Hajtáslánc cseréje. Brit Lada-tuning

(Szerző: avtovaz (Jonathan Walsh), utoljára módosítva: 2007.01.02.)

Fordította: z.


Több úton is el lehet indulni a Lada hátsóhíddal kapcsolatban.

A kézenfekvő megoldás ebben az esetben az "egyes" vagy "kettes" (MkI., MkII.) angol gyártmányú Ford Escort hátsóhíd illetve annak részei. (Talán a német is jó? (z.)) A két hátsóhíd (Lada és Ford) nagyon hasonló kivitelû. A csavarkiosztások és az összeszerelési elv (difimû behelyezése előlről) is azonos. Az Escort hátsóhíd illetve annak részei három fő tekintetben tér el a Ladától, azaz ha Escort difit rakunk a Ladába, akkor a következő 3 dologra kell ügyelni:

Először. A differenciálmûvet egyenesen be lehet rakni a Lada hátsóhídba, de egy három milliméteres közbetétet kell gyártani, hogy a féltengelyek pontosan csatlakozhassanak majd. Ez a közbetét a differenciálmû és a differenciálmû-ház (hátsóhíd) közé kerül.

Másodszor. A napkerék nagyobb, így beleér egy kicsit a hátsóhíd-házba. A megoldás egyszerû: egy flex vagy maró megoldja a problémánkat. Egy kis anyagot le kell szedni ott ahol összeérnek, és kész is van.

Harmadszor. A féltengelyek némileg különböznek. Gond nélkül be lehet őket rakni, de van egy kis játékuk. Ma éjjel próbálkoztam a beszereléssel és illesztéssel, majd tíz perc után rájöttem, hogy semmi komoly probléma nem adódik, aggodalomra nincs ok. 5-6 Lada is fut itt ilyen módisítással, minden mûszaki gond nélkül.

A kardántengely kompatibilis a Ladáéval, ha a megfelelő típust sikerül szerezni. Most nem tudom fejből, hogy melyik modell jó, mindenesetre egy a háromhoz, hogy jót sikerül elhozni :-) (érdemes mérni a beszerzés előtt. z.)

A készülő kocsimba Sierra type9 váltót raktam, így használhatom a Ford Escort RS2000 kardántengelyt. A perem kompatibilitására kell figyelni. Az RS kardántengely egy darabból van, hardy tárcsa nélkül. Ily módon kevesebb erő vész kárba rajtnál. Amire ügyelni kell ebben az esetben, hogy az Escort kardán 131cm hosszú, míg a Lada 132. Nem nagy eltérés, de érdemes rá figyelni. A kocsi még nincs befejezve, jelenleg a Talbot Sunbeam-en gondolkozom, amelynek azonos de kicsit hosszabb a kardánja.




 

Természetesen nem az erősség vagy tartósság miatt szokás az Escort difit berakni, hanem mert itt (Anglia. z.) nem lehet Lada sperdifit beszerezni. Az Escort sper viszont számtalan áttétellel elérhető: 4:1, 4:4, 4:7, 5:1, 5:3. Az áruk 250-300 angol font körül alakul.



A képen látható hátsóhíd Ford és Lada keverék. A srác akitől vettem, nem jött rá a fenti megoldásra (közbetét a difi és a híd közé), ezért sokkal több munkával és kb tízszer akkora költséggel inkább házasítota a Ford difiházat a Lada féltengelyházakkal. Vegyük észre a merevítéseket: ez nagyon fontos az ugratók, dobbantók utáni földetéréskor.


Namost, a hátsó féktárcsa felrakása az Escort nagyon gyakori módisításai közé tartozik. Kapható olyan készlet, amely lehetővé teszi az XR2i (Fiesta. z.) féknyereg felszerelését. Az Escorton nagyon gyenge a hátsó fék, de a Ladáé nagy és erős. Számomra és a Ladával rallizó itteniek számára tökéletesen megfelel. Arról nem is beszélve, hogy a féltengelyek játéka miatt a fékbetétek széjjelebb ütődnek, és fékezéskor az első pumpáláskor emiatt alig van fékhatás, illetve sokkal nagyobb a pedálút. Ettől, és a kézifék(kötél) problémáitól eltekintve, megoldható a dolog.

Egy haver, Fin McCaul, a Ladája alá Atlas hátsóhidat rakott, és sok gondja volt vele, de valószínûleg csak amiatt, mert sajnálta a pénzt hozzá illő kerekekre. Nem nagyon ismerem az Atlas típust, de tudom, hogy van 300 lóerő fölötti tuningja is, szóval a hátsóhídja valószínûleg elég erős a Ladának is :-). Õ nem fejezte be végül az átalakítást, de láttam a módszert, és ez akármilyen hátsóhíd esetében alkalmazható.

A Lada hátsóhídról az összes bekötési pontot levágják, amihez egy jó flex bőven elég. Egyszerû! Ezek után a levágott szerelvényeket egyszerûen ráheggesztik a másik (nem típusazonos) hátsóhídra. Az elhelyezkedést mindig középről mérjük le, ne a hátsóhídház széleitől, hisz a szélesség eltérő. Szóval középről kell mérni! A heggesztést úgy végezzük, hogy sok anyag menjen a varratba, ugyanakkor ne tegyük ki egyszerre nagy, és anyagában mély hőterhelésnek a hidat, mert eltorzul. Az Atlas-nak Ford osztóköre van, így a Lada kerekek nem lesznek rá jók. Úgy emlékszem, Ford Cortina első agyat használt, Escort (nem hûtött) féktárcsákkal.

Az Atlas különböző szélességgel készült. Létezik egy "keskeny" változat, azt hiszem, neki is ez volt. A "normál" változat ugyanaz mint a három literes Capri-é. Ezek némelyike spert kapott. Mivel ez a híd szélesebb, ezért itt le kell vágni a féltengelyházakat, lerövidítve visszarakni és új féltengelyeket venni bene (a "keskeny" változatét). Erről nem sokat tudok, de ki lehet találni a dolgokat ha szükség van rá. Az egyik ismerősöm mindent tud az Escortokról, talán őt kell megkérdezni. Épített egy 16 szelepes kétliteres Cosworth motort, ami turbó nélkül 275 lóerőt tud...

A levelezőlistán említett Toyota hátsóhíd Corollából származhat. Ezeket errefelé szeretik a ralisok, mivel jól illeszkednek a szabályzathoz. Itt is azt csinálnám, mint az Atlas hátsóhídnál: átheggeszteném rá a konzolokat. A Corolla előnye, hogy sperdifivel és tárcsafékkel szerelték. Ezeket csak 4 bekötőrúd tartja. A kardánt nem nagy ügy összehozni.

Egy jó tipp, ha még eddig nem csináltátok volna meg: a kézifékkötelet, mivel sérülékeny a kocsi alatt, be kell hozni az utastérbe. A konzolt a hátsó ülés tartójára lehet rakni. A kézifékkart feljebb kell hozni (egyedi konzollal megintcsak), hogy az a része ahová a kábelt bekötjük, bent legyen az utastérben. A kézifékpálcát minden esetben érdemes újra cserélni, ha kopott, illetve kopott dob és pofák esetén alátétekkel növelve a felfekvő felületig számított hosszt, jobb fékhatást érhetünk el. Hegesztéssel feltölteni is szokás, de ez komoly hiba , mert ezután új dobokat új pofákkal felrakva, a dob nem fog a helyére menni.