Hátsó fék szerelés

(Szerző: Imre (Richter Imre), utoljára módosítva: 2007.01.05.)

Egy kis fékszerelés
(A levlistáról ollózva)

 




From: Richter Imre

Szóval ma megvettem a fékdobot. Magyar. A cím 14. ker (?) Várna utca 4., a Fogarasi útról nyílik mindjárt az elején. A 2 fékdob 8250 volt. A nő mindenképpen számlát ír róla, nem akar kockáztatni. :) Ránézésre jónak néz ki.

Vettem fékpofát is, így már késő délután mikor hazaértem neki is álltam leszedni a régi dolgokat. A fékdob könnyen lejött, akézifékkötél karjával sem volt probléma. A dologgal ott akadtam el, hogy a fékpofákat összehúzó rugót le kéne venni. De hogyan? Próbáltam egy nagyobb méretû kombináltfogóval leszedni, de nem bírtam úgy megfogni a rugót, hogy ne csúszon ki a fogóból. ki milyen technikát használ erre?




From: FSOPapa

> Szóval ma megvettem a dobot. Magyar.

Száraz a mûhely és a tulaj neve.




From: Benedek János

> sem volt probléma. a dologgal ott akadtam el, hogy a fékpofákat összehúzó rugót le kéne venni. de hogyan?
> próbáltam egy nagyobb méretû kombináltfogóval leszedni, de nem bírtam úgy megfogni a rugót, hogy ne
> csúszon ki a fogóból. ki milyen technikát használ erre??

Nekem egy kisebb méretû oldalcsípő fogó lett a megoldás. Nem kell félni, a rugó anyaga nem sérül, jó kemény. (ha mégsem így lenne, azt a rugót amúgy is cserélni kell!)
Egy gagyi 300Ft-os fogó erre tökéletes, anyaga puhább, mint a rugóé, fogni meg benyomódott éllel is lehet (csípni már nem :-)) A technikára szerintem két perc alatt rájössz.




From: Veréb András, Chury

Én is próbáltam fogóval, nekem nem akart sikeredni. Momentán úgy szoktam, hogy egy jó erős, hosszú csavarhúzóval benyúlok a munkahenger mellett belül, és kiemelem a munkahenger melle mindkét pofát. Utána már könyebb. Mondjuk nekem ott vannak az excenterek, azon fexik fel a csavarhúzó, de szerintem az olajterelőnek is neki lehet feszíteni. Kiugrálni nekem nem szokott, eddig mindig megakadt az agyban. Azért nem árt az óvatosság. Két napja csereltem a bal fékpajzsot, csak a féltengely akart nehezen kijönni. :-)




From: M. Krisz

> meg benyomódott éllel is lehet (csípni már nem :-))
> A technikára szerintem két perc alatt rájössz.

Én laposfogót használok vagy bazi csavarhúzóval kifeszít (kézre vigyáz...), amelyik a kezembe akad...



From: gm

> Én is próbaltam fogóval, nekem nem akart sikeredni. Momentán úgy szoktam, hogy egy jó erős, hosszú
> csavarhúzóval benyúlok a munkahenger mellett belül, és kiemelem a munkahenger mellé mindkét pofát.

Ez pl. pont rossz, ha elkapja a gumiharangot, szétvágja. :-(

Én bazi egyszerûen oldom meg, alulról hosszabb fogó szárával, erős ruszki csavarhúzómmal vagy vékony vésővel benyúlok. a pofa mögötti cuccokon (féltengely csavar, kézifék rugó megvezető csöve) a hegye felfekszik (mindkét oldal így megy), és a pofákat jó kis erőkarral egyenként simán átemelem az alsó támaszon. ha mind a kettő átjött, az alsó rugó leesik.
Felrakva ugyanez: 1es pofa az alsó támasz kerek szegecsén kívülről ül (esetleg ennél már helyén a középső kis rugós rögzítő), haverja szemben kivülről közelebb igyekszik, rugó mindkettőbe beakad, 2.es rugó szegecsre emel, 1es helyére, 2es helyére emel.

A felső rugesz levétel: amikor az alja szabad, a kézifék bigyók levétele után a pofák aljának egyidejû széthúzásával (az önbeálló munkahengeren felül végig rendesen tamaszkodik a két pofa) a felső pálca egyik, aztán másik oldalon kiugrik a vállból majd kijön, aztán a betéteket alul összeengedve lejjebb eresztem az egészet (munkahenger szabad). Helyben ügyeskedve kibújhatnak a rugóbol, vagy a rugón lazán lógva megdöntve (ha elfér, körben kicsit elforditva) a felső gumik sérülese nélkul a rugóval együtt kijönnek.




