Kocka Lada biztosítéktábla

(Szerző: Miki (Szentirmai Miklós), utoljára módosítva: 2013.06.14.)

Hol itt, hol ott tűnik el az áram a Ladádban? Ez nem a véletlen műve :)
Létezik egy doboz, mely a jelenséget létrehozza:
Neve: kocka Lada biztosítéktábla
Szerencsére meg van rá az ellenszer :)

Feladata:

A motortér és az utastér közötti kábelkapcsolatok oldható módon történő összeköttetését valamint a vezetékek zárlati áram védelmét valósítja meg. A nagy áramfelvételû részek (fényszóró, ablakfûtés, stb.) kapcsolóreléi is itt nyertek elhelyezést.
A 2104-05-07 Ladák elektromos problémáinak nagy részéért ez a „fekete doboz” a felelős.

Fajtái:
Hengeres biztosítékos (hagyományos, elterjedtebb)
Késes biztosítékos (újabb típus, ritkább, de jobb)

A kettő típus a beszerelés szempontjából szinte teljesen csereszabatos egymással. Egy eltérés van, a késes biztosítéktáblánál megszüntettek 1db biztosítékhelyet, mégpedig a generátor gerjesztőtekercséhez menő, G.67 jelût. (az oka is egyszerû, az újabb fajta G.224 tip. lada generátornak nincsen rá szüksége)

 

 

Biztosíték száma?>

Értéke

 Ezt az áramkört védi


F1


8A

Hátsó lámpák (hátrameneti világítás).
Fûtés motorja
Hátsó ablakfûtés kontroll lámpa és relé.


F2


8A

Szélvédő ablaktörlő és ablakmosó motor.
Fényszórótörlő és mosó motor.
Ablaktörlő relé, fényszórótörlő relé./érintkezők/

F3

 

Tartalék

F4

 

Tartalék

F5

16A

Hátsó ablak fûtőszál és fûtéskapcsoló relé/érintkezők/


F6


8A

Szivargyújtó.
Szerelőlámpa aljzat (ami a kormányoszlop alatt van eldugva)

F7

16A

Kürtök


F8


8A

Irányjelzők (vészvillogó üzemmódban)
Irányjelző és vészvillogó kapcsolója
Irányjelző relé vészvillogó üzemmódban.

F9

8A

Generátor gerjesztőtekercse



F10



8A

Irányjelzők (normál üzemmódban) és ellenőrző lámpája
Kontroll lámpák (benzin tartalék, olajnyomás, kézifék, fékfolyadékszint, töltés, kézifék)
Voltmérő, kombinált mûszer, takarék elektronika
Töltésrelé, kézifék ell. lámpa relé

F11

8A

Hátsó lámpa (féklámpa izzók)
Belső világítás

F12

8A

Jobb oldali távolsági fényszóró       

Lámpatörlő relétekercs (felkapcsolt távfény esetén)

F13

8A

Bal oldali távolsági fényszóró          

Távolsági fény kontroll lámpa


F14


8A

Bal első és jobb hátsó helyzetjelző
Helyzetjelző kontroll lámpája
Rendszámtábla világítás
Motortér világítás


F15


8A

Jobb első és bal hátsó helyzetjelző
Mûszerfal világítás, kesztyûtartó és szivargyújtó világítás


F16


8A

Jobb első tompított fényszóró
Lámpatörlő relétekercs (felkapcsolt tompított fény esetén)


F17


8A

Bal első tompított fényszóró
Hátsó ködlámpák és kontroll lámpája*

**1988-tól kezdve külön biztosítékkal védik, ami a vezetékben a ködlámpa kapcsolójánál található**


A 2105 és 2107 típusoknál néhány dologban eltér az áramkörök bekötése, pl: a 2107 esetén a kürt relézve van, míg a 2105-nél elhagyták a relét és egy "átkötés" helyettesíti. A biztosítéktábla cseréje előtt ellenőrizzük le, nekünk melyik verzió van, majd az új biztosítéktáblába is helyezzük el az átkötést vagy a relét! Az elektromos hûtőventillátorral szerelt modelleknél eggyel több relé található a fedél alatt. Javításnál, elektromos szerelésnél minden esetben ellenőrizzük le, hogy az autóban lévő és a rajzon szereplő kapcsolások között akad e eltérés!! Sajnos évjárattól függően mindig található pár apró módosítás, ami a Szerelési Útmutatóban nincsen megemlítve.

