Fékfolyadékok

(Szerző: RG (Rott Gábor), utoljára módosítva: 2006.12.15.)

I. Mit kell tudni minimálisan?

Először is nem fékolaj mint azt sokan mondják, ugyanis a fékfolyadék egy higroszkópikus anyag tehát magába szívja a vizet, mi meg szívjuk a fogunkat, hogy már megint berohadt a munkahenger.
A minőségét az anyagnak a DOT szám jelzi.
A DOT 3 inkább teherautókhoz, Trabanhoz való.
A DOT 4 tárcsafékes gépekhez pl. Lada :-)
A DOT 5.1 a legújjabb osztály, 5.1 is glikolalapú keverhető a 3-sal 4-sel.
A DOT 5 szilikon alapú az nem keverhető a többivel!
A 3-as és 4-es keverhető egymással, ami még fontos, a nedves forráspont annál jobb minél magasabb.
Általában két évenként ajánlott cserélni, de mûhelyben mûszerrel is meg tudják nézni és a csere olcsóbb is mint a munkahenger javítás.



II. Fékfolyadék összehasonlítás

( Angolból fordítva, a cikk eredetije az alábbi linken megtalálható:
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Brake%20Fluid%20Comparison.htm )

A cikk eredetije a Volvo 7xx/9xx/90 -as sorozat tulajdonosainak próbál segítséget nyújtani az igényeiknek megfelelő fékfolyadék kiválasztásában. A cikk csak glikol alapú fékfolyadékokat vett górcső alá, a szilikon alapú DOT5-ös fékfolyadékokkal nem foglalkozik.

A DOT specifikációk a nedves és száraz forráspontokon alapulnak. A száraz forráspont az új, használatlan, friss fékfolyadékra vonatkozik, a nedves forráspont a már használatban levő, a levegőben levő párát megkötő fékfolyadékra vonatkozik.

Fontos megemlíteni, hogy a DOT5-ös fékfolyadékok szilikon alapúak és nem keverhetők a glikol alapú folyadékokkal. A glikol alapú fékfolyadékok DOT3, DOT4 és a DOT5.1 jelzésûek.
A minimális forráspont értékek minden egyes DOT szinthez meg vannak határozva és DOT3-től kezdve a DOT5-ig emelkednek. A DOT specifikáció csak a minimum értéket határozza meg, a maximum értéket nem.
A DOT besorolás eléréséhez a nedves és a száraz forráspontra meghatározott minimális értéket egyaránt el kell érnie a fékfolyadéknak.
További fontos szempont a fékfolyadék kiválasztásánál a fékfolyadék korróziógátló adalékai, amik a verseny célokra kifejlesztett folyadékokban általában nem találhatók meg.
A Volvo ABS-el szerelt gépkocsik fékfolyadékát 2 évente le kell cserélni, hogy a szennyeződéseket eltávolítsák a fékrendszerből, a fékfolyadék adalékai megújúljanak és megelőzzék a korróziót.
Ez nem csak a Volvokra és az ABS-el szerelt gépkocsikra igaz hanem minden autóra.
Időben cserélt fékfolyadékkal valószínûleg ritkábban rohadnának be a Zsigulik fékmunkahengerei is :-)

Az eredeti angol cikkben van még egy megjegyzés a szerzők részéről, hogy miként állapították meg a "becsült nedves forráspont 6 hónap után" oszlopban szereplő értékeket és még valami képlet is van de ez nekem nem volt tiszta, elhiszem nekik :-)

Táblázat:

Fékfolyadék neveSzáraz forráspontNedves forráspontBecsült forráspont
Castrol SRF 310 270 290
NEO Super DOT 307 216 261
Motul Racing 600 307 216 261
Motul DOT 5.1 265 185 225
ATE Type 200/ATE Super Blue 280 200 240
Valvoline High Perf Synpower 267 167 217
ATE SL 260 165 212
Castrol LMA 232 155 193
DOT 5 Spec 260 174 217
DOT 4 Spec 230 155 192
DOT 3 Spec 205 140 172


Források:
http://www.panteracars.com/motul.html
http://www.neosyntheticoil.com/bkfluid.htm
http://www.ogracing.com
http://www.valvoline.com
http://www.contiteves-am.com/english/indexmit.htm

 


 

III. Fékfolyadékok

( Angolból fordítva. Írta Kenneth Streeter, Mike Burdick, Shane Ingate, Chris Kantarjiev és számos egyéb forrás felhasználásával. )

Megjgyzés: a cikk eredetileg Triumph-ok számára a megfelelő fékfolyadék kiválasztását célozza, de a különböző fékolyadék típusok összehasonlításához is jó.

 

1/ DOT3


Hagyományos fékfolyadékok, régebbi, kisebb teljesítményû dobfékekkel szerelt autókhoz.

Előnyei:
o a DOT3-as fékfolyadékok olcsók és sok helyen kaphatók (benzinkutak, autóalkatrész boltok)

Hátrányai:
o természetes gumiból készült alaktrészeket roncsolja.
o rongálja a fényezést!
o gyorsan megköti a vizet. Ha egyszer kinyitouuk egy DOT3-as fékfolyadékot, javasolt 1 héten belül felhasználni.
o mivel megköti a vizet, elősegíti a fékalkatrészek korrózióját.

 

2/ DOT4


A DOT4-es fékfolyadékok használata javasolt "hagyományos", tárcsafékkel szerelt gépkocsikhoz, amennyiben a gyártó nem írja elő magasabb vagy más osztályba tartozó fékfolyadék használatát.

