Nagypolski hátsó tárcsafék Ladára, hidraulikus kézifékkel

(Szerző: SPI (Schrenckh Péter), utoljára módosítva: 2016.01.26.)

Amire a Nagypolskiból szükségünk lesz:
- 1 pár féktárcsa (első és hátsó egyforma méretûek)
- 1 pár hátsó féknyereg tartó konzol
- 1 pár féknyereg (első v. hátsó)
- 1 pár fékcsőtartó kis lemez

Egyéb alkatrészek:
- 1 pár Lada féltengelycsapágy
- 1 pár Lada féltengelyszimering
- 1 db Lada hátsó fékerőszabályzó (a gyári valószínûleg már be van rohadva)
- 1 pár gyári 5 mm-es nyomtávszélesítő "pogácsa" (Ladáé v. polskié)
- 1 db Skoda kuplung főhenger
- 2 db nagypolski hátsó kis fékcső (nekem a papírján Fiat 124,125,132 volt felsorolva, kb. 10 cm hosszú, az egyik vége a munkahengerbe megy, a másik végébe meg a Lada fékcső)
- 1 pár féltengely tömítő gumigyûrû
- gyáritól hosszabb féltengelycsavarok anyával, alátéttel

- fém fékcsövek hidraulikus kézifék esetén:
- 1db első 160 cm hosszú a egyik végén Lada (10*1,25) vég, a másikon Skoda (10*1), szervofékeshez valamivel hosszabb (kb. 15-20 cm)!, ez megy a főfékhengertől a kéziféknél lévő Skoda mh.-hez (FIGYELEM!!! A hosszak eltérőek lehetnek, egyedi kézifékhenger felfogatásonként! Az én módszeremmel ekkorákra volt szükség!)
- 1db 240 cm hosszú, Lada-Skoda véggel, Skoda mh.-től a hátsó gumicsőig, ami a utána a hídon lévő T-elosztóba megy.

Szerelés előtti "kedvcsináló"
A nagypolski féltengelyeket nem lehet használni, mert pár centivel rövidebbek a Ladáétól. A Lada féltengelyeket le kell esztergáltatni akkora méretûre, hogy rámenjen a polski tárcsa (fejből nem tudom hirtelen a méretet). Ugyanekkorára kell esztergáltatni a két pogácsa külső méretét, amit a féktárcsa alá kell majd tenni, így adja ki rendesen a méretet.

 
kész féltengelyek


nyomtáv

   


A polski féknyeregtartón nem egyezik a lyukosztás a Lada hídházzal, ezért azt át kell maratni. Nem nagy különbség, 10-es csavarnál kb. fél furatnyi, ismerek olyat, aki simán kireszelte a lyukakat (combos meló!), van aki felhegeszti a lyukakat, majd újrafúrja, én elvittem az esztergályoshoz a két nyeregtartót meg egy Lada féltengelybefogó lemezt (nem tudom mi a szakszerû elnevezése) lyukosztás mintának, és csinált bele új furatokat.
Aki nem hidraulikusra csinálja a kéziféket, annak a nagypolskiból a hátsó munkahengert kell használnia, mert azon van kézifékkötél bekötési lehetőség.

 
Polski hátsó féknyereg

Az első és a hátsó munkahengerek felfogatási pontja megegyezik, ezért én a hidraulikus kézifékhez első munkahengereket használtam. Mechanikus kézifék esetén a Lada kézifékkötél nem használható a Polski nyereghez, egyedileg kell elkészíteni, de erről többet nem tudok, mert én alapból hidraulikusra csináltam.
A féltengelyek befogatását én sima menetû csavarokkal, és önzáró anyával és sima, nem rugós alátéttel oldottam meg, mert nekem a sûrûmentes csavart minden féltengelykiszedésnél cserélnem kellett, eltûnt róluk a menet. Semmi gond nincs velük, nem lazultak ki, pedig már mentem vele elég sokat.
Érdemes ilyenkor a féltengelycsapágyakat, illetve szimeringeket valamint a hátsó fékerőszabályzót újra cserélni, nem nagy összegek.

