Solex C 40 ADDHE karburátor információk

(Szerző: (), utoljára módosítva: 2007.02.28.)



A képen egy kettős porlasztó látható. A Murena S-ben két ilyen vízszintes porlasztó van egy rövid szívósorra szerelve. Konstrukciós szempontból ez a porlasztó hasonlít a Weber 40 DCOE porlasztóra, mely mint alternatíva szintén használható lenne. Ezen elrendezés miatt minden hengernek van egy fojtószelepe. Ezáltal a részleges terhelés tartományában a hengereket a visszaáramlás kevésbé befolyásolja és egy jelentősen „élesebb” vezérmûtengely használható, mint egy minden hengert összekötő szívócső alkalmazása esetén. E típus jobb minőségû, mint a 34 CIC; a fojtószelep tengelyét is golyóscsapágy támasztja. Mint az általam ismert minden jobb porlasztóba, ebbe is egy 19x7x6-os golyóscsapágy van beépítve (külső átmérő x belső átmérő x szélesség mm-ben). Javításkor ezeket tömítőgyûrûs kivitelezésû csapágyakkal (pl.: SKF 607-2RS1) érdemes kicserélni, hogy idővel zsírozásukat a benzin ne mossa ki. Minden régebbi Weber és Solex porlasztónál, melyeket javítottam, fellépett ez a probléma! Az átalakítás költsége, ha komoly boltban vásárolunk kb. 25 német márka/4 db. Azonban hosszabb tárolás esetén itt se feledkezzünk meg róla, hogy a csapágyhelyeket korrózióvédő olajjal kezeljük. A pillangószelep tengelyének illesztéseinél mindig rakódhat le folyadék, mely a csak pácolt tengely esetén korrózióhoz vezet. Az olyan régi porlasztókban, melyekben a csapágyak fedéllemezzel vagy – a legtöbb esetben – semmivel sincsenek tömítve, az évek során a benzinkeverék a zsírozást kimossa és a pillangószelep tengelye megakad vagy teljesen beáll, természetesen mikor épp padlógázzal megyünk…

Az eredeti dúsítórendszer

A kimenet ellenőrzéséhez a következő oldalon <addheduesen.html> megtalálható az eredeti dúsítórendszer leírása németül.

 

A C40 ADDHE beállítása

Először is a gáz- és szívató bowdennek könnyen járónak és sérülésmentesnek kell lennie. Ilyen régi autóknál gyakran szakadtak a bowden egyes pászmái (gázbowden), vagy a zsírozás elkoszolódott vagy elgyantásodott. Egyesek ennek ellenére addig használják őket, míg el nem szakadnak.
Az alapjárati keverékcsavarok (3) mellett a fokozatok közt találhatók a szívócsatlakozások, melyek külön-külön zárócsavarokkal nyithatók. Ezekből hiányozhat helyenként, ilyenkor a hozzá tartozó fokozat melléklevegőt szív.

Állítóelemek
- Fojtószelep ütközőcsavar
- Szinkronizáló csavar
- Alapjárati keverékcsavar

Porlasztó kiegyenlítés

Szükséges szerszámok
– Némi ügyesség és finom mozdulatok.
– Nagyfelbontású fordulatszámmérő.
– Két db. skálás vákuummérő.
– A motort hagyjuk felmelegedni.
– Állítsuk az (1)-el az alapjáratot 900 – 1000 1/min-re.
– Alapjárati késleltetést (ha még van) lezárni. Csatlakozást természetesen lezárni.
– Egy porlasztó két fokozatának gyárilag szinkronizáltnak kell lennie. Ha ezt ellenőrzésként megmérjük és eltérést tapasztalunk, annak két oka lehet:
A motor nagyon különböző mértékben kopott, javítani kell. Először a kompressziót mérjük, hogy megállapítsuk az okot.
Ha a kompresszió nem túlzottan eltérő, akkor a porlasztó hibás vagy nem jól tömített. Ezt a hibát először ki kell javítani.
– A vákuummérőket csatlakoztassuk egy porlasztó egyes fokozataihoz.
– A (2)-es csavarral a két porlasztó közti különbséget kiegyenlítjük, tehát a fojtószelep tengelyeket egy vonalba állítjuk.
– Ha szükséges az alapjárati fordulatszámot az ütközőcsavarral (1) 900-1000 1/min-re korrigáljuk.

Alapjárati keverék beállítása
Szükséges szerszámok

– Némi ügyesség és finom mozdulatok.
– Nagyfelbontású fordulatszámmérő.

A következő eljárást egymás után kell minden hengerre alkalmazni.

– A keverékcsavart egészen csavarjuk be (a motor végül még nyugtalanabbul jár) azután csavarjuk ki, míg a motor el nem éri a legnagyobb alapjárati fordulatszámot.
– Ezután a csavart addig csavarjuk be, míg a fordulatszám újra csökkenni nem kezd (az optimális keverék legkevésbé dús beállítása).
– A motort kb. 15 másodpercig 3000-es fordulaton járatjuk és ellenőrizzük az alapjáratot. Ezt végül a csavarral (1) újra 900-1000 1/min-re korrigáljuk.
– Ezt az eljárást minden hengerre elvégezzük.
– A hengerek alapjárati keverékcsavarjait félfordulatokkal csavarjuk ki és be, míg el nem érjük az alapjárati fordulatszámhoz megengedett CO értéket. A becsavarás kevésbé dús keveréket eredményez.

A C40 ADDHE dúsítórendszere

A porlasztókat gyárilag flow bench-eken állították be, hogy sorozatgyártásnál ezeket csak szerelni kelljen és így nem kellett a motoron történő időrabló beállítást elvégezni. A tapasztalat azt mutatta, hogy nem minden porlasztó fúvóka volt mindig egyforma, hogy ezáltal a motor optimálisan járjon. Ám egyes szakik ezeket az eltérő porlasztó fúvókákat „rendbe tették”, és így ma már alig lehetséges normálisan beállítani őket.
Ellenőrzésként a következő táblázatban a gyári porlasztótér adatai vannak. Azonban az eredeti porlasztó fúvókákat gyakran felfúrták, a beleütött érték így már nem egyezik a ténylegessel. A méréseim során megállapítottam, hogy a beleütött érték kb. a furat mm-ben vett átmérőjének százszorosa. A 60-as érték tehát 0,6 mm átmérőt jelent.


Jel  Leírás    Érték
P Úszós tûszelep  1,6
g Alapjárati üzemanyagcső  57 +/- 3
a Levegőkorrekciós fúvóka  185 +/- 15
S  Keverőcső   B 05
Gg  Fő fúvóka   122,5 +/- 7,5
X Előporlasztó (Venturi cső) 4
P Fojtószelep   40 mm
W Keverékszabályozó csavar
i Szivattyú befecskendezőcső 40 +/- 5
K Levegőterelő   34 mm
F Úszófedél
M Membrán (gyorsító szivattyú)
F Úszófedél
L Szivattyú mûködtető rúdja
V Gázrudazat csatlakozása
C Porlasztó háza

További képek, információk