Vásárlási tanácsok (nem csak Ladára)

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.15.)

z. gm és zssanya írása:


Általános vásárlási tanácsok (más autóra is):

inkább a karosszéria legyen jó állapotban, mint a motor, mert motort könnyebb generálozni, mint a kasztnit. Ha valahol kiüt a rozsda, akkor az már terjed, mint a rák. Amelyik autónak a kasztniján (kerékív, első-hátsó homlokfal alja) kijött a rozsda, annak az alja is olyan. Akna nélkül csak a kerékdobokat, az emelő számára felrakott bakokat tudjuk ellenőrizni, ha lehet akkor a szőnyeget felhajtva a padlólemezt, illetve a csomagtartó fenéklemezt. Ez utóbbi különösen hajlamos a rothadásra, az alatta levő forró kipufogó miatt lecsapódó párától.

A kerekek külön fejezetet érdemelnek.. ..a megütött lemezfelnit lehet javítani, a könnyûfémet is lehet, csak nem érdemes, mert széttörhet. A gumik állapota szigorú alkutényező, 4db gumi kb 40EFt, az olcsóbbikból. Az első gumiknak különösen árulkodó a kopása, futómû be(nem)állítás - esetleg hiba - szempontjából.

Már a motor beindítása előtt nézzünk alaposan mindent körbe. Az összes ajtónak nyílnia kell, lehetőleg minél több dolog legyen "gyári" és nem "berhelt" az autón. Kárpitok, kormány, ülés legyen tiszta. A motortérben legyenek a csövek a helyén, a "szuszogó" (a kartergázvisszavezető vastag cső) legyen meg. Ha a motor frissen van lemosva, akkor ezzel olajfolyást tussolhatnak el. Ha nem volt lemosva mar régen, akkor nem tartják karban. Nézzük meg a gumicsövek állapotát (repedezett?). Ez csak párszáz forint felújítas, de arulkodó jel a gazdáról. Nézzük meg az akkusarut. (sos, oxidos kicsapodasok?). Keressünk olajfolyásokat a motoron.

Nyúljunk óvatosan a kipufogócsonkhoz. Ha langyos, akkor megérkezésünk előtt járatták a motort, lehet, hogy hidegen nehezen indul, ez kopottságra vagy egyéb hibákra utalhat (lehet, hogy csak a gyertya régi).

Egyeztessük az alváz- és motorszámot, nézzük meg a mûszaki érvényességét, a zöldkártyát. A kocsi legyen az eladó nevén, vagy legyen megbízási szerződés. Az ebben szereplő személyt hívjuk fel telefonon vagy látogassuk meg, ha ettől húzódozik az (állítólagos) eladó, akkor legyünk óvatosabbak.

Ezután indíttassuk be a motort az eladóval. Ne csattoghjon (szelepek), ne füstöljön. Várjuk meg, míg üzemmeleg lesz. Nézzük meg az olajfüstöt (a kartergáz visszavezető cső és az olajbeöntő nyílás lehúzásával/megnyitásával).

Kérdezzük meg az eladót, hogy mi minen volt cserélve a kocsin. Ha azt mondja, ez egy jó autó, ehhez X éve nem kellett nyúlni, akkor a válasz (és ez igaz is): akkor most majd kell. Ha elsorolja, hogy miket kellett cserélni, akkor ez azt jelenti, hogy azok a dolgok (valószínûleg) újak.

Már a próbaút előtt próbáljunk megegyezni egy elég nyomott árban, szégyenkezés nélkül, magabiztosan soroljuk fel az addig talált hibákat és esetleges költségvonzatukat. Ha sikerül kompromisszumra jutni, ki lehet próbálni az autót menet közben. Figyeljük a diferenciálmû zajait (elsőkerekesben is van!), a váltóhangokat, a váltó kapcsolását. Elsőkerekesnél éles kanyarban gázt adva nem ropoghat/moroghat (féltengelygömcsukló!). Fékpróba 30km/h-ról vészfékezéssel: az autó nem húzhat semerre, szabályos féknyom. Menet közben keressünk kisebb úthibákat, a futómû nem kopoghat sem elöl, sem hátul.

A próbaút során biztosan jelentkezett további gond, ez alapján a már hozzávetőleg megbeszélt árat még lejjebb lehet nyomni, illetve ez végleg eldöntheti, hogy ki állja az eredetvizsgálat díját. (Elvilev az eladó, de sajnos a rendelet óta ez az alku tárgyát képezi a gyakorlatban).

Lada-specifikus vásárlási tanácsok (lehetőleg egy hozzáértővel menjünk):

Motor:

A motor olcsón javítható, ennek a hibái különösen jó kasztni és egyéb állapot esetén ne tántorítsanak el senkit. De ezt az eladónak nem kell tudnia, játsszuk meg a csalódottat.

