Lada 2105 KERMI teszt az Autó Motorban

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2006.12.17.)

Régi barát új ruhában

Amint hallani, rövidesen nálunk is megkezdik a Lada család legfiatalabb típusának árusítását. Ezt megelőzte a hazai minőségvizsgálat: a Kereskedelmi Minőségellenőrző Intézetben év eleje óta folyik az új típus "faggatása".
Már a vizsgálatok kezdetén megállapítottuk, hogy az "új típus" kifejezés nem teljesen pontos, inkább a korábbi "ezer hármas" jelentősen módosított, továbbfejlesztett változata a VAZ 2105 típusszámot viselő újdonság. Tréfáson összefoglalva: 40 kg önsúlyban, 85 mm a kocsi hosszában, 9 mm a szélességében és 16 mm a nyomtávban (ez utóbbi az 5 coll peremszelességû keréktárcsák miatt) jelentkezik pluszként, a fejlesztés eredményeként.
Hogy ennél azért lényeges a többről az a következő - nem teljes - ismertetésből is kiderül.
A leginkább szembeötlő változást A KAROSSZÉRIA mutatja. A lényegében változatlan vázra kívül-belül új vonalvezetésû karosszéria elemek vannak felépítve, ettől a kocsi jellege megváltozott, "szögletes" vonalvezetésû lett. Ehhez a stílushoz igazodik a nagyméretû első és hátsó világítótestek formai kialakítósa is.
A díszítőelemek (hûtőrács, küszöbdísz-léc, ajtókeretek) és az ablaktörlő karok. valamint a visszapillantó tükrök matt fekete színezésûek. Beülve a kocsiba, a viszonylag vékonyan
kárpitozott, mûbőr borítású első ülések magasított háttámlája, az ehhez csatlakozó állítható fejtámaszok, a kemény mûanyag borítású ajtók, a padlót fedő hagyományos gumiszőnyegek tûnnek fel, és a teljesen új kialakítású mûszerfal. Érdekes újdonság a belülről állítható külső visszapillantó tükör is.


Sajnos, nem változott meg a gázpedál elhelyezése amely a gázelvételnél nagy lábemelést, kényelmetlenséget eredményez.
A fûtést - mely a Lada valamennyi típusán különösen jó volt - és a szellőzést némileg módosították. Az első ajtókról elmaradt a nyitható háromszög ablak s így az egész ablakmező leereszthető. Külön fúvókák kerültek beépítésre az oldalüvegek párátlanítására, és új rendszerû a szélvédőé is.
Figyelmet érdemel a mûszerek (kilométeróra és egy kombinált mûszer a hûtővíz és az üzemanyag ellenőrzésére) borítóüvegének tükrözésmentes kialakítása, az új vonalú kormánykerék, a külön beépített voltmérő, a kapcsolók jó elhelyezése, a kesztyûtartó alá beépített rakodópolc, az elektromosan fûthető hátsó szélvédő.

A MOTOR
Teljesítménye nem, kialakításában annál több változást mutat. Elsősorban a fogazott szíjjal hajtott vezérmûtengely érdemel említést. Emiatt a blokk, a hengerfej, az öntött alumínium szelepfedél új alkatrésznek számít, a korábbi Lada motorokkal nem építhető össze. Megváltozott a dugattyúk kiképzése. A dugattyútetőn megfelelö méretû besüllyesztés megakadályozza, hogy hibás vezérmûállítás, vagy tûlpörgő motor esetében a dugattyú érintkezésbe kerülhessen a szelepekkel.
Érdekes megoldás a légszûrőben elhelyezett hőelem, amely a külső levegő hömérsékletének megfelelően dönt arról, hogy az előmelegített vagy környezeti levegőt szívjon-e.
Szólni kell a módosított Ozon-2 típusú porlasztóról is melyet gyárilag felszereltek egy üzemanyag-megtakarító berendezéssel. Ez az ún. kényszerüresjáratban (motorféküzem) az üzemanyag-felhasználást csökkenti, a szívócsőben kialakuló vákuum egy elektronikus vezérlőegység és egy elektromágneses vezérlőszelep segítségével.

AZ ERÕÁTVITEL
Csak annyiban módosult, hogy a sebességváltó I-III. fokozatában az áttétel kismértékben csökkent, így ezekben a fokozatokban adott sebesség alacsonyabb motorfordulat mellett lehetséges. A hátsó híd megegyezik a korábbi 1300-as Ladáéval.


A KÉT FUTÓMÛ
Mind az első, mind a hatsó - alkatrészeiben és kivitelében megegyezik a korábbi típusváltozatokéval, jelentős előrelépés viszont a szovjet gyártmányú, 165 R 13 méretû, acélradiál gumiabroncsok alkalmazása.

A KORMÁNYMÛvön a minél kisebb kormányzási erőszükséglet érdekében módosították a kormánygép belső szerkezetét. A Niva után most ebben a típusban is alkalmazták a kardáncsuklós biztonsági kormányoszlopot.

AZ ELEKTROMOS berendezések tekintetében a korszerû kialakítás jellemzi a kocsit. A motortérben átlátszó fedelû zárt dobozban került elhelyezésre a központi biztosítéktábla, és a különböző berendezések mûködtetésére szolgáló elektromos relék. Ez a kialakítás átlátható, gyors, egyszerû alkatrészcserét tesz lehetővé. A szériakivitel felszereltséghez tartozik a H4-es halogén fényszóró, a fûthető hátsó szélvédő, a köd-hátrasugárzó, az elakadásjelző villogó, a szivargyújtó és a szabályozható mûszerfal-világítás csakúgy, mint az elektromos szélvédőmosó és a kétfokozatú ablaktörlő berendezés.

A VIZSGÁLATI TAPASZTALATOKról néhány szót.
A motor indíthatósága hidegen és melegen egyaránt kiváló. A tesztkocsi porlasztójának hibás gyári beszabályozása miatt az első párszáz kilométeren a fogyasztása igen sok volt. A beállítások ellenőrzése és beszabályozása után a mérések az alábbi eredményeket adták:
90km/h 7.5l/100km
120km/h 9.6l/100km
város 10.5l/100km

A korábbi Lada típusokhoz képest jelentős javulást mutat a kocsi stabilitása és fékezhetősége.
Összegzés:

Ami tetszett:
- az új acélradiál abroncs
- tükrözésmentes mûszerek
- korszerûsített motor
- biztonsági fejlesztések

Ami nem tetszett:
- a pedálok kedvezőtlen elrendezése
- az ülések mûbőr kárpitja
- változatlanul keskeny ablakrések a karosszérián