A tirisztoros gyújtásról (pár gondolat és emlék)

(Szerző: Zorro (Farkas Zoltán), utoljára módosítva: 2013.09.22.)

A fórumon érdeklődtek a tirisztoros gyújtásról. Eszembe jutottak az emlékek és aztán előkaptam a Gépjárművillamosság tankönyvet, beleolvastam, és írtam róla pár gondolatot.

Tirisztoros gyújtás az elektronikus gyújtások egyik fajtája. A helyes elnevezése: kondenzátoros gyújtás.

A mûködési elve az, hogy egy feltöltött kondenzátor kisütve a gyújtótranszformátorra szikra keletkezik. A kisütést elvileg a mechanikus megszakító, vagy egy nagyfeszültségû tranzisztor is elvégezhetné. 20-30 éve azonban ritka és drága dolog volt a nagyfeszültségû tranzisztor, a tirisztorok viszont az ipari alkalmazások miatt már olcsón elérhetőek voltak. Ezért terjedt el a köztudatban a tirisztoros gyújtás elnevezés.

A 12V= rendszer miatt a kondenzátor feltöltése 300-500 V nagyfeszültségre csak feszültségátalakítót tartalmazó gyújtáselektronikával lehetséges. Ilyen a Ladáknál is alkalmazott orosz ELEKTRONIKA-M típus is. A felépítése 2 fő egységből áll: Feszültségátalakító és a Vezérlő-kisütő áramkör. A Feszültségátalakító 12V= feszültségből első lépésben 250V~ feszültséget állított elő, majd azt egyenirányította kb. 350V= feszültségre. Ezzel töltődött a kondenzátor, melyet a megfelelő gyújtási pillanatban egy tirisztor kapcsolt soros LC rezgőkörként a gyújtótrafóra.





A képeket linkelte a Fórumra, köszi.

Ez a Ladához készült orosz tirisztoros gyújtás 2 fő jellemzővel bírt:

1. a sípoló hang, melyet a 1-2 kHz körüli frekvencián mûködő DC-AC átalakító adott ki magából, mely szépen szólt a gyári rádiókban :)

2. 127 V-os váltóáramú kimenet, melyet a tajga domináns hímje akár a villanyborotvájának megtáplálására is fel használhatott :)

A technikai fejlődés később kiszorította ezt a típust. Olcsóbb, megbízhatóbb és egyszerûbb megoldás a modern tranzisztoros gyújtások alkalmazása.

Itt is érdemes szót ejteni a CPI-1280-ról, ami véleményem szerint az elektronikus jeladóktól, és egyéb motorvezérlő bigyóktól eltekintve a gyújtáselektronikák legkifinomultabbja. Egyesíti a kondenzátoros és a tranzisztoros gyújtások előnyeit, mindezt praktikusan egybeépítve a gyújtótrafóval. Kár hogy már nem gyártják és a készletek is elfogytak :(

Hozzászólások ehhez a cikkhez:
Üdv mindenkinek! A fent látható gyújtás(és az egér:)) az enyém. Mostmár be lett szerelve:) Nagyon sokan segítettek kapcsolási rajzokkal, akiknek ezúton is köszönöm. Az a jellegzetes hang csak akkor hallható ha nem jár a motor. Az észrevételeim: sokkal jobb hideg indítás, egyenletesebb alapjárat. Lehet hogy erősebb is egy kicsit, de szerintem csak bemesélem magamnak:) Nálam ablakmosó konzoljára lett felfúrva/felhegesztve.(ezt is javasolták)
2008.02.07. - Sarkadi György
Hali! Én is ezt a típust használom már 2 éve és nagyon bevált.
Megnövelt teljesítményű, nagy sűrítésű motorokhoz olcsó és kiváló megoldás
/én kacatok között találtam/.
Beépítésekor azonban nem szabad elfelejteni a gyertyahézagot
1,1-1,2mm-re, a megszakítóhézagot 0,2-0,25-re állítani.