Els? fék átalakítás

(Szerző: avtovaz (Jonathan Walsh), utoljára módosítva: 2011.01.29.)

(fordítás: z.)

Brake conversion for Lada front by Jonathan Walsh (see English version below!)


Angliában amatőr rallyzásra használok egy 2105-öt, és sohasem volt problémám a Lada fékkel, de amikor 2-300km-t kell megtenni egy rallyn, az eléggé lepusztítja az első fékeket. Sajnos nálunk a verseny fékbetéteket már nem árulják Ladához. Volt a garázsban egy régi Lada kerékagyam, így elkezdtem gondolkozni, mit tehetnék.

Az első dolog, ami feltûnt, hogy a Lada féknyereg elég hosszú, ugyanakkor vékony is - és közel van a kormánykarhoz. A 2 csavar, ami a féknyerget tartja, egyik azelőtt látott kocsiéhoz se hasonlatos. Szerencsére a féknyereg egy cserélhető alaplapra van szerelve, ez megkönnyíti a dolgunkat.

Eldöntöttem, hogy ha már úgyis cserélem a rendszert, akkor hûtött tárcsát akarok négydugattyús féknyereggel. A kormánykar miatt beszûkült hely miatt a tárcsát elsőkerekes autóról gondoltam átrakni, mivel ennek az eltolása jobban megfelel, jobban elfér a nagy nyereg. Egy helyi Fiat kereskedésbe/bontóba mentem, és azt találtam, hogy a Fiat Croma Turbo elsőkerékhajtású és hûtött tárcsás. Hazamentem, és rögtön utánanéztem, tuningolt-e már valaki Croma féket, mivel ez egydugattyús csak.

Találtam egy ausztrál weboldalt, fotók és elérhetőség nélkül, ahol egy Fiat 124 Spider-re raktak Croma tárcsát, AP 4-dugattyús nyereggel. Ez utóbbi igen drága, ezért tovább kellett gondolnom a féknyereg-kérdést.

Angliában az MkII-es Escort-okon Austin Princess nyerget szoktunk használni, ezek négydugattyúsak. Sajnos elég drágák, 200 Fontba kerülnek. Elmentem egy bontóba, keresni egy Princess-t, végül azonban láttam egy Volvo 240-est, leszedett kerekekkel - és a féknyergek nagyon hasonlóak voltak ahhoz, amit én kerestem. 20 Fonttal később :-) volt két féknyergem!

Elvittem Rae-hez (nem Colin :-)) amit kellett, hogy megtervezze a féktartó konzolt. A féknyerget inkább előre raktuk. Az eredetileg 2-csatlakozós féknyerget átalakítottuk, fúrással egybenyitottuk a két felet, az így feleslegessé vált második csőcsatlakozót ledugóztuk.

Az egyik főfékhengeremet majd le kell cserélni. (Az én autómban két főfékhenger van, a fékegyensúlyt egy erőkar biztosítja. A fék módosításakor az erőkar elrendezésével, illetve külön az első és külön a hátsó kör főfékhengerének méretével lehet játszani. Ezek a főfékhengerek különböző méretekben kaphatók, verseny célra.)

Az autó még nincs kipróbálva, a cikket folytatom majd, ha kész a kocsi. (Nemcsak a féket alakítom át rajta, a munkálatok még folynak).

Köszönet Alex-nek, aki rábeszélt erre a módosításra!
üdv,
Jonathan




In the uk i do road rallying, and i have never had a problem with the standard lada brake set up, but doing 200-300km in 1 rally makes front brake pads not last very long, and you cant get mintex compatition pads anymore here. I had an old hub in the garage, and i started to look at what i could do.

FIrst thing i noticed was that the lada caliper is very long and quite thin for what it is, and it is very close to the steering arm. The 2 bolts that hold the caliper on are not like any other car i have seen.

Fortunatly the lada calipers mount on a removable plate, so that made everything a little easier.

I decided that if i was going to do any conversion i wanted a vented disk, and also a 4 pot caliper.

Because of the space between the original caliper and the steering arm, i thought i would get a disk from a fwd car, the off set of the disk to drive flange is different, on a fwd its much further out so making room for a
bigger caliper!

I went to a local fiat dealer who let me have a look about their parts catalogue, and after some time i found that the fiat Croma turbo was front wheel drive, and had vented disks.

I went home to see if there was any conversions people did to the Croma for bigger calipers as the Croma only had single pot sliding calipers.

I found a web site in Australia, it had no names or contact address, but it was pictures of a fiat 124 spider, and that had on it fiat Croma disks, but AP 4 pot racing calipers. These calliper are quite expensive, so i started
thinking, i had the right disks type, but what calipers would fit?

In the uk people use Austin princess 4 pot calipers on Mkii escorts, but they fetch a lot of money, L200 for a good set, but where the right dimensions etc. So i went to a breakers yard, and started looking for a princess, but could not find one, but i did find a Volvo 240 with no wheels on, and the calipers looked very similar to the princess ones.

L20 later ;) i had 2 calipers!

I took what i had to a guy who does some engineering for me, his name is Rae. We talked and it seemed it was a good idea to put the calipers on the front instead of the rear, and that the Volvo had 2 inlet pipes to the calipers, and he would pipe them up for 1, Rae drilled them inside to allow the fluid to pass and blocked off the other holes.

I have to change one of the master cylinders in my car, they are 2 separate ones linked by a balance bar, i can adjust the braking to the rear or front, but its awesome because i can just change the front cylinder for it will need to pump more fluid into the front brakes.

I haven't tried the conversion yet, as the car is still not completed, ill type more for this article when i have ompleted the car!

Thanks to Alex for making me do this ;)
Regards
Jonathan


 

 

 

 

 




copy by m.krisz