Tengelykapcsoló szerkezete, beállítási adatai (VAZ-2105,2104,2107,2108)

(Szerző: Pavel (Baranya Pál), utoljára módosítva: 2006.12.14.)

A tengelykapcsoló

(2105,04,07,08)

A tengelykapcsoló, mint minden gépjármûnél, a különböző Lada típusoknál is egy megbízható szerkezeti elem. A motor és a sebességváltómû közé építették be. Segítségével a motor és a hajtómû elválasztható egymástól, ami a kocsi indításakor, a sebességfokozatok kapcsolásakor és megálláskor szükséges. A Lada alaptípusainál, így a VAZ-2104, 2105, és 2107 típusoknál még a hagyományos elrendezést alkalmazzák, tehát a hosszába beépített motort követi a vele szervesen összeépített tengelykapcsoló, a sebességváltómû, a kocsi hosszvonalán végighúzódó kardántengely, a hátsó futómûvel szerves egységet alkotó kiegyenlítőmû, valamint a merev féltengelyek és a kerekek.

A Lada Samara elsőkerék-hajtású, így más az erőátvitel szerkezete is. A keresztbe beépített motor szerves egységet alkot a tengelykapcsolóval, a sebességváltómûvel, valamint a kiegyenlítőmûvel, innen egy-egy féltengely hajtja meg az első kerekeket. A tengely kapcsoló mûködése minden típusnál megegyezik, csak a menetirányhoz képest más a helyzete. A tengelykapcsoló mindegyik változatnál tárcsás, száraz rendszerû, csak a mûködtetésük más-más elvek alapján történik.

A VAZ-2105 (2104) és 2107 típusok tengelykapcsolója

A hagyományos Lada típusok erőátvitele a FIAT 124 némileg továbbfejlesztett változata. Egytárcsás, száraz, állandóan zárt, központi membrános rugóval és rugó lengéscsillapítóval ellátott szerkezet. (ábra) A kapcsolótárcsán szegecseléssel rögzített 200mm külső és 142 mm belső átmérőjû 3,3 mm vastag, a fékbetéthez hasonló anyagú tárcsa található, ez adja a nyomólaphoz a csúszásmentes kapcsolatot. A kapcsolótárcsa pontos központi futása igenlényeges, a súrlódóbetétek tengelyirányú ütése nem lehet nagyobb 0,5 mm-nél. A kapcsolótárcsán hat tekercsrugó is van a lökésszerû terhelések kiegyenlítésére.

A tengelykapcsoló mûködtetése hidraulikus rendszerû. Szerkezete: a főhenger, a mozgatópedál a kisegítő szervomechanizmussal és tartó tengelyével, a munkahenger, a csővezeték és a fékfolyadéktartály. A pedál lenyomásakor a főhengerben a dugattyú összenyomja a fékfolyadékot, ami a csővezetéken keresztül nyomást ad a tengelykapcsolókiemelővillájával szerves egységet alkotó munkahengernek, és elmozdítja az alapállásból. Megbízható mûködése megköveteli az időnkénti ellenőrzését, ill. beállítását.

A tengelykapcsoló mûszaki adatai és beállítási értékei (2105,04,07)

A súrlódóbetétek külső átmérője, mm 200

A súrlódóbetétek belső átmérője, mm 142

A pedál holtjátéka, mm 25…35

A főhengertoló rúd és a dugattyú közötti hézag, mm 0,4…2

A munkahenger tolórúdjának holtjátéka, mm 4…5

A pedál teljes elmozdulása kb., mm 140

A kinyomáshoz szükséges legnagyobb erő a pedálon, N 176

A nyomórugó támasztóperemének elmozdulása, amely a nyomótárcsa 1,6…,,7-es elmozdulását adja (a legkisebb megengedett érték 1,4 mm),mm 8

A főhenger átmérője, mm 19,05 +0,025 -0,015

A főhenger rugójának hossza, terheletlen állapotban, mm 92

21+-2 N terhelésnél, mm 71

57+-4 N terhelésnél, mm 34

Általában két olyan mûvelet van a tengelykapcsolónál, amit házilag is el tudunk végezni; a tengelykapcsoló-pedál holtjátékának a beállítása és a mûködtető hidraulika légtelenítése. A pedál elmozdulásának teljes nagysága nem állítható, ennek értéke kb. 140 mm, ami függ a tolórúd és a főhenger dugattyújának vége közötti hézag nagyságától, a tengelykapcsoló-pedál holtjátékának mértékétől, és attól, milyen a főhenger mûködtető szerkezete.

Előfordul, hogy a meghibásodott tengelykapcsoló nem emel ki teljesen, erről a következőképpen győződhetünk meg. A pedált ütközésig többször nyomjuk le, és közben változó, kisebb-nagyobb értékû rugalmasságot érzünk. Ez annak a jele, hogy a mûködtető hidraulikába levegő került. A légtelenítés menete a következő. Ellenőrizzük a folyadékszintet, ha szükséges töltsünk utána folyadékot. A munkahenger légtelenítőcsavarjára húzzunk rá egy tömlőt, és a másik végét merítsük egy folyadékkal teli edénybe. Ezután már segítőre van szükségünk. Fél fordulattal csavarjuk ki a légtelenítőcsavart. A segítő több alkalommal hirtelen nyomja le és egyenletesen engedje vissza a pedált mindaddig, amíg légbuborékok távoznak a tömlőből. Nyomja a tengelykapcsoló-pedált ütközésig és benyomott állapotban csavarja be a légtelenítőcsavart, vegyük le a tömlőt, és a csavarra tegyük rá a porvédő sapkát. Előfordulhat, hogy nem szûnik meg a légbuborékok távozása. Ebben az esetben ellenőrizzük a csőkötések meghúzását, nincs-e szivárgás, vagy nincs-e repedés a csővezetéken. Előfordulhat az is, hogy hibásak a fő-, vagy a munkahenger tömítőgyûrûi.

A VAZ-2108 (2109,2110) típus tengelykapcsolója

A VAZ-2108 alaptípusnál a tengelykapcsoló, a sebességváltómû és a kiegyenlítőmû szerkezeti egységet képez. Szerkezete egytárcsás, száraz rendszerû, központi nyomórugóval. Huzalos (bowden) mechanikával mûködtethető, amit kiegészít egy rugó szervoberendezés.

A tengelykapcsolót mechanikus, huzalos szerkezet mûködteti.

 

Beállítási értékek, VAZ-2108

A tengelykapcsoló-pedál és a mûködtető kar holtjátéka, mm 3,5…4

A súrlódóbetétek megengedett legnagyobb ütése, mm 0,5

A nyomórugó elmozdulása, mm 7 +- 0,1

Nyomótárcsa elmozdulása, mm 1,4

Kiemelővilla visszahúzó rugójának hossza, mm 81

A szervoberendezés rugójának hossza, mm 62