Kalina menetpróba

(Szerző: m.krisz (Majosi Krisztián), utoljára módosítva: 2007.11.21.)

Az év utolsó napjaiban volt alkalmam kipróbálni néhány kilométer erejéig egy Lada Kalinát (VAZ 21118). Alant a mindössze félórásra sikeredett ismerkedés szubjektív tapasztalatait szeretném megosztani.



A kipróbált modell a Lada Kalina sedan 1,6 literes, 8 szelepes motorral szerelt alapváltozata volt. Ezt a modellt egyébként Magyarországon múlt év (2006) októbere óta lehet megvásárolni. A Kalina háromféle karosszéria változatban készül, ezek a négyajtós lépcsőshátú (sedan), az ötajtós csapotthátú és a kombi változatok. Magyarországon jelenleg (még) csak a lépcsőshátú egyhatos motorral szerelt változat kapható.


Kalina típusváltozatok:

VAZ 21117 (kombi)VAZ 21118 (szedán)VAZ 21119 (ferdehátú)





A találkozóra az autó forgalmazójával egy benzinkúton került sor (ezúton is köszönet érte). Első ránézésre, mikor megláttam az elémgördülő Kalinát, kicsit meglepődtem, hisz a képek alapján egy sokkal kissebb, picit - a Deszatki nyomán (bár kinek-mi tetszik) - oroszosan hogyismondjam csúnyácska autóra számítottam. Nem így történt.

 katt a képekre a nagy mérethez

Persze nem nagy autó, de a pilótaülésbe pattanva kellemes csalódás ért, hiszen nem kis termetem (190cm, 100+kg) ellenére kényelmes üléspozíciót tudtam kialakítani magamnak (állítható magasságú kormányoszlop) és az anyósülésen helyet foglaló öcsémmel (hasonló termet) együtt sem vált kényelmetlenné a bent tartózkodás, pedig más autókban összeér a vállunk. Hátul persze más a helyzet, hisz a teljesen hátratolt ülés miatt öcsém mögött elég kényelmetlen lenne az utazás (ő 195cm), míg mögöttem talán épp elmegy. Nade nem mindenki rendelkezik ilyen "csápkarokkal-lábakkal". Hatalmas pozitívum, hogy az első üléseken bőséges a fejtér, még a mi kobakunk fölött is bőséges ûr maradt. Ugyan hátul ez a távolság kissebb, de itt is elegendő (nem így más autókban, ahol szinte lehetetlen egyenesen tartott fejjel ülnünk a befelé szûkülő karosszéria miatt (pl. Fabia, Octavia, Almera, stb.). Ide kapcsolódóan talán azt róhatnám fel, hogy az első üléslap (nekünk) kicsit rövid volt, de a helykínálat alapvetően kellemes csalódás.

 

 

  

  

  

  

  

  

  

  

katt a képekre a nagy mérethez


A csomagtér - egy ladásnak nem szokatlanul, hiszen a jó öreg ezerkettes Lada csomagtartója is 385 literes volt - elég nagy, 400 literes. A hátsó ülés 3:2 arányban dönthető, így egy egész kellemes méretû sík pakoló felület nyerhető (igaz a kipróbált modellben sajnos a kissebbik háttámla rész nem volt lehajtható a mechanika hibája miatt). Az ajtók szépen, "nyugatiasan" csukódnak, finoman kell velük bánni. A belső ajtónyitó kallantyúk lehetnének erősebb anyagból, egy-egy nyitásnál hajlamosak picit meghajolni, de bízzunk benne, elég rugalmasak. A beltér szépnek mondható, bár a mûszerfal kialakítása nem a mai legmodernebb esztétikai értékeket tükrözi, de én sosem ezt szerettem egy Ladában.
 

 

 

katt a képekre a nagy mérethez

A kezelőszervek nekem kézre estek (tesómnak a kormánytól kicsit messze voltak), minden egyértelmûen, a megszokott módon kapcsolható bár a kapcsolók kicsit oroszosan keményen mûködnek, de teszik a dolgukat. Az ülések anyaga meglepően jó, eléggé elnyûhetetlen, erős textilnek tûnik, nagyon bizalomgerjesztő (gondoljunk csak egyik hazánkban gyártott autómárkánk csillogó, mûszálas üléseire, brrrr...). A mûszerfal és az ajtók mûanyag elemei sem rosszabbak mai nyugati társaiknál. Pakolós rekesz nem túl sok van, s a kesztyûtaró is diszkrét méretû a légzsák miatt. Az autóból való kilátás is jónak mondható. Tolatáskor a viszonylag magas farrész ellenére is szépen hátralátni (vegyük figyelembe a 190 centimet), holtterek nem túl nagyok. A hatalmas visszapillantó tükrökből szépen hátralátni.