From: PMAP

Hi, én baromi egyszerû módszert alkalmazok, egy acél küllőből csinálok egy spéci szerszámot kampót hajlítok belőle és kihúzom, szerintem elég egyszerû így leszedni.




From: Richter Imre

jelentem sikeresen kicseréltem a hátsó fékdob és fékpofa párost. a rugók eltávolításánál a gm-féle módszert alkalmaztam. a gyakorlatban sokkal egyszerûbb mint így levélben olvasva.

ha már ott volt dolgom, akkor megjárattam a munkahengereket is. ezzel kapcsolatban lenne is egy kérdésem. ha nincs fönt az egyik oldalon a fékdobés a fékpofa, és rálépek a fékpedálra, akkor a munkahenger mindkát dugattyújának ki kell-e jönnie? lehet hogy hülyén hangzik a kérdés, de nekem a járatásnál önszántából csak a menetirány szerinti hátsó jött ki. a másikat csak úgy sikerült kicsalogatni, ha a másikat egy csőfogóval gátoltam a
haladásban.

valamint a bal hátsó fék szerelésénél tapasztaltam, hogy a féltengely csapágy háza alól szivárog valami . én zsírra gondolok, mert szag alapján nem a diffi olaj, ami nálam hykomol, aminek azért elég jellegzetes szaga van. tehát akkor jól sejtem, hogy dögrováson van a csapágy? amikor mindkét kerék a levegőben volt, és kb. 2-ben 20-al hajtottam ( :-) ), akkor a bal hátsó meg-megállt, míg a másik szépen forgott. menet közben is valamelyik kerék blokkolásra hajlamos, hogy melyik, azt még nem sikerült behatárolnom. de ilyenkor az autó hátulja elindul finoman balra. köze lehet a csapágyhoz ennek?

miután hazaértem kézzel végigtaperoltam az egészet, hogy hol milyen meleg van. a 2 hátsó kerékben lévő díszkupak elég jelentős eltérést mutatott a bal oldal javára. lényegesen melegebb volt. a 2 fékdob kb. azonos hőfokú volt.

előre is köszi, ha valaki tud ezen kérdésekre válaszolni.

u.i.: az új fékdob és fékpofa hatására megszûnt az erősebb fékezéskor az autó hátuljának igen erős rázkódása. volt olyan, hogy annyire beremegett az egész karosszéria, hogy kinyílt a keszyûtartó is, pedig azt még a legszarabb
földúton sem teszi meg. valamint könnyebb lett a fékpedál is. még hozzá kell szoknom. :)




From: gm

> ha már ott volt dolgom, akkor megjárattam a munkahengereket is. ezzel kapcsolatban lenne is egy kérdésem.
> ha nincs fönt az egyik oldalon a fékdob és a fékpofa, és rálépek a fékpedálra, akkor a munkahenger mindkát
> dugattyújának ki kell-e jönnie?

a munkahengered önbeallo agyis van egy szabad jateka, 3-5 mm. ha a fekre lepsz, eloszor ezt az utat teszi meg a dugattyu, aztan er a dobhoz a betet. elengedve a pedalt, a felso rugo a jateknak megfelelo melyre visszatolja a dugattyut. ha a pedalt nyomod (de csak ovatosan, mert kiugrik a belso tulmeretes moccano gyuru, es kesz a baj) igazabol mindket oldalnak ugyanugy ki kellene jonnie. lehet kicsit beragadt vmelyik. ha ket oldal (jobb-bal) elteroen oregszik, lehet az uzemi fek emiatt huz felre.

> valamint a bal hátsó fék szerelésénél tapasztaltam, hogy a féltengely csapágy háza alól szivárog valami .
> én zsírra gondolok, mert szag alapján nem a diffi olaj, ami nálam hykomol, aminek azért elég jellegzetes szaga
> van. tehát akkor jól sejtem, hogy dögrováson van a csapágy?

abbol szerintem akkor sem jon ki semmi, ha mar kattog. egyebkent nem is tudna kifolyni, difiolaj lehet amit latsz, de belulre sehogy nem szabad jutnia. huzd meg a feltengely 17-es lapfeju nagy csavarjait, a feltengely nagyobb lyukai arra vannak, hogy a krovaval be tudj nyulni. ha a kulcs feje nem fer at, a feltengely mogott is rahuzhatod a rudjara. :-)
meg aztan a fektarto lemez feltengely feloli oldalan (auto alja felol), a hidhaz es a feklemez talalkozasanal a ket also csavar kozott kozepen kell lennie egy 3 mm es furatnak. mind a ket oldalon. talan a furat fele nem is latszik (a hidhaz fedi). vekony drottal tisztara vakarhatnad, nyugodtan nyulj fel neki. ha szivarog a feltengelyszimmering, a csapagyon kivulre huzott kis lefolyo igy engedi ki az olajat, a fekbe ne jusson.