Jellemző hibái (hengeres biztosítékos):

  • Oxidálódnak a hengeres biztosítékok tartólábai, érintkezési hibák lépnek fel a biztosítékoknál. A rossz érintkezés miatt a tartólábaknál melegedés lép fel, megolvad, sérül a körülötte lévő mûanyagház. A rossz érintkezéshez hozzájárul a tartólábak gyenge rugóereje, túl lágy az egész, elhajlik.



  • Gyenge, rossz forrasztások a nyomtatott áramköri panel alkatrészeinek beültetésekor. A folyamatos rezgő igénybevételtől az alkatrészlábaknál elreped a forrasztás. Ez főként a reléfoglalatoknál jellemző.
  • Biztosíték „megpatkolása” miatti belső áramköri szakadás. Ez akkor következik be, amikor az aranykezû barkácsMekMester autójában kiég valami miatt a biztosíték és nagyobb értékûvel (pl: 8A helyett 16A) helyettesíti, durvább esetben egy darab csavarral, ahelyett, hogy a zárlat helyét megkeresné.
    Nagyon fontos, hogy mindig az előírt értékû biztosítékot tegyük be biztosítékcserekor. Ellenkező esetben a 10Ft-os biztosíték helyett a 10eFt-os biztosítéktábla fog esetleg tönkremenni! Mindenki döntse el, megéri e ?!!
    A biztosíték egy védelmi eszköz, az autó vezetékeit védi meg a túl nagy áramtól és hatásaitól (megolvadás-->tûz). Ha megpatkolják, a következő „leggyengébb láncszem” legtöbb esetben a biztosítéktábla belsejében lévő nyomtatott áramköri panel vékony rézfólia huzalozása, mely felizzik és elég a túláramtól.


A hibák orvoslása:

A legelegánsabb megoldás a csere az újabb típusú késes verzióra.


Ezzel a tapasztalatok szerint szinte az összes fent felsorolt probléma megszûnik. A hagyományos hengeres biztosítékos fajta szétszedését és forrasztgatását (bár lehetséges) nem ajánljuk, (nagyon időigényes és vacakolós dolog) ennek ellenére a cikk alján írok róla pár dolgot.

A csere előtt az autón lévő generátor típusát célszerû beazonosítani. G.224 (más néven 37.3701 szamara ) generátorral rendelkező autó esetén nincsen semmi plusz teendőnk.

G.222 (szokvány „kocka” Lada) generátor esetén a fent már említett, késesből hiányzó gerjesztőköri biztosítékot pótolnunk kell, erre létezik egyszerûbb és bonyolultabb megoldás.

Az egyszerûnél fogunk egy darab vezetéket és egy lengő biztosíték foglalatot biztosítékostól (8A). A vezeték egyik végét a generátor 15-ös kivezetésére kötjük (lehúzzuk róla a rajta lévő narancssárga vezetéket), másik végét pedig a biztosítékon keresztül a gyújtótrafó 15-ös pontjára (kék-piros vezeték, itt gyújtás ráadásakor +12V jelenik meg).

A bonyolultabbnál belenyúlunk magába a késes biztosítéktáblába és így pótoljuk a hiányt..
Kezdők ezt már ne olvassák, vagy kapjanak be látványosan egy Menthos-t, hátha segít! :)

Tehát mélyüljünk el kissg segítségével a részletekben:

A teljes régi gerjesztőkört (F9-és biztosíték, csatlakozó a motor felöl) kihagyták a késesben. Az F9-es biztosíték védte a G.222 generátor gerjesztőkörét, ez a késesben a hátsó ködlámpa áramkörét védi. Tehát fogni kell az F3 F4 tartalék biztosítékokat, elvágni a közös vezetékeiket. Ezzel van egy független biztink, amire oda kell vezetni az eredeti bejövő csatlakozóról az áramot. A kimenete pedig az a csatlakozó lesz ahova a nyák alapján a bizti "kimegy". (ide kell áthelyezni a fesz. szabályozó motor felöli kábelét).Az oda vezetés pedig egy a biztosítéktáblában belül forrasztandó kábelt jelent, amivel a tartalék biztosíték előzőekben felszabadított pontját össze kell kötni az eredeti utastér felöl beérkező csatlakozóval. Ez szerencsére megmaradt. Részletezzük:

Eredeti gerjesztőkör:
a gyújtáskapcsolóról megy az áram a biztosítéktábla utastér oldalán lévő "S1" (ciril "W1") /fekete jelölés/ "6" lábára /kék-fekete vezeték/, onnan  a dobozon belül nyákon az "F9" biztin keresztül a motortér oldali "S11" /sárga/ csatlakozó "3" lábán keresztül /narancs vezeték, vastag/ a feszültségszabályozó "15" pontjára.
Probléma: az "s11" "3" lába hiányzik a késes dobozból, és az "F9" a hátsó ködlámpát védi már.

