Els?fék átalakítás

(Szerző: SPI (Schrenckh Péter), utoljára módosítva: 2012.01.09.)

Elsőfék átalakítás (4 dugattyús nyereg, 284mm-es tárcsa)
részletes leírása, sok képpel.
Köszönjük Schrenckh Péter-nek!



Elsőfék átalakítás (4 dugattyús nyereg, 284mm-es tárcsa)

A dolog úgy kezdődött, hogy sokszor nem voltam megelégedve a Lada gyári elsőfékkel, ugyanis egy húzósabb menet után elmelegszik, felkeményedik a pedál, csökken a fékerő. A gyári dugattyúk szeretnek begyógyulni, félrekopnak a betétek, menteközben fog a fék.
De szerintem nem kell ecsetelnem a gyári elsőfék hátrányait, mindenki tudja, miről beszélek.

Egy valami biztos volt: 4x98-as lyukosztású, belső hûtésû legyen a tárcsa, és 270mm-től felfelé jöhet szóba (gyári: 250mm körüli). A féknyereg elképzelés természetesen 4 dugattyús volt, de akkor még nem tudtam, hogy honnan fogok tudni ilyet beszerezni.

Hosszas keresgélés után ráakadtam a Lancia Delta HF Integrale tárcsáira, amik 4x98-as lyukosztásúak, belső hûtésûek, és 284mm az átmérőjük. A vastagságuk 22mm, tehát olyan féknyerget kellett keresnem, amibe belemegy a tárcsa. Már-már reménytelennek láttam a helyzetet, amikor az egyik magyar tuning oldalon egy Mazda tulajnál megláttam egy képet, amin egy Mazda RX-7 négydugattyús féknyerge volt. Gyorsan utánanéztem alkatrész-katalógusban, és mit látok: a Mazda tárcsaátmérője 276mm, és 22mm a vastagsága. Nagyon megörültem, mert megvolt, hogy mi is az ami nekem kell, már „csak” néznem kell valahol két nyerget. Írtam az autó tulajának, aki felajánlott, hogy egy ismerősének van egy pár eladó féknyerge 30000Ft-ért. Megvettem a nyergeket, majd két új tárcsát.



A féknyergeket korábban valaki lemázolta feketére (nem festette, mert akkor legalább kinézett volna valahogy!), amit levakargattam róluk.



Ekkor előszedtem egy bontott Lada kerékcsonkot, szétszedtem darabjaira, lehomokfújtam, majd összeszereltem és elkezdte összenézni a dolgokat. A tárcsa ráment az agyra, viszont nem volt központosítva, tehát a tárcsa belső átmérője nagyobb volt a kerékagy külső átmérőjétől. Első körben ezt kellett megoldani, mégpedig a következőképpen: korábbi nagypolski bontásból maradt pár darab féktárcsa, elkezdtem méregetni, és a Polski tárcsa külső átmérője pont méret volt a Lancia tárcsába, belső átmérője pedig a Lada agyra. Esztergályossal leszúrattam a tárcsát, és kaptam egy L-alakú gyûrût, amit feltettem az agyra, arra pedig a tárcsát. Így a tárcsa 3mm-rel kijjebb került, mert ugye az agy meg a tárcsa közé került a központosító, de ez nem gond, mert a féknyerget majd a tárcsához, a konzolt pedig majd a nyereghez kell illeszteni.





Következett a legnehezebb rész, a konzolok elkészítése a féknyereghez. Ehhez el kellett döntenem, milyen helyzetben akarom felrakni a nyerget. Ezt a helyhiány (beleérne a trapézba) miatt csak egyféleképpen volt lehetséges kivitelezni, mégpedig, hogy kicsit lefelé „lóg” a féknyereg. Viszont így elég távol volt a tárcsától, ezért ki kellett köszörülnöm a nyereg alsó füléből, ami nem gyengítette el, maradt így is anyagvastag bőven.



Amikor már nagyjából megvolt a helye a nyeregnek, egyforma vastag lemezdarabokkal kihézagoltam a tárcsához, hogy később rendesen fusson.

Konzolnak 10mm vastag laposvasat választottam, majd ebből kezdtem el kivágni először körülbelülre a konzolokat. A felsőt mindenképp két helye akartam rögzíteni a tengelycsonkhoz, ezért háromszög alakúra terveztem. Ezt tovább nem akarom magyarázni, igen sok méricskélés, és szét-összeszerelés után lett meg a végleges mérete a konzoloknak.



