FIAT 124

(Szerző: Ravens (Horváth Márk), utoljára módosítva: 2015.01.28.)




Az öt férő helyes, öt helyen csapágyazott főtengelyû, négyhengeres 1197 cm3 lökettérfogatú motorral ellátott gépkocsi Sedan változatát 1966 áprilisában mutatták be. A négy tárcsafékes kocsi 1967-re elnyerte „Az év autója” címet. A 124-es Sedan modellen kívül, a 124-es Familiare ötajtós Station Wagont, a 2+2 üléses 124 Sport Spidert és a négyüléses 124-es Sport Coupét is kifejlesztette a gyár, amely utóbbi modell 170km/ó végsebességet is elérhet.

Motor:

Négyhengeres soros motor, furat 73 mm, löket 71,5 mm, lökettérfogat 1197 cm3. Kompresszióviszony 8,8:1. Legnagyobb motorteljesítmény 60 DIN-LE, illetve 65 SAE-LE 5200f/p-en. Legnagyobb nyomatéka 8.9 DIN mkp 3000f/p-en. Literteljesítmény 50 DIN-LE/L Benzin oktánszáma 92.

Függőszelepek, nyomórúddal és himbával, lánchajtású vezérmûtengely a motorblokk oldalán, könnyûfém hengerfej, öt helyen csapágyazott főtengely.

Szelephézag a vezérlési idő ellenőrzésére a himbánál sz. és k. 0,375 mm, szelephézag hidegen sz. és k. 0,2 mm. Szelepvezérlés: sz. ny.25° f. h. e., sz. z. 59° a.h.u.., k. ny. 65° a. h. e., k. z. 19° f. h. u. Nyomóolajzás, olajszûrő a főáramkörben, kenőolajtöltés 3,8 liter (3,5 kg). Nyáron Fiat 20W-40, télen -15C°-ig 10W-30 olajat kell használni. Vízhûtés szivattyúval, hûtővíz szabályozás termosztáttal. A hûtőrendszer ûrtartalma 6 liter fûtéssel együtt.

Solex C 32 PHH/6 horizontális ikerporlasztó, száraz légszûrő, mechanikus membrános tüzelőanyag-szivattyú. Légtorok átmérő 23 mm, főfúvóka 115, üresjárati fúvóka 50, gyorsítószivattyú fúvókája 40, indítófúvóka 125, úszó súlya 9 g. Tüzelőanyag-tartály ûrtartalma 39 liter.

Villamos berendezés: 12 V. Gyújtássorrend 1-3-4-2. Röpsúlyos előgyújtás-szabályzó, gyújtáspont 10° f. h. e. Megszakítóhézag 0,42-0,48 mm. Gyújtógyertya Marelli CW 240 L vagy Champion N4, elektródahézag 0,6-0,7 mm. Akkumulátor 12 V, 48Aó. Töltődinamó 230 W. Önindító 0,8 kW.

Erőátvitel:

Hátsókerékhajtás, kétrészes kardántengely, rugótárcsás száraz tengelykapcsoló. Négyfokozatú sebességváltó, valamennyi fokozat szinkronizálva, kapcsolókar középen. Áttételi viszonyok: I 3,75:1; II 2,30:1; III 1,49:1; IV 1:1, hátrameneti fokozat 3,87:1. Kenőolajtöltés 1,35 liter (1,25 kg). Tengelyhajtás hípoid fogazású kerekekkel, áttétel 4,3:1, fogszám 10/43, kenőolajtöltés a hátsóhídházban 0,7 liter (0,65 kg).

Alváz és Kerékfelfüggesztés:

Önhordó karosszéria. Elől független kerékfelfüggesztés, trapéz-háromszög lengőkarokkal, csavarrugókkal. Hátul merev tengely, hosszanti vezetőkarokkal, csavarrugókkal. Teleszkópos lengéscsillapító,kanyarstabilizátorok. Bendix hidraulikus tárcsafék, mind a négy keréken. Tárcsaátmérő 227 mm, a fékbetétek felülete 264 cm2.. Hátsó kerekekre ható mechanikus kézifék. Kormányszerkezet csigával és görgővel. Gumiabroncs mérete 155 S-13/6,15 S-13. Guminyomás elől 1,5 att, hátul 1,8 att. Kerékösszetartás 0-2 mm, kerékdőlés 1-5 mm, utánfutás 3° 30'-4°.

Méretek:

Tengelytáv 2420 mm, nyomtáv elől 1330 mm, hátul 1300 mm, szabad magasság 120 mm. Fordulási körátmérő 10,7 m. Négyajtós, ötüléses karosszéria. A jármû teljes hossza 4030 mm, szélessége 1625 mm, magassága 1363 mm. A csomagtér térfogata 385 dm3. A jármû üres súlya 855 kg, megengedett legnagyobb összsúly 1255 kg.

Menetteljesítmények:

Legnagyobb sebesség 140 km/ó. Teljesítménysúly 14,2 kg/DIN-LE. Az olasz CUNA szabvány szerinti tüzelőanyag-fogyasztás 8,5l/100 km. Gyakorlati fogyasztás 9-10l/100 km.




