Argenta stabilizátor hátra

(Szerző: z. (Houdek Zoltán), utoljára módosítva: 2007.01.09.)


Még Béla 2103i tanácsára gondolkoztam el az ötleten, és Gorcsew segítsgevel hozzajutottam egy Fiat Argenta hátsó kanyarstabilizátorhoz. Sokan definíciós zavarok hatására azt hiszik, a Panhard rúd (keresztirányú bekötőrúd) az egy stabilizátor, de NEM. A stabilizátor egy torziós rúd, ami az oldalirányú
dőlést akadályozza meg, mint elöl is. Ilyen gyárilag NINCS a zsiguli hátsó futómûvén.

Az Argenta hátsó stabilizátora annyiban különbözik a Lada első stabilizátorától, hogy nem a kasztnira,
és a futómûre van kötve 2-2 helyen, hanem kizárolag a hosszirányú bekötőrudakra (kutyacsont), mindegyikre 2 helyen. Ezért nem elég a stabilizátor rudat beszerezni, hanem a kutyacsontokkal együtt ér csak valamit. Ugyanis csavarkötéssel rögzítődik, tehát erre kiképzett kutyacsont kell. Viszont az autón nem kell lyukakat fúrni, vagy bármit csinálni! ez a tuning csavarozassal megoldható.

A kutyacsontok egymástól való távolsága ugyanaz, mint a zsigulin. A hosszuk is azonos. A belső persely átmerő is ugyanaz. Felépítésük sokkal robosztusabb, mint az eredeti lada kutyacsontoké, így aki beepiti, azzal nem fog az előfordulni mint velem, hogy egyszerûen elszakad a belülről rozsdás Lada kutyacsont (és majd' kiesik a hátsóhíd az autó alól).

Egyetlen méret nem stimmel, ez pedig a hátsó (azaz a hátsóhídba szerelendő) szilent-ház külső átmérője. Ebből, mindkét oldalon a szem mindkét felén (igy 4 helyen) felül le kell flexelni kb 2-3mm-t. (fotóval dokumentáltam). Amint leszeditek az eredeti kutyacsontot, es benéztek a helyére, ez vilagossá fog valni.) (nem kötelező a flex, vasfûrész is megteszi.)

A csere mikéntjét GorcseW azt hiszem le fogja írni, erre nem fecsérelem a helyet most.

Szerelés után elmegyünk próbakörre, és nem hisszük el!

Szerintetek mit csinál egy teljesen széria zsiguli, ha sóderon megállunk alászedett kormánnyal, és 1-padló? Szerintem eltolja az orrát. Na innentől fogva nem. Megpördültem egyhelyben! pedig nincs sper! És mit csinál, ha egy sodros kanyarban gázt adunk? Kitolja az orrát a járdára (lásd Gorcsew irása a szlalomversenyzésről). Nos, a stabilizátor felrakása után ezt el lehet felejteni. Hihetetlen. Minden, amiért különféle rugókkal, bilsteinekkel, a franc tudja mikkel küzdünk - én személy szerint vagy 3-féle futómûvet probáltam már ki (ültetett, magas, stb) - azt ezzel az egyetlen egy alkatrésszel el lehet érni! Egyszerüen fantasztikus. Barmilyen kanyarban a gázra lépve, befordul az autó és nem tolja az orrát. Ehhez nem kell a kuplungra rúgni, elég csak a gázt nyomni.

Elmarad az a jelenség, mikor az ívbelső kerék kipörög, és az autó nem gyorsul. Komolyan nem hittem el !

Az a jelenseg is elmarad, amikor a sikeresen megcsusztatott auto segge befejezi a csuszast, jobbrabalra meg randul egyet, es csak ezutan megy nyilegyenesen. Nem. itt, amikor a gazpedal erzekeny felengedesevel a csuszast csokkentjuk, mindenfele oldal-ingadozas nelkul fog az auto a kivalasztott iranyban tovabbhaladni, visszarantas nelkul. Ez koszonheto a hatsohid stabilizalasanak, es az uj kutyacsontok robosztusabb szilentjeinek is.

Aki sportos futomuvet akar, ezzel kezdje!!! egy biztos, nekem mar nem kell Merci rugo elolre, meg kokemeny bilstein, hisz csak szetrazza a seggemet. Komolyan mondom, ez az 1 cucc megold mindent. hihetetlen kanyartabilitas, mikozben az auto kenyelmes marad. Az alulkormanyozottsag mar semmilyen helyzetben nem jon elo!! (ugyanis a lada igenis alulkormanyozott, amennyiben a SAJATkormanyozottsagi jellemzojet nezzuk. akkor tulkormanyozott csak, ha ugyesen azza tesszuk: berantas, gazadas. Nos, innentol MINDEN menetallapotban tulkormanyozott!!)

