Halogén fényszóró beszerelése és relézése Zsiguliba (2101-02)

(Szerző: GorCseW (Ille Balázs), utoljára módosítva: 2006.12.14.)

Hozzávalók.

2 db H4 halogén foncsorozású lámpabúra [Trabant / Lada]
2 db Nagyteljesítményû H4 izzó 100/80W [minimum], de a 140/100W-os már szépen világítJ
2/4 db Relé [orosz, vagy egyéb típus] 4 lábú
3 m Kis ellenállású kábel.
Kb. 20 db Kábelsaru [lány]
Kb. 10 db Kábelsaru [fiú]
2 db Bakelit fényszóró csatlakozó csoki.
2/4 db Lengőbiztosíték avagy másfajta [ min 8a -es biztosítékokkal]
60 cm Zsugorfólia


Egyéb hasznos kiegészítők:

Blankoló fogó, szigetelő szalag, kombinált fogó, csavarhúzó[k], tûzszerszám [öngyújtó], olló.
Fúró, csavarok, a relék rögzítéséhez. És főleg forrasztópáka és cin. [vagy mi.]


Előre bocsátom, hogy nem vagyok valami nagy villanyszerelő guru, de azért sikerül összehoznom a rendszert.


Egy kis elmélet:

A generátort 4300 -as motor fordulat felett, közel 40 A erősségû áramot termel, [érdekesnek tartom, hogy nem W-ban adják meg a teljesítményét] azaz 14 volt feszültségen 5000 1/min -nél 42 A, a töltőáram erőssége.
Motor generátor áttétele 1:2,04 , tehát tartósan 6500-as főtengelyfordulatot képes elviselni. Tehát a gond nem nagyon léphet fel ilyen szempontból, az egyenirányító diódák se melegszenek.
A Lada relékről nincs pontos adatom, általában azokat használják, amelyeket a 2103 -as szériákban az önindító motor relézésére használtak, én Codis márkájút használtam, ez 40 A -es áramerősségig szavatol.
Gyárilag a fényszórók áramköre 8 A-os biztosítékokkal van védve, a nagyobb teljesítménynél ajánlott minden egyes lámpa mindkét fényforrását [tompított, országúti] külön-külön biztosítékkal ellátni. Ez ugye a gyakorlatban 4db ot tesz ki. De legalább a relék számával, kell, hogy megegyezzen.
A helyzetjelző fényt teljesen felesleges relézni, és szerencsére ez külön áramkörön is megy.
Két áramforrási lehetőséget lehet választani a relék tápellátására, vagy az akkumulátor [+] pólusáról lehet nyerni a tápfeszültséget, vagy a feszültségszabályozó [15]-ös sarkáról, a két megoldás annyiban tér el, hogy ha a feszültségszabályozóról kapja az áramot a fényszóró, akkor az csak a gyújtás ráadásánál, fog világítani, levett gyújtásnál csak a helyzetjelző izzók világítanak. [Lehet, hogy nálam volt valami félrekötve, de kulcs nélkül is be lehetett eddig kapcsolni a lámpákat, és csak akkor nem világítottak, ha a gyújtáskapcsoló a teljes áramtalanítás állásban volt], ha 100 W-os izzók kerülnek a kocsiba, akkor lehet, hogy az a célravezetőbb, ha 4 db biztosíték kerül beapplikálásra mert ekkor az ember nem lehet figyelmetlenségének, illetve feledékenységének áldozata. Feltéve, ha korábban nem lett csiribiri zenélő bigyó beépítve ami a világító lámpát jelzi, és a "Für Elise-t" játssza tolatáskor.
A lényege a relézésnek, hogy a hirtelen nagy áramfelvételnél ne égjen be a kapcsoló, tehát avval a kapcsolóval, ami eddig, a normál fényszórókat mûködtette, az átalakítás után egy relé lesz vezérelve, ami a direkt áramot közvetíti az izzókhoz. Persze nem szabad elfelejteni, hogy a táblában lévő biztosítékok, már nem az izzó áramkörét védik, hanem a relét mûködtető kört, ezért kell külön plusz biztosítékot beépíteni a fényszóró áramköreibe.
Alapvetően kétfajta megoldás lehetséges, egy kicsit költségesebb, és egy olcsóbb. Ugyanis lehet mind a 2 tompítottat és a 2 országúti fényt, 2-2 [összesen 4 db] relével és biztosítékkal védeni. Avagy csak a 2-2 fényt 1-1 relével kapcsolni. Ez ugye jelentős megtakarítást jelent a relék terén [50%]. És feltétlen fontos, nem elég csak az országúti fényt relézni, mind a kettőt kell. Tehát az 1 relés megoldás elvetélt ötlet. Mindenki eldöntheti magának, hogy a kvázi túlbiztosításos, illetve a normális, variációt követi-e el. Jegyzem, hogy a "normális" is tökéletesen mûködik, legalább is kell neki [én egyébként a 4 relés +4 biztosítékos megoldást választottam.]
Variációk lehetnek:
- 2 relé 2 biztosíték [tompított, országúti]
- 2 relé 4 biztosíték [így mind a kétoldali tompított és országúti külön van biztosítva]
- 4 relé 4 biztosíték

