Milyen felnit tehetünk szabályosan Ladánkra?

(Szerző: RG (Rott Gábor), utoljára módosítva: 2006.11.18.)

Milyen felnit tehetünk Ladára?
(ha be akarjuk tartani a szabályokat...)
Írta: R. G.


Elvi válasz:

Amit a KFF (közlekedési fofelügyelet ) engedélyez, az szabályos. Ha valami eltér
a gyári paraméterektol, és nincs a KFF részérol engedélyezve, az nem jó. Akkor
van az, hogy vizsgán megbukik az autó, a rendor leveszi a rendszámot vagy
lekaparja a plakettet, esetleg feljelent.
Ahhoz, hogy a gyáritól eltéro felnit/gumit használj, engedélyeztetni kell. Itt
meg is kell indokolni, hogy miért szeretnéd. Például miért szeretnél egy
Zsigulira 7" széles felnit. Ha az indoklásodat elfogadják, akkor van az, hogy az
osztókör NEM térhet el a gyáritól, és az ET szám maximálisan +-2-vel térhet el.
Azaz a klasszik Lada esetében 4*98-as osztókör és 27-31 közötti ET az
elfogadható. És csak ez. Ezek alapján eddig egyetlen olyan felnit találtam,
amire azt mondták, hogy "jó tárgyalási alap", nevezetesen a Lancia Y
lemezfelnije, 5,5"*14", 31,5 ET. Ez még beleférne. Viszont az eredeti lemezfelni
16e Ft+ÁFA /db !!!! (Mondom Lemezfelni!!!) Az alufelni 57e Ft+ÁFA /db.
Ennyit a gyári felnirol.....
A régebbi fiatok (124, Argenta,..) adatait nem találtam meg....
Alufelnibol létezik 7"x15", 4*98-as osztókörel, 30-as ET -vel MAK gyártmány. De
itt ha nem tudom megindokolni a 7"-t akkor elhajtanak a pic...ba...

Gyakorlati válasz:

ha nem beszélsz a rendörrel kioktató-lekezelo modorban,
és jó gumik vannak a felnin, akkor szvsz nem lehet gond.
nekem a 195/50R15-öt meg se emlitették amikor igazoltattak.
(BMW alu felni, 4x100, 7" széles!)
jómodor kérdése az egész. a rendör ugyanugy a munkáját
végzi, mint én itt a monitor elött. e szellemben kell vele
beszélni és akkor minden rendben lesz.

ha akarnak, a 13"-asba is belekötnek (ilyen esetem is volt),

ha meg nincs rá ürügy, akkor a 15"-ösért sem szólnak. föleg,
ha az autó egyéb általános állapota nem siralmas. mert akkor
arra kell költeni, nem kerékre, ezzel egyet is tudok érteni - a
rend?röket is ez az eset bosszantja leginkább.
megvásárláskor érdemes figyelni nemcsak az osztókört, hanem
az agyátmér?t is. az én BMW kerekeim nem mentek fel a Lada
tengelycsonkra, fel kellett szúratni esztergagépen. Ahhoz pedig
elöször ki kellett hengereltetni kerekre mind a 4 kerék 2-2 peremét.
ez 15EFt-os tétel! Továbbá meg kell nézni, hogy kikormányzott
kerekek mellett se lelógatva, se berugózva ne érjen a felni a
leng?karokhoz, a gumi pedig a sárvéd?höz vagy kerékdobhoz.