Azzal számolni kell, hogy nem mindig van mód elkerülni két, egymással szemben haladó autó összeütközését. Sajnos, igen gyakran történnek katasztrófák emiatt. Az utasok sérüléseinek enyhítésére azonban már eddig is tettek eredményes lépéseket mind a tervezők, mind az autógyártók. A párnázott mûszerfalak és a szilánkmentes szélvédő üvegek – amelyek keretestől kipattannak, ha úgy kívánja az ember biztonsága – értékes alkotások. A biztonsági kormányok, biztonsági övek, ajtózárak is éppúgy, mint az energia-elnyelő karosszéria idomok ma már beváltnak nevezhetők. Szükség van azonban további kutatásokra, hogy minél kevesebb veszéllyel járjon az utazás. A Fiat Mûvek sokat vár azoktól a kísérletektől, amelyeket távirányítású – helikopterekről vezérelt és közben filmre vett – kocsik ütközésével végeznek. A képen egy Fiat 850 és egy 124-es modell a frontális ütközést megelőző periódusában látható a rövidhullámú irányítókkal.


1966-ban „Az év autója”-díjat olasz kocsi: a Fiat 124 nyerte el!


Fiat 124 Coupé


Fiat 124 Sport Coupé




Megerősített futómûvel, némileg módosított karosszériával mint licenc- modell került próbára a Fiat -124 szovjet változata. Egyszerû karbantartást, kedvező üzemköltséget és jó menettulajdonságokat ígér a Volga-menti gyártmány.


A Fiat 124 4-es váltója


Fiat 124 4-es váltójának keresztmetszete


Forrás: Liener György - Autótípusok

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
2008.02.23. - abuoubuq (abuoubuq)
A Fiat 124-es létezett Spider És Sport Spider változatban is!
2009.01.04. - LADA2105
A Fiat 124 Limusine a fent leírtakon kívül több mindenben is eltért a Szovjetunióban gyártott VAZ-2101 alaptípustól.
A FIAT 124 gépkocsi motorja az előző széria FIAT-1100 gépkocsi továbbfejlesztett változata. Abban különbözött tőle, hogy hosszabb löketet alkalmaztak a 124-es esetében!
Alapjaiban ugyanaz a motor volt, azonos szelepvezérléssel, hiszen a 124-es típus OHV-vezérléssel készült, ami annyit jelent,hogy a vezérműtengelyt oldalt helyezték el a motorblokkon és tolórudakkal mozgatta a felül elhelyezett szelephimbákat.
A VAZ-2101 gépkocsi már OHC-vezérlést kapott, vagyis felül a hengerfejben helyezék el a vezérműtengelyt.
A furat-löket méretek is különböztek a VAZ-2101-től (furata 76mm, löket 66 mm): a 124-es furata 73mm, lökete pedig 71,5 mm!

A VAZ-2101-esnek tehát sokkal modernebb erőforrása volt, mint a 124-esnek.
Ezzel be is bizonyosodott, hogy nem létezett FIAT-blokkos "első szériás Zsiguli", ugyanis már a gyártás kezdetekor a módosított, fejlesztett motorblokkot építették be minden VAZ-2101 gépkocsiba!
Lada-gyár módosította a hűtőrendszert is, sokkal nagyobb hűtőradiátorés egyúttal jobb hatásfokú fűtőradiátort építettek be,figyelembe véve a Szovjetunió éghajlati viszonyait.
Változtattak a karosszéria magasságán is, a gyári FIAT-124 gépkocsi hasmagassága 130 mm volt, a VAZ-2101nél 170 mm-re módosult ez az érték.
Figyelembe vették a rosszabb útviszonyokat.
Megerősítették a karosszéria hegesztési pontjait, módosították a hátsó hidat (erősebb, vastagabb féltengelyeket kapott a 2101) és sajnálatos módon visszafejlesztették a hátsó fékrendszert tárcsáról dobfékes kivitelre.
Módosították a külső ajtókilincseket a 124-es nyomógombosról a 2101-es emelőkallantyúsra.

Míg az eredeti FIAT-124 esetében az első irányjelző-lámpa színe fehér volt, addig a szovjet testvérnek már borostyánsárga színű lett!
A VAZ-2101 gépkocsihoz gyárilag sokkal gazdagabb szerszámos készletet adtak, amely rendelkezett többek között 12V-ra csatlakoztatható steklámpával, keréknyomás-mérő műszerrel, kurbli-indító vassal.

Hozzávetőlegesen ezek voltak a legfőbb változások, amik miatt a FIAT-124 gépkocsi saját súlya csak 920 Kg volt, szemben a Zsiguli 985-995kilojával.

Volt szerencsém vezetni mindkettőt(rendkívül jó állapotban lévőket) és saját tapasztalataim szerint a 2101 sokkal dinamikusabb volt, jobban gyorsult.
Végsebessége mindkettőnek 140...150Km/h között volt(óra szerint).
Ellenben a FIAT-124 sokkal csendesebb, halkabb járású motorral rendelkezett és a kormányzás is sokkal könnyebb, lágyabb volt.
Érezhető fékhatásbeli különbséget nem vettem észre, viszont sokkal lágyabb, simulékonyabb volt a Fiat lengéscsillapítása.
A Zsiguli valamivel keményebb felfüggesztéssel rendelkezett, de nagy sebességű kanyarokban kevésbé volt érzékeny a karosszéria billenésére.
Ezel voltak a tapasztalataim, ha engem kérdeztek akkor szerintem a Zsiguli jobban sikerült autó! :-)
ezt elfogultság nélkül mondom.
Jó a cikk, csak egy apróság: Az 1970-ben a Merkúr-tól megvásárolt Zsigulinknak fehér volt az első irányjelző búrája. Pár év múlva lett kötelező a borostyánsárga. Ez tuti, szaladgálni kellett az autósboltba az új búráért.
Amúgy grat. az írásért!