A vezetékekről.
A lényeg, hogy minél kisebb ellenállású vezeték legyen, mert ekkor kerülhető el a melegedés, bár az átfolyó áram mennyiségét, minden rendszerben a legkisebb átmérő határozza meg. Nekem nem volt kedvem a fényszóró búrát is átvezetékelni, ha majd nagyon melegszenek a vezetékek akkor lehet, hogy majd 1x megteszem. A választásom, egy kéteres hangfalkábelre esett. Evvel lett a feszültség a fesszabtól a relékig közvetítve, a relé után kötöttem a biztosítékot majd ahhoz a fényszóró gyári zsinórját, de a biztosíték bárhol elhelyezhető a direktáram forrása és az izzó között. A relé elhelyezése a motortérben teljesen szabadon választott gyakorlat, azért ha lehet, ne olyan helyre kerüljön ahol nagy hőnek illetve nedvességnek lehet kitéve. Ez mind csak vezetékmennyiség kérdése. Fontos, hogy minél rövidebb legyen a vezeték hossza [mivel az ellenállás a hosszal arányosan nő]. Persze ez nem azt jelenti, hogy átlósan a motortérben kell vinni a vezetéket, de ne legyen valahogy a csomagtartón keresztül se kivitelezve.

Lámpatestekről:
Melyik jobb Trabi / Lada? Hát jó kérdés, én az előbbit használom, ugyanis abban nincs az a fém kis lapka, ami az izzó előtt van a Ladáéban. És nem íves a lámpa üvege, hanem sík, bár ez csupán ízlés és esztétikai kérdés, én nem látom egyéb funkcióját, de lehet, hogy van mint a fém lapkának. Majd nálam okosabb emberkék úgyis kijavítanak. Amúgy két dolog miatt kell, lecserélni a lámpabúrát.
- A normál foncsor nem bírja a nagyobb hőterhelést, és leég
- Ugyanez a helyzet a foglalattal, az eredeti mûanyag borítása szépen rágyógyulhat az izzóra, és aztán jöhet a 45 fokos megoldás J. A H4 re rendsszeresített foglalat teljes mértékben eltér, a normáltól.
Elvileg lehet közbetétet kapni valahol a normál lámpához, de ezzel csak a foglalat, kérdésköre lesz megoldva, és a foncsoré nem.

A biztosítékokból igazából nem tudom, hogy milyen kellene, én 8A -osokat tettem be a fényszórók áramköreibe, és maradtak a gyáriak a biztosíték táblában.


A gyakorlati eljárás igen 1xû.

