Er?sít?, mélynyomó és CD-tár beszerelése 2107-be

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2006.12.26.)


Többféle amatőr elrendezésem volt már Ladában:
Az ismert Videoton dobozok hátul, koax 16-centis mélyközép+magas sugárzók az ajtóban.
10-centis koax sugárzók a mûszerfalban, ovál koaxok hátul.
10-centis koax sugárzók a mûszerfalban önmagukban.
Minden rendszer megbukott. A legutóbbit pedig már fülsértőnek találtam.

Az index.hu Autó-Motor fórumának Autóhifi topicját szorgosan olvastam (és ajánlom) (az elejétől elkezdve), így rájöttem hogy hol kell az ideális felé tartó utat elkezdeni. Az az alap rendszer, amit már autóhifinek lehet nevezni, a következő: egy jó fejegység, erősített elülső szett (16-centis mélyközép az ajtópanelben + magassugárzó a mûszerfalon vagy az A-oszlopon), és további 2 erősítőcsatorna hídba kötésével hajtott mélyláda: reflex-, zárt-, vagy bandpass láda. Természetesen mindez kiegészülhet DSP-vel, kondikkal, stb.

Első lépcsőben a mélyeket akartam megtámogatni, erről szól ez a cikk. Második lépcsőben fogok 16-centis komponens (és nem koax!) szettet beszerelni előre. Tehát egyelőre maradtak a mûszerfalba "passzoló" 10-centis koaxok, és az alant látható elrendezést hoztam létre.

A Lada utastér és csomagtér viszonylag el van egymástól szigetelve a szokásos orosz filc-kóc préselménnyel (kb 5mm!), nylon-nal és a kalaptartó lemezével (ami típustól függően mûanyag vagy farost lemez). Ezért nem mélyládát gondoltam ki, hanem free-air mélynyomót akartam a kalaptartóba szerelni.

Mivel ebben az esetben a Lada teljes csomagtere fogható fel mélyládának, egy olyan - free-air - mélynyomót kellett keresni, ami megfelel ezeknek a paramétereknek. Nándi segített a szimulációban, majd megkezdődött a kapott paraméterek szerinti hangsugárzó vadászata. Használtan sikerült egy Monacor-t beszerezni. 25 centis. A specifikációja lentebb található. A mélysugárzót egy hídba kötött Magnat BullPower erősítő hajtja.

A nagy probléma a kalaptartó kiképzése a Ladában. Több hátránya is van. Először is, vasból (acélból) van, tehát nehéz megmunkálni. Másodszor, nem teli lap, hanem kis - kb 100mm-es - kör alakú lyukak vannak rajta, tehát akusztikailag nem jól szigetel. Harmadrészt, több szempontból sem egyenes: 1: a hátsó szélvédő alatt felfelé ível (amit a kocka-ladák mûanyag kalaptartólemezén meg is lehet nézni), 2: az ív előtt levő lapos felület sem sima, hanem bordák vannak rajta, amik a rá helyezendő akármilyen lemezt vagy táblát eltartják a felülettől.

Végül a döntés a következő lett: a préselt kóc filc-szerûséget és a nylont a helyén hagyom, a tetejébe pedig 19mm-es MDF lemezből szabok táblát. Az eredeti kalaptartót nem teszem vissza. A szabászatot egy hullámpapír sablon kialakításával kezdtem, majd a sablon alapján dekopírfûrésszel legyártottam a lemezt. Természetesen nem illeszkedett. Többszöri korrekció után sikerült helyre tenni, de így meg elég nagy rés maradt az ablaknál. Nagy buktató volt a dologban, hogy a C-oszlopok felfelé közelítenek egymáshoz, a lapot csak a helyén (legalul) lehet becsúsztatni. Ha a hangszóró benne van, akkor már nem megy! A hangszórót a helyében kell beszerelni, ami igen nehéz volt. A hangszóró helyét szintén dekopír fûrésszel vágtam ki. A képen látszik, hogy a hátsó szélvédőtől nem fért el a gép, így a körnek induló alakzatból egy csonka kör lett. [Bungyis Gábor kiegészítése: csak 1 jótanács, aki most kezdene hozzá: a kb 25-30 cm-es lemezolló vidáman viszi a kalaptartót! ahol a dekopír már nem fér el, ott ezzel remekül lehet vágni a lemezt.] A filcen és a nylon-rétegen is kivágtam a kört. Akármilyen figyelmes voltam, elmozdult, és rondán lelóg. (kép).

