2103-as műszerfal beszerelése 2101-es Zsiguliba

(Szerző: GorCseW (Ille Balázs), utoljára módosítva: 2016.07.28.)

Hozzávalók:

1db 2101 gépjármû [esetleg lehet 21011 vagy 2102-es is]
1db 2103 mûszerfal, mûszer egységekkel
1db 2103 mûszerfalhoz kicsi kábelkorbács
1db 2103 fûtésszabályozó kar
1db 2103 fûtéscsap bovden [hosszabb fajta]
1db 2103 olajnyomás jeladó + Y elágazó [tömítésekkel, ha kell]
kb. 2x1m vezeték
~6db kábelsaru [leány]
1db O végû kábelsaru

FAQ: Mire jó is ez...

Mert szebb [kinek mi ugye], mert jobb, mert van óra, olajnyomás- meg fordulatszámmérő és különben is a zsugormotorhoz már jár valami ilyesmi, mert nem elég, hogy halljam a 7k feletti fordulatot, hanem látni is kell azt stb...


Prológ:

Az egész dolog nem egy nagy "vaszisztdasz", ha 1xûen akarnék fogalmazni, akkor annyiból áll az egész, hogy 12 csavart ki kell tekerni ugyanennyit vissza, meg néhány sarut össze kell dugni.


Háttér infó:

Mielőtt bárki megvenné az első útjába eső mûszerfalat, és boldogan rohanna vele hazafele, hogy beszerelje, azért előtte nem árt alaposan szemrevételezni, ugye esztétikailag ki-ki eldöntheti maga, hogy mennyire lehet a mûszerfal megrepedve ez ugye igencsak befolyásoló tényező tud lenni. De ami lényegesebb, hogy a mûszerfal ne legyen eldeformálódva [ha netán törött kocsiból származik], mert akkor nem fog rendesen a helyére passzolni. Ha lehet legyen meg hozzá a fûtésszabályozó kar bovdenn[ekk]el mert ez eltér a 01-esétől. Meg kell nézni, hogy nagy mûszercsoport panelja bemegy-e rendesen a helyére nem áll el valahol. [persze ha darabokban van az alany]


A csere menete:

Először is el kell távolítania az eredeti mûszerfalat. Ehhez le kell szedni a kormánykapcsoló burkolatát, majd a kormányrúdtól jobbra eső kis fedlapot ki kell pattintani. Ezt 1 nagyon kicsi vékony csavarhúzóval célszerû elvégezni, mert könnyen összebarmolható. [feltéve, ha nem a kukába megy]. Itt volt talán eredetileg a gyári rádió. Na ezen a kis lyukon benyúlva ki lehet a kombinált mûszert ugrasztani a helyéről. Hátulról ki kell húzni a csokikat, és le kell kötni a kilométeróra spirált. Ekkor hozzáférhetőek lesznek a lyukon keresztül a mûszerfalat a tûzfalhoz rögzítő csavarok, a másik 2 db-ot a kesztyûtartóból lehet elérni. Ekkor a mûszerfal alján lévő 6db csavart is ki kell tekerni ebből két csavar a fûtésszabályozó kart tartja.


mûszerfal-csavarok elhelyezkedése

Na ezután már a mûszerfal kijön a helyéről, de ha valaki elsieti a dolgokat, akkor egy hevesebb rátásnál repül a lámpakapcsoló és a fûtőmotor kapcsolója. Tehát le kell húzni a csatlakozókat a kapcsolókról, nem árt megjegyezni, hogy mi hol volt.
Az én esetemben a dolog, úgy nézett ki, hogy a mûszerfalam 2101-es volt [az autóval 1ütt] nem 011-es, de már korábban valaki átkötötte az egészet 011-esre ezért balra lent csak a lámpát lehetett be ill. kikapcsolni [holott eredetileg 3 kapcsoló van ott ablaktörlőtől a lámpáig mindent onnan lehetett vezérelni] az összes többi a bajszos kormánykapcsolón keresztül megy. Figyelni kell, hogy a kesztyûtartó világításának a testkábelét is szét kell húzni [én elfelejtettem :(]
Ezután le kell kötni a fûtésszabályozó kart + a bovdeneket. A 03-as kar egy kicsit balra esik, a 01-hez képest ezért célszerû először a mûszerfal felpróbálásával, a karok helyét megtalálni. Ezek a karok nem a borításra, hanem a keresztbemenő fém konzolra vannak felcsavarozva, ezért ha megvan a helye, akkor azt be kell jelölni.