Előnyei:
o a legtöbb benzinkútnál és alaktrészoltban kapható
o kevésbé köti meg a vizet mint a DOT3-as
o magasabb a forráspontja, mint a DOT3-as fékfolyadéknak

Hátrányai:
o a DOT4-es fékfolyadék is károsítja a fényezést!
o valamivel drágább mint a DOT3-as folyadék
o mivel a DOT4-es fékfolyadék is megköti a vizet, így ez is elősegíti a fékrendszer korrózióját.

 

3/ DOT5


A DOT5-ös fékfolyadékokat szokták még szilikon alapú fékfolyadékoknak is nevezni.

Elönyei:
o a DOT5-ös fékfolyadékok nem károsítják a fényezést
o nem köti meg a vizet
o nem károsítja a gumi alaktrászeket

Hátrányai:
o a DOT5-ös fékfolyadékok nem keverhetők glikol alapú fékfolyadékkal (DOT3, 4, 5.1) A legegyszerûbb, ha a teljes hidraulikus rendszert 0-ról újraépítjük. (A korai DOT5-ös fékfolyadékok károsították a gumi alkatrészeket, mert nem volt megfelelő az összetételük. Ezt már javították.)
o a DOT5 nem köti meg a nedvességet, a piszok és egyéb szennyeződések lokális problémát okozhatnak
o fontos a korrekt légtelenítés (Megj: szerintem a többinél is az)
o a DOT5 enyhén összenyomható, ez kissé puha fékpedált eredményezhet
o jóval drágább mint a DOT4 és kevesebb helyen kapható

 

4/ DOT5.1


A DOT5.1 relatíve új fékfolyadék. A számozás alapján úgy tûnhet, hogy ez módosított DOT5-ös fékfolyadék, de nem. A DOT3 és 4 glikol alapúak a DOT5 nem glikol alapú. DOT4.1 -nek vagy DOT6 -nak talán szerencsésebb lenne nevezni, mert ez is glikol alapú mint a DOT3 és a DOT4. Náhény gyártó szuper DOT4-nek is nevezi.

Előnyei:
o DOT5.1 magasabb forráspontja van mint a DOT3-as vagy 4-es fékfolyadékoknak szárazon és vizesen egyaránt. A száraz forráspontja (kb 275 °C) majdnem olyan magas mint a versenycélokra fejlesztett fékfolyadékoknak (kb 300 °C) és az 5.1 nedeves forráspontja (kb 175~200 °C)jóval magasabb mint a verseny fékfolyadékok nedves forráspontja (kb 145 °C).
o Nem károsítja a gumi alkatrészeket

Hátrányai:
o DOT5.1 folyadékok glikol alapúak és megkötik a vizet
o DOT5.1 folyadékok a DOT3-hoz és 4-hez hasonlóan károsítják a fényezést
o nehéz találni, csak nagyobb alkatrészboltokban kapható
o drágább mint a DOT3 vagy DOT4

 

5/ Általános javaslatok


1. Ha nincs semmi baja a fékrendszernek csak emiatt az írás miatt ne fogjunk hozzá fékfolyadékot cserélni. A régi tömítések esetleg megadják magukat.
2. Néhány évente a fékfolyadékot célszerû lecserélni függetlenül attól, hogy milyen fékfolyadékot használunk. Így a szennyeződéseket is eltávolíthatjuk a fékrendszerből.
3. DOT3 régebbi autókban javaslolt max. a használtata vagy ott sem. Esetleg a Zsiguli kuplungjához..
5. DOT4 használata javasolt DOT3 helyett. Eléggé kellemetlen lesz egy hegymenet végén a felforralt fékfolyadékkal lassulásra bírni a kocsit. Nem fog menni! A felforrt fékfolyadékban levegőbubrékok keletkeznek. Fellevegősödik a fékrendszer. A fékpedál érzésre olyan lesz, mintha gumilabdát taposnánk és nem fog az autó lassulni.
6. A DOT5 jó választás hétégi autók vagy bemutató autók számára, nem károsítja a fényezész, nem köti meg a vizet, viszont ez utóbbi miatt a fékrendszerbe esetleg bekerülő víz összegyûlik egyhelyen és ott fog korróziót és egyéb csúnyaságokat okozni.
8. A DOT5 nem igazán javasolt verseny célú felhasználásra a fentebb írt összenyomhatóság miatt és légteleníteni is nehezebb.
9. Ha fékfolyadéktípust váltunk, minimum a teljes fékrendszert javasolt átöblíteni, de a legjobb az összes tömítés cseréje volna.

 


 

Nándi kiegészítései:

1. A Motul Racing semmi mással (!!!) nem keverhető, függetlenül, hogy milyen DOT száma van és hogy ki a gyártó. Még más Motul fékolajokkal sem! (A probléma előfordulási valószínûségét csökkenti, hogy ez egy eléggé nehezen beszerezhető versenyolaj.)

2. Ugyan szerepel benne, de kiemelten fontos: a DOT5 semmilyen más DOT számú olajjal nem keverhető, csak DOT 5-el! Ezért ne vegyünk DOT5-ös olajat, csak 5.1-est! Ennek meg az a magyarázata, hogy ha a szerelő jószándékkal utántölt a fékolajtartályunkba egy jó kis polcról leemelt DOT3 olajat, akkor azt a DOT5.1 szinte meg sem érzi, de ha DOT5 van a gépben, akkor az azonnal "grízes" lesz.

Tanulság: ha jó fékfolyadékot akarunk venni, akkor DOT4 vagy DOT5.1. A DOT4 minőség bőven jó utcára!
A versenygépben Lucas gyártmányú DOT5.1 olajat használok, az ára is (a többi 5.1 olajhoz képest) jó.

 


 

copy by m.krisz