Zsiguli bemutató a Delta magazinban - 1971

(Szerző: GorCseW (Ille Balázs), utoljára módosítva: 2006.12.16.)


Az 1971-es DELTA magazin 5. számának címlapján az alábbi fényképpel mutatták be a Zsigulit.

Hát igen már akkor is tudták, hogy mi[k] dobogtatja[k] meg a férfi ember szívét.
Hiába a miniszoknya nem rossz találmány, legalabb annyira tartósnak bizonyult mint a Zsiguli pályafutása. Vagy fordítva???
Mindenestre a kép mellé az újság lehozott egy rövidecske cikket is kedvcsinálónak, ha netán a vizuális tapasztalás első percei nem keltettek volna olthatatlan vágyat egy ilyen gyönyörûség megszerzésére.

 

A KORSZERÛ CSALÁDI KOCSI
kívánalmait egyesíti magában szerencsésen a szovjet autóiparban határkőnek számító VAZ-2101, népszerû nevén: Zsiguli. A tetszetős külsejû, szerkezeti megoldásait tekintve célszerû kocsi előnyei közül külön érdemes megemlíteni, hogy könnyu vezetni, és a kétkörös fékrendszer fokozott biztonságot ad az öt személy számára kényelmes utazást biztosító autónak.

A DELTA BEMUTATJA
A ZSIGULIT

1970 júniusában a volgai autógyárból kigördültek az első Zsigulik, s 1971 elején már magyarországra is eljutottak a hamarosan ezrével érkező kocsik első mintapéldányai. A szovjet autóipar új termékének a hazai autóséletben is fontos szerepe lesz.

ALEKSZANDER TARASZOV, a Szovjetunió autóipari minisztere és Vittorio Valetta professzor, a Fiatkonszern akkori elnöke 1966. május 4-én írta alá azt a megállapodást, amelyet a tokés lapok "az évszázad legnagyobb üzlete"-ként emlegették. A megállapodás értelmében a Szovjetunióban felépítik a világ egyik legnagyobb személygépkocsi gyárát, amelynek napi teljesítménye kétezer, évi teljesítménye pedig 600 ezernél több gépkocsi lesz.
A típust illetoen a Fiat 124-esre esett a választás. Ez az 1197 köbcentiméteres, négyhengeres, vízhutésu motorral felszerelt, klasszikus szerkezeti elrendezésu, szolid, ötszemélyes, négyajtós karosszériájú kocsi 1966 végére elnyerte "Az év gépkocsija" címet - egy autó életében a legnagyobb sikert.
12 ország 45 neves autós-szakírója közül húszan addák ennek a típusnak a maximális pontszámot. ,;Átlagon felüli meenettulajdon,ságok, rendkívüli tágas férohely, célszeru forma, a hagyományos szerkezeti elrendezés célszeru hasznosátása" szólt az egyik indoklás. "Rendkívül jól kiegyensúlyozott gépkocsi, harmónikus felépítés, nagyon logikus koncepció" - fogalmazott tömören a másik. A további vélemények elismeréssel szóltak a motor lökettérfogatához viszonyított menetteljesítményérol, a kocsi külso méreteihez irányított tágas utastérrol, csomagtartóról, s dicséro jelzokkel illették a fékero-szabályozós tárcsafékeket, a gondozást alig kívánó megoldásokat.
Kétségtelen, hogy a szovjet autóipari szakemberek jól választották ki az alaptípust. Az eredeti olasz konstrukciót csak alaptípusnak tekintették, bármilyen jó muszaki adatokkal rendelkezett is. Tudták, hogy az a futómu, amely az olasz autósztrádákra született, némi erosítést kíván, ha azt akarják, hogy más utakon ne mondjon csodöt. Jól tudták, mi mindent célszeru még annak érdekében módosítani rajta, hogy "aklimatizálódjék" a délen született autó.
Talán felesleges is megemlíteni, hogy roppant kemény próbáknak vetették alá mind az eredeti, mind az igények és a tapasztalatok alapján módosított "mokányabb" kocsikat. A Zsiguli önsúlya üzemanyag, olaj, hutofolyadék, pótkerék és szerszámok nélkül 890 kilogramm lett, vagyis hetven kilogrammal nehezebb, mint az alaptípus. A többletsúlyt a megerősített váz és futómu, valamint az átszerkesztett motor adja. Az 1198 köbcentiméteres motor 62 lóerot teljesít 5800 ford./percnél, ami két lóerovel szárnyalja túl a Fiat-motort. Az elérheto végsebesség 140 km/óra, az átlagos benzinfogyasztás 9-10 liter között van 100 kilométerre.
Már 1966 nyarán megjelentek az elso fényképek a cirill betûs feliratú próbaszámmal futó Fiatokról, amelyek a szovjet VAZ-2101 típus, vagyis a Zsiguli elohírnökei voltak. A próbakocsik "nyúzása" idején pedig már épült a gyár a Volga partján, a névadó Zsiguli hegy alatt. Azóta már azt is tudjuk, hogy 1966-1970 között a szovjet autóipari beruházások öszszege nagyobb volt, mint az iparág fennállása óta. Persze nemcsak a Volgai Autógyár, a VAZ születése emésztett fel milliókat, hiszen a Szovjetunió most az autóipar más területein is nagyot lép elore, s ennek csak egy határköve az immár nálunk is megjelent Zsiguli.

Hát ennyi lenne a cikk.

De ami nekem az egészből szemet szúrt......:

"A szovjet autóipar új termékének a hazai autóséletben is fontos szerepe lesz."

Szerintem, az illető aki e sorokat papírra vetette, álmodni se merte volna, hogy ez a szerep milyen fontos is lesz és, hogy megél nem is egy feldolgozást.

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2007.10.10. - ehuzowi (ehuzowi)
Szép estét!
A cikk tetszik! Én is egy ezerkettes zsigulin tanultam meg vezetni, még 12 éves koromban. Jó pár km-t mentünk vele, de ami itt áll a cikkben, hogy csak 140km/h volna a legnagyobb sebessége amit tud produkálni, az nem igaz!
Az én zsigámnak nem volt semmi csinálva a motorjával és már könnyezett az olajtól is egy kicsit, de akkor is ment több mint 150-el, igaz, hogy türelem is kellett, mire elérte, de akkor is a végsökig küzdött!
Szegény ma már nincs meg. Le lett adva darabokban, kár érte, de már 33 éves volt. Nagyon sajnálom mert a mai eszemmel megtartottam volna. Kapott volna új pléhruhát és pihent volna a garázsban. Csak egy pár év múltán vittem volna el egy-két kiálitásra!
További szép esét kivánok mindenkinek!