Az olajfüst lehet, hogy szelepszárszimmering csere esetén eltûnik, ha nem, akkor gyûrûzni kell, de az is lehet, hogy generálozni. Ha olajnyomásmérős kocsit nézünk, figyeljük az olajnyomást. Ha alacsony, akkor a csapágyaknál folyhat el az olaj, ami csapágysor cserét és főtengely köszörülést (esetleg cserét) jelent. Ezt a hibát szokták magas alapjárat állításával eltitkolni a vevő elől (kb 1000-1100-nál már egy kopottab motorban is van rendes olajnyomás)

Surlódó csörgő hang a lánc miatt lehet. Erre a tipikus válasz, hogy "csak után kell feszíteni" - ha olyan (baráti) a helyzet, esetleg utánfeszíthetjük az eladónak, ha így sem jó, akkor láncfeszítő, vagy lánc csere, ami a fogaskerekek cseréjével jár együtt, de ez sem nagy kiadás.

A szelepek csattogása lada-jelenség, be kell állítani. Szokásos fogás hideg motoron a meleg motor szelephézag értékét állítani, vagy 0mm hézagot, hogy eladáskor csendes legyen. Vétel után az első dolgunk úgyis a karburátor és a szelepek valamint a láncfeszesség beállítása.

Ha motortuningban gondolkozunk, direkt érdemes ilyen autót keresni (jó kocsi rossz motorral, a rossz motor miatt olcsó), hiszen a tuninggal együtt jár a motor felújítása.

Ide írom be - a vízkör része végülis - a fûtéscsapot, mely általában a következőket csinálja: nem lehet elzárni (nyáron is fûtjük az utasteret), vagy elereszti a vizet a navigátor lábára. Mindkét hiba könnyen orvosolható a fûtőradiátor vízkörének kiiktatásával, ezt a tûzfalnál a géptér felől, az utasoldalon átmenő két csőcsatlakozásnál ellenőrizhetjük.

Váltó:

Ha nagyon a padlónál fog a kuplung, akkor kuplungbeállítás, esetleg levegős hidraulika: valamelyik munkahenger rossz. Álló autó, járó motor: nyomjuk ki a kuplungot, majd engedjük fel. Ha ekkor több zajt hallunk, mint előtte, akkor a zaj a váltóból jön: kinyomócsapágy, nyelestengelycsapágy, stb. Ha valamelyik sebesség kapcsolásánál reccsen, akkor a szinkrongyûrû..

Difi:

Lada-betegség a difi kopása, mely a hajtásirány változásakor hangos fémes ütő hangot ad (pl motorfék után gázadás, vagy parkoláskor 1-R-1-R kapcsolgatása és használata). Bizonyos sebesség mellett morgó, kerregő hangokat adhat, lassításkor a 49-es villamoshoz hasonlót :). Jó difit találni nehéz dolog, használtan az ára 5-10EFt, felújítottat nem szabad venni. Az új difi ára 68EFt. Cseréje nem nehéz, de akna nélkül kényelmetlen.

Futómû:

A Lada (szerintem) leggyengébb része a futómû, úgyhogy ha ezzel csak egyszerûbb gondok vannak, azzal nem érdemes foglalkozni (az alkuba persze beleszámít). Közepes igénybevétel (sportos utcai viselkedés) mellett kb évente szinte minden kicserélődik: lengőkar szilentek, stabilizátor gumibakok, támasztó gömbfejek, kormány gömbcsuklók, összekötők.

Hátsó futómû: mivel a Ladánál merev híd van, így nem sok néznivaló van rajta. Lökdössük a kocsi farát oldalirányba, ha nagyon mozog, akkor a gumi szilentblokkok elhasználtak. Lefele nyomva majd elengedve meg kell állnia, ha többet is rugózik, akkor a lengéscsillapító rossz. Ez az első futómûre is vonatkozik.

Első futómû: A kereket rángassuk meg jól :) felül megfogva és a kocsi oldalához képest ki-be rángatva ha játéka van, akkor a kerékagy-csapágy játéka nincs utánhózva. Szemből megnézve a túl nagy terpesztés lehet rossz beállítás, tönkrement lengőkarszilentek, bedőlt tornyok (lásd: kasztni) eredménye. Túl nagy kormányholtjáték elsődlegesen a kormánymûből, illetve a gömbfejek játékából adódik. A kormánymûnek lehetséges olyan állapota, amikor már nem állítható után a holtjáték. A szakadt gumiharangú gömbcsuklók rossznak nyilvánítandók (vizsga! = alku!). A kanyarstabilizátor legyen a helyén. Ez egy hajlított rúd, mely a két alsó lengőkart köti össze, és elöl a kocsihoz van rögzítve. Ennek a csavarjai le szoktak törni a lengőkarról, csattogás ellen ideiglenesen a leszereléssel lehet védekezni. Lehet nélküle közlekedni, de nagyon dől az autó kanyarban.

