Ha megnézed a robbantott ábráját, látod hogy a
>bemeno és a kimeno tengely egytengelyu!

Megneztem igaz, DE! ez egy 2.0 literes motor kicsit mashova esik a fotengelye is a
szerkezeti meretekbol adodoan. Csapagymeretek talan kicsivel arreb is van a motortarto
bak stb..... Tessek mellekelek 2 kepet a valtok a metszeteirol... Lada vs. Fiat

>NEM LEHET MÁSHOL A HARDY TÁRCSA!!! A kereszttartó viszont lehet egészen más,
>lehet hogy emiatt látod úgy.

Nem nem, nem vagtam szet elegge a kardanalagutat :( egesz az ulestarto bakig ki kell
vagni mert a valto hosszabb es 9 cm-rel hatrebb kerul a hardi vege es nem tudod
felemelni a lemez miatt elegge. Ezert kell ennyire kifaragni az alagutat. A masik, mig a
lada valto teteje lejt addig a fiat egyenes. Es az alagut a lada valtohoz lejt, ezt kell
kompenzalni mert egyebkent csak lejtve tudod felrakni a fiat valtot, ergo torik a hardinal,
vagy hosszab csavart teszel a kardan csapagykonzoljahoz es alatetezve rakod fel, de
akkor meg nem u.a. akkora lesz a toresi szog az elso keresztnel es hatsonal. Es
nyolcvannal elkezd szolni vagy dobalni fogja az autot.

>Viszont engem is érdekelne hogy milyen kardánalagutat lehet csinálni neki,
>hogy ne szép is legyen és halk is.

Erre sajna meg nem tudok valaszt adni, az autoban olyan allapotok uralkodnak
egyenlore mint 1 meszarszeken..... [marmint ahol robotokat dolgoznak fel vagy mi....]

Meg 1 valami! Angol kardankeresztet vegyetek igaz azt nem tudom mennyire tartos DE!
az 1ik csapagycseszeben van zsirzogombnak hely, meg zsirzogomb is persze kozepen
a keresztben kicsi furat a zsirnak, kenyelmesen lehet zsirozni baromira, menet kozben is....
marmint amikor mar pl hasznaltad 30e km-t 1 evet stb.....


From: gm

a heti egyetlen szabad delelottos napomon szet szerettem volna szerelni
a 21047 kardanjat. a kozepso rugalmas tamasz gumijan szamos repedes
tatong, ugyhogy csere.

viszont eloiras szerint egyszeruen nem birom kiemelni az elso
kardankereszt cseszeit (egymas moge van felfuzve a tamasz csapagya,
csavarral a biztositott villa, es aztan jon a kereszt. muszaj szetbontani.)

ahogy kell megjeloltem mindent, hogy ugyanoda es ugyanolyan helyzetbe
menjen vissza. de barhogy preselem az egyik kupakot befele, a tuloldali
parja alig 3 mm-re emelkedik ki a lyukbol, de a kereszt valla a masik
villan maris felutkozik. amit befele nyomok, az meg nem eri el az also
peremet, par mm hianyzik.
mind a negy iranyban probaltam, de nincs esely az egyik kupak
kibillentesere sem.
hogye kell ezt a vackot szetszedni?
eddig meg soha nem kellett, a sajatomat nem is tervezem.


From: GorCseW

>ahogy kell megjeloltem mindent, hogy ugyanoda es ugyanolyan helyzetbe
>menjen vissza. de barhogy preselem az egyik kupakot befele, a tuloldali
>parja alig 3 mm-re emelkedik ki a lyukbol, de a kereszt valla a masik
>villan maris felutkozik. amit befele nyomok, az meg nem eri el az also
>peremet, par mm hianyzik.

Na innen kell azt csinálnod, hogy forditasz 180 fokot a dolgon es az ellenkez? irányba kezded
ütlegelni, csakhogy nem a kardankereszt cseszejet, [amit kinyomtal az marad ahelyen] hanem
kardankeresztet egy nagy lapos csavarhuzoval az X reszhez [kereszt válla] betámasztva
értelemszerüen... Es ennek a cseszenek is ki kell mennie legalabb annyira mint a masiknak, ha nem is
esik ki akkor is kiforgatható a kereszt maga. Nekem egyik oldalon amikor szétszedtem mindig kiesett a
csésze....

Ja ha javasolhatom vegyel angol kardankeresztet mert azon van zsirzógomb, a markajara nem
emlekszem. De jópofa nagyon. Xezrenként lehet zsírozni biztos ami biztos alapon, meghat a gumi
porvedo is jobb minosegunek t?nt.