Ja, es amiota a szeria zsigulit vezetem, arra jottem ra, hogy igaza van Csaba Petinek az LBK tuning oldalan, miszerint nem jo kokemenyre epiteni a futomuvet, mert legjobban a sulypontathelyezeses modszerrel lehet befordulni (lasd szaszvary-konyv), ehhez pedig az kell, hogy az auto tudjon elore-hatra illetve az eleje jobbra-balra bolintani. onnantol, hogy a stabilizator bent van hatul, nem baj, ha az eleje 1 picit dol! hisz a hatulja ugy megy a kivant iranyba, mint a parancsolat! Tehat en most mar
erre eskuszom, hatso stabilizator + alig kemenyitett futomu.

szoval, a versenymotoron kivul ez a legjobb modositas, amit valaha is tettem.

Koszonom: Bela es GorcseW!

z.



azoknak, akik a beszereles miatt faznak a hatso stabilizatortol.

amit megveszel GorcseWtol vagy bontobol, az a kovetkezo: 2db, a Ladaeval megegyezo meretu, csak
sokkal robosztusabb hatso nagy bekotorud (ami a hatso hidat a kasztnihoz koti. A hatso kerek es a kasztni kozott benezve ez latszik is). A rudak egy torzios ruddal ossze vannak kotve.

Elokeszites. A bekotorudak hatso reszen (a torzios rud a difi alatt fog menni, a bekotorudakra pedig ALUL van felcsavarozva, igy kell felhelyezni, lasd kep!) A nagy "bumszli" felso reszebol 2-3mm szelessegben, 10mm-t lefele haladva leflexelunk. Lasd kep. Az egeszet lecsiszoljuk, es feltuno (haverok!) vagy nem feltuno (vizsgabiztos!) szinre festjuk. (az enyem neolux-piros, GorcseWe citromsarga).

A hatso hosszanti hosszu bekotorudakat ki kell szedni. A csavarok NAGYON meg vannak huzva, regebbi autonal be is rohadva. A szereles kezdete a kovetkezo:
a bekotorud csavarjait es a lengescsillapito also csavarjat drotkefevel alaposan megtisztitani,
csavarlazitoval befujni, es varni egy kicsit.
- Egyik oldal felemelese az emeloponton, kerek leszedese.
- lengescsillapito also csavar kiszedese, igy hozzaferhetove valik a hosszbekoto rud hatso (a hidon
levo) csavarja. A l.cs. csavarjanak kiszedesekor a hatsohid lejjebb esik. nem gaz, ha van meg egy emelo.
- a hosszbekoto rud csavarjainak leszedese. villaskulcs nem jo! (elnyalja). csak csillagkulcs illetve
dugokulcs jo. A dugokulccsal csak az elulso csavar hozzaferheto, az is csak akkor, ha van csuklos toldatunk.) A meghuzas erejere jellemzo, hogy a dugokulcs hajtokar elgorbult. Az idealis 2db 19-es csillagkulcs es 1 kalapacs. Egyik csillagkulcs a csavarra rakva a kasztninak feszulve ellentart, a masikat kalapaccsal utve meg lehet inditani.
- Az uj rudat betesszuk a hidba, csavar berak, l.cs. csavarja is visszarak (ehhez a hatsohidat esetleg meg kell emelni).
- Az uj rud kasztnira valo (elulso) vege nem biztos, hogy felmegy, de emelovel alaemelve be lehet eroltetni konnyen. Pajszerral es nagycsavarhuzoval lyukra allitva a perselyt, kovetkezhet a csavar visszarakasa.
- fenti muveletek konnyebben vegezhetok, ha a komplett cucc (rudak+stab) masik oldalat is szintbe emeljuk (tegla, szerszamosdoboz).
- kerek visszarakasa.
- fentiek az elvegzese a masik oldalon. Ha a kasztni vagy a hatsohid mar nem egyenes, akkor meret-problemak adodhatnak, amiket eleg nagy toleranciaig pajszerral kezelhetunk, rosszabb esetben a bekotorudakrol a stabilizatort le kell szedni, a rudakat igy konnyen berakni, majd a stab.-t racsavarozni a rudra.
- GorcseW nyoman szabadon: kerekcsavarokat meghuzni! :)
- probakor. vigyazat, az auto tulkormanyozott lett!!!

A szereles teljes ideje kb 1..5 ora, ez teljes mertekben a csavarok berohadasatol fugg. Volt olyan eset, mikor az anyat a csavar teljes hosszaban csak ugy lehetett letekerni, hogy a csillagkulcs ala emelot rakva es emelve, az auto is emelkedni kezdett, majd RECCS, es haladt az anya lefele 1/6 fordulatot. emelo vissza, kulcs vissza, es ujra emeles, ujra 1/6 fordulat. Ez nem 2 percig tartott... (esoben!)

Nekem a 11 eves 2107-en, amelyen a lengescsillapito csavarokat gyerekjatek volt lekotni, 4 orat tartott a szereles.

z.

PS. csatolt kepemen - mely a vagast mutatja - kivul Ago Bela oldalan a Tagok-oldalon lehet fotokat
talalni!