Kasztni (a
Lada másik gyenge pontja :):

Mindenképpen ellenőrizendő pontok:

- sárvédők első fölső sarka, ahova a kerék beveri a sarat
- sárvédőívek
- sárvédők csatlakozása a szélvédő alatti résszel
- szélvédő alatti rész
- kerékdobok (!)
- első tornyok a kerék felől (ahová a teló feltámaszkodik) (!)
- küszöb a sárvédőknél (!)
- padlólemez (!) és üléstartó bak (!ez gyakori!)
- emelő bakok (alulról is megnézni!) (!)
- hossztartó/váznyulvány
- hátsó futómû bekötési pontjai (kutyacsont, hosszbekötő, keresztstabilizátor azaz panhard kar bekötése a kasztnin)
- csomagtartó fenéklemez (főleg a hajlatokban)
- "bili", azaz a pótkerék alatti rész (!)
- hátsó tornyok a csomagtér felől, "varrás mentén reped"?
- hátsó homlokfal alsó része


Végülis az egész kasztni.. ..a felkiáltójelesek a nem annyira szembeötlő, de mindenképpen átnézendő dolgok.

Ezek közül az alvázvédővel kezelt részeket nyugodtan piszkálhatjuk, ha lefeslik az alvázvédő, akkor úgysem ért semmit. Ha alatta lyukas a lemez.... ...a rozsdákat nyugodtan feszegessük, a kocsit azért szét nem kell szedni, de ami le akar esni, az leesik.

Saját tapasztalat, hogy *mindenképpen* nézzük meg alulról a kocsit. emeljük fel (ha beleszakad a kasztni az emelőbe, akkor "viszlát"), és ne szégyelljük egy lámpával aláfeküdni. Ha az alja olyan, mint a szita, hagyjuk ott az autót. Akármilyen is a motorja.



Gm jótanácsai:

Figyelni kell, hogy nem-e a 'ledúrjuk neoluxszal es eladjuk a parasztnak' mûsort adják elő, ezért élénk szemrevételezéssel közelítsünk a karosszéria kritikus részeihez (küszöb alul végig és a fenéklemez külső széle). Ha frissen van mázolva, akkor gyanús. Ha lapokban dobja le a régi alvázvédőt, az előrehaladott
érési folyamatot jelez.

Az utastérben nézzél be a szőnyegek alá, ha kidobták az eredeti szigetelest, akkor gyanús. Nézd meg az ajtók illesztését, kérdezd meg milyen elemeket cseréltek rajta, és ehhez képest keresd meg melyik volt valójában cserélve. Ha nem mondtak el mindent, akkor gyanús. Lehet kettőből van összefoltozva az autó. Nézd meg az ajtók tömítő gumiját, ha nem egyformák, (az eredetinek a 2105-ben durván hosszanti csíkos vagy finom aprókockás a peremre feltolt éle) hallgasd meg a mesét.

Nézd meg az ajtók lógását, mennyire vannak megereszkedve. Nézd meg az ajtópántot felfogó csavarokat (nem lehetnek rozsdásodva, mert akkor valaki már tekergette őket). Nézz be az ajtók elé alá is, nem lehet festékhiány. A fokozott kosz még elfogadható, de ha ruhával beletörölsz, az eredeti színnek (és nem valami alapozónak) kell előbukkannia.

Nézzél alá a mûszerfalnak, figyeld meg a felfogató csavarokat, mindegyik egyforma legyen, alumínium kosárkával. A kesztyûtartó, alsó pakolórekesz és a hamutartó rögzitocsavarjait is nézd meg, a különböző csavarok gyanúsak. A mûszerfalon leginkább ne legyen semmilyen házi kiegészítő.

A motorháztető mellső éle kívülről lehet szép, de nézzünk rá a zsanérok felől. Itt az összelapolásnál ne fakadjon a rozsda. Ugyanígy a csomitartó hátsó éle alján sem, ahol senki nem nézi soha.

Nézd végig az ajtók alját is. Az első ajtók ajtóoszlop felé eső sarkát szintén. Alul a kifolyó nyílások körül halovány rozsda jelentkezhet, de máshol nem lehet igazábol huplisodás sem.

Alá kell nézni a pótkeréknek, az oldalsó merevítő ala víz nem juthat, mert ott lyukad át rögtön. Ha ide sár vagy víz van behordva, az gáz.