From: reimre

G> Ja ha javasolhatom vegyel angol kardankeresztet mert azon van
G> zsirzógomb, a markajara nem emlekszem. De jópofa nagyon. Xezrenként
G> lehet zsírozni biztos ami biztos alapon, meghat a gumi porvedo is
G> jobb minosegunek t?nt.

Ebből annyi igaz, hogy tényleg van rajta zsírzógomb.... A felirata
Made _FOR_ England, az pedig nem azt jelenti, hogy ott készült volna,
szerintem valami keleti gyártmány. Inkább gyárit vegyél, ha találsz,
mert ritka az, mint a fehér holló. :-((


From: Sárosi Tamás

Kardankereszt temakörben sajnos korabban kellemetlen tapasztala-
taim voltak. Nem irnam le megegyszer, hogy a "szerelö" hogyan bar-
barkodta szet, majd össze a keresztet, de talan a "Made FOR England"
feliratu kereszt is ludas lehetett, ezert ilyet szemely szerint többet
nem veszek.


From: gm

> G> Ja ha javasolhatom vegyel angol kardankeresztet mert azon van
> G> zsirzógomb, a markajara nem emlekszem.


koszi a segitseget, meg nem jutottam oda, hogy probaljam megint szetvenni.
a keresztet nem akarom cserelni, mert nem kivitelezheto a korrekt
hezagolasa (az 5fele vastagsagu festett zarogyuru ezert volna) es ha mar
egy kicsit maskepp all, valtozna a kiegyensulyozasa is. ugy megy vissza
ahogy volt, es akkor nem fog rezonalni.


From: M. Krisz

Regebben volt szo a listan a "Made For England"
feliratu kardankersztrol... Emlitve is lett, hogy
bizonytalan a minoseg nameg persze ez a felirat
nem egyenlo a "Made in Englad"-dal...

Ezzel kapcsolatos sajat tapasztalat:

Sajna en is ezt raktam a vasba, az eredmeny:
4-5000km utan csere... hat ennyit errol... meg ne vegyetek!

Strapabíró hardy tárcsa Ladába:

A manapság kapható hardyk a tapasztalat szerint nagyon gagyi minőségûek. A megoldás Ford típus beszerzése, mégpedig a QL9000-é. A csere kb. 15 perc és szépen passzol. (A QL4000 az eredeti Lada méret.)



Hozzászólások ehhez a cikkhez:

Hmmm az angol kardan, nem sokat tudok róla de létezik keleti kivitelü zsírozható kereszt is, (onnan tudom hogy ilyet szereltem be anno a 125 polakomba, a szereléséről annyit a kereszteket ugy a legkőnnyebb szétszedni, hogy az egyik tengelyt satuba fogod, és a másik tengelyt egy lelőgatott kötéllel körölbelüll vizszintre hozod majd (a seigerek eltávolítása után természetesen) fakalapáccsal és egy keményfa dornival elkezded ütni az eggyik csészét,majd ha már kb 8-9 mm elmozdult akkor a tengelyt átforgatva a fakalapáccsal közepes erősségü ütéseket mérsz a másik tengely csészetartő ágaira hogy az előbb ütött csésze visszacsússzon és az is kifelé muzduljon az eredeti állapotához képest 8-9 mm ekkor már ki lehet emelni a csészéket a másik tengely ágainál ugyanez a megoldás de utt már a kereszt ágait kell ütni, higgyétek el nem sérül a tengely a keresztet meg ugysem rakjátok vissza.

Fontos!

a seeger-ek eltávolítása után alaposan tisztítsátok meg a csésze furatát rozsdátlanitás és csavarlazító használata erősen javasolt.


Ha valakit érdekel az shufniszervizes összerakása is az kérdezzen nyugodtan nekem nem voltak vele gondjaim utánna.

2008.07.16. - Hága Csaba (solva)
Sziasztok!

Bár kicsit idejétmúlt ahogy elnézem, de nekem a tengelykiszedéses megoldás bejött...
Sokkal könnyebb ügyködni ha kinnt a kardántengely.
Egy satu, egy 3 kg-os kalapács és egy jó vastag dorni
csodákra képes. A vas nem rázkódik meg semmi mellékzaj,
sőtt nem cseng semmi a rossz kardánkereszt miatt.
Köszi a tippet!
2011.12.09. - Nyulas karoly
Sziasztok!Én a 2101-es Ladámba német gyártmányú keresztet tettem.A kardán nagyon csendes,már kb 20.000-et mentem vele,semmi baja.Ez a kereszt is zsírozható.