Fékpofák csiszolása a fékdobhoz

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2006.12.15.)


Bevezetés: miért és mikor van erre szükség? Mert az "új"-nak nevezett (legyen az orosz vagy magyar) fékpofák nem szabályos alakúak. Mert a felszabályozott, feltöltött, utángyártott, stb fékpofák sem szabályosak. Mert a használt fékdobba új fékpofát szerelve, még ha szabályos alakúak is, a körösségük átmérője eltér, az illeszkedés rossz. Megfordítva is igaz (új dob, régi pofák). Cserélni párban érdemes (két új fékpofa + új dob), de még így is szükség van a csiszolásra, a hitvány gyártási minőség miatt.
z.


Kellékek:

- csiszolóvászon (mi 80-asat használtunk)
- kréta a jelöléshez (az újfajta pormentes nem jó)
- türelem és kitartás


A munka menete:

Mindig ahhoz a fékdobhoz csiszoljuk a fékpofákat, amelyik az adott oldalon lesz. A fékdobok ugyan szabályozva lettek, de ugye közel sem biztos hogy egyforma lett mind a kettő.
Eloször is a krétával 2-3 cm-enként csíkokat húzunk a dob belső oldalára (ahova nyomódik a fékpofa). A fékpofákat beletesszük a dobba, ügyelve arra hogy az az oldala nézzen felénk, amit felszerelve is látunk. Végighúzva a dobban a jól hozzányomott fékpofákat csodálkozni fogunk, hogy alig lett krétás (legalábbis nekünk a ragasztott magyar pofáknál ez volt a helyzet). Ahol viszont megfogta a kréta, ott csiszolás. Aztán krétázás és megnézés, majd csiszolás megint. Addig kell csinálni, amíg már a felület 80-90%-a nem lesz fehér. Az is lényeges persze, hogy a két oldal a lehető legjobban hasonlítson egymásra, ne fogjon féloldalasan a fék hátul.


Amire oda kell figyelni:

Ha csiszolás után csak simán lefújjuk a port a fékpofáról, akkor sokkal jobban krétás lesz a rajtamaradt por miatt (hamarabb hisszük azt hogy kész). Egy (tiszta, nem olajos!) ronggyal töröljük át csiszolás után, és utána próbáljuk a krétás dobba! Arra egyébként is figyeljünk hogy ne csupa olajos, gépzsíros kézzel álljunk neki ennek a mûveletnek.


Végeredmény:

Ha királyak voltunk, a végén olyan fékpofáink lesznek, amik jó nagy felületen érintkeznek a fékdobbal. Viszont! A Zsiguliban csak felül van fékmunkahenger, tehát először csak (elvileg) a fékpofák felső része ér hozzá a dobhoz, majd szép lassan bekopva egyre nagyobb felülettel nyomódik hozzá. Tehát nem lesz rögtön max. fékhatás, csak egy idő után.