Átalakítás: Kihasználjuk azt, hogy 2db tartalék biztosítékhely van benne üresen hagyva.

A biztidobozt szétszedve a "késes" csatlakozóknál látható, hogy az "F3" és az "F4" tartalék biztosítékok egyik oldalukon közösítve vannak, én innen levágtam az "F3"-at. Az így felszabadított oldalhoz forrasztottam egy kábelt, ami innen megy az "S1" "6" lábához, ott is forrasztva természetesen. Így az "F3" veszi át az "F9" helyét. A kimenet pedig a dobozban gyárilag kialakított (motoroldal) "S9" csatlakozó /fehér/ "1" lábán jön ki (gyárilag nem használt kivezetés), ide kell áthelyezni az eredetileg fesz. szabályozóra menő narancs vezetéket az "S11" "3" lábról. Azért az "F3" lett bekötve mert annak a kivezetése esik a jobb oldali kábelkorbácshoz. A biztosítékdoboz fedelébe belekarcoltam az "F3" felirathoz, hogy "G67", és kész is.

FIGYELEM!!!
Fenti állítások  a saját biztosítéktáblámra és a kábelek gyári állapotára igazak, remélem a másé is ilyen de a kivezetéseket ellenőrizni kell!

 

A (hengeres) biztosítéktábla szétszedése javításhoz:

  • az autóból kivenni 4db anya utastér felőli kicsavarása és a csatlakozók lehúzása után tudjuk.
  • a fedél levétele után ki kell venni a biztosítékokat és reléket.
  • ki kell csavarni a reléhelyek mellett található 4db csavart.
  • ezután a biztosítéktábla doboza vízszintes irányban széthúzható.

Belül általában egy dupla nyomtatott áramköri panelt találunk, ritkább esetben szimplát. A duplát forrasztott végû távtartók tartják össze.
A panel hibáinak kijavításához szét kell választani a két panelt egymástól. Ehhez hőfokszabályozós forrasztópáka (Weller pl.) és ónszippantó javasolt. A túl forró páka könnyen túlmelegítheti a nyomtatott réz huzalozást és az elválik a hordozó lap felületétől.
Ha ezzel megvagyunk, alapos szemrevételezéssel, mozgatással tárjuk fel a hibákat. A beforrasztott alkatrészek lábainak mozgatásos figyelése az esetleges repedések észrevételét segíti elő. Az oxidált helyeket tisztítsuk meg és futtassuk be forrasztóónnal. A panel kiégett rézfólia részét rézvezeték áthidalással pótolhatjuk.
A kijavított részeket nitrolakkal lekenve meggátolhatjuk a korrodálódást.







Tiszóczki István kiegészítése:

Eléggé gyakran előfordult, hogy a leglehetetlenebb forgalmi helyzetben eltûnt a gyújtás és csak a szerencsén múlt, hogy nem lett baleset. Többször szétszedtem a biztosíték táblát, komolyabb hibát nem találtam, egy darabig jó volt az összeszerelés után. Sok kísérletezés után a megoldás:
az utastér felőli, csatlakozó soron ( ha kell, megnézem pontosan az autón) egy saruba van bekötve két vastag (4 mm2) vezeték. A saru valószínûleg 10 A-es és gyárilag ónozott. Az tûnt fel, hogy a vezetékeket egyenként mozgatva, lötyög a késen. Az autósboltban vettem 25 A-es, szakállas, réz csatit, az újrablankolt dupla vezetékre az erre való fogóval felsajtoltam, és némi erőlködéssel betoltam a helyére.
Ennek lassan egy éve, és a hiba nem jelentkezett azóta.
Feltûnt, hogy a csere óta az akkufeszültség mûszer mutatója az irányjelző bekapcsolásakor nem csapkod a 12 V-ot jelző vonal alá.
Üdvözlettel: TI.


Berényi "Tuning" Szabolcs kiegészítése:


A minap a fórumban kértem segítséget, mivel sikerült hozzájutnom egy késes biztosítéktáblához, ámde hiányzik a teteje, így viszont fogalmam sem volt, hogy melyik biztosíték mit véd. Kértem, hogy fotózza le valaki, de sajnos senki nem állt kötélnek... Végül bementem Braun Csabihoz (http://vis.netrally.hu), és lefotóztam egy ilyen tábla fedelét, majd a mellékelt rajzot gyártottam a fotók alapján.

