Kocka Lada generátor (G.222 típus)

(Szerző: Miki (Szentirmai Miklós), utoljára módosítva: 2006.12.26.)

Leesett egy vezeték a generátorodról? Vissza szeretnéd kötni a töltésellenőrző lámpát, de nem tudod, hogyan kell? Túltöltést tapasztalsz? Itt a segítség a cikkben...

A G.222 típusú  generátor talán a legelterjedtebb a kocka Ladákon. Lássuk pár jellemzőjét:

  • a feszültségszabályozó a generátoron kapott helyet, szemben a régebbi típusokkal (G.221)
  • 45A maximális áram leadására képes
  • ki lehet egészíteni töltésellenőrző lámpával egy relé segítségével

 

Bekötési útmutató:
Összesen 3 darab kivezetés található a generátor hátsó pajzsán, igy a bekötése viszonylag bonyolultabbnak mondható a szamara generátorhoz képest:

  • nagyáramú kimenet (30-as jelû pont).
    Itt adja le a generátor a megtermelt teljesítményt.Vastag 10-es kulcsnyílású anyacsavarral van megoldva a kivezetés. Ide kell bekötni az akkumulátort és a generátort összekötő vastag vezetéket, valamint a biztosítéktáblához menő fő gerincvezetéket.

  • gerjesztés bemenete (15-ös pont)
    Ide kell kötni a gyújtáskapcsoló által kapcsolt +12V-ot (gyújtáskapcsoló 15-ös pontjáról), hogy amint gyújtást adunk, az akkumulátor feszültsége ezen a ponton megjelenjen és felgerjedhessen a generátor forgórésze.

  • állórésztekercsek közös pontja (csillagpont)
    Nem kötelező bekötni sehová. Akkor van szerepe, ha szeretnénk az autó mûszerfalában lévő (de gyárilag 1985-től be nem kötött) töltésellenőrző lámpát beüzemelni. Ez esetben rá kell majd dugnunk egy vezetéket, lásd lejjebb)


A vezetékek színjelöléseihez segítség itt található.

A töltésellenőrző lámpa bekötése:

A Lada gyár 1985-től nem szerelte be a töltésellenőrző lámpa reléjét, a vezetékkötegből pedig kihagyta a reléhez és a töltésellenőrző lámpához menő vezetékeket. A töltés állapotáról a beépített feszültségmérő ad tájékoztatást.
Természetesen mindez házilag visszaköthető az ábra alapján, amennyiben beszerzünk egy PC-702 típusú relét. (bármilyen relé nem jó!)
Az ábrából kivehető, hogy a relé 85-ös lábát a generátor csillagpontjára, 86-os és 87-es lábát pedig gyújtáskapcsoló után lévő +12V-ra kell kötnünk (pl:a biztosítéktábla S11-es csatlakozójában lévő 4-es kivezetésre). A relé maradék 30-as lába megy rá a töltésellenőrző lámpára, miközben átsétál a biztosítéktáblán az S10-es csatlakozó 7-es bemenő majd az S5-ös csatlakozó 3-as kimenő pontján. A töltésellenőrző lámpa másik vége testet kap, de ezt érdemes mindig leellenőrizni. Találkozhatunk olyan mûszerfallal, ahol test helyett +12V-ra van kötve.

A töltésellenőrző lámpa mûködése:

A töltésrelé tekercse mûködő generátor esetén a generátor egyenirányított fázisfeszültségét kapja. Ez durván a generátorfeszültség fele. A 30-as ponton  és a test között 13,8-14,4V található, így a relétekercsen 6-7V közötti feszültség lesz. A relé érintkezői alaphelyzetben zárt állapotúak, így a gyújtás ráadása után világítani fog a töltésjelző lámpa. Amint a motor beindult és a generátor tölteni kezd, feszültséget kap a relé tekercse és meghúz. Az érintkezői bontanak, a töltéslámpa kialszik.
Hibás generátornál a relé tekercsére kisebb feszültség kerül, nem, vagy későn tud behúzni, a lámpa világítani fog.

Javítás, hibaelhárítás:

Leggyakoribb probléma a túltöltés, melyről Viktor írt már korábban egy pár szót.

A G.222 és a G.224 generátoroknak eltérő az álló és forgórész tekercsek konstrukciója, nem kompatibilisek egymással!

**később... folyt. köv...addig mindenki bújja a Szerelési Kézikönyvet:)