F?fékhenger javítás

(Szerző: gm (Melegh Gábor), utoljára módosítva: 2006.12.15.)

Fontos! A fékfolyadékot 2 évente cseréljétek le, lehetőleg DOT-4 minőségûre!

Csepegő főfékhenger baja lehet a szennyezett fékolaj. Felülről lefelé érdemes az egészet lecsérelni (és ami leszedhető az autóról azt elmosni és megszárítani.

Én a leszerelésnél nejlonzacsit tettem a lefolyó fékolaj útjába (oldja a festéket, azt meg ki akarja). A fékolajtartályt is leszedtem és kitakarítottam, a főfékhenger súrlódásából fekete fémpor jött fel az aljára.

A teljesen szét kell szerelni a főfékhengert, én még a becsatlakozó csonk peremes szoritokáját is kiszedtem (egy stabil kisolloval aprókat emelgettem a peremeken, elég gyorsan kijön).
A henger belső felületét 600-as csiszolóvászonnal (ruhába csavart fémrúdra feltekerve) csiszoltam. Volt benne apró lepattogzás, mintha valami víz állt volna ott és kezdett volna rozsdásodni.
A dugattyúkat is elmostam és fémesre csiszoltam. Amikor próbaképpen minden tömítés nélkül beleejtettem egy dugattyút a főhengerbe, befogott nyilásoknál nem tudott kiszökni alóla a levegő, hanem lassan puffogva süllyedt az aljára.
Az új tömítéseket és a rugókat az előírás szerint rendeztem el. Hátulról kezdve épitettem be a dolgokat, egy kevés friss fékolajjal megkenve. Elég vacak visszatenni a kis rugókat, figyelni kell, hogy semmi ne forduljon keresztbe. Szerencsére minden alkatrész megvolt belül, semmit nem felejtett ki, aki korábban szétszedte.

Amikor a főfékhenger megvolt, egyenkent kinyitottam a kerekeknél a légtelenítő csavarokat és gumicső-pumpa együttes alkalmazásával a régi trutyit kinyomtam a rendszerből. Az üres rendszert egyedül feltölteni elég nehéz, sokat kell pumpálgatni, de utána legalább jó lesz a fék.

 

copy by m.krisz