Els? fékmunkahengerek cseréje

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.15.)


Mikor lehet erre szükség?

- a fékmunkahenger hibás (szorul, engedi az olajat, stb) és az állapotát úgy itéljük meg, hogy nem érdemes a
felújításra vagy egyszerûbb cserélni, mint felújítani (idő, szakértelem).


Felhasznált szerszámok:

17-es dugókulcs,
14-es dugókulcs,
10-es dugókulcs,
9-es villáskulcs,
kalapács, emelő


Felhasznált anyagok:

első fékmunkahenger (ebből négyféle létezik: jobb és bal, ezeken belül külső és belső oldali),
fékfolyadék,
féktisztító spray,
WD-40 vagy hasonló olajozó spray
szükség esetén: gumi fékcső (első)
szükség esetén: fékbetét rögzítő rúd, rugó, sasszeg


Munkavédelmi rendszabályok:

- a fékfolyadék bőrrel, szemmel és a kocsiszekrénnyel :) ne érintkezzen.
- légtelenítéskor különösen ügyeljünk, a fékfolyadék ilyenkor sugárban spriccel.
- emelés előtt autó befékezve, kerék kitámasztva.
- az emelő elhelyezésekor különösen körültekintően kell eljárni


Munka menete:

Mindenekelőtt, az első fékkört külön ábra mutatja:
A (piros) réz fékcső a doblemezre szerelt lemeznél átcsatlakozik a (kék) gumi fékcsőbe, mely a belső fékmunkahenger - felszerelt állapotban elülső - furatába csatlakozik, innen a nyomás a (lila) réz összekötőn keresztül a külső munkahengerbe jut, majd a légtelenítő csavar zárja el az útját.

Kerékcsavar meglazítása, autó felemelése, kerék leszerelése.
A meglazítandó csavarokat alaposan fújjuk be a féktisztítóval.
1. ábra: jobboldali féknyereg.
A kétoldali munkahengerek összekötő csövének leszerelése 10-es villáskulccsal. Először a külső oldalt kössük le, és tartsuk egy edény fölé. A fékfolyadék-tartály sapkáját vegyük le. A kiengedett fékfolyadékot ne használjuk fel újra! A kifolyást siettethetjük a fékpedál ritmikus taposásával :)
Ezután a gumi fékcső leszerelése jön, 14-es kulccsal. A csavart biztosítólemez rögzíti, mely lemezt egy 10-es hatlapfejû csavar tart. Távolítsuk el, majd kössük le a fékvezetéket. Ha ez a fékvezeték repedt (fényes a fékfolyadéktól), cseréljük ki.
A biztosítólemezt a 2. ábra mutatja. A féknyerget a konzolra 2db hatlapfejû csavar rögzíti, melyeket 17-es kulccsal lehet kihajtani. Ezek a csavarok belülről, a doblemezbe hajolva :) látszódnak. 1.ábra, piros nyilak.

Ezután a féknyereg lejön. Szedjük ki a fékbetét rögzítő rudacskákat, mossuk le féktisztítóval, fújjuk be WD-40-nel, és rakjuk félre. Az összes kiszedett csavarral ugyanígy járjunk el.
A fékbetétek rögzítésének pontos kinézetét a 3. ábrán mutatom. Ha a hosszú rugós huzal hiányzik, a fékbetétek lötyögnek, menet közben hallhatóan. Ha a spirálrugó hiányzik, a rúd lötyög. Ha a sasszeg hiányzik, a rúd kijáratódik a helyéből, majd kiesik. Ha a rúd hiányzik...

A fékmunkahengereket függőleges stiftek rögzítik (lásd 4. ábra), a stift beütése (piros nyil) után a féknyeregből kalapáccsal kiüthetőek (lila nyíl), ugyanúgy vannak becsúsztatva, mint a fékbetétek. A stiftek alatt (az ábrán piros) rugó van. A stifteket a munkahengerből szedjük ki valahogy (piszkálás), csiszoljuk meg, az új munkahengeren látható zsákfuratba tegyük bele, majd csúsztassuk be az új munkahengert. A stiftnek a rögzítésre szolgáló lyukba kell pattannia a rugóerő által. Ha ez nem történik meg, akkor valahol szorul a stift. Segítség: tûreszelő, ssiszolópapír, WD-40.

Mindent szereljünk vissza, fordított sorrendben. Ami törött (fékbetét rögzítő rugó, sasszeg, stb), azt cseréljük ki.

Szedjük le a másik kereket is.
A fékfolyadék-tartályt töltsük fel. Várjunk, amíg folyik lefele a folyadék, és töltögessünk utána. (minden csavar meghúzva, légtelenítő kinyitva!). Ha a légtelenítőnél megjelenik a fékfolyadék (nem fog), vagy a fékfolyadék-szint stabilizálódott, akkor légtelenítsük az első fékkört. A jobboldali (távolabbi) kerékkel kezdve. Egyedül is végezhető ha a féket az üléshez ki tudjuk támasztani pl rövid seprûnyéllel :), stb.


Légtelenítés menete:

A) fék pumpál, benyomva tart(!)
B) légtelenítő csavar meglazítása, majd lezárása
C) fékfolyadék szint ellenőrzése
D) ha a légtelenítő megnyitásakor erősen spriccel, akkor kész
E) ha csak szuszog, vagy erőtlenül kifolyik, akkor újra az A)!

Ugyanezt ismételjük meg a baloldali keréknél.

A féktárcsákat alaposan fújjuk le féktisztítóval, és száraz ruhával töröljük le.

A próbaútnál vigyázni kell a kezdeti óriási fékbetét/féktárcsa hézagra. Pumpálgassuk, amíg helyre nem megy, majd padlófékekkel mutassuk meg, ki az úr a háznál. "Vasalás": gázpedál lenyomva tartása mellett ballábbal ÓVATOSAN a féket is nyomjuk. Ez a félrehúzáson szokott segíteni.


 

 

 

 1. ábra (jobb oldali féknyereg)

 2. ábra (jobb oldal)

 

 

 3. ábra (jobb oldal)

 4. ábra

 

5. ábra

 

 

Az első fék (bal oldal)

 
copy by m.krisz