Tárcsafék szerelés menete
Autót felemeljük, alaposan alábakoljuk, kerekek le, fékmunkahengerből fékcső óvatosan kiszed (nekem csak melegítéssel sikerült), figyelve, hogy ne nyaljuk el a csavar fejét, ha nem akarunk fékcsövet cserélni. Kézifékkötelet kikötjük, féltengelyeket kivesszük, majd eltávolítjuk a teljes dobféket. Ez féltengelykiszedésnél egyben leesik, mert már a fékcső sem tartja. Megvizsgáljuk a fékerőszabályzót, és ha megérett a cserére, akkor ne habozzunk, tegyük fel az újat.
Féltengely: leszedjük a zsugorgyûrût, csapágyat, befogó lemezt, majd rátesszük a polski nyeregtartót, új csapágyat, és végül az új zsugorgyûrût. Ugyanezt megcsináljuk a másik féltengelyen is. Kibányásszuk a régi szimeringeket, vigyázva a szimeringház épségére, majd berakjuk az új szimeringeket. Ezután visszarakhatjuk a féltengelyeket a helyükre úgy, hogy a nyeregtartó konzol menetiránynak előrefelé nézzen, csavarok bele, és meg is lehet húzni. Csavarboltban nem kaptam pontos méretû csavarokat, ezért kicsivel hosszabbat vettem, és azt vágtam méretre. Ha ez kész akkor mehet fel az 5 mm-es nyomtávszélesítő, majd a polski tárcsa. Ha nem tőcsavaros az autó, és nem típusazonos felniket használunk, ezáltal nem tudjuk becsavarni a két kis tüskét, hogy rögzítse a tárcsát, akkor kicsit nehezebb dolgunk lesz kerékfelrakásnál, mert lyukra kell játszani a tárcsa mögötti pogácsát a tárcsával együtt. Ha fent van a tárcsa, és mögénézünk, nagyon közel lesznek a féltengelyt befogó anyák, én is megijedtem hirtelen, de ezek semmiféle problémát nem jelentenek, hacsak nem extrémgörbe a féltengely, akkor nem fog hozzáérni (nekem az egyik az volt, nem ért hozzá az anyához a tárcsa, de a féltengelyt cserélni kellett egy korábbi padkázás miatt). Ezután felcsavarozhatjuk a féknyergeket, majd a féknyeregbe a két új gumi fékcsövet, és abba pedig a Lada fémfékcsövet. Picit hajlítani kell rajta, de enged annyit. Jobb oldalon a fékcső tartó lemezt az egyik féltengelybefogó anya alá rögzítettem, bal oldalon pedig fúrtam egy lyukat a hídház peremébe, és odafogattam egy csavarral

  

  

    

Ha minden csavart meghúztunk, jöhet a légtelenítés. Nekem elég gyorsan sikerült, gyanús is volt, nem alaptalanul, mert kis használat után újra kellett légteleníteni, valószínûleg első alkalommal valahol beszorult a levegő. (Ha hidraulikus kézit is csinálunk, akkor ráérünk majd később légteleníteni.)
Ezután kerekek fel, és indulhatunk próbaútra. Először lehetőleg ne egy forgalmas közúton próbáljuk ki a fékhatást, mert az ördög sosem alszik. Ha kemény a futómûvünk, és fékezésnél nem tud eléggé bebólintani az autó, ezáltal nem tudja eléggé elvenni hátulról a fékerőt, hirtelenszerû satuzásnál hajlamos a hátsó fék hamarabb befogni az elsőnél, ami nagyon nem jó, mert megpördülhet az autó. A sorok írásakor (2006.dec. eleje, téligumi csere) ez a jelenség történt nálam is, igaz csak akkor, amikor átálltam a 185/55R15-ös nyári kerékről a 145/80R13-as télire. Ezt a problémát mielőbb ki kell küszöbölnöm, mert jön a hideg idő, és a csúszós utakon ez a hajlamosság szerintem még jobban előjön. Van rá ötletem, de amíg nem próbálom ki, és nincs vele tapasztalatom, addig nem akarom leírni, de rajta vagyok már az ügyön.

Frissítés
Beépítésre került egy Opel fékerőszabályzó. Ez egy "patronos" szabályzó, közvetlenül a főfékhenger és a hátra menő fékcső közé szerelve. Bent maradt a gyári is, és megoldódott a hátsó kerék blokkolás problémája.


Hidraulikus kézifék
Ide nem írok tudományos magyarázatot, nagyjából tudjuk, hogy a bowdenes kéziféknek vannak hátrányai (berohad, télen befagy, nyúlik, szakad a bowden), és mivel tárcsaféket csináltam hátra ezért döntöttem úgy, hogy akkor hidraulikus kézim lesz. Megoldható a dobfékkel is, a lépések ugyan azok.
A lényeg annyi, hogy a hátsó fékkörbe lesz egy plusz henger, ami nyugalmi állapotban olyan, mintha ott sem lenne, simán átmegy rajta az olaj lábfékezésnél, de kézihúzásnál elzárja az elölről jövő ágat, és csak hátrafelé dolgozik.

