Típus ismertető: 2121 Niva

(Szerző: Ladarevolution (Linkai Péter), utoljára módosítva: 2017.04.05.)

 

 

Lada 2121 Niva

1977-ben a Ladánál egy új korszak kezdődött, ugyanis ez az autó volt az első olyan Lada, melyet orosz mérnökök terveztek, és nem Fiat 124-es "hasonmás" volt.
Ráadásul világújdonságnak számított, mivel azelőtt nem gyártottak sorozatban önhordó karosszériával terepjárót.

Az autó háromajtós karosszériát kapott, kis első és hátsó túlnyúlásának köszönhetően nagy terepszögekkel áldották meg, ami miatt nem okoz neki gondot az akár 58%-os lejtő sem. 220 mm-es hasmagassága ellenére sikerült alacsonyan tartani az autó súlypontját, ezáltal az oldalra billenés szögét sikerült 48°-ra feljavítani. Az 1976-ban bemutatkozó 2106-os modell 1600 cm2-es motorját és négysebességes váltóját kapta meg, de ezen felül még beépítésre került egy első differenciálmű, és egy kétfokozatú terepváltóval egybeépített középső differenciálmű is. Az állandó négykerékhajtás, a terepváltó és a középső differenciálzár lehetővé tette, hogy az autó szinte bárhová eljusson, ahová a gazdája szeretné.

Az autónak különböző változatai voltak: 2121 (1.6); 21211 (1.3); 21212 (1.3, jobbkormányos kivitel)

 

 

  


1993-ban a Niva sem kerülhette el a frissítést. A karosszéria csak hátulról változott meg szembetűnően, ugyanis a fekvő elrendezésű lámpákat felváltották az állított lámpák, így a csomagtérfedél pereme is lejjebb került, ezáltal könnyebben behelyezhetők lettek a csomagok. Az utastérben is voltak változások, új műszerfallal, kormánnyal és ülésekkel látták el. A motor lökettérfogata 1700 cm2-re nőtt, és a négysebességes helyett az ötsebességes váltó is beépítésre került.

Ekkor az autónak kibővült a motorválasztéka is:
karburátoros alapváltozat: 21213 (1.7);
közös-nyomócsöves elektronikus befecskendezéssel szerelt változat: 21214-10 (1.7i);
hengerenkénti elektronikus befecskendezéssel szerelt változat: 21214-20 (1.7i).

Ezen kívül még voltak 21215-ös kóddal ellátott 1452, 1524, 1774 és 1905 cm2-es Diesel erőforrással szerelt példányok is (mely motorok szívó és turbós verzióban is készültek).

Az egész világban nagyon elterjedt autó lett, köszönhetően a strapabírásának, terepjáró képességeinek és megbízhatóságának.

 


Sok sikeres versenyeredménnyel is büszkélkedhet. Főleg a nyolcvanas években sok jó eredményt szereztek a Nivák a Dakar-rallyn és több nemzetközi autós versenyen. 1981-ben a Briavoine/Deliaire kettős több szakaszgyőzelem után összetettben a harmadik helyen ért célba a Dakaron (ami lehetett volna jobb is, de a cél előtt sajnos eltörött a hűtő), 1982-ben és 1983-ban második helyezést értek el Lada Nivával. Az 1986-os évben Lartigue/Giroux negyedik lett, és ebben az évben több, nem gyári támogatású Niva is szép helyezést ért el.

 

  

 


 

lada21 hozzászólására reagálva linkelem a Totalcaros videót. mindenki döntse el maga, hogy tényleg annak összefoglalója a cikk, vagy csak mindkettőben szerepel néhány azonos- közismert illetve a netről szabadon levadászható - tény (hátsó lámpa, csomagtérajtó, motorválaszték, sportsikerek). (bg_)

 

 

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Én nagyon imádom a ladákat főleg a 1500-ast és a nívákat!
Az autós expresszből szoktam is képeket kivágni.
Ha lesz jogsim akkor majd veszek egy nívát.
Most vagyok 13 éves.
Nekem van egy 1.6-os nívám, nagyon jó gép szeretem, terepen nem marad ott mondhat akárki akármit, de azzal mindenki számoljon aki nívát szeretne venni, hogy 1000 gond és baj van vele...Én 2 éve szerelem a kocsikat hobbi szinten, nekem nincs gondom vele, én élvezem is, most már egyre kevesebb gond van vele, de sokszor kiborulok olyanokkal is találkozok..:D
2010.04.12. - lada21
Szia, nagyszerű a cikk, kár hogy olyan ismerős valahonnan...
Tökéletes összefoglalása egyébként annak a TotalCar epizódnak, amikor Winkler Robi mutatja be saját Niváját!:)
Igaz ugyan, hogy az kissé részletesebb és látványosabb, de akinek nincs meg a videó, vagy még sosem látta, annak bizonyára ez kis kipp-kopp is sok új információval bír..
Jó Ladázást Mindenkinek:)))