--A 0. lépes, mindenek előtt, hogy a [-] akkusarut le kell húzni.--

A bekötés menete. Szét kell húzkodni a fényszóró csokijait [ez az, amelyik közelebb esik a tûzfalhoz és valahol a torony magaságában van.] az anyacsokiból ki kell szedni a sarukat, ha ki vannak szabadítva a többi csirkebél közül, akkor fel lehet vinni a tûzfalhoz [feltéve, ha a relé oda lesz felrögzítve]. Abban az esetben, ha a relé máshova kerül, meg kell hosszabbítani a vezetéket, ekkor a csokit nem kell bántani. [a relé lábkiosztása számokkal van jelölve, de koránt sem tudom, hogy ez megegyezik e az eltérő típusoknál]. A bekötés mikéntjei. Tehát mûködtető vezeték, [ami ugye az eredeti volt] [86]-os láb. Ekkor a reléket le kell testelni a [85]-os lábnál. Ha megvan, akkor a direkt áramot kell elvezetni vagy az aksitól vagy a fesszab [15]-ös végétől a relék [30]-as csatlakozásához majd a [87]-es kivezetéstől, a bekötött biztosítékon keresztül az izzókig.
Figyelem, ha toldás-foldás van a vezetéken, akkor azt vagy csak forrasztva szabad véghezvinni, vagy a kábelsarukon keresztül. Érdemesebb a vezetékek, saruk szigetelésére a zsugorfóliát használni, egyrészt mert, tartósabb valami mint a szigetelőszalaggal körbetekert megoldás, és sokkal esztétikusabban kivitelezhető is. [a fólia zsugorításához kell a tûzszerszám]
Ha csak 1-1 relé kerül beépítésre, akkor ebben az esetben az egyik oldali csatlakozókra nincs szükség, tehát ezeket le kell dugózni, hogy semmiféle kontakthibát ne okozhassanak, és a kábelköteghez kell rögzíteni, hogy ne lifegjen a motortérben össze vissza. Egyébként az eljárást a fent említett módon kell elkövetni, olyan különbséggel, hogy a [87]-es kivezetéstől a kábelt az izzókig Y formátumban kell szétválasztani. Ekkor is célszerû viszont négy biztosítékot használni, mert ha valamelyik izzó hibájából, menne ki az, akkor a másik oldali még világít. Ez ugye akkor jó, ha pl. nincs mód cserére, és az országúti fény használatát, a közlekedésben résztvevők nem nézik jó szemmel.

Fontos, hogy ha lehet a megcsupaszított drótvégeket, a jobb vezetőkészség és az oxidáció elkerülése érdekében, be kell futtatni cinnel.

A többi eltérő típusú, gépkocsin is megegyezik az elméleti rész. Eltérések csak a kivitelezés terén adódhatnak. Tehát ha gyárilag nincsenek relézve a fényszórók, de a búrák bírják [na ezt honnan lehet tudni?] a H4 -es terhelést, akkor csak a megfelelő vezetékeket kell megkeresni.


FIGYELEM!!! Mindenki csak saját felelőségére fogjon az átalakításhoz. Ha nem biztos a dolgában valaki, akkor elektromos zárlat, károsodás, tûzveszély elkerülése érdekében végeztesse el a mûveleteket szakemberrel.

Látni és látszani. De inkább látni úgy, hogy a sz@r is megolvadjon az aszfalton.

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2007.02.24. - Török Imre (Imy)
Annyit fűznék hozzá a cikkhez, hogy én elhelyeztem a motortérben az áramforráshoz (esetemben az akkumulátorhoz) közel egy kisméretű biztosítéktáblát, és abban helyeztem el a 4db biztosítékot. Ez egyrészt jobban védi, mint a zsugorfólia, másrészt pedig (szükség esetén) sokkal könnyebb kicserélni a biztiket.

MenőManó
2008.10.24. - varga rafael (rafael)
A ladám megvételekor, este hazafelé menet semmit sem láttam. Megnéztem a feszültségesést kb. 1,7 V-ot mértem mindkét izzónál. A foncsoljaim bevakultak, szóval valamit tenni kellett. A cikkból kiindulva 4 relével Lada H4 foncsorral 55/60 W-os VARTA 50 %-al növelt fényerejű izzókkal vérteztem fel a ladámat. A végeredmény egyértelmű. VAN ISTEN...Újra Látok !!!:)

A tapasztalataim azt mutatták, hogy már 1 V fesz esés is komoly fényerőcsökkenést okoz. 2.5 mm-es rézsodrat kábeleket használtam az akkuhoz közvetlen bekötéssel. A kocsi testkábelét is lecseréltem és beépíttettem egy további test vezetéket az akku és az önindítót rögzítő 3 csavar egyike közzé.
Az izzókkal kapcsolatban használtam 90/100 W izzókat is de nem adott anyival nagyobb fényerőt, mint amennyire a foncsorokat féltettem. Kipróbáltam a MasterSport izzóit is, de azok 2-3 hónap után mindig kiégtek.
Az akku mellé én is felraktam 1 db 6-os biztitáblát. 2 - tompított, 2 - országuti izzóknak, 1 - ködfényszórónak és 1 - önindító. Az önindítót is megreléztem, mivel a gyújtáskapcsolóm is beégett és nem mindig indult pöcre a moci.
Mindenkinek csak javasolni tudom. Az alkatrészek ára kb 10 eFt-ból kihozható és 10-15 munkaóra alatt a bekötés megoldható.

Jut eszembe: az összes sarut KÖTELEZÕ FORRASZTANI.