M?szerfal átépítés (2104(/5)-r?l 2107-re)

(Szerző: Miki (Szentirmai Miklós), utoljára módosítva: 2008.12.28.)

Fontos dolgok az átépítés előtt

- A legfontosabb: Ne higgyük, hogy 1 délután meglesz!
- Kapcsolási rajzok nélkül ne kezdjen neki senki, mert garantált szenvedés lesz a vége!!! Még mindennel felszerelkezve és alapvető ismeretekkel is eltart pár napig, míg elkészül a "mû"-vel, találomra "kötögetés" csak a nagymamának fog sikerülni a 3 ujjú pulóver készítése közben :)

Elrettentésül itt egy kép:


- A hátsóablakfûtés, fékolajszint, ködlámpa visszajelző izzók nincsenek benne a 2107 központi mûszeregységében!!! Erre figyelni kell, mert ezeket a boxba tették gyárilag, tehát vagy box is kell, vagy a középső szellőzők helyére kell beszerelni a boxban lévő kontroll lámpákat. Ugyanez igaz a kapcsolókra is (világítás, ablakfûtés, ködlámpa, hátsó ablaktörlő)
- A szivargyújtó sem a mûszerfalban van, boxba vándorolt, akárcsak a mûszervilágítás fényerőszabályozója..
- A 2107 mûszerfal középső szellőzőrostélyai a 2104(5)-ben csak dísznek lesznek, mivel ezeknél nincs kivágva a mûszerfal mögötti lemez. Ide rádiót, esetleg kapcsolókat lehet beszerelni.

Használtat vagy újat?

Szerezni kell egy ugyebár 2107 mûszerfalat. Itt máris két lehetőség áll előttünk.

1. Vehetünk használtat, ennek előnye, hogy az utolsó csavarig, "kompletten" meg lehet venni, nem kell apróságok után szaladgálni, cserébe viszont be kell érnünk a használtságból adódó esztétikai hibákkal (itt-ott kiszakadt mûszerfalpárna, napszívta, stb)

Ahhoz, hogy jót találjunk, nagy szerencse kell és sok idő.

2. Ha úgy döntünk, veszünk újat, számolni kell azzal, hogy apránként kell mindent megszerezni hozzá, mivel magát a nagy mûszerfalpárnát csont üresen adják, még a felfogatófülek !! sincsenek rajta, ezeket úgy kell az előzőről leszedni (a belső-felső 2db ráadásul nem is stimmel majd, barkácsolni kell) és rá popszegecselni (5x6-ossal) fáradságos munkával. Megint csak sok idő kell hozzá, ráadásul a szegecselés miatt igen könnyen sérülést okozhatunk a szép új mûszerfalunkon, akárhogy is igyekszünk vigyázni.


3. Fontos megjegyezni még, hogy a 2107 mûszerfalnál más a fûtés-szellőzés állító karok háza, emiatt egy ilyent is be kell szerezni, a 2104(5)-é nem rögzíthető az új mûszerfalhoz!!!! Számítani kell még arra, hogy a bowdenek hosszával is játszani kell valamennyit, hogy a karok megfelelően mozogjanak.
Nincs benne a csupasz mûszerfalban a fényszóróállító gomb mûanyag foglalata, bontóból kell guberálni.
Ha a kesztyûtartó ajtótól kezdve mindent apróságot megvettünk, még akkor is gondot okozhat ezek összehozása a nagy mûszerfallal, mivel például a kesztyûtartó zseb felfogató lemezkéi sincsenek rajta a nagyon, akárcsak a világításáé, újra a popszegeccsel kezdődik a szenvedés. A kesztyûtartó ajtó zsanéron van 2db rugós lemez, ilyent nem nagyon kapni, a régi mûszerfal ajtóról kell átrakni nem egyszerû módon.

4. kétféle 2107 mûszeregység létezik, Econ (fogyasztásmérő) mûszeres vagy pedig olajnyomásmérős. A cikk jelenleg az econost részletezi alaposan.

