Bölcs?csere

(Szerző: Imre (Richter Imre), utoljára módosítva: 2006.12.15.)


Bölcsőcsere Classic Ladán


Szerszámok, kellékek:

- 13-as kulcs 2 db (talpas, lengéscsillapító, stabilizátor)
- 17-es kulcs/csőkulcs/dugókulcs (motortató bak, lengéscsillapító)
- 19-es kulcs (kerékcsavar, bölcsőcsavar, bölcsőrögzítés)
- 22-es kulcs (talpas önzáró anya)
- krokodilemelő
- rugóösszehúzó
- akna
- új bölcső
- M14x1,5-ös önzáró anya a talpasra min. 2 db
- M8-as önzáró anya a gömbfejek rögzítésére 12 db (ajánlott)
- M12x1,25 anya a bölcsőcsavarra 4 db


1. Előkészületek

Előszöris vegyünk egy új bölcsőt, és még ott a boltban tüzetesen ellenőrizzük a következőket:
- bölcsőcsavar menetének épsége
- a bölcső hossztartóra felfekvő felületének derékszögben kell lennie az aljával
- a bölcső oldalaira hegesztett 2 db anya megfelelő pozícióban van-e, illetve van-e benne menet, és az hibátlan-e
- a bölcső két széle között elöl és hátul is 610 mm-nek kell lennie

Ha mindezek rendben vannak, akkor fizessünk, és haladjunk tovább az előkészületekkel. A következő lépés egy akna szerzése, enélkül nem megy a dolog, valamint szerezzünk egy krokodil emelőt, és egy rugóösszehúzót is.

Ha sikerült kitûzni a szerelés időpontját, akkor előtte pár nappal kezdjük el csavarlazítóval, vagy fékolajjal locsolni a csavarokat, így elkerülhetjük a bosszankodást, és felesleges szívást. Ha tudunk szerezzünk egy szerelőtársat is a csere idejére.

Ha ezek megvannak, akkor álljunk az aknára, és emeljük fel az autót, hogy mindkét első kerék a levegőben legyen. Előtte természetesen lazítsuk fel a kerékcsavarokat, majd az emelés után biztonságosan bakoljuk alá az autót, hiszen sokat fogunk alatta dolgozni. A biztonság kedvéért kicsit lökdössük meg az alábakolt autót, hogy még előtte kiderüljön elég stabil-e.


2. Futómû leszerelése mindkét oldalt (3-4 óra)

Vegyük le a kereket, szereljük ki a fékbetéteket, és vegyük le a féknyerget is, amit az autó alá dugott keréken helyezzünk el, hogy ne a fékcsövön lógjon! Ezután a felső lengőkarra szerelt gömbfej 3 db csavarját vegyük ki (13-as kulcs 2 db), majd az alsó lengőkarról is oldjuk le a 3 db rögzítő csavart. Ezután oldjuk az alsó talpas önzáró anyáját (22-es kulcs), amíg jön, majd egy kalapács segítségével üssük ki a tengelycsonkból. Ide vegyünk új anyát, a mérete M14x1,5, önzáró. Ha a talpas kúpos része megindult kifele, akkor tekerjük lejebb az anyát, amíg le nem jön. Ez után a kerékagyat a féktárcsával tegyük a kerékre a féknyereg mellé. Kössük le a stabilizátort is. Ekkor vegyük elő az emelésnél is használt krokodilemelőt, és helyezzük az alsó lengőkar vége alá, és picit emeljük meg. Jöhet a lengéscsillapító eltávolítása. Először az alsó két rögzítőcsavart távolítsuk el, amihez 13-as kulcs kell. Majd jöhet a felső csavar, amit a motortérből érünk el. Ha gyári a lengéscsillapító, akkor 17-es kulcsra lesz szükségünk. Ha ez megvan, akkor az anya eltávolítása után vegyük ki a gumialátétet is, és kicsit nyomjuk le a lengéscsillapítót, hogy leesen a lengőkarról. A lengéscsillapító kivételét a rugóból úgy tudjuk végrehajtani, hogy összenyomjuk, és úgy húzzuk ki.

FIGYELEM: a lengéscsillapító eltávolítása után a rugót egyedül az alsó lengőkar tartja a helyén, amit viszont a krokodilemelő tart. Így nagyon ügyeljünk arra, hogy az emelő ne szabaduljon ki a lengőkar alól, mert a kipattanó rugó súlyos sérülést okozhat! Ugyanígy vigyázzunk akkor is, amikor a rugóösszehúzóval dolgozunk, illetve már kiszerelt állapotban van a rugó, de nincs szétengedve.