> amikor mindkét kerék a levegőben volt, és kb. 2-ben 20-al hajtottam ( :-) ), akkor a bal hátsó meg-megállt,
> míg a másik szépen forgott. menet közben is valamelyik kerék blokkolásra hajlamos, hogy melyik, azt még nem
> sikerült behatárolnom. de ilyenkor az autó hátulja elindul finoman balra. köze lehet a csapágyhoz ennek?

elso korben nem hinnem.
szerintem a munkahengerben a ket oldalt (dugattyut) nem szimmetrikusan hagytad, amikor feltetted a pofat es a dobot. az egyik oldalon az onbeallo hezag minimalis, a masik meg a szokasos. ha van steklampad, es tisztak a fekdobon a kukucskalo nyilasok, meg tudod nezni melyik oldal a szorosabb. meg azt is, hogy tojas alakban jar-e a dob. mind a ketton lehet sokat javitani. sotetben a legjobb ezt a hezagot nezegetni. ha a hatso munkahenger jatekat teljesen kicentized (nem a kezifekkotel feszitesevel, bar az is fontos, hanem az onbeallo dugattyukat centizgetve), nagyon elenken (1-2 centi pedalut) tud fogni a fek. szorulasmentes lehet az osszeallitas, de ilyenkor kukucskalva nincs is lathato hezag (eredetileg 0,18mm vagy mennyit irnak konyvek)

> miután hazaértem kézzel végigtaperoltam az egészet, hogy hol milyen meleg van. a 2 hátsó kerékben lévő
> díszkupak elég jelentős eltérést mutatott a bal oldal javára. lényegesen melegebb volt. a 2 fékdob kb. azonos
> hőfokú volt.

ez mar gyanusabb. ha az akadozast felemelve es a fekdobok nelkul jaratva is csinalja a feltengely, az tenyleg csapagybaj, es gaz!!




From: Richter Imre

> tulmeretes moccano gyuru, es kesz a baj) igazabol mindket oldalnak ugyanugy ki kellene jonnie. lehet kicsit
> beragadt vmelyik. ha ket oldal (jobb-bal) elteroen oregszik, lehet az uzemi fek emiatt huz felre.

nem ez volt a problémám, ezt nem is néztem. én arra gondoltam, hogy egy munkahengernél (egy oldal) a 2 dugattyúból mindig csak a hátra néző jött ki, a másik csak akkor ha a hátranézőtt gátoltam a kijövetelben. elhúzásnál lehet a ludas a jobb első? mérésen szépen látszott, hogy elől a bal oldalhoz képest le van maradva, nem egyszerre ment a 2 mutató, és maxra is kb. 20% eltérés van. a jobb eleje a gyengébb. majd megnézem a betétet,
meg a dugattyúkat.

> jutnia. huzd meg a feltengely 17-es lapfeju nagy csavarjait, a

ok. valamelyik nap majd megnézem. színre olyan fekete volt a trutyi.

> kell lennie egy 3 mm es furatnak. mind a ket oldalon. talan a furat fele

ok ezt is megnézem. el bírom képzelni hogy mennyi látszik ki belőle 14 év után :)

> szerintem a munkahengerben a ket oldalt (dugattyut) nem szimmetrikusan
> hagytad, amikor feltetted a pofat es a dobot. az egyik oldalon az

és menet közben nem igazodnak egymáshoz? emlékeim szerint kb. egyformán álltak oldalanként a dugattyúk.

> szorosabb. meg azt is, hogy tojas alakban jar-e a dob. mind a ketton

az új dob gyönyörûen fekszik, szinte nincs is játéka. felrakás után kézzel szépen akadás nélkül forgatható volt. a felrakása sem volt szívás, egy-két perc alatt fentvolt, szinte nulla erőltetéssel. kézifék még nincs beállítva.

> ha az akadozast felemelve es a fekdobok nelkul jaratva is csinalja a feltengely, az tenyleg csapagybaj, es gaz!!

ha jól emlékszem, akkor dob és fékpofa nélkül az autó üresben alapjáraton járatva mintha akadozás nélkül forgott volna a bal oldal. a jobb oldal fékdobbal kerékkel is szépen forog, a bal ilyenkor már meg-megáll. bár menet közben semmi hang nincs hátulról, csak 110-120 után egy hangyányi diffi.