Szerelés menete:
Elsőként beszerzünk egy Skoda kuplung főhengert (3300 Ft, 2006.szept.) Azért ilyet, mert megnyomásnál (kézihúzásnál) elzárja az elölről jövő ágat, és csak hátrafelé nyom (egy be-, egy kivezetése van). Állítólag a Lada nem ilyen elzárós. A skodát ajánlották többen, ezért vettem azt. Én úgy kezdtem, hogy kiszedtem a belsejét, elvittem a házat esztergályoshoz, és csináltattam bele egy zégerhornyot, mert gyárilag nincs benne. NAGYON FONTOS: Esztergáltassuk vissza a horonytól befelé a kúpos részt, mert nem lesz ami bevezesse a karmantyút összerakásnál! A zégert egy rossz Lada (kuplung vagy fék, már nem tudom) főhengerből vettem ki. Mindezt azért csináltattam, mert nekem megmaradt a gyári racsnis kézikar, kicsit átalakítva, és mivel a kézihenger a hátsó fékkörbe lesz bekötve, ezért lábfékezésnél a nyomás folyamatosan ki akarja nyomni a hengerből a dugattyút! Ezt a megoldást másnál még nem láttam, mert majdnem mindenki jobban kézreálló egyedi kart készít, és úgy oldják meg, hogy lábfékezésnél kitámassza a kar a nyomórudat, ezáltal a dugattyút is, de én biztosabbnak érzem, ha zéger tart. Kicsit bonyolult, de azért remélem érthető.
Ezután kell készítenünk egy henger tartó konzolt, itt is végtelen a lehetőségek tárháza. Mindenkire rábízom, hogyan helyezi el, kinek mi van/nincs útban. 

Az enyém így néz ki, de még nem láttam két egyformát:

   

 


Ugyanez a helyzet a karral. Én egy elég bonyolult módot választottam: lefúrtam gyári karról a szegecseket, leflexeltem a bowdenhúzó lefelé álló karnak a hegesztését. Amikor szétjött a ház, maradt maga a kar egy tengellyel, ami bal oldalon hosszabb. A kar ponthegesztéseit lefúrtam, majd a tengelyt megfordítottam, hogy a bowdenhúzó kis kart fel tudjam rá úgy tenni, hogy jobb oldalt felfelé álljon ,majd a kart visszahegesztett a tengelyre. Ezután lefestettem és összeállítottam a racsnis részt, a szegecsek helyére 8-as csavart tettem, és kész is a kar. Mindezt azért, hogy megmaradjon a racsnis rögzítés is. Csapatásnál ki lehet támasztani a racsnit egy stifttel, ehhez csak egy lyukat kell fúrni jó helyre a karon.

   

Visszacsavaroztam a kart a kardánalagútra, és már csak a nyomórúd volt hátra. Ezt egy fék/kuplung főhenger nyomórúdjából csináltam. Elvágtam, az hátsó részre vágtam 8-10mm menetet, erre ráhajtottam egy hosszú anyát, és fixre meghúztam. Az elvágott rúd másik felére végig menetet vágtam, egészen a karikáig (feje), ami majd rámegy a volt bowdenhúzóra, ami már jobb oldalt felfelé áll. Tettem rá egy kontraanyát, mert ezzel lesz állítható kis mértékben a rúd hossza a hengerhez. Nekem direkt nincs szemben a kar és a henger, egyszerûen ne adta úgy ki, ezért kicsit hajlítottam a rúdon, de így is teljesen jól mûködik.
Ha minden a végleges helyére kerül, jöhetnek a fékcső bekötések. Én mérőszalaggal nagyjából leméregettem, hogy mettől meddig milyen hosszú kell, és Dunakeszin a HÉFAL Kft.-nél 10 perc alatt megcsinálták, megvárhattam. Nem tudom, milyen hosszú a gyári fékcső, de attól kb 60 centivel hosszabb kell, persze két részből. A kardánalagúton lévő gyári négyszögletes lyukon vittem be az utastérbe a két fékcsövet. A gyárit elvágtam a lyuknál, majd óvatosan leszedtem az első és hátsó részt. Ezekhez hajtogattam a két új darabot, előre a 160cm-est, hátra a 240cm-est, mindkét esetben a fix ponttól indulva (elöl: főfékhengertől, hátul: gumicső csatlakozástól)! Ezután bekötöttem a kézifék hengerbe: a hátrább lévő a bemenő, az előrébb lévő a kimenő ág.


a felfelé álló a kimenő, a másik a bemenő

Amikor készen vagyunk, és minden csőcsatlakozás meg van húzva, jöhet a légtelenítés. Ha ez is megvan, mehetünk próbaútra (NEM KÖZÚT!).
Tapasztalat: nekem annyira jó lett, hogy kétsávos aszfaltúton simán megfordulok kézivel! :)
Ha valakinek kérdése van, forduljon hozzám bizalommal: spi@zsiguli.hu

További képek:

 

  

 

Kiegészítés
Sajnos a gyáriból átalakított kézifékkar egy komolyabb rántás következtében megadta magát, ezért kénytelen voltam kitalálni egy másik megoldást.

