Master Motor vezérm?tengelyek Samarába

(Szerző: Zotya (Palkó Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.15.)


SAMARA utcai tuning




A MasterMotor tengelyek

Ha szamárunk teljesítményét fokozni szeretnénk, de nem akarjuk, hogy ez az élettartam, vagy a fogyasztás drasztikus rovására menjen, érdemes elgondolkodni a MasterMotor (MM) cég által nyújtott utcai tengelyekkel kapcsolatban. Ugyan pont az előbbiek miatt átütően nagy eredményre nem számíthatunk, mint mondjuk a Schrick sport tengelyek esetében, azért igen kellemes érzés tölthet el minket a változással kapcsolatban.

Gyorsan szögezzük is le, a MM nem egy fajta tengelyt gyárt, van választék, melyeknek jellemzői különbözőek.

Személyes tapasztalat a 49-es példánnyal van. A fogyasztás gyakorlatilag nem változott, a nyomaték érezhetően nőtt, aszonban a végsebességben nem vettem észre jelentős változást. Különösen a gyorsulás lett élmény vele :-)
És ha ezek a tengelyek ilyen jók, miért nem ezekkel árulja a gyár a kocsikat? - kérdezhetnénk. Nos a dolog azért nem lett ingyen. Az alapjárati HC és CO értékek jelentősen megnőttek (érdekes, fordulaton már jó), és ezt bizony elég nehéz az előírt értékeken tartani. Ennek oka az is lehet, hogy a gyári 4 fokos előgyújtási szöget 8 fokra változtattuk.

És akkor a változás tudományos elemzése, egy kis diagram:



Az, hogy mindkét kiválasztott MM tengely a gyári értéknél nagyobb teljesítményt nyújt, nem izgalmas. Az viszont, hogy a 26-os, amelyik az egyetlen 1300-as motorba javasolt tengely, az 1500-as motorban alacsonyabb fordulaton jobb paraméterekkel rendelkezik már sokkal inkább. Ez az előny 4000-es fordulat felett tûnik el csupán, de csak 5000 felett válik "jelentőssé". Szóval én kénytelen vagyok a 49-es tengelyemmel keményen pörgetni a motort :-)

A dolog érdekessége, hogy a Mastermotorból később kivált egy másik cég, a DynaCams, aki most már Dinamics Pro címen fut. A szellemi kapacitás léphetett ki, mert ők újabb és újabb tengelyeket is kiadtak, ellenben a MasterMotorral.

Az anyagokat a http://www.auto99.ru címről szedtem össze.



Fefe kiegészítése:

Amint Zotya írta, az ő 49-es tengelye a "pörgetősebb" fajta. Csak kiegészítésképp, a 26-os tengelyről írnék: összehasonlítási alapom sajnos nekem sincs, de szubjektív tapasztalat szerint tényleg elég nyomatékos, pörgetve már kevésbé feltutó a hatás. Mivel egyáltalán nem akarok versenyezni ezzel a kocsival, nekem ez nagyon megfelel.

Nem a 0-100 időmet akarom pár tizeddel megjavítani, csak "menjen jól az autó", és ezt akkor élvezhetem a leginkább, ha a nyereség a normál autózáskor használt tartományban nagy. Nekem 1.3-as a motorom, amihez elvileg csak a 26-ost ajánlják, de jelenlegi tapasztalataim alapján egy 1.5-be is ilyet tennék.

Az alapjárat valószínûleg tényleg megsínyli egy picit, de annyira nem, hogy a fogyasztáson meglátszana (használat közben pedig egyáltalán nem feltûnő). Mivel nekem egy szuperjó könnyített lendkerekem van (mindenkinek ajánlom, az enyémet Ágó Béla csinálta, ezittareklámhelye :) az alapjárat úgyis emelkedik 100-200-at, és az MM tengely hátránya a fordulatszám növelésével hamar eltûnik.

Ha valakit érdekel a "tartósteszt" is: én már kb. 30eKm-t futottam le ezzel a tengellyel, és hosszú távon sem tapasztaltam semmilyen negatív hatást. A szelephézagok nem változnak gyorsan, fogyasztásom teljesen jó, és magán a tengelyen sem látszott kopás ennyi használat után.