Ekkor összecsavaroztam, majd jött az újabb méregetés, hogy a konzol és a munkahenger közé mekkora távtartógyûrût kell esztergáltatni. Amikor ez megvolt, szétszereltem az egészet darabjaira, és elvittem galvanizáltatni az erősített trapézokkal együtt.

Amíg készült a galvanizálás, közben elgondolkodtam, hogy valószínûleg nagyobb a 4 dugattyús nyergek térfogata, mint a Lada gyárié, ezért elképzelhető, hogy nagyobb főfékhenger is fog kelleni. Korábban keresgéltem a neten, amikor ráakadtam a német ebayen egy bontott Audi TT főfékhengerre (VW, Skoda, Seat), aminek két kivezetése volt, és még nem ABS-es. Kép alapján szemre egész hasonló volt a Ladáéval, viszont közel 5mm-rel nagyobb a dugattyúátmérője. Kemény 6 (!) euróért megvettem, amire rájött még 9 euro postaköltség. Szóval kb. 4000 Ft volt a főfékhenger postaköltséggel együtt!





Előszedtem egy bontott pedálbakot, és össze próbáltam a főfékhengerrel. Ekkor jött a felismerés, hogy a furatokon pár tizedet kell csak reszelni, illetve a középső nagy furatot kellett kibővítenem egy fúrógépbe fogható marófejjel. Ezután a pedálbakot kellett kicserélni a kibővítettre, illetve a nyomórudat méretre vágni. Azért nem az autóban lévőt bővítettem ki, mert egyszerûen nem fértem hozzá rendesen a marófejjel.







A galvanizálás elkészült, jöhetett az egész összeszerelése, minden csavarkötést menetrögzítővel raktam össze. Egyúttal kicseréltem az összes szilentet elöl, alulra és felülre is Katona-féle zöldet tettem. Valamint cseréltem gömbfejeket is.







Összeszerelés után lemértem a hiányzó fékcsöveket, majd Dunakeszin a Héfal Kft-nél kaptam raktárról, illetve ami nem volt, azt ott helyben megvárhattam, az áraik teljesen korrektek.

Az utolsó fázis a légtelenítés. Viszonylag elég hamar sikerült, majd következett a próbaút. Elsőre kicsit furcsa volt, nem igazán akart határozottan fogni, de ezt betudtam az új tárcsáknak és betéteknek. A másik negatívum az első úton: a hátulja sokkal hamarabb satuzik, mint az eleje. Visszavettem a gyári fékerőszabályzóból, de kevésnek bizonyult, még mindig túl sok volt a fékerő hátul (kis fékmunkahenger térfogat hátul+nagyobb főfékhenger=nagy mennyiségû fékfolyadék megy hátra). Mivel már nem kevés pénzben volt a rendszer, nem akartam több tízezret költeni belülről állítható fékerőszabályzóra, ezért a főfékhenger és a hátra menő fékcső közé beépítettem egy Opel fékerőszabályzót, ami gyárilag a régebbi Opelben ugyanígy van beszerelve. Két darab közbetétet kellett esztergáltatnom hozzá, így megúsztam az egészet 2000 forintból. (Fékerőszabályzó volt itthon egy korábbi Kadett bontásból.) (Kép hamarosan)

Amióta megépítettem a rendszert, már megtettem vele pár ezer kilométer, összekoptak a tárcsák és a betétek, teljesen jól mûködik, bár még mindig lehetne kevesebb a fékerő hátul, valamint a szervo hiánya és a nagyobb átmérőjû főfékhenger miatt keményebb lett a fékpedál, ezért később talán beszerelek egy szervodobot, bár csak kis mértékben zavar a kemény pedál. Azóta nem fordult elő, hogy elmelegedett a fék, csökkent a fékhatás, vagy egyéb hasonló dolog, ami a gyári fékkel sokszor előfordult korábban. További negatívum: 15-ös keréknél kisebb nem megy fel előre, tehát be kellett ruháznom, egy garnitúra 15-ös télikerékre.

Bárkinek kérdés, hozzáfûznivalója van, nyugodtan vegye fel velem a kapcsolatot!

Üdv: SPI (spi@zsiguli.hu)