AC-membrán csere

(Szerző: Zorro (Farkas Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.15.)

Tüzelőanyagszivattyú (benzinpumpa, AC) membrán csere

Forrás: VAZ2105 típusú személygépkocsik javítási kézikönyve


A 2107z megvételekor feltûnt, hogy a tüzelőanyag-szivattyú (továbbiakban AC) és az olajszûrő környékérol kiindulva olajos a motorblokk a forgattyús-ház fedéllel együtt. Először az olajszûrő tömítésére gyanakodtam, de olaj és olajszûrő cseréje után újra bekoszosodott. Forgattyús-ház fedéltömítés cseréhez nem volt semmi kedvem, gondoltam elobb megpróbálkozom az AC tömítések cseréjével.

Az érdi mentőállomással szembeni Lada alkatrészboltban mondtam el, hogy tömítést szeretnék cserélni az AC környékén. Az eladó felhívta a figyelmemet szemléletes ismertetés keretében, hogy valószínûleg a membrán alsó része szakadt el és ott ereszt át az olaj. A tömítéseken kívül vettem azt is, hátha az lesz a gond.

Az AC felépítését a 2-78 és 2-79 ábra szemlélteti:

 


Az AC meghajtása az olajszivattyúval és a gyújtáselosztóval közösen történik a király-vagy meghajtó tengelyen keresztül a főtengelyről a 2-79 ábra szerint tolórúd segítségével. A tolórúd kenéséhez olaj kell és ezáltal sajnos kartergáz is bejut a szivattyú membrán alatti részébe. A biztonságos olaj/kartergáz és benzin elválasztásra a membrán a következoképpen épül fel: alul a 2-78 ábra szerinti (7) "másik" tolórúdra felfuzve és csavarral rögzítve alsó tartólemez, 2 rétegû olajmembrán, a (14) belső távtartó alátéttel elválasztva a 4 rétegû benzinmembrán és felső rögzítő lemez található. A (15) távtartó gyûrûn van két lyuk, amin ki tud folyni az olaj az alsó membránréteg szakadása esetén, illetve benzin a felső membránréteg szakadásakor. Tehát a szemrevételezés során ha olajos a környék, akkor alsómembrán szakadás, ha benzines akkor pedig felső membrán szakadás áll fenn. Mindkét esetben a membránt cserélni kell. Egyéb ellenőrzéseket az alábbiak szerint kell elvégezni:



A cseréhez szükséges anyagok, szerszámok:

- membrán szett a (7) tolórúddal (a fenti dőlt betûkkel írt egység)
- 2 db 0,27..0,33 mm vastag alátét
- 1-db 0,70..0,80 mm vastag alátét
- 1 db 1,20..1,30 mm vastag alátét
- 1 db 13-as villáskulcs
- sima és keresztfejû csavarhúzó
- benzin
- ecset, puha rongy
- edény a kifolyó benzinnek (pl. melegétel konzerv doboz)


A szétszerelés menete a következő:

1. Kössük le a benzinvezetékeket a tüzelőanyag-szivattyúról, ügyelve hogy a benzin ne folyjék el.

2. A 8-as anyákat és alátéteket, majd az AC-t vegyük le. Ezután húzzuk ki a 2-79 ábra szerinti tolórudat és vegyük ki a bakelit tolórúd vezetőt is. Ez utóbbi sorrend fontos, mert tolórúd befelé ki csúszhat és akár beleshet forgattyús-házba is!

3. A leszerelt alkatrészeket kívülrol benzinnel mossuk ki. Ezután következhet az útmutató szerinti szétszerelés, tisztítás és ellenorzés:



A kiegészítésem csak annyi lenne, hogy a (3) ház levételekor a membránt óvatosan el kell választani a (3) háztól, illetve a (13) alsófedéltol, illetve a membránt úgy lehet kivenni, hogy lenyomva el kell forgatni 90 fokkal, majd felengedve a rugó szinte kilöki a helyérol.

Nálam valóban az alsó olajelválasztó membrán volt elrepedve, megkeményedve. Minden más rendben volt, csak tisztítást igényelt.

4. Az összeszerelés fordított sorrendben következik, de ne felejtsük el a membrán széleit sem vékonyan kenoanyaggal bekenni!

5. Az AC felszerelését és beszabályozását korrekten az alábbiak szerint kell elvégezni:



Nekem sajnos nem volt 67.7834.9506 készülékem, ezért úgy oldottam meg, hogy készítettem kb. 5 mm vastag vaslemezből egy tömítésre hasonlítót. Ezt rögzítettem az AC helyett, tolómérő szárával megmértem a legkisebb kiállást, majd korrigáltam a lemez vastagságával (levonás) és vettem az abszolút értékét, az eredmény: 1,1 mm, tehát jó.

6. A sikeres beállítás után véglegesen felszereltem az AC-t, majd kézzel és indítózással is leellenőriztem. Kb. 1 m-re lőtte fel a benzint alapjáratban :-)) Próbaút, minden rendben.

A javítás óta eltelt majd 3 nap és 50 km után megvizsgálva a motorblokkot az olaj nem jelent meg, továbbá a forgattyús-ház fedélrol is eltûnt a csillogó olaj, tehát a problémát sikerült orvosolni.

Érd, 2003. augusztus 12.

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2013.06.23. - arato
Elkezdte folyatni az olajat az AC.
Volt is otthon 5 db, így gondoltam kicserélem.
5 db ból 3-at sikerült összehoznom.
Szerintem minden létező hibával találkoztam:
Elnyíródott kézi szivattyúkar tengely és törött rugó: kézzel nem lehet pumpálni.
Szakadt, sérült membránok: alsó hibás, folyik az olaj, dupla rétegű felsőnél pedig a benzin.
Elkoszolódott, sérült szívó-nyomó alátétek: visszaereszt az AC, nem nyom rendesen.
Kopott szivattyúkar: nincs megfelelő nyomás.
Törött szivattyúkar feszítő rugó: membráncserénél okoz csak gondot, a tolórúd csatlakoztatásánál.
Szakadt szűrő: eltömődhet a karburátor.

Képeket is csatoltam, esetleg be lehetne ollózni a cikkbe:
http://kepfeltoltes.hu/130623/F_nyk_p1580_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/130623/F_nyk_p1582_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
2013.06.23. - arato
Tolórúd kiemelését (ábra: d) egy hézagolóval könnyedén le lehet ellenőrizni!