A hangszóró elhelyezése: a sablont kettéhajtva kiadódik a felezővonal, amelyre felrajzoltam a kivágandó idomot. Kivágás és beszerelés után a hangszóró nem volt középen!

A lemezt az ülés felőli egyenes élen kb 10db lemezcsavar fogja a vashoz (kb 4-es magátmérő), illetve további 3 átmenő csavar (M5) az ablak felőli részen. A hangszórót M4 csavarok tartják a helyükön (ez a gyári felfogató csavarméret!). A sugárzó elé szükség lesz valami mechanikai védelemre (rács), és a rendszer titkosítására (hangszóróselyem).

Hangszórókábelnek közönséges autóvillamossági vezetéket használtam, aminek száz forint métere. Ugyanezt a kábelfajtát használtam tápvonalnak. A magnó és az erősítő tápja közvetlenül az akksiról van vezetve, a képen látható sima késes biztosítókon (tápvonalanként 15A) keresztül. Tudom hogy ez nem szép, de nem a szépségre törekedtem: az audiorendszerben legyen hangerő, a motorban legyen lóerő - a gépház külalakja számomra mindegy. A mûszaki funkcionalitásra törekedtem: minden kábelvég forrasztva van, a hangszóró csatlakozásait fixen forrasztottam, a kábelek keresztmetszete az előírtnál jóval nagyobb. Az erősítő tápja a tûzfalon fúrt 12-es furatba illesztett átvezető gumigyûrûn keresztül halad. Egy ilyen gyûrû csak 6 (hat) Ft, ennyit megér a zárlat (=tûz?) megelőzése. A test-csatlakozásokat nem vittem el az akkumulátorig, de mindkét aktív egység ugyanarról a pontról kapja: a mûszerfal rögzítőcsavarjáról, ami a kasztniból kiálló tőcsavar (M6).

Az erősítőt az ülés alatt helyeztem el. Ennek egyik oka, hogy így többezer forintos 5-méteres RCA kábel helyett elég volt a szobai hifimből "kiesett" összekötő kábel a fejegység és az erősítő közé. A 19mm-es fa lemez maradékaiból vágtam konzolt. A konzol a kalaptartónál is használt 4-es magátmérőjû lemezcsavarral rögzül a padlóhoz. Az erősítőt facsavarral húztam a konzolra. Kiderült, hogy olyan huplis a padlólemez is, hogy a 4 csavarhely nem került egy síkba. Éppen egy elülső (látható) csavarhely az, ami a levegőben lóg (lásd kép). A kábelek egyelőre nincsenek bandázsolva, vagy kábelcsatornába rejtve. Az erősítőt úgy fordítottam, hogy az ülést teljesen hátratolva a kezelőszervek hozzáférhetőek legyenek. Az ülés alatt keresztben levő merevítőborda megakadályozza, hogy a hátsó utas megrúgja az egységet. A J1 ülésem általában majdnem teljesen elölre van húzva, így ebből az irányból is védett az erősítő.

A beszerelés napjaiban (karácsony előtti héten ugye...) kaptam egy rendkívül jó, mondhatni kihagyhatatlan ajánlatot egy VDO cd-tárra, aminek csak annyi hibája volt, hogy a gyári beépítő keret nem volt meg hozzá. Az OBI-ban találtam ácsoláshoz vagy zsaluzat építéshez való, 2mm vastag, 60x60x60mm-es L idomot (kb 190Ft/db), amelynek a lyukazása pedig éppen illeszkedett a tár furataihoz. A tár beszerelésével való bukások: a hátsóhíd "polcára" akartam szerelni, de sima felület (az L-vasak felcsavarozásához) csak a "polc" legelején van, így a tár 4-5 centire belóg a csomagtér mélyebb része fölé (kép). Így bármilyen nagyobb teher (versenykerekek, stb) szállításakor nagyon kell vigyáznom. Szerencsére a tárhoz kaptam összekötőkábelt is, ami akár egy kisebb buszba is elegendő hosszúságú (kép). A gumiszőnyeg vágásakor már nagyon untam a hideget, a sebeket, a fájó derekamat (csomagtérbe hajlongás), és sajnos baloldalt kicsit elnagyoltam a kivágást. Mentségemre szóljon, hogy később a ronda gumiszőnyeget padlószőnyegre szeretném cserélni, így ez csak ideiglenes megoldás.