A Kalina felszereltsége:
- központizár
- indításgátló
- gyermekzár
- hátsóablak fûtés
- elektromos ablakemelő
- állítható magasságú szervókormány
- utastérből állítható fényszóró
- első fejtámla
- színezett üveg
- metálfényezés
- színrefestett lökhárítók
- légzsákok elől

Vezetni sajnos csak egy néhány kilométeres egyenes szakaszon volt lehetőségem, ehhez mérten tényleg csak néhány mondat: Elinduláskor a pehelykönnyû szervókormány tûnik fel, a motorhang kicsit érces, de halk. Tolatáskor a mûszerfalból diszkrét jelzőhang figyelmeztet. A motor szépen gyorsítja az 1155kg-os kasztnit, bár sokkal jobban tetszene, ha erősebb lenne. Az 5200-as percenként fordulatnál leadott 81LE (59nm) kicsit kevésnek tûnik (maximális nyomatéka 122nm 2500-as fordulatnál). Azért a mindennapi használatban persze elegendő, főleg ha szeret az ember magasabb fordulatszám-tartományban autózni. Gyorsulása 100km/h-ra 13mp (gyári adat). A váltóút kicsit hosszú, mozgatása picit nehézkes és a fokozatok sem húzhatók be akadásmentesen - tesóm szerint "opelesen nehéz". Szamara és Deszatki (2110) tulajok már tudják, ez némi összekopás után elmúlik. Azért jobb lenne ha gyárilag simán menne. A fedélzeti számítógép szerint a fogyasztás 80km/h-nál 5,7-5,8liter, 100km/h-nál 5,8-6,0 liter és 120-nál is épphogy 6 liter fölött van, egész jó. A gyári érték 7,1 liter 100 kilométerenként vegyes üzemben. A fék hatékonyan, jól fog (már amennyire ezt hóesésben ki lehet próbálni).
 

 

 

katt a képekre a nagy mérethez 


  Főbb mûszaki adatok

típusLada 1118
meghajtáselsőkerék hajtás
motorkeresztben elhelyezett Euro IV-es négyütemû benzinmotor, üzemanyag befecskendezéses
lökettérfogat1596ccm
hengerek száma, elhelyezkedése4, soros
furat x löket82mm x 75,6mm
névleges teljesítmény59,5KW(81LE) 5200ford./percnél
forgatónyomaték122Nm 2500ford./percnél
gyújtásmikroprocesszoros
legnagyobb sebesség165km/h
üzemanyag95 oktános ólommentes
fogyasztás 100km-re7,1liter (vegyes)
 9,6liter (városban)
 5,7liter (országúton)
Co kibocsátás177g/km (vegyes)
fékelől tárcsafék
 hátul dobfék
kerék175/70 R13 (175/65 R14)
üléshelyek száma5
csomagtér400liter
saját tömeg1155kg
max. össztömeg1555kg
gyorsulás 100km/h-ra13mp
vontatható összsúlyfék nélküli utánfutó 450kg
fékkel szerelt utánfutó 900kg
sebességváltómechanikus 5 sebességes

 

Negatívumok:
- viszonylag gyenge motor
- kicsit kemény kapcsolók
- gyenge belső ajtnyitók
- "opelesen" nehéz váltó

Pozitívumok:
- nagy oldaltükrök
- megfelelő méretû beltér
- nagy csomagtér
- 3:2 arányban síkba dönthető hátsó üléssor
- jó fogyasztás
- könnyû kormány
- jól harapó fékek
- jó minőségû üléskárpit

Motorválasztékról: a közeli jövőben várható, hogy kapható lesz Magyarországon is egy új Euro IV-es, 1,4 literes, 16 szelepes motorral szerelt változat is, amely lapos dugattyúkkal és könnyített hajtókarokkal rendelkezik. Az új erőforrás 89LE-t (69kW) ad le 6000-res percenkénti fordulatnál. A leadott maximális nyomatéka 130nm 4000-res fordulaton.  

 
 az 1.4-es Kalina motortere jobbra az új lapos dugattyú és könnyû hajtókar

 

Természetesen - a forgalmazó reményei szerint - az ötajtós és a kombi változat is mihamarabb kapható lesz Magyarországon is, mindenesetre a gyártósorok készen állnak:

 

Az alapmodell (bevezető) ára jelenleg 2.490.000Ft.

Én pozitív érzésekkel hagytam a parkolóban a Kalinát, akit egy kicsit is érdekel vásárlás szempontjából, próbálja ki (érdemes!) és döntse el maga, megéri-e az árát.

 

 

 

 

múlt és jelen

 régi és új

én és a Kalina 

 katt a képekre a nagy mérethez


Köszönettel tartozom Katona László debreceni márkakereskedőnek (telefon: 20/322-6278), hogy a próbakör erejéig rendelkezésemre bocsátotta a Kalinát illetve néhány kiegészítésért öcsémek Zolinak.

by m.krisz