Ködlámpa beszerelése Lada 11x-be

(Szerző: Zotya (Palkó Zoltán), utoljára módosítva: 2007.12.03.)

A 110-es család esetében a ködlámpa beszerelés pofon egyszerû dolog, mivel minden elõ van készítve - elvileg.

Úgy döntöttem, hogy javítva az éjszakai rossz idõben való utazás esélyeit felszerelek 112-esemre egy ködlámpát. Nem éreztem nagy dolognak, hiszen a lökhárítóban elõ van készítve a helye, biztosan nem lehet bonyolult.

Végül sikerült is, de az út koránt sem volt oly egyszerû, mint ahogy elsõre gondoltam.

Elsõ lépés a tájékozódás. Ehhez segítségül hívtam az oldalon megtalálható 110-es szerelési kézikönyvet. Ebbõl megállapítottam, hogy a biztitáblában ott az elsõ ködlámpa reléjének helye, ott a két biztosíték is, és ha

 

szerencsém van, akkor a kábelezés is megvan egészen a motortérig, csak kell még egy kábelt venni a lámpákig, kapcsolót ( no és ködlámpát ) venni hozzá, összeszerelgetni és kész.

Utánanéztem az alkatrész katalógusban a szükséges anyagoknak, és vadásztam doksit a biztitábláról.

Megnézve a biztitáblát, kicsit elbizonytalanodtam, ezért aztán kimértem a tábla kapcsolási rajza és a csatlakozó kiosztás alapján. A konklúzió, hogy a doksi a S1, S4 csatlakozóknál hibás, a második sor számozása fordítva van. Ja és "természetesen" nincs a ködlámpa kábelezés bekötve.

No ezek után jött a vásárlás. Lámpát, izzót, takaró búrát kaptam a Ladaboltban, kapcsolóért a Gubacsi útra kellett mennem. Csatlakozó házaim voltak, így azt nem tudom hol lehet venni, de a dolog megoldható nélkülük is - csak nem olyan szép a megoldás. Kábelköteg nem volt sehol. Így saját behúzású kábelezés lesz.

Következõ kör a beszerelés.

Elsõ lépésként el kell távolítani a lökhárítóról a ködlámpa helyét fedõ takarólemezt. Ezt hátulról tartja két-két csavar. A belsõket elég nehéz kitekerni a kevés hely miatt, de nekem egy racsnis karral, és bit fejjel könnyen sikerült. A beszerelés elég egyértelmû. Én inkább egy átmenőcsavaros felrögzítst választottam, mert nem volt olyan hosszú csavarom.

Ködlámpa és a burkolata. A bal oldali az enyém. Ha nagy leszek, az enyém is ilyen szépen színre lesz festve, mint Ricsié :-)


Következõ lépés a kábel behúzása volt. Több órás küzdelem után letettem arról, hogy a gyári kábelcsatorna helyén vigyem elõre az ominózus két kanócot. Végül is mások segítségét kikérve a váltó kuplungbowden tûzfalnál levõ gumiharangjánál fûztem át. Itt is csak a motortér felõl sikerült a dolog. Hogy kényelmesebb legyen a fûzés, gyorsan kikaptam a légszûrõházat a flexi csövével.

A kábelezés során ért az újabb meglepetés, a kapcsolási rajznál a relé 87-es és a 30-as lába fel van cserélve. Miután ezt is megoldottam, szépen bekötöttem mindent.
Két ponton tértem el a kapcsolási rajztól. Egyik a "B" csatlakozási pont használata. Mivel nem találtam meg hirtelen, ezért a kapcsoló világítást a "B" helyett a világítás lábra kötöttem.
Másik pedig a kontrollámpa bekötése. Úgy döntöttem, hogy az egyik ködlámpa helyett inkább a relé kimenő ágára kötöm a lámpát.
A földet a biztitábla feletti fényszóró magasságállító csövek rögzítésétől oldottam meg.

És akkor a ködlámpa beszerelési recept:

Végy:
  • egy ködlámpa kapcsolót - 21100-3710030-01 (?)
  • egy kontrollámpát - 21100-3803410-00
  • egy relét
  • ködlámpát - 21100-3743010-01
  • ködlámpa burkolatot - 21101-2803192, 21110-2803193
  • vezetéket
  • sarukat
Szereld be a ködlámpát a lökhárítóba a burkolattal együtt.

És akkor az elektromos bekötés:
  • A ködlámpák vezetékeit kössük a biztitábla S1-1 (bal) és S1-6 (jobb) lábára
  • A ködlámpák földvezetékét kössük az akkumulátor '-' sarura
  • A biztitábla S2-3 lábát kössük össze az S1-5 lábbal
  • A biztitábla S1-5 lábát kössük össze a kontrollámpával
  • A biztitábla S1-8 és S2-1 lábai közé kössük be a ködlámpa kapcsolót ( 9 és 10-es lábak )
  • A ködlámpa kapcsoló világítását kössük a biztitábla S1-8 lábára ( vagy a "B" pontra, ha valaki megtalálja )
  • A kotrollámpa és a kapcsolóvilágítás másik lábát kössük földre
  • Tegyük be a relét a K8 foglalatba
Néhány hasznos tanács a bekötéshez:
  • haladj fokozatosan, és minden fázist ellenőrizz le, így sok többletmunkától kíméled meg magad
  • ellenőrizd a biztitábla csatlakozók állapotát, rendesen be vannak-e dugva
  • a kapcsoló és a kotrollámpa vezetékeihez vékony vezetékeket válassz
  • a kapcsoló és a kotrollámpa vezetékeit ne vágd először méretre, mert biztosan rövid lesz
  • a biztitábla helyére rögzítése után a mûszeregységből majd 10 cm-t engedd kilógni a kapcsoló és a kontrollámpa vezetékeit, így van esélyed csatlakoztatni őket

 

UPDATE!

Első huzamosabb használatnál egyszercsak kiégett a hátsó ködlámpa biztije. Elviekben ez nem lehetne, hiszen az S2-13-as láb direktben ül a 12V-on, a biztit elkerüli. Ennek ellenére volt "némi" kóbor áram ami kinyírta a biztit. Most kicseréltem egy combosabbra, de azért aggódom. Lehet, hogy ez a gyári relé hely nem is olyan tuti megoldás? Nem tudom ... 

Nézegetem kicsit még a kapcsolási rajzokat.