A vezetékekről

1. Ha már úgyis le van szedve a mûszerfal, érdemes alaposan rendet tenni a madzagok között. Az esetlegesen előző tulaj által végzett szigetelőszalagos, "bárhonnan 12V-ot veszek" gányolások komoly tüzet okozhatnak!!!!

A szigetelőszalagot semmihez sem javaslom, elég egy nagy nyári forróság és egy baumaxos "akciós" szalag együttese, s máris lepöndörödött a vezetékről az egész. Innentől pedig már lutri, hogy megússzuk e sima biztosítékcserékkel a zárlatokat.
A sérült vezetékszakaszra zsugorcsövet érdemes tenni, duplán, mert az ördög nem alszik, s így kb. ugyanolyan vastag lesz a szigetelő réteg a vezeték körül, mint újkorában.

2. Érdemes a gyújtás reléjét is ellenőrizni (balra a mûszerek mögött), az érintkezőit finoman megpucolni, nehogy később ennek beégett mivolta miatt kelljen az út szélén órákig szenvedni szülészorvost megszégyenítő könyékig mûszerfal mögött nyúlkálással..

GM a 2107 kábelköteget javasolta, én eltértem ettől, mivel a 2104-ben a hátsó ablak törlő-mosó kapcsoló is van, ennek vezetékei hiányoznak ebből a kábelkorbácsból (fehér/kék, piros/fekete, sárga/kék). Ráadásul a középső szellőzőrostélyok helyére tettem a kapcsolókat és az eredetileg boxban lévő 2db 2-es visszajelző lámpát, így ezek eredeti vezetékei elég hosszúak voltak, nem volt szükség toldásra, amint kicsit rendet tettem köztük. (Természetesen ha valaki a kapcsolókat a boxba szeretné tenni, akkor vagy told, vagy korbácsot vesz).


Egy valamit kellett behúznom mégis, a fordulatszámmérőhöz menő vezetéket. Vettem egy bontott 2107 kábelkorbácsot 500Ft-ért, kigyomroztam belőle ezt a vezetéket /barna-kék a zöld színû S2 csatlakozó 6. pontja/, megnéztem, ne legyen sérült és bepattintottam a 2104-nél ugyan ide, ahol "gyárilag" van a helye, persze itt nekem eredetileg üres. Ez a pont -átmászva a szerelőblokkon- a motortérben az S8-as csatlakozó 4. Pontján jelenik meg, ide kell bekötni saruval a gyújtótrafó 1.pontjától behúzott új vezetéket. A nyomvonal tehát mégegyszer: ford.számmérőtől barna/kék megy az S2/6-ra, innen S8/4-en új kábelen ki a trafó 1.pontra.

A fő mûszeregység bekötéséhez a bontós kábel csatlakozóit használtam fel, ezekbe pattintottam bele az előző mûszeregység csatlakozóiból kivett sarus vezeték végeket. (órás csavarhúzóval lehet benyúlni a sarukhoz, hogy a kis pöcköt lenyomva ki tudjuk húzni a csatlakozóból) Célszerû a kiszedéskor szemrevételezni az állapotot, sőt a jobb érintkezés miatt fogóval egy picit összébb szorítani a sarut.


Az econ mûszer bekötéséhez szükséges egy kb. 1,5m hosszú vákuumcső, melynek egyik végét egy akvarisztikai boltban is kapható Y osztóval a szívócsövön lévő vákuumcsonkra kötjük, vigyázva, hogy a takarékrendszer pneumatikaszelepe is megkapja a maga vákuumját az Y osztó másik szárán. A hosszú vákuumcső másik végére értelemszerûen az econ mûszer csatlakozik. Jól mûködő econ mûszer mutatója alapjáraton a sárga mezőben van, ha nem ott áll, valahol beszökik a rendszerbe a levegő, emiatt kisebb a vákuum.

Megjegyzés:

-az olajnyomásmérős mûszeregység bekötése eltér az itt bemutatottól. Ugyanis másképpen vannak elrendezve a kontroll lámpák (szivató helyén-->fékolajszint, tompított helyén-->ködlámpa, olajnyomás helyén-->tompított), bekerült az olajnyomásmérő és mellé került az olajnyomás lámpa is.