Köszönettel és márkatársi üdvözlettel:
Berényi "Tuning" Szabolcs


Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2007.04.13. - Tóth Sándor (Saca)
Némi észrevételt tennék, a kockalada gerjesztőáramköti részhez!
Miután meguntam, hogy az autóban az elektromos berendezések saját életet élnek -ami a biztosítékok birizgálása révén megszünik- ugy döntöttem kicserélem a biztosítéktáblát jó kis késesre. Irány IX. ker Gubacsi út 24. LADA nagyker, mert ott biztos van olyan.
Hát nincs, és nem is volt/lesz, de van hagyományos, bebiztosítékolva relézve ahogy kell, csak fekete a teteje nem átlátszó. Asszem 8000 Ft az ára. Gondoltam a réginél csak jobb lehet úgyhogy megvettem.
Hazavisz, beszerel, próba miden megy ahogy kell, csak a generátor nem tölt!
Próbalámpa müszer, tartalékgenerátoros próba stb...addig mókoltam vele mig kiderült, hogy a 9 es biztin nem megy át a kraft( a belső csatin megvan de a biztin már nincs.
Ezután jött a fent említett trafós megoldás azóta semmi gond.
Csak azért írtam ezt le mert ilyen is van, és hátha megspórol vki két nap kinlódást.
Nemrég nekem is meggyűlt a bajom a biztosítéktáblával, és egy új késesre cseréltem. Minden tökéletesen működött, csak a hűtőventillátor motorja (mivel az enyém már elektromos) nem volt hajlandó elindulni. Ehhez az S4-es csatlakozó 1-es kivezetéséről egy vezetéket kellett húznom az S2-es csati 8-as kivezetéséhez. Ezután az is rendben működik.
SZIASZTOK LÉTEZIK EGY PROFIBB EGYEDI MEGOLDÁS IS, ANNYIRA EGYEDI HOGY UGY TUDOM ÉN GYÁRTOM EGYEDÜL AZ ORSZÁGBAN (MÉG AZ IS LEHET HOGY A VILÁGON:-)).A LÉNYEGE HOGY NEM NYÁKLAPON ALAPUL UGYANIS AZ ELÕZÕ MEGOLDÁS HIÁBA VILLÁS BIZTIVEL VAN ELLÁTVA, A HIBÁK NAGYON NAGY RÉSZE IGY IS ELÕFORDULHAT, UGYANAKKOR CSAK SZÉTHUZVA JAVÍTHATÓ.EZEN ESZKÖZ RENGETEG ELÕNYE KÖZT AZ IS, HOGY MÁSODPERCEKEN BELÜL HOZZÁFÉRSZ A HIBA OKÁHOZ EMELLET NAGYSÁGRENDEKKEL MEGBÍZHATÓBB.
MÁRA MÁR KOMOLY VERSENY KOCKÁK FUTNAK VELE ORSZÁGOS BAJNOKSÁGBAN ÉS SZOMSZÉD ORSZÁGOKBAN IS.

Képet ide nem tudok felrakni de tudok küldeni.

Lada biztosítéktábládat átalakíthatod villásra és reléidet áthelyezheted vele.

Széria csoportkábel úgy ahogy van bele csatlakoztatható.

Posta megoldható.

Borsod megye.

25 000Ft az alap ára.

Tel.:+36-70-388-11-57

Ajánlanám akár a szerkesztő figyelmébe is.
www.tuning-apro.5mp.eu

www.tuning-bazar.hupont.hu
2010.04.24. - Gabor0314
Sziasztok.
Én is cseréltem bizti táblát késesre 2105-ös kocsimban amiben nincs fényszóró mosó
Mikor megvettem az újat lámpatörlő-mosó reléje hiányzott, gondoltam a régi hengeresben is benne volt ebbe is bele teszem, ha valami gáz van tartalékba jó lesz. Mikor visszatettem az akkusarut nem vettem észre hogy ez a rell behúz, csak az tűnt fel amikor a gyújtáskapcsolót tekerve az első állásban kormányzár oldásakor kattan egyet, gondoltam most húz be, ebből baj nem lehet ezért nagy jelentőséget nem tulajdonítottam neki. Csak pár nap múlva amikor leszívta az akksimat,egész végig be volt húzva, és a kormányzárnál oldott ki.
Gondoltam leírom nehogy valaki így járjon.
2015.04.09. - fgabi62
Köszi Miki a segítséget sokat ért nekem ma ez a leírás !