A rendszer élesztése: a fejegységen először minden paramétert nullára illetve középállásba kapcsoltam, az erősítőn bekapcsoltam az aluláteresztő szûrőt (LPF), a vágási frekvenciát a két végállás közé, de eléggé lentre állítottam, a jelszintet (erősítő hangereje) letekertem. Fejegység bekapcsolása után közepesen nagy hangerővel hajtottam a rendszert, és a mélyek hangerejét az erősítőn addig emeltem, amíg egyensúlyba nem került az elülső sugárzók hangjaival. Először tuc-tuc zenén tesztelve (Prodigy - Poison) jónak tûnt, de gitárzenével (Deep Purple, Motörhead) próbálkozva a alsó vágás frekvenciáját kicsit feljebb vettem, hogy ne legyen annyira "huppogós". Így a gitárokat is megtámogatja a mélynyomó. A mélyek hangja a kemény precizitás helyett inkább puhának tûnik, bár volt olyan basszgitár szóló, ami igen pontosan jött át. A hip-hop számok folyamatos szub-basszusait kicsit túlhangsúlyozza.

A hatás számomra elsöprő. A tuningolt motor + négyleömlős (kép) sportkipufogó hangja nem nyomja el a mélyeket és a mélyközepet sem. Menet közben is lehet zenét hallgatni :-). Hangosan is lehet hallgatni, a magasak nem sértik a fület, mivel az egész hangzás teltebb és teljesebb lett. A loudness-t sajnos mûsorforrásonként és mûsoronként ki-be kell kapcsolni. Minden zenét és adást másképp kevernek a stúdióban, amit úgy érzem hogy folyamatosan korrigálnom kell. A rendszer nem az utcának szól, nem adja a szokásos disco-autók "utcának zenélünk" hatását. A belül már nagyon hangos zene sem dörög kifelé, amint azt pl a reflexdobozoknál megszokhattuk. (Ugyanakkor a rendszám rezonál, a hátsó szélvédő érezhetően mozog a keretében).

Tapasztalatom: autószerelési, elektronikai, hifirendszer ismerettel, fa- és fémmegmunkálási ismeretekkel és tapasztalatokkal funkcionálisan mûködő rendszert össze lehet hozni, de igényes és szép kivitelezést csak profi szakembergárda tud felmutatni. Ami nekem 3 nap volt, az sokaknak talán csak 3-4 óra.

A rendszer részei:
VDO-Dayton CR3100 fejegység (magnós) + "Fenner" 10cm-es koax hangszórók a mûszerfalban
VDO-Dayton 6-lemezes CD-tár (digitális jelátvitel: DAC a fejegységben, CD-text)
Magnat BullPower 2200 kétcsatornás erősítő, 2x60W névleges telj.
Monacor SP-252C (Power Concept sorozat) mélysugárzó: 4Ohm; 40Hz-3500Hz; Fmax=2000Hz (12dB/Oktáv); Fa=40Hz; 100W RMS; 350W zenei csúcstelj.; 93dB; 2,1kg; Qms=4,72; Qes=1,27; Qts=1,0; VAS=75 liter; Re=3,7Ohm; Le=0,5mH

A fejegység az árához (29EFt) képest igen sokat tud, és nekem nagyon tetszik.
Az erősítőt szintén újonnan vettem (25Eft). A mélysugárzót használtan szereztem (10Eft), itt a zsiguli.hu-n a Hifi topicban adams-tól. A CD-tár szintén használt (15EFt). Az elülső 10cm-es koax sugárzókat valamikor párezerért vettem (ezekről szándékosan nincs fotó), szintén párezer forint volt a szerelési anyag. A biztosító-foglalatokat, biztiket, vezetékeket, kábelvégeket, átvezető gumigyûrût a Masina autóvillamossági boltban vettem (Bp., XIII. Alig utca) vettem. Mindebből látszik, hogy sokak által inkább csak igénytelennek nevezhető rendszer - jutányos áron szerzett részekből - is igen drága tud lenni. Ha a fentiekhez hozzáveszünk egy alap vagy közepes DLS 16-centis szettet, akkor 100EFt fölé kerül a számla végösszege.