a fûtésrendszer

[1 a folyadék hőmérsékletét jelző mûszer; 2 elforgatható terelőtárcsák a szélvédőüveg lefúvatására vagy az utastér fûtésére; 3 levegő bevezető nyílások a motortér fedélen; 4 a levegő bevezető nyílás fedele; S folyadékelvezető cső; 6 a meleg folyadék elvezető csöve7 a fûtőberendezés szabályozócsapja; 8 az utastérbe belépő levegő mennyiségét szabályozó csappantyú; 9 és 7 csap mûködtető karja; 10 a 4 fedél mûködtető karja; 11 a fûtőventillátor háromállású kapcsolója]

 

Ezután 2 lyukat kell fúrni és felcsavarozni. Nekem kellet gyártanom alá mûanyag lapkákból kb. 4-5mm vastag alátétet, mert a karok nem jöttek ki a takaró rostélyon. Ezek után a fûtéscsaphoz menő[a 2101-hez képest hosszabb] bovdent kell bekötni. Mivel a karok konzolja balra került a 01-hez képest ezért a hideg levegő terelőjét mozgató bovden hosszú lesz. Persze ezt is ki lehet cserélni, de igencsak többletmunka a fûtés szétszedni ezért 1xûbb levágni a bovdent. Először a házat finoman, hogy a bovden maga meg ne sérüljön aztán a bovdent magát. Mindezt célszerû akkor megtenni amikor már a szabályzó karok helye megvan és az fel is lett csavarozva. [Ehhez én mezei lemezcsavart használtam.] Mehet a helyére a mûszerfal, arra vigyázni kell, hogy ne nagyon legyen feszegetve vagy hideg időben pakolászva, mert hajlamos a borítás rajta megrepedni, főleg ha már korábban eleget állt napon. [és az ugye nem esztétikus]. Még mielőtt teljesen a helyére raknánk, a helyére kell tenni az órát, be kell kötni a fûtőmotor kapcsolót és a kesztyûtartó világítást.

Ami nem "cordless":

 

A következő feladat, hogy a kombi. mûszer 2 csatlakozóját át kell alakítani úgy, hogy a mûszercsoport 5 egységét kiszolgálja. Ehhez kell a kicsi 03-as mûszerfal kábelkorbács, amiből is a betápvezeték, a testkábel és a háttérvilágítás kábelén kívül mindent ki kell húzkodni.
12V táp : piros / furcsa rózsaszín
test: fehér fekete csíkkal v. szaggatott fekete vonalakkal
világítás: fehér

 

A csokiban lévő többi helyre meg értelemszerûen be kell dugni a 2101-es megfelelő vezetékeinek saruit. Azaz meg kell nézni, hogy mi hova megy az adott mûszeren szerencsére a legtöbb esetben a színek egyeznek.
Az alábbi ábrán látható, hogy a 01-es csokikban melyik kábel milyen funkciót lát el.


A kombinált mûszer villamos kapcsolási vázlata (hátulról nézve)

1 a hûtőfolyadék hőmérsékletét mérő mûszer; 2 a helyzetjelzők ellenőrző lámpáinak csatlakozója (a biztosítódoboz 6 csatlakozódugójához kapcsolódik); 3 országúti fényt ellenőrző lámpa csatlakozója ( a biztosítódoboz G csatlakozódugójához kapcsolódik); 4 a feszültségellátást biztosító vezeték csatlakozója (az irányjelző szaggatójának "+" csatlakozásához kapcsolódik); S a testpont csatlakozója; 6 a mûszervilágítás lámpájának csatlakozója (a mûszervilágítás a biztosítódoboz N csatlakozódugójához kapcsolódik); 7 a mûszervilágítás lámpája; 8 a tüzelőanyagszint jelző mûszer csatlakozója (a szint adójának I csatlakozódugójához kapcsolódik); 9 a hûtőfolyadék hőmérsékletét mérő mûszer csatlakozója (a hőmérsékletadóhoz csatlakozik); 10 a rögzítő fék jelzőlámpájának csatlakozója (a rögzítő szaggatójának L pontjához kapcsolódik); 11 a tüzelőanyag-tartalék jelzőlámpájának csatlakozója (a szintadó W csatlakozódugójához kapcsolódik); 11 az olajnyomást ellenőrző lámpa csatlakozója (az adóhoz kapcsolódik); 13 a töltésjelző lámpa csatlakozója (a töltésjelző lámpa mágneskapcsolójának 30/51 pontjához kapcsolódik); 14 a tüzelőanyag-tartalék jelzőlámpája; IS tüzelőanyagszint-mérő mûszer; l6 a rögzítő fék jelzőlámpája; 17 olajnyomás-ellenőrző lámpa; 18 töltésjelző lámpa; 19 az irányjelző ellenőrző lámpa csatlakozója; (az irányjelző-szaggató P pontjához kapcsolódik); 20 az irányjelző ellenőrző lámpája; 2l a helyzetjelzők ellenőrző lámpája; 22 országúti fény ellenőrző lámpája

