Fúvóka pucolás kezd?kek

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.16.)


A hibajelenség:
> A következőket produkálja a Ladám: gázadásra nem gyorsul,
> s ott leesik a fordulatszam, majd rángatni kezd.

A tesóm (majdnem) abszolút technikai analfabéta, de mivel az ő autója is karburátoros (Zastava), ezért megtanítottam kipucolni a fúvokakát. Fontos volt, hogy nem mutattam, hanem vele csináltattam, és csak a parancsokat osztogattam, illetve magyaráztam neki.

A következőt kell csinalni.

Légszûrőház leszedése: 3 anya a légszûrő tetején, 10-es kulcs kell hozzá, de lehet hogy szárnyas anya. Ha a fedél lent van, a szívótorok (2 nagy lyuk) fölé 1 rongyot teszünk, hogy ne essen be semmi. 4 anya tartja a légszûrőházat a karburátor tetején. Előtte a kartergázvisszavezetőt, amit "szuszogó"nak is neveznek le kell húzni a motor felőli oldalrol, illetve a kis csövet is a szélvedő felőli oldalról. Az anyák leszedése után lejön a légszûrőház.

Le kell kötni a szivató-mechanika karját, amit kis mozgatás után mindenki rájön, hogy kell csinálni, leírni kicsit nehéz. Megtenni sokkal könnyebb.

Karburátor tetejének leszedése. Deformációk miatt ezt hideg motoron kell, de "vészhelyzetben" meleg motoron is lehet. "Forró" motort hagyjuk hûlni, ha van rá idő. A karbi tetején vannak a csavarok, amik tartják, szépen ki kell szedni. A karburátor fedele ezek után lejön. Óvatosan kell leemelni, az alján lóg az úszó, ami egy réz henger belül levegővel. Óvatosan tegyük félre a fedelet. (Ha a benzincsövet is leszedtük a bilincs meglazítása után, akkor ez
könnyebb lesz).

A főfúvóka az úszóház felől érhető el egy lapos végû csavarhúzóval. Az ószóházban lévő benzint kiitathatjuk egy ronggyal, kiszívhatjuk fecskendővel, vagy úgy hagyhatjuk ahogy van. Csavarjuk ki a fúvókákat, nézzünk bele, ha nem látunk át, akkor megvan a hibaforrás :-). Ha koszos, ki lehet fújni, illetve valami puha eszközzel (automosó kefe szőrszála, száraz szalmaszál, stb) pucoljuk ki. A fúvókákat a saját helyükre kell visszatenni. Mivel ezek nem állítócsavarok, meg is kell húzni! Ha benzint hagytunk az úszóházban, akkor a fénytörés miatt nehéz lesz beletalálni a fúvokákkal a helyükre, könnyebb ha oda sem néz az ember.

Fentről még 2 fúvóka hozzáférhető, közvetlen a karbi tetején, ezeket is meg lehet nézni.

Ha alapjárat sincs, akkor a karburátor oldalában lévő alapjárati fúvokát kell kiszedni és kifújni illetve kipiszkálni. Ez a motorral ellentétes oldalán van a porlasztónak, bizonyos típusoknál mágnesszelep alatt. A mágnesszelep felismerhető a hozzá vezető vezetékről.

Összerakás: A karburátor tetejét nagyon óvatosan kell visszahelyezni, az úszó ne sérüljön, és ne nyomódjon (úszószint elállítódás!). A csavarokat mindíg átlósan kell meghúzni: például először elől aztán hátul, ezután a két oldalt. Mint kerékcsere eseten. (Vagy hengerfejcserénél :-)) Többször menjünk így körbe, és többszörre húzzuk
meg. A légszûrőház fedelének a felrakása adja magát. Ne felejtsük el a gumicsöveket visszarakni. A benzincsövet sem, ha levettük volna. A szivató karját mindenképpen!

Érdemes a karburátor benzinszûrőjét ellenőrízni, ami a benzincső csatlakozásánál van, alulról található egy 17-es vagy 19-es csavar, aminek a kihajtása után előkerül egy kis szûrő.

Inditás: ha az úszóházból kiszedtük a benzint, akkor egy kicsit nehezebben indul majd be, mert először benzinnel fel kell töltődni az úszóháznak, meg a benzincsőnek is (ha kifolyt belőle).

A fent leírt mûvelettől nem kell tartani, olyan értelemben, hogy semmilyen mechanika nem fog szétugrani, rugó kipattanni, stb.

Fontos: ha a meleg motor nem indul, ne húzzuk rá a szivatót, mert még rosszabb lesz, utána már akkor sem fog beindulni, ha egyébkent már szándékában állt volna! (Aki nem ismeri a motor mûködését, azt hiheti, hogy a szivató valami indítás-segítő dolog, ami forró motornál is segít). Ilyenkor a gázpedált kell padlóig nyomni, és így indítózni.



copy by m.krisz

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Az utolsó bekezdéshez szeretnék még annyit hozzátenni, hogy ha a meleg motor nem indul, az leginkább attól szokott lenni, hogy kiitattuk az összes benzint az úszóházból, szerencsétlen meg nem tud levegővel beindulni :-) Ilyenkor az AC-pumpa kézikarja képes csodákra (vagy az elektromos AC, de az már más téma)