A Bakony M?vek jubileuma - Autó Motor, 1978

(Szerző: Pavel (Baranya Pál), utoljára módosítva: 2012.06.28.)


A jubiláló Bakony Mûvek

Jelentős idő egy ember életében, de még több egy gyár múltjában. Embernél? iskola, szerelem, család, gyerekek. Egy gyárnál? a társadalom, a technika változásának tükrözõdése. Így van ez a veszprémi Bakony Fém és Elektromoskészülék Mûveknél is. Ez évben ünneplik alapításuk 40. évfordulóját, de múltjuk igazán izgalmas szakasza az elmúlt évtizede esett. Ebben az időszakban kezdték meg az alapos mûszaki felkészültséget igénylõ, nagy sorozatszámú autóvillamossági alkatrészek gyártását.

A 60-as évek közepén fogtak hozzá a Szovjetunióban a Volgai gyáróriás építéséhez, és ugyanebben az időben kezdte el a veszprémi gyár felkészülését az autóvillamossági alkatrészek gyártására. És ez az idõszakosság nem véletlen. 1968-tól már szerződés rögzítette az ún. Zsiguli-programban való részvételét. A hazai ipar azóta is 18-féle alkatrészt gyárt a Ladákhoz, ezeknek jelentős része Veszprémben készül. Az elsõ évben, 1970-ben még csak 35000 garnitúra autóvillamossági alkatrész készült a Bakony Mûveknél, de 1977-ben már 400000. Egy-egy ilyen garnitúra a gyújtásindító-kapcsolóból, a gyújtásmegszakító elosztóból, a kürtbõl és az ablaktörlõbõl tevõdik össze. A szerzõdések értelmében az alkatrészekért a magyar népgazdaság kész Ladákat kap, csaknem 10000 darabot évenként. A tervek szerint 1980-ra elérik az évi 10800 autót. Így a veszprémi gyár tulajdonképpen személyautó-gyár is, igaz, csak közvetve. Bakony alkatrészek kerülnek a Moszkvicsokba, a Zaporozsecekbe és a Kamaz teherautókba. Kezdettõl fogva a Polski Fiat 126p-be is magyar gyújtásmegszakító elosztó, ablaktörlõ, kürt és feszültségszabályozó került beépítésre. 1977-ben 130000 garnitúrát szállítottak a bielsko-bialai gyárba. A termékek többsége a nagy múltú Marelli gyár licencére épül, e rövidesen a Colb-gyár világhírû gyújtáskapcsolói is bõvítik majd a kínálatot.

Az egyes alkatrészek megbízhatóságáért, jó minõségéért, szívós, tervszerû munkát végeznek a veszprémi gyárban. A Lada 1300-asokon, az 1500-asokon és az 1600-osokon már megtalálhatók az új rendszerû ablaktörlõlapátok. Erõsebb a rugó, szilárdabb a tartókar és ami lényeges: 100 km/ó feletti sebességnél is megfelelõ erõvel nyomódnak a gumilapátok az üvegfelületre. Sajnos, ezek a karok nem használhatók a régebbi Zsigulik rugós rögzítésû ablaktörlõ-tengelyeihez. A kereskedelemre vár, hogy rendeljen olyan kombinált új ablaktörlõkarokat, amiket régi típusokra is fel lehet szerelni. Rövidesen mûanyag csapágyakat kap az ablaktörlõ mozgató mechanizmusa, az ún. pantográf szerkezet. Nemcsak az élettartama lesz hosszabb, hanem lényegesen csendesebb lesz a mûködése. Hasonlóan felkészültek arra, hogy nagyobb élettartamú mûanyagra cseréljék ki a gyújtásmegszakító textilbakelit alkatrészeit is.

Nagy súlyt helyeznek a minõségellenõrzésre. A Fiaték véleménye szerint a bakonyiak alkatrészei kiválóak. A nemzetközileg elismert MERT szúrópróba szerûen ellenõrzi az egyes szállítmányokat, azonkívül a Bakony Mûvek saját vizsgálatokat is folytat. Pl. a kürtöknek 100 ezer ciklusban, kér másodpercenként egy másodpercig tartó dudálást kell kibírniuk minden meghibásodás nélkül. Ezek a kürtök rövidesen megkapják az ?E? minõségi jelzést, amely rangos nemzetközi besorolás. Várható, hogy a teljes Lada személyautó birtokolja majd ezt a megtisztelõ értékminõsítést, amely a nyugati piacon elismert.