A dobokat nézzük meg, hogy az eredetiek-e. Az eredetit is felteszik távtartók nélkül, de az alakjáról és az elsőkbe süllyesztett tenyérnyi pecsétről meg lehet ismerni. Az elsők és a hátsók is alakanyarodó nyúlványt kaptak. Ha átszellőzéssel tették fel, akkor az első sárvédő és a küszöb találkozásánál nem ütközhet ki a rozsda.

Hátul a sárvédő ajtó alatti vége még a kritikus pont, ahol ráfekszik a küszöbre, és egy lefolyástalan zsákot képez.

Régi autóknak még a szélvédő sarka szokott rozsdásodni. az a gázos, ha ez belülről jön, és már megette a lemezt. ha ujrafestették, ezt a legnehezebb felfedezni (nem lehet igazan betaperolni).

A futásteljesítmény meghatarozásához én alámásznék, és behúzott kéziféknél üresben forgatnám a kardánt. Minimális mozgás megengedett. Motor kartergázát lehet még nézni, olajfedél alatt a fekete trutymó mennyisegét, olajpálcán az olaj szinet, levett levegőszûrőnél a porlasztó retkességét.

Az első futómû alá is bemászhatsz (vagy tükör), nézd meg a szilentblokkokat és a mellső hídhoz felfekvésnél az állító alatéteket. 20 e km-nel itt meg semmihez nem nyúltak hozzá.

A kábelkötegek színvesztése, buherálása gyanús. A villanydoboz sem lehet javítgatva. Ha valóban 20 ezret ment, akkor még soha nem állítottak szelephézagot. Vagy csak egyszer-ketszer. Az olajfedél ennek megfelelően nem lehet repedt, és olajfolyás se nagyon akadhat (ha frissen lemosták a motort,
akkor gyanus).

Ellenőrizd a takarékrendszer elemeinek meglétét és épségét. Ha buhera és átdugdosás volt, akkor már gyanús. Szemrevételezd az uléseket, vedd le a huzatot, keresd a foszladozásokat. A pedálokon enyhe kopást találhatsz, de mindenhol legyen meg a minta. Ha új, vagy nem eredeti a gumi, akkor átvágás van. Nézd meg a váltókart, a gomb és a rúd felső pár centije nem lehet kopott a fogdosástól.



Zssanya írása a levelezőlistáról:

Pár gondolat autóvásárlás-eladás ügyben, úgy, hogy a 15-ik kocsimat fogyasztom.
Újonnan vásárolt autó eladásánál csak bukni lehet, bármikor is adod el. Egyébként újautó vásárlásnál is lehet alkudni olyan 4-5 %-ot, de ha nem, akkor egyéb tartozékokat (magnó, gumiszonyeg, extrák) kérhetsz.

Használt autón lehet keresni, nem csak extrém (külföldrol hoztad be fillérekért) esetben, hanem ki lehet fogni jó vételeket. Én kb. 10 autómon tudtam keresni úgy fél év használat után. Persze akkor még nem voltak ilyen magas illetékek átírásnál, eredetvizsga stb.

Sokkal könnyebb eladni szép, jó állapotú autót drágán, mint ócskán kinézőt olcsón. Példa, hogy Ladánál maradjunk: inkább vesznek egy gyönyörû első tulajos Ladát mondjuk 400-ért, mint egy 2 évvel fiatalabbat, lepukkanva, x-edik kézből 200-ért. Pedig +200-ból új autót lehet varázsolni belőle, mégis, a vevők a szépet keresik. Kivétel, ha szerelő/karosszériás veszi meg.

Autót árulni érdemes megborotválkozva, rendes ruhában, hacsak a célzott vevőkör nem zöldséges Ladát keres :) Autóvásárláskor érdemes a megveendő autót dicsérni, előnyeit hangsúlyozni, és finoman észrevenni a hibáit is, többet enged az eladó, mintha odamennél és lefikáznád a kocsit. Lényeg, hogy úgy lássa, jó kezekbe kerül a járgánya.

Kereskedőknél a fenti szabály nem érvényes. Minden kocsiból lehet alkudni, a fixárasból is, megfelelően rábeszélőnek kell lenni. Nem szabad odafutni egy kocsihoz, és rögtön megvenni, drágább lesz, hacsak nem valami elkapkodják-szuper vételről van szó. Meg kell nézni, másnap fel kell hívni, megint megnézni, mindig kicsit alkudni, hadd puhuljon az eladó, számít az eltelt idő az árban.

Az eladásra szánt autóra ne tegyünk sok szilikont, mert vevőtaszító. Legyen tiszta, a motorja is, de minden a természetes állapotában.

Amiket leírtam, minden evidens, de talán nem gondol bele az ember a vásárlás/eladás feszültségében.

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Ha ezt hamarabb olvasom el akkor nem veszem meg ezt a ladát ami nekem van.De az ember a saját kárán tanul a legjobban.