 

 

Fontos szempont volt még mindig, hogy ne kelljen új lyukakat furkálni a kardánalagútba, mert marha lusta vagyok lemenni az aknába, és alulról csavarozgatni. :)
Szóval maradt a gyári kar 4 felfogatási pontja, és ehhez csináltam egy alaplapot. A másik fontos dolog, hogy nekem nem belül mennek a fékcsövek, tehát a szögletes lyuknak is meg kellett maradni, ahol bejönnek a fékcsövek. Ezért is nem szimmetrikus maga az egész tartó, de ez sem baj, mert így legalább szembe került a tolórúd a hengerrel, ami az előző megoldásnál ferdén állt ugyan (ami kicsit zavarta a szememet), de tökéletesen mûködött.
Az új kart itthon talált hulladék anyagokból hoztam össze, a cső része vastag falú félcollosból van.

 

 



Kiegészítés 2.0
A Skoda kuplungfőhenger lecseréltem egy 0.625-ös OBP hengerre, ami direkt erre a célra van kitalálva.



Üdv. Schrenckh Péter(spi@zsiguli.hu)



FONTOS!!!
AZ ÁTALAKÍTÁSOKAT MINDENKI SAJÁT FELELÕSSÉGÉRE VÉGEZHETI EL!
A HIDRAULIKUS KÉZIFÉK KÖZÚTI FORGALOMBAN NEM HASZNÁLHATÓ!
A CIKKBEN SZEREPLÕ KÉPEK BÁRMILYEN FELHASZNÁLÁSA A SZERZÕ BELEEGYEZÉSE NÉLKÜL TILOS!

Köszönet Katus Józsefnek a következő képekért: Kész féltengely 1.-2., Nyomtáv, Polski hátsó féknyereg 1.-2.



Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Üdv!
A leírás kiváló és pontos. Én is megcsináltam.
Fiat Uno fékerőszabályzóját tettem a kézifék elé a körben (elhelyezés közvetlen mellette), amivel nagyon érzékenyen lehet az egyes talajtípusokhoz állítani a hátsó blokkolási pontot. Kézi munkahengernek pedig honda civic kuplung munkahengert használtam (nem kell esztergáltatni a házat).
Szia!

A leírás pazar, és részletekig tökéletes. Magam is megcsináltam, bár nekem nem ladám van, ezért kicsit módosítanom kellett az általad leírtakat, és így egy egész jól hangolható rendszert kaptam. Muszáj volt megcsinálni, mert hozzád hasonlóan én is első féknyerget raktam hátra.
Lényeg, hogy nekem egy fiat maream van, ami ugye hátul két különálló körrel van megáldva, így az általad leírtakhoz képest nekem egy duplex főhengert kellett keresnem (trabant 601 special) és azzal matekozni.
Külön öröm volt, hogy a féktartálya csővel csatlakozik a főhengerhez, így nem kellett mókolgatni, csupán a gyári (másik autóról lebontott) fékcső végét visszaperemeztem, kapott egy toldót és fémhálós gumicsővel bekötöttem a hengerbe. Az egyik kört a henger egyik körébe, másikat a másikba. Hátramenő fékcsöveket ugyanígy.
A kézifék karom egy kb 20cm-es központi bowdent húz, amit meghagytam. A végén lévő elosztófejre tettem két menetes rudat, amik a végükön egy acéllapba csatlakoznak. Az acéllap közepébe van szintén menetes módszerrel bekötve a tolórúd. Nálam a munkahenger menetirány szerint megfordítva van elhelyezve, így nem kellett a kézifékkaron sem módosítani, ráadásul kasznin kívül el tudtam helyezni az egészet, ami néha jó, néha nem.
Megmaradt a gyári fékerőelosztóm, annyi módosítással, hogy mindegyik oldal kapott egy-egy mágnesszelepet, amivel az adott oldali átfolyás kb.:25%-al csökkenthető. Így is blokkol mind a két kerék, de amelyik oldali szelep zár, az valamivel később. Agresszívebben rántja a farát kanyarban, jobban meg tudom csúsztatni, mindamellett, hogy alaphelyzetben hagyományos fékként funkcionál, nem kell mindíg tekergetni.
Bocsánat, hogy offoltam így nem ladásként, csak pusztán szerettem volna megköszönni a segítséget. Ha nem olvasom a cikket, tuti nem állok neki agyalni, hogy megcsináljam.