Az elektronika rohamléptekkel tör be az autóiparba. Az idén már nem egy, nagy sorozatban gyártott autótípusnál található elektronikus feszültség-szabályozó, ablaktörlõ ütemszabályozó, vagy kontaktus nélküli, tirisztoros gyújtás. A BV is felkészül erre az autóvillamossági õrségváltásra. Csaknem 20 elektronikus autóvillamossági berendezés tervét készítették el. Az elektronikus feszültség-szabályozónak három alaptípusát ? BTF 12 A, BTF 13 B, BTF 12 C ? készítették elõ sorozatgyártásra. Az ilyen feszültség-szabályozók mozgó alkatrész nélkül végezhetik kényes munkájukat. Élettartamuk többszöröse a kocsiénak, karbantartást nem igényelnek, és meghosszabbítják 1-2 évvel az akkumulátor mûködési idejét. Ilyen kísérleti szabályozóval egy IP rendszámú 1200-as Zsiguliban már öt éve használnak bolgár gyártmányú akkumulátort. A Lada kocsikhoz a BTF 12 A típusú elektronikus feszültség-szabályozó használható, és a mérések alapján -40 és +80 Celsius fok között megbízhatóan mûködik. Súlya mindössze 115g és kis méreténél fogva a motorházban könnyen elhelyezhetõ. A külföldi vélemények kedvezõek és ennek a két konstruktõr, Melles Árpád és Eberhard Gröpler örül a legjobban. Az ablaktörlõ ütemszabályozó olyan törlési ütemet és sebességet biztosít a lapátoknak, amilyet megkövetelnek az idõjárási viszonyok. Tehát gyorsabbat a zivatarban, és lassabbat a szemerkélõ esõben. A Bakony Mûvek berendezése valamennyi 12 voltos, permanens mágnese, végálláskapcsolóval szerelt motorral meghajtott ablaktörlõhöz alkalmazható. Így a Lada típusokhoz is.

A félvezetõk megjelenésével egyidejûleg az elektronikus gyújtás számos változata került felhasználásra. Sorrendben a tranzisztort követték a tirisztoros rendszerek, hagyományos és kontaktus nélküli megszakítókkal kombinálva. A BV elektronikus gyújtásánál a vezérlõ jelet az integrált áramkörös átalakító elõtt elforgó, megfelelõ formára alakított acéltárcsa szolgáltatja, amit a régi elosztóházba építettek be. Ez vezérli a tirisztort, ami kisüti megfelelõ idõben a kondenzátort a gyújtótrafó primer tekercsén keresztül. A berendezés hagyományos megszakítóval is mûködik. Üzemem teljesen független az akkumulátor mindenkori állapotától, még 6 volt üzemfeszültségnél is 20 kV-nál nagyobb szikrákat biztosít. Elõnye különösen a nagyobb fordulatszámnál mutatkozik. További elõnye a környezetvédelem és az 5-10%-os üzemanyag-megtakarítás, azonkívül, hogy biztosabbá teszi a motor városi üzemét is. A berendezés doboza 147X113X40 mm méretû és a Lada kocsikban a gyújtótekrcs mellé szerelhetõ.

Változást jelent az üzem életében a területi szakosodás. Ez azt jelenti, hogy Várpalotán a Polski Fiat feszültség-szabályozók, Tapolcán a kürtök, az ablaktörlõlapátok, a gyújtáskapcsolók elektromos betétei, Devecserben a VAZ és a Moszkvics gyújtáskapcsolók és Keszthelyen a Polski Fiat 126p gyújtáselosztói készülnek.

Természetesen lényeges a vevõk megfelelõ kiszolgágása is. Valamennyi alkatrész megvásárolható a BV mintaboltjában a budapesti Kertész utca 40. szám alatt.


Forrás: Autó-Motor 1978. március