From: gm

> nem ez volt a problémám, ezt nem is néztem. én arra gondoltam, hogy egy
> munkahengernél (egy oldal) a 2 dugattyúból mindig csak a hátra néző jött ki,
> a másik csak akkor ha a hátranézőtt gátoltam a kijövetelben.

lehet a felrakott pofakkal hatrafele nagyobb a hezag (a kitamaszto palcan a kezifek karja betamaszt). valahogy konnyebb az egyik oldalnak. amig nem szivarog vagy nem fog maskepp, ne bantalmazd. de ha az egyiket cserelni kell, legyen a masik is cseres.

> elhúzásnál lehet a ludas a jobb első? mérésen szépen látszott, hogy elől a bal oldalhoz képest le van maradva,
> nem egyszerre ment a 2 mutató, és maxra is kb. 20% eltérés van. a jobb eleje a gyengébb. majd megnézem
> a betétet, meg a dugattyúkat.

az elejet jobben erzed ha felrehuz. ha nem gyogyul uj betet eseten par 100 km alatt, akkor a munkahengereket meg kellene jaratni, esetleg a kulso belso gumikat cserelni. a belso gumi szolgal a munkahenger minimalis visszahuzasaert is.


> és menet közben nem igazodnak egymáshoz? emlékeim szerint kb. egyformán
> álltak oldalanként a dugattyúk.

a gumi ala nezve a felfekvo felulet es a perem kozott egyforma a hezag, akkor egyenlo.

> az új dob gyönyörûen fekszik, szinte nincs is játéka. felrakás után kézzel szépen akadás nélkül forgatható volt.
> a felrakása sem volt szívás, egy-két> perc alatt fentvolt, szinte nulla erőltetéssel. kézifék még nincs beállítva.

meg kell nezni a lyukakon at, ha epp passzentos, mar lehet hogy picit befog.




From: Kompis Péter

A hetvegen szetbontottam a hatso fekeimet, es kiderult, hogy szetmentek a munkahengerek, nyomja kemenyen az olajat mind a ket oldal. Van valakinek tapasztalata, hogy milyet szabad megvenni, esetleg hanyagolni? Erdekes, hogy par honapja, mind a ketto rendben volt, most meg kozel egyszerre szetmentek. Ilyen pontosan mereteztek az orosz kollegak az elettartamot, hogy egyutt mentek szet, vagy okozhatja ezt valami mas?





From: gm

> Ilyen pontosan mereteztek az orosz kollegak az elettartamot, hogy egyutt mentek szet, vagy okozhatja
> ezt valami mas?

a kopott betet es dob annyira engedi kicsuszni a dugattyut, hogy joforman kiesik. mas idozites nem nagyon van...




From: Kompis Péter

Ezek szerint a munkahenger csere esetleg meg nem elegseges? A betetek meg nem tunnek kopottnak, viszont nem tudja valaki, hogy mekkora meretig jo a dob?
Egyebkent itt Gyorben olasz es orosz munkahengert kinalnak. Tapasztalatok? Szerintem ua a munkahenger a kockaknal is, mar amelyik onbeallo.




From: Fazekas Gergely 

>A hetvegen szetbontottam a hatso fekeimet, es kiderult, hogy szetmentek a munkahengerek, nyomja kemenyen
> az olajat mind a ket oldal. Van valakinek tapasztalata, hogy milyet szabad megvenni, esetleg hanyagolni?

En mindig a kaphato egyfele (eredetinek mondott) munkahengert hasznaltam, nem volt vele tobb bajom mint akarmi massal. Persze lehet hogy szerencsem volt..


From: Tiszóczki István (2007-01-05 11:47:22)
Nekem nagyon bevált
egy egyszerû fogás a betétek le és felszerelésére. A dob levétele után alulról kezdem, a hátsó hidat annyira emelem, hogy kényelmesen beférjen a 12x300-as csavarhúzó a betét alsó széle és az agy közé. (ne érjen le a talajra) Egy nem túl erős mozdulattal kiemelem a vályúból előbb az egyik, majd a másik betétet. Az alsó rugó kézzel kivehető, vagy kiesik, a betétek pedig erőlködés nélkül kiakaszthatók a munkahenger tuskójából. Általában vizsgára való felkészítés kapcsán kell hozzányúlni, ezért mindkét oldalt egyszerre szedem szét, és a "túloldali" munkahengert egy közepes méretû franciakulcsba fogom, a dugattyúk így nem eshetnek ki. Az összeszerelést a szétszedéssel ellentétes sorrendben végzem, kézzel összerakok mindent, és a végén a nagy csavarhúzó segítségével alul beakasztom előbb az egyik, majd a másik betétet. Ezt a sorrendet sok évvel ezelőtt egy autószerelőtől tanultam. Nem kell sok gyakorlás a fékbetétek megfelelő irányokba való forgatásához, és minden a helyére kerül.


Kiegészíteném a cikket!!