Amikor anno bekerült a tengely, nagyon tetszett, aztán persze az ember hozzászokik a jóhoz :) Majd most, a teljes felújítás, német dugók, BZM-V gyújtás és a könnyített lendkerék beszerelése után megint kellemes meglepetést okozott a motor (persze a bejáratás után :) Lehet, hogy ha a tengely is most került volna be, akkor még látványosabb lett volna az erősödés, de az biztos, hogy egy jó állapotú motor jó gyújtással és 26-os MM tengellyel eléggé erős.

Az alapjáratról még annyit: a tengely beszerelése után feltûnt, hogy a szívócsőnyomás alapjáraton megemelkedik és kicsit kellemetlenül kezd viselkedni az alapjárat. Akkor ezt a tengelynek tulajdonítottam, de a felújítás után teljesen megszûnt! Lehet, hogy ez a tengely érzékenyebb a motor állapotára és a pontos szelephézagokra. Bár nem olyan komoly tuningról van szó, de azért azt ne felejtsük el:
lestrapált motor tuningolása a felújítással kezdődik.


Hozzászólások ehhez a cikkhez:
1.7i niva (21213) vezérműtengely klasszik motorhoz

Egy a Master Motor által tervezett vezérműtengelyről írnék pár sort. Nevezetesen a 21213-as Niva tengelyről. Ez a vezérműtengely alternatív megoldás lehet a klasszik Lada motorok kis mértékű teljesítmény és nyomaték növelésére. Nagyrészt a saját tapasztalataimról tudnék beszámolni. Nekem egy klasszik 1500-as motor adja az alapot. A tengely a gyári tengelyházba beszerelhető mindenféle változtatás, fúrás, faragás nélkül. Azt előrebocsátom, hogy legalább 12 bar sűrítési végnyomás szükséges hozzá. (A Niva 1.7-es motorjának sűrítési viszonya 9,5 : 1). Ehhez alkalmazkodva szükséges a kompresszió mérése, szükség esetén a hengerfej síkolása kisebb mértékben. Nekem a motor felújításakor a hengerfejből 0,8 mm, a blokkból 0,5 mm lett síkolva. (Végnyomás így 14,2 bar hengerenként)Kopottabb motorokban nem fogja a várt eredményt produkálni, sőt még ronthat a helyzeten. 1200-1300-as motorokkal kapcsolatban nincs tapasztalatom, bár van ismerősőm akinél nem működött kielégítően.

Első alkalommal a gyári lánckerékkel lett beszerelve a tengely, és azt mondhatom kellemes nyomatéknövekedést érzékeltem, főleg a magasabb 3000-4500-as fordulatszámtartományon. Később kísérletképpen vettem egy állítható lánckereket (fokolókerék), és elkezdtem játszadozni a tengely siettetésével, illetve késleltetésével. Nos itt kell eldönteni,hogy ki, hol és mire használja leginkább az autóját. A zsúfolt városi forgalomban a 4-5 fokkal (főtengely fokban értendő) siettetett tengely alsó tartományban nagyon jó és dinamikus gyorsulást eredményez, de 4000 körüli fordulaton elfogy a kraft. Országúti használatban jelre fokolva, vagy max. 1 fokkal siettetve, ötödik fokozatban akár 80 km/h-ról visszaváltás nélkül is nagyon dinamikusan lehet gyorsítani, illetve előzni. Ebben az esetben az alacsonyabb fordulatszámtartományban kicsit lomhább az autó. Fontos megemlítenem, hogy nekem a 4-5 fokkal siettetett verziónál (és most kapaszkodjatok meg) csökkent a szennyezőanyag kibocsátás és a fogyasztás. Igaz, csak kis mértékben. Azt azért el kell fogadni, hogy ez nem sport vezérműtengely. Viszont kényelmes (nem ingadozik az alapjárat, nem lórúgásszerű a gyorsítás) és dinamikus autózást tesz lehetővé.

Üdvözlettel: Csabi