 

Hátra van még az olajnyomás jeladó beszerelése. Ez ugye a motortérben történik, és az olajgomba eltávolítása után kell annak a helyére az Y elágazást és a gombát visszarakni. A gomba kábele adott ugye tehát innen 1 plusz kábelt kell valahogy a mûszerig eljuttatni. Ezt mindenki kivitelezze maga valahogyan. Új lyukon keresztül, kábelkorbács mellet átszuszakolva stb... Ezt ugye azután az olajnyomás mûszerhez kell bekötni.


olajnyomás jeladó

U.a. az eljárás a fordulatszám mérő bekötésével, csak itt a gyújtó trafó 1-es végétől kell a fordulatszám mérő mûszer szintén 1-es jelzéssel ellátott csatlakozójáig a jelet elvinni. [Baromi bonyolult :)))]
Jahajahaj… majd' el felejtettem. Ugye a 2103-asnak van szivató visszajelző lámpácskája illetve kapcsolócskája szivatónál, na már most ezt vagy átszereli az ember vagy az elektromos hûtőventillátor visszajelzését köti rá a lámpára, vagy valami mást még, esetleg hagyja az egészet a fenébe. Én a hûtőventillátor visszajelzésére használtam. Ráadásul úgy, hogy mivel a 03-as mûszerfalon 2 / 3 kapcsoló van [asszem' ez típusfüggő S model vagy sem, nem tudom] Na most nem tudom, hogy ez nálam egyedi eset e vagy sem, de a mûszerfalon csak a lámpákat lehetet kapcsolni ki be, az összes többit a bajszos kormánykapcsolóról lehet vezérelni. Tehát nekem a 2 kapcsoló helyből 1 kihasználatlan maradt. Így oda beraktam egy 3 állású kapcsolót amivel lehet kapcsolni a hûtő ventillátorát. Azért 3 állású mert alacsony hőértékû gomba van benn, tehát az nyáron jó, de telén nem kéne, hogy bekapcsoljon mert inkább fûtök, ezért a kapcsoló 0-a állásában nem mûködik a ventillátor, 1 állásban csak a hőpatron vezérli a relén keresztül a ventillátort, ez általában jó. 2es állásban én vezérlem a ventit, ez nyáron jó, mert be lehet kapcsolni hamarabb a dugóban, illetve túl lehet járatni, ha szükséges.


Az összerakás:

Ahhoz, hogy a mûszerfalba az órák paneljét be tudjam tenni, nekem le kellet vennem a kormányt, csak így fértem el kényelmesen. Össze kell dugni a csokikat és kipróbálni mindent.
Ja ugye az magától értetődik, hogy a mûszerfalat tartó 4-4 anyát és csavart meg kell húzni azaz, csak meg kellene. Mert a kormánytól jobbra eső csavar helye nem egyezik meg a 2101-esével. Ezért a fém tartó keretre kell[ene] fúrni a megfelelő helyre 1 lyukat. [Én ezt hanyagoltam] A kilométer óra spirált a kormánykonzol közül ki kell húzni mert a km óra jobbra kerül az eredetihez képest. Mindent össze kell kötni mindennel szigeteletlenül szabadon saru nem maradhat.
Aztán a helyére kell pattintani az óra egységet, és szépen szilikonnal le lehet fényezni a borítást. Aztán lehet gyönyörködni.

Ha valami kimaradt volna, vagy javítani kell, akkor az ábra szerint vékony hosszú csavarhúzóval benyúlva ki lehet pattintani a mûszerpanelt.


a mûszerfal metszete

Na hát nagyjából ennyi. Remélem nem hagytam ki semmit.
És végezetül 2 éjszakai felvétel szigorúan csak felnőtteknek, az egyik vakuval a másik anélkül:

Ja persze nem árt, ha mindent kipróbál az ember fia addig, amíg nincsen a mûszerfal a végleges helyén.


Sok sikert az átalakításhoz

Üdv.

GorCseW
vazrules@freemail.hu

Kiegészítő ábra:

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
A kombinált műszert az ügyesebbek a bal oldali szellőzőt kiszedve, ott benyúlva is megpróbálhatják kiszedni :-) (én úgy szedtem ki az enyémet, mert volt rádióm)