2x15A, mindkét biztosító az egységek (fej, erősítő) gyári biztosítóival azonos értékû.


A sarura csavarozott vékonyabbik vezeték a fejegység tápja, a masszívabbik az erősítőé.
Látszik a 4-2-1 négyleömlő is. (Ennek hatása: több nyomaték alacsony fordulaton, illetve a
sportvezérmûtengely miatt döcögős alapjárat kisimulása.)


A többi három csavar a helyén van, ez a negyedik csavarhely nem ér le a konzolra. Csúnya.
Ez előre nem látszott. A csavart mindenesetre betekertem, később még kellhet. Az erősítő
stabilan áll mint a háromlábú kisszék :-), de a megoldás nagyon ronda. A kék kábel az
erősítő bekapcsoló jele. Látszik az RCA kábelek "minősége", a tápvonal vaskossága.
A tápvonaléval azonos kábelek viszik a hangszórót. Egyelőre nincs kábelcsatorna,
bandázs, rögzítés. A szürke kábel a CD adatvonala, ami ugyanitt megy a szőnyeg alá.


A bekapcsolójel, az adatvezeték és a jelkábel éppen becsusszanna a box oldala mögé, ha ettől a
sebváltózár-konzoltól odaférnék, hogy elemeljem a szőnyegtől. A behúzás kedvéért nem
fogom újra megbontani a csatlakozásokat és mindent újrahúzni. Később gégecsőbe
szeretném fogni ezeket a vezetékeket.


A sebváltó krómja becsillan a fej előlapján. Tipikus 2107 kardánbox: a szabvány méretû
rádió nem fér be a helyére, mindig kilóg. Be lehet erőltetni, de inkább ne... jó lenne ide egy
szép kiemelő lemez, akár a kalaptartónál is használt 19mm-es MDF-ből. Persze feketére
flokkolva.


Éppen elfér. A kép csal: a membrán nem ér az üléshez, a féklámpa vezetéke sem ér hozzá.
A kép azért is csal, mert a sugárzó és a féklámpa a valóságban nem került egyvonalba.


Baloldalon látszik a hanyag vágás, jobboldalt a kábelek "rögzítése".
Lustaság és funkcionalitás. Szól? Szól. Akárkinek azért ilyen kivitelt ne mutassunk meg.
A CD-tárat veszélyeztetik a csomagtérben esetleg dobálódó tárgyak. (Vigyázok)


Minden gondosság ellenére a filc belóg. Csúnya. A lemezen a szélvédő kiszedése nélkül csak
ilyen "kört" lehet vágni. A kör igazából nyolc- vagy tízszögnek készült, az előre befúrt 12mm-es
lyukak összekötésével. Az már hamar látszott, hogy a szélvédő felőli lyukat sem elkészíteni,
sem a dekopírral elérni nem lehet egykönnyen. Jobb is, mert akkor a csomagtér nyitó torziós
rugókat le kellett volna szerelni, hisz útban vannak. Ekkor olajos teleszkópot lehetne a
csomagtérfedélre tenni, ehhez viszont konzol is kell rá, amihez pedig hegeszteni kell.
A háttérben látszanak a belógó lemezcsavarok, illetve az említett gyári lyukak. (Könnyítés?)
[Bungyis Gábor kiegészítése: csak 1 jótanács, aki most kezdene hozzá: a kb 25-30 cm-es
lemezolló vidáman viszi a kalaptartót! ahol a dekopír már nem fér el, ott ezzel remekül
lehet vágni a lemezt.]

Köszönetet mondok: Nándinak a hangszóró-szimulációért és -méretezésért, UHU-nak némi tanácsokért, az Autóhifi topic törzstagjainak és Adm-nek a tudásért, Bal3-nak a pákáért és a fotókért.