Vegyük elő a rugóösszehúzót, és tegyük rá a rugóra. Hogy ki milyen rugóösszehúzóval rendelkezik, azt nemtudom, de valószínûleg mindegyikkel egy kicsit másképp kell bánni. Majd igyekszem a sajátomról egy képet csinálni, hogy mégis milyen. A rugóösszehúzóval kapcsolatos szerelési leírást a sajátom alapján mondom.



Az enyém egy igen robosztus kivitel, az újpesti piacon vettem. A mérete miatt az egyik összehúzónak a rugón kívül kell lennie, mégpedig úgy, hogy az autó külső oldalán legyen. A másik összehúzót vele szemben (180 fokra) helyezem el, de a rugón belülre! Így sehol nem fog felakadni, és szépen ki lehet majd venni. Az összehúzókat a rugó aljától és tetejétől 2-2 menetre akasztom be, így szintén nem fog felütközni sehol. Az összehúzáshoz 1 db 17-es kulcsra volt szükségem.

Az összehúzás pedig úgy történjen, hogy lehetőleg mindkét oldal egyformán legyen összehúzva, és ne csússzanak el (én ennek megakadályozására a rugó és az összehúzó karma közé egy bicikli belső darabot tettem), így szép egyenes marad, nem lesz belőle kifli. Ha sikerült összehúzni, akkor finoman engedjük le a krokodilemelőt, közben egy kézzel nyúljunk a lengőkar alá. A másik kezünkkel fogjuk meg a rugót oldalról, és szép lassan engedjük le a másik kezünkkel a lengőkart, majd vegyük ki a rugótányérból a rugót. Arra számítsunk, hogy a rugó eltávolítása után a felső rugótányér és alatta lévő gumi előbb-utóbb le fog esni, így idejében vegyük ki.

Ezután csavarjuk le a 2 db anyát a bölcsőcsavarokról, és vegyük le az alsó lengőkart a tengellyel együtt. A szabályozó alátéteket szintén vegyük le, és jegyezzük meg, hogy hol voltak.

Kész az első oldal. Akkor ugyanezen lépésekben szereljük le a másik oldal futómûvét is.


3. Bölcső eltávolítása

A bölcsőt összesen 6 db csavar tartja. 4 db alulról, és 2 db oldalról. Ezen csavarokat majd 19-es kulcs segítségével tudjuk lelazítani. De előtte kössük le a motortartó gumibakokat (17-es kulcs), amelyeket akár cserélhetjük is Z. írása alapján. Ezután vegyük elő a krokodilemelőt, és helyezzük a kuplungharang alá, és emeljük meg vele a motort annyira, hogy a motortartó bak alsó csavarja kiemelkedjen a bölcsőből . A motort biztosítsuk lezuhanás ellen, ha netán elszállna a krokodilemelőnk hidraulikája. Pl. lehet egy régi biztonsági övvel, vagy nagyon erős kötéllel rögzíteni a garázs mennyezetén található csőre, kampóra, ezek hiányában az első sárvédők esőcsatornáiba tegyünk valamilyen fát ami beleillik (lehetőleg keményet: akác, tölgy), és fektessünk rá egy gerendát. E gerendára köthetjük fel a motort.

Ezen lépések után megpróbálhatjuk kilazítani a bölcső csavarjait. Nekem a 14 éves autón könnyedén lejöttek. Ha kivettük az összes csavart, akkor kapaszkodjunk bele a bölcsőbe, és határozottan húzzuk lefele. Tegyük félre a régi bölcsőt. Ellenőrizzük a bölcső felfekvő felületénél a hossztartókat, hogy nem-e rozsdásodnak, ha kell kezeljük le.


4. Bölcső berakása

Akkor jöhet a bölcső visszarakása, ami nem túl nehéz. Illesszük be a 2 hossztartó közé, és egy kisebb ütéssel csúsztassuk fel. Ezután ellenőrizzük, hogy minden luk lyukon van-e (alul és oldalt). Ha nincs, akkor gumikalapáccsal igazítsuk a helyére, majd a jól megzsírozott csavarokat csavarjuk be. Ha mindez sikerült, akkor mégegyszer ellenőrizzük, hogy kellően meg vannak-e húzva a csavarok. Majd óvatosan engedjük le a motort, közben figyeljünk arra, hogy a bak csavarja a lukba menjen. Ezután meghúzhatjuk a bakok rögzítőcsavarját, ami alulról nem épp egyszerû, de egy kis türelemmel, és megfelelő szerszámmal kivitelezhető.


5. Futómû összeépítése (kb. 3-4 óra)

Bármely oldallal kezdhetjük. Tegyük vissza a szabályozóalátéteket a megfelelő bölcsőcsavarra, majd tegyük rá az alsó lengőkart a tengellyel együtt. Húzzuk meg a bölcsőcsavarokat egy 19-es kulccsal. Az alsó lengőkarba szereljük be a talpast. A krokodil emelőt helyezzük kézközelbe. Fogjuk meg az összehúzott rugót, tegyük a tetejére a rugótányért a gumival, majd a rugó alját illesszük az alsó rugótányérba a menetvégződésnek megfelelően. A külső összehúzó kifele nézzen! A rugó tetejét úgy irányítsuk, hogy fel tudjon csúszni a helyére. Ha úgy néz ki a dolog, hogy ez így menni fog, akkor alul egy kicsi részt akasszunk bele a rugótányérba, és kezdjük el kézzel felemelni a lengőkart. Ekkor jöhet a segítő, aki aláteszi a talpas alá a krokodilemelőt, lehetőleg úgy, hogy a talpas alja beleüljön a krokodilon lévő "tányérba", majd emeljük meg a krokodilemelővel a lengőkart. Ha eddig megvagyunk, akkor kezdhetjük szétengedni a rugót, de szimmetrikusan! Szétengedés közben, néha engedjük lejebb a krokodilemelőt, hogy az összehúzó ne ütközzön fel a felette lévő rugómeneten. Ha sikerült szétengedni a rugót, akkor távolítsuk el a rugóösszehúzókat, és emeljük meg kisé a lengőkart az emelővel. Jöhet a lengéscsillapító visszarakása. Előszöris nyomjuk össze, majd a lukba való behelyezés után húzzuk szét. A lengéscsillapító szárát játszuk lukra felül, ha sikerült, akkor nyomjuk felfele az aljánál fogva, és tekerjük rá a 2 db alsó rögzítőcsavart, majd óvatosan húzzuk meg, mert könnyen örökmenetes lesz. Ezután rögzítsük felül is a lengéscsillapítót. Ezután akár el is távolíthatjuk a krokodilemelőt.

Illeszük a tengelycsonkot az alsó talpasra, amit előtte vékonyan megzsíroztunk, majd engedjük rá, és rögzítsük csavarral kiesés ellen. Végleges meghúzás később. Ezután jöhet a felső talpas rögzítése is a lengőkarba, mely mindvégig a helyén volt. Kössük vissza a stabilizátort is, de véglegesen csak leengedés után húzzuk meg a rögzítőcsavarokat.

Ha eddig megvagyunk, akkor rögzítsük az alsó talpas önzáró anyáját a következőképpen:
- krokodilemelővel emeljük meg a tengelycsonkot, pl. a féktárcsa szélénél vigyázva hogy ne forogjon el.
- villáskulccsal kezdjük el ráhajtani az anyát.
- ha elkezd megforogni a talpas csapja, akkor emeljünk az emelőn, és húzzuk tovább az anyát.

Mindezt addig ismételjük, míg teljesen meg nem húztuk az anyát.

Ezekután tegyük vissza a féknyerget, helyezzük be a fékbetéteket, és tegyük fel a kereket. Ha a másik oldallal is kész vagyunk, akkor engedjük lábra az autót, és párszor nyomjuk le az elejét, majd húzzuk meg a stabilizátor rögzítőcsavarjait. Ellenőrizzük a többi csavar meghúzotságát is!

Kész is vagyunk. Amint lehet keressünk fel egy szervízt, és állítassuk be a futómûvet.



Közben elvégezhető karbantartások:
- gömbfejek ellenőrzése, zsírzása
- motortató gumibakok szemrevételezése, szükség esetén cseréje
- váltótartó gumibak ellenőrzése, szükség esetén csere
- féktárcsa, fékbetét ellenőrzése, tisztítása
- féknyereg dugattyúinak tisztítása, megjáratása, porvédő gumik ellenőrzése
- fékcsövek ellenőrzése
- kormányösszekötők ellenőrzése, zsírzása
- alváz korróziójának ellenőrzése, megszüntetése
- kuplung alsó munkahenger, és porvédő gumijának ellenőrzése
- stabilizátor gumiházának ellenőrzése
- szilentek ellenőrzése
- kardánkihajtás (Hardy-tárcsánál) kenése pl. láncspray-vel, így nem kell leszerelni a kardánt.
- kardánkeresztek ellenőrzése

Költségek:
- Bölcső kb. 8-10 eFt
- csavarok, önzáró anyák nem nagy tétel.

A csere elvégzése nem bonyolult, de elég sok buktatót rejt magában. Ilyen pl. a csavarok berohadása, a motortartó bakok alsó rögzítése, menetek meghibásodása. Aki kitartó, nem fél a kihívásoktól és sok türelme van, az egyedül is nekiállhat. Én is egyedül csináltam, a munkaideje kb. 15 óra lett a közbejövő csavarproblémák miatt. Kb. úgy 10 órából össze lehet hozni.

Sok sikert a cseréhez, ha belevágsz.